Kysymys vauvan pukeutumisesta

eka lapsen äiti

Tässä kaikki vielä on niin uutta ja ihanaa, ettei kaikkea tiedä, joten haluan neuvoa. Nyt kun nämä syysilmat ovat alkaneet, niin voisko joku kiltti äiti kertoa miten kannattaa vauveli pukea vaunulenkille? Esim. jos on vaikka 15- 10 astetta tai 10-0 astetta pihalla? Tai siitä alas päin...

Kiitos tosi paljon vastauksista!!=)

9

6539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienen pojan äiti

Hei, yhden lapsen kokemuksella (ei siis kovin laaja kokemus) sanoisin, että minä laitoin aika monta kerrosta vaatetta tuollaiselle 0 - 10 astetta kelille, kun siitä sitten pikkuhiljaa huomasi, että kun vauva nukkui, niin oliko hänelle niska hikinen vai ei. Jotkut vauvat on heti hiki päässä jos on monta kerrosta vaatetta ja jotkut tarvitsevat enemmän että tarkenevat. Vaikka vaunuihin ei tuule, niin sekin vaikuttaa, että vauva vaan maata pötköttää eikä siis liiku. Mutta nollakelillä puin varmaan jotenkin näin: ensin ohuen paidan ja potkuhousut (ohuet sisävaatteet), sitten esim. pitkähihaisen paidan ja toiset housut (esim. college-housut), sitten puuvillaiset kudotut villatakin ja housut ja haalarin. Voi olla, että tuossa on liikaa vaatetta, mutta me asutaan lähellä järven rantaa ja täällä on usein tosi kolea tuuli syksyllä, siksi ehkä puin noin paljon. Tärkeää on pitää pää lämpimänä, ohut puuvillamyssy ja jotain tuulenpitävää lakkia tai haalarin huppua päälle.

Tuollainen 10 ja 15 asteeen keli on hankala, kun silloin voi aurinko paistaa -> lämmin ja välillä on tosi kylmä. Ehkä mä olen ylihuolehtiva tms, mutta laittaisin varmaan 10 kelille pari ohutta vaatekerrosta ja sitten haalarin.

Kokeile, kyllä sinä pian huomaat, jos vauvasi on helposti tarkenevaa sorttia!

Nauti syksystä vauvan kanssa! :-)

• ...

Jos pukisin meidä pojalle noin paljon vaatetta kuin "pienen pojan äiti" niin se olisi läpi märkä hiestä ja hyvin kiukkuinen.

• meren rannalla

Eilen tuulisena, mutta aurinkoisena päivänä 11 kk pojan päällä: lyhythihainen body, sukkahousut, college-paita, collegehousut, villasukat, äitiyspakkauksen toppatossut, kypärämallinen pipo, äitiyspakkauksen ohut "väliajanpuku", lapaset. Nukkui vaunuissa äitiyspakkauksen makuupussissa.

• puetaan näihin

keleihin ( 10-15) seuraavasti...pitkähihainen body, puolikkaat potkarit, syyshaalari, paksummat sukat, tumput ja syyshattu (joka tulee korville). Sitten vain vaunuihin makuupussiin. En ole enempää meijän neidille pukenut ja hyvin on pärjännyt (niska ja muutkin paikat lämpiminä sisälle tullessa). Meidän tyttö on siis 4kk. =)

Meillä ainakin vaunut ovat todella suojaisat ja jos siellä on vielä makuupussi, niin siellä on todella lämmin vauvan olla. Vaikka itsestä keli tuntuisi viileeltä.

Sitten kun rupee kylmenemään, niin lisään ensin noiden vaatteiden päälle verkkahousut ja collegen...sen jälkeen kun kylmenee lisää, niin makuupussin päälle peiton...sen jälkeen verkkareiden tilalle fleecehaalarin/villahaalarin ja hatun alle kypärähatun...sen jälkeen vaihdan talvihaalariin...sen jälkeen töppöset ja paksummat tumput ja paksumpi hattu sekä kypärähattu...ja vikaksi vielä villapeitto makuupussin päälle sen edellisen tavallisen peiton tilalle.

Eli jotakuinkin näin ajattelin edetä... =)

• vivianneliina

Yleensä mä puen vaunuihin,
      kun on 15- 10 niin kevyen ulkopuvun
      sinne alle pitkähihainen body,
      ohut pitkähiainen paita, sukkahousut, sukat, housut.
      Tumput ja pipo ja peitto/makuupussi.

Ja 10-0 niin puen paksumman ulkopuvun noiden päälle
      ja lisäksi suojakypärän pipon alle :)

• syksynä näin

Minä myös uusi äiti ja alussa oli tosi paljon epävarmuutta ton pukemisen kanssa ja aina ihmetytti se, että onko pojalla, nyt 5kk, tarpeeksi/liikaa vaatetta. Kuitenkin tois nopeesti tohon oppi ja meidän poika on aika kuumaverinen tapaus ja huuto melkoinen jos liian kuuma. Elikkäs tämä syksy ollaan vaunuissa nukuttu näillä: body, potkarit, villapuku (neulottu 7-velj. langasta), pipo, villasukat ja tumput. Sitten makuupussiin ja fleece peitto päälle. elikkäs kuulostaa aika vähäiseltä verrattuna joihinkin muihin täällä mutta ihan lämpöinen on poika aina ollut ja nukkunut hyvin! Vaunut sijoitan aina tuulelta suojaan, varjoisaan paikkaan.

• lienee

Nyrkkisääntö lienee: vauvalle yksi kerros enemmän vaatteita kuin itsellesi.

(Leikki-iässä kun lapsi touhuaa pihalla niin tarvitsee vähemmän vaatteita haalarin alle, mutta vauvalle enemmän kun vaan pötköttää paikalla)

• ...

taidan vetää, meillä alle n. 10 asteessa vauvalla sisävaatteet eli pitkähihainen body ja collegehousut, paksummat sukat, tumput ja äp:n kevyt toppapuku ja makuupussi. Meillä kyllä kaikki lapset ( äiti) on ns. lämminverisiä, eli aika vähissä vaatteissa kaikki viihtyvät parhaiten.

• huomattu on

Meilläkin ollaan kuumakalleja, sekä minä että tyttö :D Monet keinokuituiset vaatteet hiostaa todella, esim. äp:n kevyttoppapuvussa taitaa olla se vanusisus sellanen, ettei käynyt ollenkaan. Villahaalarilla mentiin viime talvi, ei tarvinnut toppapukuja ja aina oli tyttö lämmin kun ulkoa tultiin.

Itse samanlainen, viime talven kuljin pääosin fleecetakilla (alla t-paita), pari kertaa paksumpi takki päällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe