Kuukautisten LOPPUMISIKÄ

kerro omasi

Kaunakohan tätä vielä kestää. Olen 54 vee ja menkat tulevat edelleen säännöllisesti (en käytä hormoneja). Vv. oireita on kyllä ollut jo muutaman vuoden.
Malla

48

18557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormoonihurmio

      Minun kuukautiseni loppuivat 3 kk ennen 55-vuotispäivää. Sitä ennen oli hiukan häiriöitä, pisin tauko oli 4 kk. Kuumat aallot alkoivat heti vuotojen loputtua, muita oireita oli ollut jo vuosien ajan.

      Gynekologini mukaan 90%:lla naisista kuukautiset loppuvat 45 - 55-vuotiaana. Viisi prosenttia on niitä, joilla ne loppuvat jo alle neljävitosena ja samoin viisi prosenttia niitä, joilla ne kestävät yli tuon 55 vuoden.

      Jos äitisi on vielä elossa, voit kysyä häneltä, missä iässä hänen kuukautisensa ovat loppuneet ja millaisia oireita hänellä on ollut. Siitä voit päätellä vähän sitä, minkälainen oma tilanteesi tulee olemaan, ei tietysti sadan prosentin todennäköisyydellä, mutta aika lailla näihin asioihin vaikuttaa perimä.

      Et muuten välttämättä pääse eroon vuodoista, vaikka kuukautiset loppuisivatkin. Jos vaihdevuosivaivat ovat niin pahoja, että haluat käyttää hormonikorvaushoitoa ja jos sinulla on kohtu jäljellä, joudut ainakin ensimmäiset vuodet syömään yhdistelmävalmistetta, josta seuraa "tyhjennysvuoto" kerran kuukaudessa. Vuoto on (ainakin minulla) niukempi kuin oma oli, ja lisäksi lähes täysin kivuton. Pieni riesa kuitenkin, kun pitää aina kotoa lähtiessä tarkistaa, että on vaihtositeitä tai -tamponeita mukana.

      • Hormoonihurmio

        Yksi tilastotieto unohtui viestistäni: suomalaisen naisen kuukautiset loppuvat keskimäärin 51-vuotiaana. Vaihteluväli on kuitenkin aika suuri, jollakin voi olla kuukautiset lähes 60-vuotiaaksi.


      • Ei äidiltä apua

        Olin 56 v. ja 7 kk vanha, kun kuukautiset loppuivat. Oma äiti voi olla hyvin erilainen ihmistyyppi. Häneltä en ole saanut apua vaihdevuosiongelmiini. Äitini väittää, ettei hänellä ole kuumia aaltoja ollutkaan!


    • näin...

      olen jo 59 ja kk on normaalit mutta vv- oireita on ollut jo lähes 10 vuotta. Käytän vaihtelevasti (jaksoittain)
      hormonivalmisteita..geeliä ja keltarauhashorm.

      • nainen 56

        loppuivat menkat elokuussa 2006, eli ovat olleet poissa 2v1kk, ja en ole käyttänyt mitäänhormooneja, eikä vv-oireet olleet ihan kamalia, ei yöhikoilua, ei ärsyyntyneisyyttä, yms. Hikikohtauksia tulee ja sydäntykyttelyjä, mutta tykyttelyt enimmäkseen kilpparistani johtuvia, ja lääkkeiden avulla saan siihen apua. On tosin Propral lääkkeetkin varalle, joita joskus käytän, kun kilpparilääkkeitäkään ei saa vähentää tai lisätä liian suurin annoksin.
        Kop-kop-kop. Omaan päähän, varmuuden vuoksi.
        Siis joo, olen tuon 56v.joka nikissä.


      • tähän

        Jos sinä käytätä geeliä ja keltarauhashormonia, niin sun vuodot on tyhjennysvuotoja, ei kuukautisia. Silloin et todellakaan voi sanoa, että kuukautiset on normaalit niin kuin tässä tarkoitettiin, siis luonnolliset.


      • vasta...
        tähän kirjoitti:

        Jos sinä käytätä geeliä ja keltarauhashormonia, niin sun vuodot on tyhjennysvuotoja, ei kuukautisia. Silloin et todellakaan voi sanoa, että kuukautiset on normaalit niin kuin tässä tarkoitettiin, siis luonnolliset.

        Hormonihoitoa olen saanut vasta neljä viikkoa tällä hoitojaksolla.
        Käytin viimeksi 53 vuotiaana pelkkää Primolutia järkyttävän kamaliin oireisiin joihin se vaikuttikin melko hyvin mutta lihotti n. 10 kg puolessa vuodessa jonka ajan niitä käytin.
        Minut tutkiin gynen polilla perusteellisesti nyt heinäkuussa ja ultrassa näytti että molemmat munasarjat ovuloi.
        Kohdun koko ja seinämien paksuus ultrattiin ym.
        Hormoneita suositeltiin siihen saakka kunnes varsinaiset vv-alkavat koska vuotojen väli oli joskus heittelevä joitakin päiviä.


    • vastaukseni

      Minulla loppuivat 39 - vuotiaana.

      • operoitu pois

        Olen aika hämmästyneenä lueskellut täältä, kuinka mo´nela on poistettu ainakin kohtu. Kuinkahan yleistä se on oikeasti on? Tuntuu vain, että täällä kirjoittavat enemmän sellaiset, joilla on ollut gynekologisia ongelmia jo nuorempana.


      • viidenneltä
        operoitu pois kirjoitti:

        Olen aika hämmästyneenä lueskellut täältä, kuinka mo´nela on poistettu ainakin kohtu. Kuinkahan yleistä se on oikeasti on? Tuntuu vain, että täällä kirjoittavat enemmän sellaiset, joilla on ollut gynekologisia ongelmia jo nuorempana.

        Jossain artikkelissa luki, että joka viidenneltä poistetaan kohtu, Suomessa.

        Tätä palstaa lukee ehkä korkeintaan 300 naista? Kun katsoo niitä viestejä, joihin ei ole tullut lainkaan vastauksia, niin niiden lukijamäärästä näkee suoraan montako kävijää täällä on. Jos vastauksia viestiin on tullut paljon, niin lukijamäärä on silloin paljon suurempi, mutta silloin lukijamäärä pitää jakaa tulleiden vastusten määrällä, jotta tietäisi kuinka monta eri ihmistä niitä viestejä on käynyt katsomassa. Vai mitä?


      • ed. kirj.
        operoitu pois kirjoitti:

        Olen aika hämmästyneenä lueskellut täältä, kuinka mo´nela on poistettu ainakin kohtu. Kuinkahan yleistä se on oikeasti on? Tuntuu vain, että täällä kirjoittavat enemmän sellaiset, joilla on ollut gynekologisia ongelmia jo nuorempana.

        Kyllä on ihan kohtu ja munasarjat vielä tallella.


      • rintasyövan sairastanut
        operoitu pois kirjoitti:

        Olen aika hämmästyneenä lueskellut täältä, kuinka mo´nela on poistettu ainakin kohtu. Kuinkahan yleistä se on oikeasti on? Tuntuu vain, että täällä kirjoittavat enemmän sellaiset, joilla on ollut gynekologisia ongelmia jo nuorempana.

        Minulla alkoivat kuukautiset 12-vuotiaana (yksi aika suuri riskitekijä muuten rintasyövässä on kuukautisten aikainen alkamisikä). Loppuivat sitten 46-vuotiaana kun kohtuni poistettiin, josta olen ollut kiitollinen. Runsaat, hyytymäiset ja vuosia myös kivuliaat kuukautiset, myomien takia. Yritettiin ensin lämpöpallohoidolla poistaa niitä mutta ei tehonnut. Munasarjat jäivät, joten ei minkäänlaisia vaihdevuosioireita onneksi tullut silloin tietenkään. Muutenkin elämä helpottui suunnattomasti; ei tarvinnut enää ostella jättimäisiä siteitä, jännittää töissä likaantuuko työtuolini, pakata mukaan vara-alushousuja töihinkin ja saatoin yöpyä kylässä milloin vaan.
        Seksiin ei mitään vaikutusta, en kokenut että minulta olisi viety "naiseus". Nyt vielä on sikäli helpotus, ettei kohtusyöpää ainakaan tule. Antiestrogeeni (syöpälääke), jota joudun syömään voisi myös aiheuttaa kohtuun kasvaimia, jos siis se olisi tallella.

        Miten olen aistivinani "varmaan elimet operoitu pois" -kirjoittajalta jonkinlaista paheksuntaa? En usko, että kohtu poistetaan ihan huvin vuoksi sentään? Hmmm..johtuiskohan nuo myoomat taas siitä, että en ole syönyt tarpeeksi voita ja kermaa, tai siitä, että olen juonut liikaa kahvia??


      • aikainen ikä
        rintasyövan sairastanut kirjoitti:

        Minulla alkoivat kuukautiset 12-vuotiaana (yksi aika suuri riskitekijä muuten rintasyövässä on kuukautisten aikainen alkamisikä). Loppuivat sitten 46-vuotiaana kun kohtuni poistettiin, josta olen ollut kiitollinen. Runsaat, hyytymäiset ja vuosia myös kivuliaat kuukautiset, myomien takia. Yritettiin ensin lämpöpallohoidolla poistaa niitä mutta ei tehonnut. Munasarjat jäivät, joten ei minkäänlaisia vaihdevuosioireita onneksi tullut silloin tietenkään. Muutenkin elämä helpottui suunnattomasti; ei tarvinnut enää ostella jättimäisiä siteitä, jännittää töissä likaantuuko työtuolini, pakata mukaan vara-alushousuja töihinkin ja saatoin yöpyä kylässä milloin vaan.
        Seksiin ei mitään vaikutusta, en kokenut että minulta olisi viety "naiseus". Nyt vielä on sikäli helpotus, ettei kohtusyöpää ainakaan tule. Antiestrogeeni (syöpälääke), jota joudun syömään voisi myös aiheuttaa kohtuun kasvaimia, jos siis se olisi tallella.

        Miten olen aistivinani "varmaan elimet operoitu pois" -kirjoittajalta jonkinlaista paheksuntaa? En usko, että kohtu poistetaan ihan huvin vuoksi sentään? Hmmm..johtuiskohan nuo myoomat taas siitä, että en ole syönyt tarpeeksi voita ja kermaa, tai siitä, että olen juonut liikaa kahvia??

        12 vuotta ei oikeastaan ole kovin aikainen alkamisikä. Nykyään sanotaan, että 12-13 vuotta on keskimääräinen kuukautisten alkamisikä, se vaihtelee välillä 9-16. Mutta tietysti 12 on aikaisempi ikä verrattuna vaikkapa 14 vuoden ikään.


      • 60-luvun teini
        aikainen ikä kirjoitti:

        12 vuotta ei oikeastaan ole kovin aikainen alkamisikä. Nykyään sanotaan, että 12-13 vuotta on keskimääräinen kuukautisten alkamisikä, se vaihtelee välillä 9-16. Mutta tietysti 12 on aikaisempi ikä verrattuna vaikkapa 14 vuoden ikään.

        Nykyään se ei olekaan, juuri "salakuuntelin" tupakkaporukkaa Meilahdessa. Jonkun tyttärellä oli alkanut 10-vuotiaana. Mutta silloin 12 vuotta pidettiin kuitenkin aikaisena. Olin meidän luokallakin ensimmäinen ja sain selittää kaikille mistä sitä verta tulee..=) kaverini ehdotti jopa jalkaa...Ei meille paljon tuolloin tullut infoa ulkoapäin. Tällä kaverillani ei muuten alkaneet vielä vuosiin, muistelen että hän kävi asiasta lääkärissäkin.


      • naisimmeinen
        aikainen ikä kirjoitti:

        12 vuotta ei oikeastaan ole kovin aikainen alkamisikä. Nykyään sanotaan, että 12-13 vuotta on keskimääräinen kuukautisten alkamisikä, se vaihtelee välillä 9-16. Mutta tietysti 12 on aikaisempi ikä verrattuna vaikkapa 14 vuoden ikään.

        Minulla alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana, ja loppuivat 47-vuotiaana. Vaihdevuosi-oireet ovat vaivanneet nyt minua pari vuotta (eivät tosin pahoina). Ilman hormonihoitoja tässä mennään, ja odotellaan, milloin hikoilut ja poskien punastelut loppuisivat. Tsemppiä & jaksamista vaan kaikille vv-oireisille kypsille kanssasisarille!


      • Olin 56

        Sain toisen lapseni 37-vuotiaana. Sen jälkeen minulla oli kuukautiset 19 vuotta.


      • dfadfdfsfadsfdasfdsfds
        aikainen ikä kirjoitti:

        12 vuotta ei oikeastaan ole kovin aikainen alkamisikä. Nykyään sanotaan, että 12-13 vuotta on keskimääräinen kuukautisten alkamisikä, se vaihtelee välillä 9-16. Mutta tietysti 12 on aikaisempi ikä verrattuna vaikkapa 14 vuoden ikään.

        Muutama vuosikymmen sitten oli. Kun itse olin ala-asteella, niin vain yhdellä tytöllä tiedettiin alkaneen kuukautiset. Ja olen sentään syntynyt v. 1974, en siis feodaariajalla. Minulla on tuntuma, että nuoruudessani nopein kehitys tapahtui ala- ja yläasteen välissä. Itselläni alkoi menkat yläastetta edeltävänä kesänä. Sota- ja puuteaikoihin, kun ravinto oli heikompaa, kuukautiset saattoivat alkaa hyvinkin myöhään.


    • loppumisikä..

      Olen 53ja puoli vuotias. Menkat jatkuu edelleen, muttei säännöllisesti. Viimeiset pari vuotta ovat tulleet miten sattuu. Välillä pari kertaa kk ja toisella kertaa 3kk paussi. Hikoilua on jonkin verran, mutta pärjään luontaistuotteella. Vitamiineja olen myös lisännyt kuten B,E ja calsiumin, sekä magnesiumin saantia. Unohtamatta omega-3:sta.

      Kaikki "vehkeet" ovat tallella. En ole myöskään koskaan käyttänyt hormoonaalista ehkäisyä.

      • en tiedä..

        onko menkkojen alkamis iällä jotain merkitystä, mutta itselläni alkoi normaalia myöhempänä eli 16 ja puoli vuotiaana. Edelleen siis jatkuvat vielä reilu 53v.


      • Hormoonihurmio
        en tiedä.. kirjoitti:

        onko menkkojen alkamis iällä jotain merkitystä, mutta itselläni alkoi normaalia myöhempänä eli 16 ja puoli vuotiaana. Edelleen siis jatkuvat vielä reilu 53v.

        Kuukautisten alkamisiällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, milloin ne loppuvat. Ei siis voi ennustaa, että "kun ne alkoivat aikaisin, ne loppuvatkin aikaisin" tai päinvastoin. Itse sain "nauttia" moisesta riesasta (ilman taukoja, koska lapsia ei ole, ja kierto oli alusta asti säännöllinen) lähes 44 vuotta (alku 11-vuotiaana, loppu juuri ennen 55-vuotispäivää).


      • Pyörykkä
        en tiedä.. kirjoitti:

        onko menkkojen alkamis iällä jotain merkitystä, mutta itselläni alkoi normaalia myöhempänä eli 16 ja puoli vuotiaana. Edelleen siis jatkuvat vielä reilu 53v.

        Naisen painolla voi olla merkitystä. Olin tukeva ja kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana ja loppuivat, kun Olin 56.


      • rtgrytrutyutyit
        Pyörykkä kirjoitti:

        Naisen painolla voi olla merkitystä. Olin tukeva ja kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana ja loppuivat, kun Olin 56.

        Painolla on merkitystä, se tiedetään! Tarvitaan tietty määrä rasvakudosta ennenkuin kuukautiset voivat alkaa. Vaadittavan rasvan määrä on yksilöllinen. Laihoilla anoreksiatytöillä ei pysty olemaan kuukautisia.


      • tulivaanmieleen

        Olin laiha tyttö mutta kuukautiseni alkoi silti 12 vuotiaana. Pituus 168 ja paino 50kg muistaakseni.


    • olla ennätys?

      Tuttavan kuukautiset loppuivat 62-vuotiaana kohdun ja munasarjojen poistoon.

      • kuukautiset

        Minulta loppuivat kuukautiset 48 vuotiaana ja en ole koskaan käyttänyt mitään hormonaalisia aineita ja mitään ei ole leikattu. Eikä ole yhtään synnytystäkään ollut koska olen lapseton omasta tahdostani.


      • jo ikää hieman

        minulla on vielä kuukautiset vaikkakin nihkeät jo mutta joka kuukausi.. välillä oli parin kuukauden tauko kerran.. ei ole mitään oireita ollut kuin kievät sen tauon ajan.. Olen nyt kohta 61v ja oloni on hyvä ei mitään sairauksia tai lääkkeitä.. Kuukautiset alkoivat 11v ikäisenä. Ihan ok näin.!!


      • Aikansa kutakin
        jo ikää hieman kirjoitti:

        minulla on vielä kuukautiset vaikkakin nihkeät jo mutta joka kuukausi.. välillä oli parin kuukauden tauko kerran.. ei ole mitään oireita ollut kuin kievät sen tauon ajan.. Olen nyt kohta 61v ja oloni on hyvä ei mitään sairauksia tai lääkkeitä.. Kuukautiset alkoivat 11v ikäisenä. Ihan ok näin.!!

        Minulla on toisessa munasarjassa vielä toimintaa ja kuukautiset normaalit. Ikää on 63 vuotta eli tytöt koettakaa kestää. Vaihtarit ovat olleet päällä 13 vuotta ja tosi hankalat ajoittain.


    • kuukautiset

      loppuivat 53 vuotiaana ja ne alkoivat jo 11 vuotiaaana.

    • sulle alkoi..

      kuukautiset?

    • MarjaanaJ

      Olin 46-vuotias, kun kuukautiset päättyivät. Nyt olen 48-vuotias. Kuukautiset alkoivat 13-vuotiaana, eli ihan hyvissä ajoin.

    • LadyCharlotte_

      Mulla alkoi 11 vuotiaana. Nyt täytin elokuussa 60 ja synttäri päivänä menkat alkoivat vuoden tauon jälkeen uudelleen. Olin Gynegolokilla ja hän sanoi, että kaikki on muuten kunnossa ja uskoo, että ne olvati ne vihoviimeiset kuukautiseni nyt, kun ne oli tajutoman runsaat. Viimeisimmät 5 vuotta ne olivat säännölliset, mutta aika niukat vaan nyt tuli tuo rysäys elokuussa. Ei ollut lääkäri oikeassa, kun epäili, että olivat vihoviimeiset, kun taas ne alkoi ja päivälleen kuukauden väli oli taas tarkalleen. En käsitä tätä ja ultratutkimuskin tehtiin ja esim. munasarjoissa ei näkynyt mitään monilokeroista rakkulakasvainta, joka voisi aiheuttaa estrogeenin tuotantoa ja sen takia ne tulevat vaan yhä uudellen ja tuo kasvain jos on, niin se on aina pahanlaatuinen yleensä ja vaarallinen :( Lääkäri sanoi minulle silloin, kun kuukausi sitten lähdin hänen vast.otoltaan, että soita, jos tulee vielä vuotoa. Mietinkin nyt, mitä hän sitten aikoo, kun ne tulivat jälleen uudelleen ja ihan ajallaan. Vähän pelottaa :( Muuten nämä tuntuvat aivan normaaleilta menkoilta. Käytän kyllä tonne gyne puolelle annettuja Vagifem tabuja paikallishotitona, en tiedä voiko ne aiheuttaa sitten nämä menkat?!

      • Hormoonihurmio

        Vagifem on paikallishoito, eikä se aiheuta vuotoja.

        Kannattaa kuitenkin ottaa lääkäriin yhteyttä, vaikka oletkin aika iäkäs siihen, että kyse olisi vielä normaaleista kuukautisista. Voi olla, että munasarjoissa on vielä jonkinlaista toimintaa.


      • muggen

        Käytän myös Vagifemiä, mutta kuukautiset eivät ole tulleet lääkkeen takia. Olen sen sijaan ollut ilman lääkettä nyt pari viikkoa rahaongelmien takia ja olen huomannut, että oireet ovat pahentuneet taas. Huomenna haen taas Vagifemiä.


      • dfdsgdfhgfhghgfh
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        Vagifem on paikallishoito, eikä se aiheuta vuotoja.

        Kannattaa kuitenkin ottaa lääkäriin yhteyttä, vaikka oletkin aika iäkäs siihen, että kyse olisi vielä normaaleista kuukautisista. Voi olla, että munasarjoissa on vielä jonkinlaista toimintaa.

        Minulle suositeltiin Vagifemia jo vuosi sitten kuiviin limakalvoihin. Olen atoopikko. Kierto on kuitenkin säännöllinen ja FSH oli kunnossa toista vuotta sitten, eli lienee yhä. Paikallisvalmisteita voi käyttää myös synnytyksen jälkeen, jolloin hormonitasot ovat matalia luonnostaan, vaikkei ole vaihdevuodet. Ja jotkut kuulemma joutuvat käyttämään Vagifemia hormonikorvaushoitojen lisäksi, koska teho ei riitä alapään limakalvoille. Eli: Vagifem ei ole yksistään vaihdevuosituote, se on paikallisvalmiste useaan eri tilanteeseen.

        Itse en muuten alkanut hormonia käyttämään, kun oikeaa syytä ei ollut. Limakalvoni kostuvat seksissä, riittää että laitan pari tippaa vauvaöljyä ulkoisille limakalvoille, joihin atopia enemmän vaikuttaa.


    • maatilza

      Niin, tilastoissa on, että kuukautiset loppuu keskimäärin 51 v..

      Olen vaan miettinyt, että nyt me noin 50 v ollaan se ikäryhmä, ketkä on lapsesta saakka saaneet hyvän ravinnon ja meidän elinikä ennuste on pitempi.. niin varmaan kymmenen vuoden kuluttua voi olla uusi tilasto myös kuukautisten loppumisesta.. :o

      Mun 50-52 v ystävillä lähes kaikilla on vielä kuukautiset ihan normaalissa kierrossa.. kuten mulla myös..

      • agai

        Mulla loppui 52-vuotiaana kohdun ja munasarjojen poistoon. Siihen asti menkat tuli ihan säännöllisesti eikä mitään vaihdevuosioireita ollut. Leikkauksesta on nyt nelisen kuukautta aikaa. Menkat alkoi mulla ihan hitusen vajaa 15-vuotiaana ja olisivat varmaankin jatkuneet vielä pitkään, jos ei olisi tarvinnut tuota operaatiota tehdä. Suurimmalta osata tutuistani on menkat loppuneet jo vähän ennen 50 vuoden ikää.


    • 3päiväsittetulmenkat

      Mulla alko 3 päivää sitten menkat. En kerro ikääni, mutta suurin piirteen sama ongelma. Kuinka kauan ne kestää kerrallaan?

    • ihan tosi

      HUOH kamalaa. Siis mä oon vasta 38vee. Olen jo ajatellut, että jospa mulla alkaakin vv:t....ei vissiin ihan vielä kuitenkaan. Suurin osa varmaan on lapset tehnyt jo 40v:ksi, niin sitten vielä menkkojen kanssa ehkä jopa 20 vuotta pitäisi takuta. Mulla on jo tähän ikään ollut niin paljon riesaa tästä asiasta: ensin kamalat kivut ja niin runsaat kuukautiset, että mitkään rätit ei niitä pidelly. Nykyään on sitten mielialaoireita ja ihan kokonaisvaltaisia kiputiloja kehossa...Kuukautiset säätelee elämää koko kuukauden (hyvät ja huonot päivät)..... välillä saa valtavasti aikaan ja välillä ei mitään. Ja miten monta särkylääkepakettia, sidettä, nenäliinaa....ja sitten tulee ne kuumat aallotkin.

      • menkatonko pian??

        Itse olin tuon ikäinen kun mielialat heitteli niin paljon, ettei välillä ollut tuntea itseään. Puhuin työkaverin kanssa ja hän sanoi, ettei nyt tuon ikäisellä, mutta nyt 44 vuotiaana voisin ajatella, että kenties olinkin oikeassa ja ne oli vaihtari oireita, sillä kuluneen vuoden on menkat olleet epäsäännölliset ennen ne oli säännölliset eli nyt voin jo epäillä, että kenties nuo mielialan vaihtelut ym oli jo joitain ensi oireita, mutta nyt nitä on jo pitkä lista ollut ja menkat toista kuuta myöhässä.

        Toisen työkaverin kanssa juttelin taannoin ja hän sanoi menkkojen jääneen pois 42 vuotiaana, että kyllä niitä nuoria vaihtari ikäisiäkin löytyy. Itse olen ihan tyytyväinen jos pääsen menkoista eroon muutaman vuoden sisällä.


    • Iloknappi

      Minulla loppuivat 52-vuotiaana ja alkoivat 12-vuotiaana, eli 40 vuotta kestivät ja hyvä kun loppuivat. En ole käyttänyt hormooneja ja aika mukavasti on mennyt ilmankin.

      • muggen

        Vaan kyllä niitä kuukautisia jotenkin kaipaakin. Tunsi itsensä naiselliseksi.


    • Kaarijoki

      Hei! Minulla alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana maaliskuussa 1995. Täytin 12 vuotta huhtikuussa 1995.

    • Kaarijoki

      Nyt on kuukautiset varmaan loppuneet kokonaan ,kun ne ei ala. Harvinaista varmaan 32 vuotiaana loppuu kuukautiset.

    • tupperi

      Olen 51 ja kuukautiset olivat viimeksi maaliskuussa. Gynen mukaan ilm oli viimeiset. Sitä ennen ne tuli vuoden ajan epäsäännöllisesti ja todella runsaina. Minut on steriloitu viimeisen lapsen jälkeen 39 vuotiaana, olen kuullut sen aikaistavan vaihdevuosia? En ole käyttänyt hormoneja ja suht vähällä päässyt. Menkat alkoivat myöhempään kuin muilla, olisinko ollut lähellä 13 v.

    • Mama72

      Ne loppuu yleensä 40-57 v ikäisinä

      • helpotuksenhuokaus

        Minulla ne loppuivat 40 vuotiaana ja olin helpottunut, kun pääsin siitäkin vaivasta.


    • Kiitollinen

      Kuukautiseni loppuivat 62- vuotiaana, ja ne alkoivat vasta 15- vuotiaana. Olin todella laiha nuorena. Nyt olen 63-vuotias, kesällä täytän 64. En ole tarvinnut hormoneja enkä mitään muutakaan. Oireena ovat olleet minimaaliset. Joskus otuli lämpimämpi olo, mutta silloin vertaisin vain villasukat jaloistani pois. Ja se oli siinä se vaihdevuosihoito. Olen päässyt jo niistäkin ohi. Olen todella kiitollisen, että olen päässyt näin vähällä. Kauhujuttuja olen kuunnellut ihan järkyttyneenä. Yksikin tuttavani kahvia juodessaan hikoili suunnattomasti. Hiki valui noroina kasvoista ja niskasta. Hiukset olivat litimärät. Ei varmaankaan ole kivaa.

    • Läskilinssi66

      Mulla loppui 58-vuotiaana, ne alkoi 11v. Kyllä sai rättejä vaihtaa vuosikymmeniä. Toisen lapsen syntymän jälkeen alkoi erittäin runsaat vuodot, arveltiin että johtuvat sterilisaatiosta joka tehtiin silloin. Myöhemmin löytyi iso myooma kohdusta, joka poistettiin ja vuodot väheni. Nyt on pitkästä aikaa pientä tihkumista, joka kerta kun laitan paikallishoitona Pausanol voidetta. Kävin gynellä ja tutkimukset tehtiin ja papa otettiin, mitään poikkeavaa ei löytynyt. Osaako joku neuvoa mikä olisi vaihtoehtoinen paikallishoito Vagifemistä tulee tissit kipeeksi kuten nuorena ennen menkkoja. Siksi olen käyttänyt mietoa Pausanol voidetta. Gynis ehdotti jotain tabletteja alapäähän, mutta inhoan niitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe