Prince

kansitaide

Mikä on hienoin Prince-levyn kansikuva, ja miksi?

Purple Rain? Dirty Mind? SOTT? Parade? Ei kai nyt sentään 1999-piirroskuva?

Omasta mielestäni tyylikkäimmän kansikuvakokonaisuuden muodostaa SOTT-lp:n paketti. Etukansikuva on yksinkertainen ja pureva, takakannen kirjoitusfontti hieno, ja sisäkuvat tyylikkäitä kaikki tyynni. Purple Rainin kansi on erityisen cool, moottoripyörä ja savu tuovat siihen varsin vetoavaa salaperäisyyttä. Parade on myös übersiisti. 90-luvun kansikuviin on lähes kaikkiin ängetty se masentava symbooli, eikä sieltä tyylikkääksi kansikuvaksi nouse kuin yksi: Diamonds and Pearls. Rave Un2 the Joy Fantastic -levyn visuaalinen ilme on puolestaan aivan kauhea.

Princen kansivihoissa näin yleisesti ottaen on mättänyt lähinnä se, että harvoista niistä löytyy biisien lyriikat. Itse ainakin kaipaisin niitä, vaikka tottakai ne saa netistäkin helposti näkemättä mitään vaivaa. Kuitenkin estetiikkaan Prince on aina panostanut, ainakin kansien suhteen: erinomaisia musiikkivideoitahan Prince ei ole tehnyt kovin montaa. Musiikki on kuitenkin kaikkia näitä sen oheistuotteita tärkeämpi asia.

5

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Daddy Pop

      Itse olen aina pitänyt eniten Lovesexyn kansikuvasta, vaatii aikamoista pokkaa mieheltä poseerata noin. Jonkun Purple Rainin kansi on tässä suhteessa paljon perinteisempi - mies ja moottoripyörä ja takana vähäpukeinen nainen - come on, tätähän nyt on nähty bilteman kuvastossakin.

      • whitedove

        Lovesexy ja Parade ovat suosikkejani. Parade on yksinkertaisuudessaan tyylikäs ja Lovesexyssä on ideaa. SOTTkin on omalla tavallaan hieno ja selvästi loppuun asti ajateltu. Monet uudemmat (=80-luvun jälkeen tehdyt) kannet ovat sen sijaan mielikuvituksettomia, enkä oikein löydä niistä minkäänlaista ideaa taustalta. Tosin 3121-levyn kannesta pidän jossain määrin. Sekin on tarpeeksi selkeä makuuni.


      • Daddy Pop
        whitedove kirjoitti:

        Lovesexy ja Parade ovat suosikkejani. Parade on yksinkertaisuudessaan tyylikäs ja Lovesexyssä on ideaa. SOTTkin on omalla tavallaan hieno ja selvästi loppuun asti ajateltu. Monet uudemmat (=80-luvun jälkeen tehdyt) kannet ovat sen sijaan mielikuvituksettomia, enkä oikein löydä niistä minkäänlaista ideaa taustalta. Tosin 3121-levyn kannesta pidän jossain määrin. Sekin on tarpeeksi selkeä makuuni.

        on tosiaan kantta myöten tyylikäs ja selkeä - itse asiassa kaikki 2000-luvun levyt ovat. Kamalin Princen levynkansi on mielestäni Girl 6 -soundtrackissä. Kauhukabinetin kakkoseksi kiilaa New Power Soul mikrofonipyssyineen ja piirrettyine kaulaketjuineen.


    • tilt

      Princellä on tosi monia upeita kansikuvia, mutta ehkä Around the World in a Day-levyn kansikuva on se kaikista hienoin. Erilaisia ihmisiä seisoo rappusilla ison kukkulan edessä. Keskellä on allas, josta lähtevät tikkaat taivaaseen. Kekseliäs ja tyylikäs kansikuva minusta. Muita hienoja ovat ainakin Sign 'O' the Times, Purple Rain ja Lovesexy. Itse myös pidän kovasti 90-luvun Love Symbol Albumin kuvasta.

      Parade on tosiaan yksinkertaisuudessaan upea, ja kun kannet avaa, huomaa, että Princen kansikuvan vartalo sulautuu kääntöpuolella olevaan vartaloon. Nerokasta.

      • jukka

        ovat aika tyylikkäitä näiden uusien levyjen kansista jos puhutaan, mutta Planet Earthin idea on vähän korni. Itse levykään ei ole kummoinen.

        Ehkä Parade tai SOTT minustakin ovat tyylikkäimmät kansikuvat. Ja tietysti Purple Rain! Väriasettelu ja koko kuvasta välittyvä fiilis on aivan mahtava, vaikka kannen idea (mies, moottoripyörä & nainen) saattaa kyllä olla vähän kulunut.

        Lovesexy taas ei oikein uppoa minuun. Paradessa (puoli)alastomuus on tehty paljon tyylikkäämmin, ja Paraden ansioita puoltaa myös vinyylin sisäkuvat Princestä ja Revolutionista. Mahtavia mustavalko-otoksia, ja esim. hienoja sinkkujen kansia (Girls and Boys).

        SOTT on yksinkertaisuudessa lyömätön. En tosin tiedä, näyttääkö cd-versiossa kansikuva kovinkaan hienolta, mutta isommassa lp-levyformaatissa se on todella hieno.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      325
      2675
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2012
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1124
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      70
      988
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      910
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      276
      798
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      714
    Aihe