Home Kämppä

Kyllästyny

Mä oon asunu jo 2 vuotta tässä samassa kämpässä ja pää on ollu kipeä vähän väliä. Tää rakennus on muutenkin sen näkönen että koko talossa on hometta. Huoneessa ei pysty olemaan jos ei pidä parvekkeen ovea auki eikä ilmakaan vaihdu kunnolla tässä asunnossa. Onko kenelläkään samankaltaisia kokemuksia? Mitä olette tehneet?
Asiasta on valitettu opkk:lle joka vuokraa asuntoja tästä kiinteistöstä mutta aina ne jaksaa selittää että ei oo varaa korjata...onko niillä sitte varaa maksaa korvaukset jos sairastuu sentakia homeelle kun on joutunu asumaan monta vuotta tässä kämpässä. En halua tuoda tulevaa lastani tähän kämppään ettei sillekkään tule mitään. En halua ottaa mitään riskejä.

Kiinteistön kuvaus:
Tiiliseinissä kasvaa sammalta...
Seinissä on jotain vihreää...
seinien vieressä haisee ihan selvä home...
rakenteet on muutenkin ihan Peestä...
Peruskorjausta ei ole tehty ikinä koska talo on rakennettu 1984

80

26644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saman kokenut

Haluaisin rohkaista sinua vaihtamaan vuokra-asuntoa mahdollisimman pian. Luota omiin tuntemuksiisi. Tein itse niin, kun sairastuin aikaisemmassa asunnossani homeiden vuoksi. Varmistu kuitenkin siitä, että uusi asunto on hyväkuntoinen. Itse pääsin onneksi uuteen taloon, ja oireilut loppuivat pian muuton jälkeen.

• asuntoa

Kysymykseesi:
      ...onko niillä sitte varaa maksaa korvaukset jos sairastuu sentakia homeelle kun on joutunu asumaan monta vuotta tässä kämpässä

Kyllä heillä on varaa, sillä eivät he mitään joudu maksamaan. Me asumme oikeusvaltiossa nimeltä Suomi. Ei muutkaan ole joutuneet mitään maksamaan.

• Kyllästyny

Olen aivan samaa mieltä siitä ettei ne mitään maksa. Aina on sama valitus ettei rahaa oo vaikka talosta tulee noin 60 000e vuodessa.
        Kämppä on tarkotus vaihtaa ennen kun lapsi syntyy. En halua että pieni lapseni altistuu homeelle.

• Nimetön
        Kyllästyny kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä siitä ettei ne mitään maksa. Aina on sama valitus ettei rahaa oo vaikka talosta tulee noin 60 000e vuodessa.
        Kämppä on tarkotus vaihtaa ennen kun lapsi syntyy. En halua että pieni lapseni altistuu homeelle.

Hei,Muuta äkkiä pois homeen kanssa ei kannata leikkiä.Ostimme ok-talon n.2-vuotta sitten.Huomasin että kaikki ei ole ok.Remontti alkoi keväällä sisäkatto aivan homeessa.Altistuin pahasti homeelle ja olen menossa tutkimuksiin.En siedä yhtään hometaloja,oireet alkaa heti.Voi olla että meidän talon seinissä on vielä niin paljon homeitiöitä,että saatamme joutua muuttamaan pois.Riita päällä myyjien kanssa,lakimies hoitaa meidän juttua,ei jaksa itte enää hoitaa.Jos terveyteni vaatii,pitää yrittää purkaa kaupat koska en voi asua talossa.Rankka juttu.Neuvoisin ihmisiä muuttamaan välittömästi pois jos huomaa home ongelmaa,terveytenne takia !!!!

• jo kiire
        Kyllästyny kirjoitti:

jos olet raskaana. Kyllä se sikiökin siellä altistuu!

• ei kannata olla
        jo kiire kirjoitti:

jos olet raskaana. Kyllä se sikiökin siellä altistuu!

kosteusvaurioituneissa rakennuksissa. Niillä lapsilla, joita odotin kv-tiloissa on vaikeat ja laaja-alaiset allergiat ja suvussa ei ole mitään allergia- tai astmataustaa entuudestaan. Toinen näistä aikoi tulla vielä ennenaikaisena pois. Samalla tavalla ne myrkyt imeytyy kehittyvään lapseen kuin sinunkin sisäelimiisi.

Outoa, että tähän seikkaan ei puututa mitenkään, vaikka muu "vaarallinen kemikaalialtistus" odottavan kohdalla kyllä tunnustetaan. Ollaan hiljaa, hiljaa vaan......

• terveystarkastaja

Ota yhteyttä terveystarkastajaan kunnan /tai kaupungin palkkalistoilla pitäisi löytyä. Raportti asunnon kunnosta ,soveltuuko enää asumiseen ym.. Sit vain kaupungin / tai kunnan asuntoon .Rahaa jos löytyy niin yksityinen kuntotarkastaja ja asia eteenpäin .Miksi antaa vuokranantajille kaikki lahjaksi,eihän ne tee mitään asian hyväksi niin kauan kun maksajia löytyy

• jööö
        Kyllästyny kirjoitti:

altistunut..

• Niin..
        Nimetön kirjoitti:

Hei,Muuta äkkiä pois homeen kanssa ei kannata leikkiä.Ostimme ok-talon n.2-vuotta sitten.Huomasin että kaikki ei ole ok.Remontti alkoi keväällä sisäkatto aivan homeessa.Altistuin pahasti homeelle ja olen menossa tutkimuksiin.En siedä yhtään hometaloja,oireet alkaa heti.Voi olla että meidän talon seinissä on vielä niin paljon homeitiöitä,että saatamme joutua muuttamaan pois.Riita päällä myyjien kanssa,lakimies hoitaa meidän juttua,ei jaksa itte enää hoitaa.Jos terveyteni vaatii,pitää yrittää purkaa kaupat koska en voi asua talossa.Rankka juttu.Neuvoisin ihmisiä muuttamaan välittömästi pois jos huomaa home ongelmaa,terveytenne takia !!!!

Niin tai sitten mielummin selvittää rakennuksen kosteusteknisen kunnon, ennen kuin asettuu asumaan sinne.. pääsis vaan huomattavasti helpommalla!! Mielestäni suomessa liikaa luotetaan kiinteistövälittäjien myyntipuheisiin..

• virtasen perhe

Muutin vuonna 2004 asuntoon, joka oli todella mukava. Vuoden asuttuani alkoi päänsärky, joka muuttui migreeniksi ja jatkuvaan flunssa- oireiluun. Puolisoni kanssa löysimme paikan mistä löytyikin kosteutta. Huoltomies ja isännöitsijä kävivät mittaamassa kosteusmittarilla ja sanoivat, ettei tämä pieni kosteus mitään haittaa, mutta emme onneksi jättäneet asiaa siihen. Minulla itselläni oireet vain lisääntyivät, kun muovimattoa jouduttiin repimään ja seinää aukomaan. Otimme lakimieheen yhteyttä joka otti taas asuntotoimistoon yhteyttä ja vaati puolestamme mikroobimittauksen asuntoon. Mittauksessa selvisi runsasta mikroobikasvustoa asunnossa. Kaiken lisäksi mitään vuokranalennuksia ei tullut pyynnöstämme huolimatta, uuden asunnon kyllä saimme ja minulla oireet loppuivat kun pääsimme asunnosta pois. Tästä muutosta on vuosi ja olemme haastaneet asuntotoimiston oikeuteen. Lueppa asuntolakia niin näet, että voit vaatia uutta asuntoa tai remonttia. Sairastuminen homeen vuoksi ei näy missään verikokeissa ja jos sairastuminen menee astmaksi on se sinulla loppuelämäsi!
      Tee siis jotain asialle ja vaadi vuokrarahoillesi vastinetta!!!!

• homeongelmat oikein johtuu

olen kakarasta asti asunut homeisissa nurkissakin,eikä koskaan ole tullut mitään ongelmia,johtuneeko tänäpäivänä siitä,että ollaan liiankin puhtaita,eli ei ollenkaan vastuskykyä

• Mangy
        homeongelmat oikein johtuu kirjoitti:

olen kakarasta asti asunut homeisissa nurkissakin,eikä koskaan ole tullut mitään ongelmia,johtuneeko tänäpäivänä siitä,että ollaan liiankin puhtaita,eli ei ollenkaan vastuskykyä

Sinulla on onnea kun olet tuollainen epänormaali.

• perus siisti!
        homeongelmat oikein johtuu kirjoitti:

sääliks käy jos homeisissa nurkissa oot lapsena joutunut asumaan :(... onneksi omat lapseni eivät joudu enkä minä joutunut.
        muistan kyllä kun juotiin kuravettä janoomme naapurin muksujen kanssa, syötiin jääpuikkoja ja kasvatettiin vesiliskoja ja sammakoita. välillä unohtui pestä kädet ennen ruokaa jne... mut ei meillä missään hometta ollut, siitä vanhemmat piti huolen ja niin pidän minäkin.

ei se tarkoita että jos ei oo hometta asunnossa niin on yli siisti/kliininen ihminen.. on meilläkin joskus jarrutusjäljet pöntössä ja hiekkaa eteisen lattialla. mut ei onneks hometta!!! home ei ole ainut joka vastustuskykyä kasvattaa ja se että sitä on aina ei takaa sitä että vastustuskyky on silloin 100%... aina koittaa se huominen jolloin tervekkin sairastuu ;)

• siinä se

taas nähdään.. vedellä lotrataan ja ei kuivata eli ei osata asua oikein ...perhanan vuokralaiset. asutaan miten sattuu ja sitten valitetaan.

• mikkis-100

Eikö sinulla ole yhtään vastuuta? Suomessa on niin monessa paikassa home-ongelmia, ja suurimmalle osasta ihmisiä vaan selitetään että ei se pieni home mitään haittaa..tommoset vuokran-antajat pitäisi itse asuttaa kyseisiin kiinteistöihin joksikin aikaa, eiköhän jotain alkaisi tapahtumaan!
        On rikos asuttaa ihmisiä home-asuntoihin!lakia tiukemmaksi, on ne vuokrat vaan niin hemmetin kalliita tänä päivänä, lasten kustannuksella jo leikitään..tätä mieltä olen!

• aina eri mieltä

Satuin kylään eäälle ystävälleni siivous päivänä.. Hän pesi kamalan märällä fapilla lattian eikä kuivannut päälle. Sanoin hänelle että lattia täytyisi kuivata myös kun käyttää noin paljon vettä. Hyvä etten saanut rätistä naamalleni. Mutta niin vaan heilläkin rupesi pikkuhiljaa haisemaan omituiselle..

• Renska

niipä niin

• muualle

niin että eikö kaikkein paras ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuttaa muualle? Ei tarvitsisi kinastella korjauksista ym.

• aina eri mieltä

Hän saattaa olla yksi vesien kanssa lutraaja kohta hän on pilannut kaikki huoneistot.

• hätiin

Voit tosiaan kutsua kunnan terveystarkastajan apuun, hän voi määrätä asunnon korjattavaksi. Mutta järkevintä on etsiä uusi asunto pikimmiten, jotta särkysi alkavat helpottua. Itse jouduin asumaan homeasunnossa pari vuotta taistellessani isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen kanssa. Asunto korjattiin kyllä, mutta se vie aikansa. Eikä pintaremontti auta.

En enää toiste jäisi odottelemaan home korjauksia. homeet oikeasti sairastuttavat.

• homespää

Joo. Eli kannattaa ottaa yhteys kunnan/kaupungin Terveystarkastajaan. Hänet voi pyytää käymään, eikä maksa sinulle mitään, terveystarkastaja tekee asunnosta arvioinnin ja tarvittaessa ottaa näytteitä..

• kaupungin t-tark.
        homespää kirjoitti:

Joo. Eli kannattaa ottaa yhteys kunnan/kaupungin Terveystarkastajaan. Hänet voi pyytää käymään, eikä maksa sinulle mitään, terveystarkastaja tekee asunnosta arvioinnin ja tarvittaessa ottaa näytteitä..

Mulle sanoin suoraan kaupunging vuokratalojen remontti isännöitsijä että turhaan kutsut tarkastajan se on meidän kanssa samaa mieltä et oo pessy seiniäs tarpeeks hyvin ...yms liikaa suihkua eikä ole edes ikkunaa suihkutiloissa 3-ossa jossa pitäisi sellainen olla tuuletusta ja kuivatusta varten koska käyttöäste on suuri.En uskalla tapella suurien vesi lämpömaksujen vuoksi laittavat vielä meidän syyksi kun lämmitellään suihkussa kun kämppä on vetoisa ...voi kettu sentään!

• tänne kirjoitat

tais olla s 24 provo että saatais taas mainokset paremmin esille.
      Ei kukaan ole niin hölmö että osaa nettiin kirjoitella muttei osaa toimia itse.

• Homenokka...

Ei siinä asunnossasi ole hometta. Luulet vaan.

• Reetu

Kannataa sitten tutkia asia.Jos tutkimuksen jälkeen
        löytyy ihmiselle vaarallista hometta asia on yksinkertaisen selvää.Jos ei löydy mitään pitäisi vuokralaisen osallistua kustannuksiin.En kuitenkaan tiedä miten se menee juridisesti.

• Tinttu2

Olen itse työskennellyt homeiden parissa 17 vuotta kansainvälisen yhtiöiden palveluksessa. Tällaiset Homenokat olisivat miljonäärejä mikäli pystyisivät noin helposti homeet tunnistamaan. Homenokka varmasti tunnistaa toisistaan 2000 eri homesukua ja niiden kymmenettuhanne eri homeet. VTT:kin tarvitsee näytteet ja niiden viljelyn ennekuin pystyvät tunnistamaan mitä homeita, sädesieniä ja hiivoja näytteissä on.
        Onhan näitä hörhöjä !
        Varsinkin Aspercilus ja Penisilium sukuihin kuuluvat homeet ovat ihmisen terveydelle vaarallisia ja voivat aiheuttaa vakaviakin terveysriskejä.
        Ota pikimmin yhteyttä terveystarkastajaan ja pyydä käymään. Ongelman selvittämiseksi tulisi ottaa ilmasta näytteet ja pintanäytteitä eripuolilta asuntoa. Näytteet viljellään jonka jälkeen tiedetään totuus ja desinfioinnin, sekä rakennekorjausten tarve.

• Valitus

Tee kirjallinen valitus, suullisia ei huomioida. Äläkä myöskään tyydy suulliseen palautteeseen.

Niin, ja muuta pois ensi tilassa!

• huoltomies 20 vuoden kokemu...

oletko koskaan tullut ajatelleeksi että voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi terveysviranomaisiin. Terveystarkastaja tulee tekemään katselmuksen ja antaa lausunnon. Tarvittaessa asunnossa suoritetaan kosteus kartoitus ym.mittausta.

• sama**

asun vuokralla muutto edessä onneksi sain asunnon aikanopeasti. Oireet samanlaiset. Muuta äkkiä pois siittä asunnosta.

• ritolat siitä myrkkymurjusta mahdollisimman pian!

• TerveysOn

Useinkin on niin, että ihmisen mekaniikka toimii todella kielteisesti. Ilmeisesti kirjoittaja on muuttanut johonkin kämäiseen slummiin, jossa ympäristö on valmiiksi ankea. Niinpä myös aivomekaniikka aktivoituu ankeaksi, luulosairaus ja vainoharhaisuus iskeytvät aktiiviseksi tuplavoimalla ja tulos on tämä. Tullaan kirjoittamaan olettamuksista tänne ja saadaan mukaan sata muuta vainoharhaista ja se on siinä. Onhan se halpaa terapiaa harhailla toinen toisilleen kun itse ongelma, home, on korvien välissä. Maailmassa olisi muutakin tärkeämpää, mutta se ei mahdu tämän ketjun ajatuskeskiöön.

• TerveyttäOnMinullakin

Pitäisi olla yleisessä tiedossa että hyvällä alueella olevassa omakotitalossakin voi ilmetä homevaurioita, jotka todellakin voivat aiheuttaa vakavia terveydellisiä ongelmia.
        Sille, mikä sinun maailmassasi on "tärkeämpää" löytyy varmasti sopiva foorumi, et vedäpä ajatuskeskiö päähäs.

• aina noita riittää

Voi sinua raukkaa kun jaksat täällä uhota. Allergiasairaalassa työskentelevänä näen päivittäin kuinka home on todella pilannut ihmisten elämän. Toivottavasti sinä altistut homeelle vaikkapa työpaikallasi ja kuljet lisähapen kanssa loppuelämäsi. Varo siis ettei pilkka osu omaan nilkkaan!!!!

Ja alkup.kirjoittajalle, että äkkiä pois asunnosta. Homeen kanssa ei ole leikkimistä!

• muutti
        TerveyttäOnMinullakin kirjoitti:

Pitäisi olla yleisessä tiedossa että hyvällä alueella olevassa omakotitalossakin voi ilmetä homevaurioita, jotka todellakin voivat aiheuttaa vakavia terveydellisiä ongelmia.
        Sille, mikä sinun maailmassasi on "tärkeämpää" löytyy varmasti sopiva foorumi, et vedäpä ajatuskeskiö päähäs.

juuri viikonloppuna pois homeasunnosta. Vuoden verran kerkesi hän siinä asua enne kuin alkoi paikat oireilla pahemmin. Kun "potkaisin" ystävääni takamukselle ja autoin asioiden hoidossa uusi asunto ja muutto hoitui alle viikossa. Myös vanhan asunnon vuokria ym ei tarvinnut maksaa.

Myös vakuutusyhtiöön otimme yhteyttä ja siellä päässä toimi kaikki todella nopeasti. Jotain korvauksiakin tupsahti tilille. Lääkärille on vielä toinen käynti edessä kun ystäväni jalat tulehtuivat ja päänsäärkyä on ollut.

Mutta siis pointtina se että ota rohkeesti asiat esille. Päätä että nyt loppu. Hankit uuden asunnon ja lähdet vanhasta. Ole kova, jos omistaja jotain alkaa vuokrista tai vastaavasta mussuttamaan. Ja tietty ne kosteusmittaajat paikalle vaadi ettei sitten myöhemmin tule sanomista. :)

• kerropas
        muutti kirjoitti:

juuri viikonloppuna pois homeasunnosta. Vuoden verran kerkesi hän siinä asua enne kuin alkoi paikat oireilla pahemmin. Kun "potkaisin" ystävääni takamukselle ja autoin asioiden hoidossa uusi asunto ja muutto hoitui alle viikossa. Myös vanhan asunnon vuokria ym ei tarvinnut maksaa.

Myös vakuutusyhtiöön otimme yhteyttä ja siellä päässä toimi kaikki todella nopeasti. Jotain korvauksiakin tupsahti tilille. Lääkärille on vielä toinen käynti edessä kun ystäväni jalat tulehtuivat ja päänsäärkyä on ollut.

Mutta siis pointtina se että ota rohkeesti asiat esille. Päätä että nyt loppu. Hankit uuden asunnon ja lähdet vanhasta. Ole kova, jos omistaja jotain alkaa vuokrista tai vastaavasta mussuttamaan. Ja tietty ne kosteusmittaajat paikalle vaadi ettei sitten myöhemmin tule sanomista. :)

mitä vakuutusyhtiö korvasi ja millä perusteella? Miten selvisitte maksamatta sopimuksella sovittua vuokraa ? Kukahan maksaa kosteusmittaajien tarkastuksen? Paljonkohan tuollainen mittaus maksaa?
        Mistä se on tilattavissa?

• jdjhgfgg

..homeelle?? Ihmiset saavat kysellä ja elää niin kuin tahtovat!! Sitä paitsi monessa koulussa, päiväkodissa, sairaalassakin on hometta, kosteusvauriota vaikka työnkijöiden tai asiakkaiden päässä ei hometta olekkaan.

• Homealtistunut koko perhe

Hei!
      Sinun olisi syytä irtisanoutua asunnosta välittömästi. Home aiheuttaa paitsi hengitystieoireita kuten korvatulehdukset, poskiontelotulehdukset, infektioastma... myös aivokasvaimia, selittämättömiä raivonpuuskia ja persoonallisuuden muutoksia.
      Sinuna ottaisin yhteyttä heti kunnan terveystarkastajaan. (Vaikka itse pääset pakoon muuttamalla, niin ei pidä panna vahinkoa kiertämään!)
      Terveystarkastaja voi tilanteen nähtyään panna kämpän ASUMISKIELTOON. Tällöin kukaan ei enää sairastu siinä loukossa ennen kuin se on korjattu.

Luotettavia homemittauksia voi tehdä vasta pakkaskauden alettua, mutta jos tilanne on noin paha, näkyvää hometta, niin mitään mittauksia ei edes tarvita.

Meillä oli lahosieni lattiassa, MUSTAA HOMETTA!!!jota ei saa olla missään tiloissa, jossa pidetäään eläimiä, saatika asuu ihmisiä.

Sinä oireilet. Olet raskaana, joten lapsesi altistuu samalla tapaa kuin sinäkin. Terveystarkastajan on pakko tulla toteamaan tilanne. Hän määrää korjaamaan, jos ei tapahdu mitään, niin sitten seuraa se, että hän julistaa kämpän asumiskieltoon.

Onko Sinulla kotivakuutus. Siinä tapauksessa vakuutusyhtiön edustaja voi toimia aktiivisesti puolestasi. Kotivakuutuksen nojalla vakuutusyhtiö joutuu korvaamaan Sinulle. Sitä he välttävät viimeiseen asti, joten auttavat kyllä terveystarkastajan suhteen....

Muuta hyvä ihminen HETI.

• tarkoitat

tällä: "Kotivakuutuksen nojalla vakuutusyhtiö joutuu korvaamaan Sinulle." ?

Vakuutusyhtiöt korvaavat ainoastaan, äkillisesti syntyneet vesivahingot eivät homeiden aiheuttamia vaurioita.

• meni pieleen

"Kotivakuutuksen nojalla vakuutusyhtiö joutuu korvaamaan Sinulle"????????

korvaamaan MITÄ???

• Homealtistunut koko perhe

Jos sinulla on se vakuutus, niin vakuutusyhtiö korvaa asumisesi remontin ajan ihan vastaavassa asunnossa. Sinä siis maksat vuokran kuten nyt ja vakuutusyhtiö maksaa vuokran korvaavasta kämpästä. Sinä saat jopa itse hankkia sen korvaavan kämpän. Vakuutusyhtiö maksaa asumisesi vaikka hotellissa, mutta se ei ole järkevä ratkaisu, sillä normaaliin elämään kuuluu pyykinpesua ja ruuanlaittoa. Hotellioloissa sinä joutuisit käyttämään pesulapalveluja ja syömään fiinisti ulkona. Se ei ole järkevää.

• ollut

äkillinen vesivahinko, jos vakuutus on korvannut asumiskustannukset remontin aikana.

• putki poikki

Naapurikämpästä oli mennyt patterin putki rikki, samasta linjasta tuli mun kämppään haara lattian sisällä.
        Joutuivat uusimaan sen minunkin puolelle tulevan putken eli lattia auki piikkaamalla.
        Kotivakuutus olisi korvannut osan asumiskuluista jos olisin muuttaanut remontin ajaksi tilapäiskämppään. Enpä muuttanut, asuin rempan keskellä ja oli ihanaa vuorotyöläiselle... Ei olisi kyllä talous kestänyt tuota omavastuuta. Homekämpästä hakeutuisin toiseen asuntoon nopeasti.

• vakuutus PYH

lainaus... Jos sinulla on se vakuutus, niin vakuutusyhtiö korvaa asumisesi remontin ajan ihan vastaavassa asunnossa. Sinä siis maksat vuokran kuten nyt ja vakuutusyhtiö maksaa vuokran korvaavasta kämpästä. Sinä saat jopa itse hankkia sen korvaavan kämpän. Vakuutusyhtiö maksaa asumisesi vaikka hotellissa, mutta se ei ole järkevä ratkaisu, sillä normaaliin elämään kuuluu pyykinpesua ja ruuanlaittoa. Hotellioloissa sinä joutuisit käyttämään pesulapalveluja ja syömään fiinisti ulkona. Se ei ole järkevää.
        --

vastaus:
        vakuutusyhtiö (pohjantähti) ei ainakaa korvannut, jouduttiin muuttamaan asunnosta heti, ilman tavaroita. Kämppä meni asumiskieltoon isännöitsijän lausunnolla. OMALLA kustannuksella ensihätään 1 yö hotellis jonka jälkeen huoneistohotelliin OMALLA kustannuksella asumaan.Taloyhtiö korvasi VUODEN päästä kulut osittain, lakimiesten ensin neuvoteltua asiasta useita kuukausia.. Saatiin ITSE vuokrattua pikaisesti lehti-ilmoituksen kautta vuokra-asunto yksityiseltä ja vuokraa maksettiin itse. Asuntokauppa saatiin purettua, vuosi kesti.

• sama ......
        vakuutus PYH kirjoitti:

lainaus... Jos sinulla on se vakuutus, niin vakuutusyhtiö korvaa asumisesi remontin ajan ihan vastaavassa asunnossa. Sinä siis maksat vuokran kuten nyt ja vakuutusyhtiö maksaa vuokran korvaavasta kämpästä. Sinä saat jopa itse hankkia sen korvaavan kämpän. Vakuutusyhtiö maksaa asumisesi vaikka hotellissa, mutta se ei ole järkevä ratkaisu, sillä normaaliin elämään kuuluu pyykinpesua ja ruuanlaittoa. Hotellioloissa sinä joutuisit käyttämään pesulapalveluja ja syömään fiinisti ulkona. Se ei ole järkevää.
        --

vastaus:
        vakuutusyhtiö (pohjantähti) ei ainakaa korvannut, jouduttiin muuttamaan asunnosta heti, ilman tavaroita. Kämppä meni asumiskieltoon isännöitsijän lausunnolla. OMALLA kustannuksella ensihätään 1 yö hotellis jonka jälkeen huoneistohotelliin OMALLA kustannuksella asumaan.Taloyhtiö korvasi VUODEN päästä kulut osittain, lakimiesten ensin neuvoteltua asiasta useita kuukausia.. Saatiin ITSE vuokrattua pikaisesti lehti-ilmoituksen kautta vuokra-asunto yksityiseltä ja vuokraa maksettiin itse. Asuntokauppa saatiin purettua, vuosi kesti.

Ja meillä oli laajennettu kotivakuutus, myös näitä tilanteita varten.. Mutta home ei ole äkillinen vahinko....

• eli paikallinen terveysviranomainen, sen kun laittaa asialle niin pitäs ruveta tapahtuun aika nopsaankin.

• 4739374

etsi uusi asunto äläkä valita

• hyvä ihminen

yhteys isännöitsijään ja talo yhtiöön. Asunto pitää tutkia ja jos epäilet homeongelmia niin omistaja/vuokraajasi on vastuussa asunnon kunnosta. Se ei saa olla uhka terveydelle ja omistajan kuuluu hoitaa ja valvoa asia kuntoon!

Pyydä asuntoon huoltomies ja jos hän ei vie asiaa eteenpäin niin sitten sitten viet asian niin pitkälle, asia hoituu kuntoon!

• homeastmaatikko

Voit saada homeastman, joka on elinikäinen. Et voi astua jalallasikaan vanhoihin rakennuksiin tai muihin taloihin, joissa on pienikin kosteusvaurio. Itse sain työpaikaltani homeastman ja voin kertoa, että rajoittaa elämää tosi paljon.

• riska_74

ilmoita terveystarkastajalle. numeron saat asuinkaupunkisi puhelinvaihteesta. terveystarkastaja mittaa asunnostasi kosteudet ja säiden salliessa mitataan hiiva- ja home pitoisuudet. sen jälkeen homma on selvää.

tuttuni sai vuokranantajalta korvauksia homeelle altistumisesta ja uusi kämppä järjestyi äkkiä. vuokranantaja sai myös kiellon vuokrata asuntoa asumiskäyttöön ennen kuin sieltä saadaan puhtaat tarkastus tulokset. korvausten lisäksi vuokria palautettiin muutamalta kuukaudelta.

sinun kannattaa muuttaa asunnosta terveytesi kanssa pois ennenkuin terveys muuttaa sinusta pois.

• juusoppijutska

Tiedänpä tapauksen jossa kyseessä oli kaupungin omistama teollisuushalli, joka oli vuokrattu eräälle yritykselle. Hallin katosta oli tullut vettä sisään ja kosteusvahinkoja oli siellä täällä toimistotilojen katossa. Home haisi ja työntekijät oireilivat. Paikalle kutsuttiin kunnan terveystarkastaja. Terveystarkastaja teki mittaukset, jostain syystä lopputulokset ja korjaustoimenpiteet jäivät kokonaan tekemättä. Olisiko syynä ollut kaupunginisien kitsaus ja juttu painettiin villaisella.
        Vaimoni oli työssä kyseisessä yrityksessä joten ihan huuhaa puheesta ei ole kyse.

• Lättyyn

ja muuta pian pois.

• .Vuokranantaja.

Joudut vastuuseen hoitamalla huonosti vuokranantajasi omaisuutta.

SIIVOA VETELYS!

• fwedsa

Ei kai siihen asumaan sitten kannata jäädä.

• ...

Tiedoksi, että terveydelle vaarallisimpia homeita ei haista.. Ne siis eivät haise millekkään!! Kannattaa siis mittauttaa asunnon homearvot :)

• Kyllä haisee!

...oot vaan polttanu niin kauan tupakkaa ettet haista ees omia pierujas kun on haju ja makuaistis turtunu! t.Pieru-Pentti

• ....
        Kyllä haisee! kirjoitti:

...oot vaan polttanu niin kauan tupakkaa ettet haista ees omia pierujas kun on haju ja makuaistis turtunu! t.Pieru-Pentti

Sattuupa nyt olemaan ihan omakohtaista kokemusta asiasta, mutta ole uskomatta jos haluat..
        Niin ja tupakkaakaan en ole eläessäni polttanut joten hajuaisti kyllä toimii!!

• kerrostalo

oletko varma että asunnossasi olis hometta hyvä neuvo ota tervyeis tarkastajaan yhteyttä se tutkii koko asunnon eikä home haise vuokran antaja ei ole velvollinen korjaamaan ennen kun terveys tarkastaja on antanut määräyksen ja todennut että kyseisessä talossa olis hometta jos on jatkuvaa päänsärkyy kannattas käydä lääkärissä tutkituttamassa pääköppansa ettei ole mitään vikaa jos talo on 24vuotta vanha niin siinä ei voi olla hometta vielä jos ei entuudestaan ole ollut pahaa vesivahinkoo annattas ottaa selvää asioista ennen kun kirjoittelee näillä sivuilla

• ..ei se ikää katso...

..jos talossa on vesivaurio. Eikä sitä, onko rakennus oma-, pari- tai kerrostalo.

Rakennusalalla olleen (nyt jo eläköityneen) isäni sanoin nykyään oikeastaan tulee homevaurioita ja muita rakennusvirheitä (sitähän se on, jos vastavalmistunut asunto on asumiskelvoton) enemmän kuin viisikymmentä vuotta sitten. Raha ratkaisee, ja firmoille on aivan sama, tuleeko sutta ja sekundaa. Entisaikaan rakennusmestarit eivät päästäneet käsistään keskenmenneitä tekeleitä. Oli kunnia-asia tehdä hyvää jälkeä.

Nykyään on toisin, mietipä vain Pikku Huopalahden alle kymmenen vuotta sitten pykättyjä kerrostaloja, joista ulkokaakelit ropisivat alas alle vuodessa... En halua edes kuvitella, millaisessa kunnossa kylpyhuoneiden vesieristeet ovat mahtaneet olla. MIkäli niitä on ollut ensinkään.

• boss11

muuta poi..vuokranantaja ei halua vuokralaista joka ei korjaa ongelmaa...vuokralaisen pitää huolehtia asunnosta , pitää se kunnossa ja taata omistajn omaisuuden arvo

• jarvast

Hei!

Ajattelen tässä aivan samoja asioita, eli että mistä saan apua "selkäni" taakse alkaessani taistella mahd. home ongelmaa vastaan.

Itse otin yht. terveystarkastajaan, joka oli käynyt talonmiehen sekä isännöitsijän kanssa huoneistossa. Terv. tark oli tehnyt mittauksia ilmanvaihdosta, jossa todettiin selvää alipaineisuutta. Pintahometta oli yllätyksekseni olohuoneen seinässä sekä makuuhuoneen seinässä ja keittiön alasaumassa , joka olikin ihan musta homeesta.(Saneerattu 2005, rak.1987).

Miehinen porukka oli asialla, sain asiatonta kommenttia isännöitsijältä kuten, että "Meillä on liikaa ensinnäkin tavaraa kyseiseen huoneistoon sekä että myös likaista!". Olin mennä linjoja myöten, mutta eihän se mitään auta.

Terv. tarkastajan ohje oli, että otan asuntoon homekoiran, (maksaa 50m2 asunnon haistelusta 150e). Jos asunnosta ei löydy perusteista hometta, jää vahinko maksettavakseni muuten sen sitten maksaa taloyhtiö.

Hannele Rämö on yksi tämän alan asiantuntijoita, joka osti hometalon ja menetti omaisuuden, luki sen jälkeen paljon ja osaa tod.näk. myös auttaa muita. Myös "Helin" hengityspuhelimen aihe on 7.10 -kosteus- ja homevauriot. o. 0800 14562 klo 15-18.00. Yritetään kysellä sieltä lisäapua.
      T. "Kohtalotoverisi"

• atira

Ostettuani asunnon joitakin vuosia sitten ja asuttuani parisen kuukautta vaatekaappini ja vaatteet olivat homeessa.Ilmoitin asiasta isännöitsijälle,mutta hän ei ottanut todesta,asia junnasi paikoillaan.Sairastuin ja jouduin hyksiin tutkittavaksi.Kerroin asian siellä ja sieltä tulivat ottamaan home näytteet.Löytyi korkeat homearvot.Hyksistä minua neuvottiin ottamaan yhteys terveysviranomaisiin ja asiat lähti sitä kautta rullaamaan.Siinä meni kaksi vuotta,oli tosi raskas kokemus.Nyt asia on korjattu.Tiedän monia tapauksia joissa isännöitsijät kieltää homeongelmat.Se on rahasta kiinni sanoivat ,kuluttaja virastossa.

• Ota yhteyttä kunnan terveystarkastajaan tai virkamieheen jolle asia kuuluu. He ottavat näytteet. Jos asunnossa on hometta,niin se laitetaan asumis kieltoon. Se joko korjataan tai puretaan.

• olet luulotautinen

hometta on yhtä vähän suomessa kuin homoja iranissa.

• hysteriaa vaan.

Joo.Kipee pääsi johtuu varmasti jostain muusta kun kämpästäsi.Miten voit näön perusteella päätellä että koko talossa on hometta,luulenpa että ilmanvaihtoa kannattaa parantaa,siis seinään tuloilma venttiilit ainakin makuhuoneeseen ja olohuoneeseen tai sitten ikkunan sisimmäisestä pokasta yläpuolelta noin 20cm tiiviste poIS.Ilmeisesti puhut siis ulkopuolella olevista seinistä että siellä kasvaa sammalta ja jotain vihreää ja siis ulkopuolella haisee home(siis kellarin tunkkainen haju)YLEENSÄKIN TÄMÄ HOMEHYSTERIÄ ON AIVAN LIIOITELTU ASIA.Parantakaa ilmanvaihtoa asunnoissanne ainakin makuuhuoneen osalta niin huomaat varmasti eron ja päätä ei särje enää aamuisin.

• Joops217256782

Itse hakisin uutta asuntoo jos ei asialle mitää tapahu.

• kokemusta omaava

Olen asunut homeasunnossa. Jos alat tutkituttamaan asiaa virallisia kanavia pitkin joudut odottamaan vastausta useita kuukausia pahimmillaan. Lopputulos voi olla, että mitään ei voida tehdä, koska ei ole rahaa.

Homealtistus tosi vaikea, jos se pääsee kehittymään pitkälle. Jotkut kestävät altistusta vuosikausia, mutta JOTKUT IHMISET VAIN MUUTAMIA KUUKAUSIA.

Suosittelen, että alat jo tänään etsimään itsellesi uutta asuntoa. Ota huomioon kuukauden irtisanomisaika.

• kitgkgk

älä kitise

• ravimies77

näin on savitaipaleellakin kunnan omistamis asunnois.

• ehkä vielä ehdit enenkuin...

Sillä vuokra-asunnosta on todella helppoa päästä eroon ja sitä suosittelen lämpimästi. Mutta toisin on kyseisen asunnon omistajan laita hän joutuu etsimään uuden vuokralaisen siihen asuntoon. Täi yrittää myydä sitä, myyjä joutuu käsittääkseni helpommin vastuuseen tälläisissa homeloukuissa.

Tässä yksi linkki homejuttua ei ole oma sivuni. Tutustu ja toimi!

http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome_Miten_toimin.html

• pikaiseen pikaiseen pois

lähde heti pois ei omaa terveyttä kannata riskeerata . kaikki lääkärilaskut sille vuokranantajalle jatkossa ja ota ihmeessä tutkinta asuntoon terveystaarkastaja paikalle asunnon tutkinta ehdotomasti ettei kukaan muukaan joudu sinne asumaan jatkossa
      VAstuuton on vuokrakämpän omistaja mutta vastuuseen joutuu ehdottomasti kun pyydöet kunnalta tai yksityiseste jonkun tekemään tutkimukset ja terveydestä myös lääkärin todistus ja tutkimukset ja korvauksia tulee varmasti sulle siitä
      Muuta pian pois että ei tule vakavampia oireita eliniäksi

• Mä näkisin, että jos sulla tulee siitä terveyshaittoja, niin sä voit pyytää omistajaa mittauttaan sen kosteuden, ja niitä on myös firmoja jotka mittaa niitä ja määrittää myös mikä home on kyseessä... Jos omistaja ei suostu voit harkita tietenkin että maksatko sen mittauksen omasta pussista... Niitä saa käsittääkseni alle 200 eurollakin, kalleimmat menee sit jo 500-600, muistaakseni, kun niitä kyselin. Viimeinen keino on sitten kunnan terveystarkastaja, ja se onkin sit sellanen instanssi, että se kun sanoo, niin PITÄÄ alkaa tapahtumaan...

• Ei kiva

Meilläkin yhdessä makuuhuoneessa hometta, huoltomiehet tuli mittaamaan ja ilmottivat että kosteutta on ja paljon sekä huoneessa että wc:ssä.
        Kuulema hankkisivat jonkin firman hoitamaan asian.

N. kuukauden päästä ilmottavat että seinä tullaan kittaamaan ja tapetit vaihdetaan :O
        (mihin se kosteusvaurio katosi??)
        Ei siellä mukamas olekkaan mitään kosteutta.
        Vaikka seinässä ihan selvä "homeläikkä"..
        Näin ne kiinteistöt siis hoitaa hommansa.

Miten pitäisi toimia tästä eteenpäin?

• työtön rikas

kumpi on sinun mielestä tärkempi asunto vai terveys
      sitä sopii miettiä pari kertaa ite valitsen terveyden asuntoja saa uusia mutta terveyttä ei
      ei muuta kuin heti pois home pesästä lappu luukulle
      purkuun koko talo - uusia asuntoja saa samalla hinalla aivan varmasti...eikä tarvii kärsiä homeesta

• vitut

Tornion krunni asunto oy vitut veisaa asuntojen kunnosta vaikka minunkin luona on käynyt terveys,rakennustarkastajista myöten mittareineen ja todenneet asunnon kunnon olevan kelvoton sairastan keuhkovauriota ja kroonista keuhkoputkentulehdusta meinasivat tässä näiden vuoksi poistaa osan kehkolohkosta olisi kirveellä töitä krunni oyn toimistossa sihteeriä ja rakennusmestaria koskien vakavasti!

• paljon kokenut

Ihmettelen kun ihmiset uskoo myyjän, asunnon välittäjän,vuokraajan kuntotarkastuksiin.
      Lailla pitäisi kieltää ed.m. tahojen todistukset.
      Kun ostaja teettää kuntotarkastuksen niin silloin
      ei pääse mulkkaamaan tuloksia kukaan.
      Minulta on useasti kiinteistövälittäjä kysynyt
      kuinka tarkkaan tutkin home ym. vauriot asunnoissa. Kun olen kertonut menetelmäni niin
      ovat tilanneet "omilta"miehiltään ja asiakas
      saadaan ostamaan paskaa. muistakaa tämä.

• tilanteessa

kuuluu saaa korvausta jo maksamistasi vuokrista. Tuttu olisi saanut, mutta vuokraisäntä tuli ja maalasi homeen peittoon, sitten ei voinut enä näyttää sitä toteen ja saada korvausta.

• Juusoppijutska

hyvä neuvo on tuo moneen kertaan mainittu: "muuta pois heti!"

80 luvulla rakennettiin paljon taloja painovoimaisella ilmanvaihdolla joka on useissa tapauksissa melkein sama kuin ei ilmanvaihtoa laisinkaan. Pienillä muutoksilla eli raitisilmaventtiileillä ja vaikkapa liesituulettimen avulla toimivalla koneellisella poistolla ilmanvaihtoa voidaan parantaa huomattavasti. Parannetun ilmanvaihdon ansiosta asunnon ilman kosteusprosentti laskee ja pintahometta ei enää pääse syntymään niin helposti. Seinien perusteellinen pesu tässä yhteydessä on kuitenkin tarpeen kuten myös tilanteen seuraaminen jatkossa.

Terveen talon kivijalan ja ulkoseinien tulisi olla puhtaat ja ensisijaisesti kuivat. Jos kivijalka (sokkeli)tai seinät ovat jatkuvasti märkänä, on kyse rakenneongelmasta. Joko salaojat puuttuvat tai ovat tukossa/romahtaneet. Tai sokkelin viereen on pakattu multaa tai savea ja pahimmassa tapauksessa perustettu kukkapenkki jota kastellaan kaiket kesät. Eivät rakenteet sellaista kestä. Märkä sokkeli jäätyy talvella ja rapautuu ja kosteus pääsee lattialaattaan pinnoitteiden alle ja kosteusvaurio on valmis. Valitettavan usein 80 luvulla rakennetuissa taloissa on asia juuri näin. Sokkeli on liian matala ja talo voi olla muutenkin väärin perustettu.

Nämä korjaustyöt kuuluvat tietysti kiinteistön omistajalle eikä vuokralaisella ole lupaakaan mennä tekemään korvausilmaventtiilejä ja ilmanvaihtotöitä omin nokkineen.

Vahinkoa ei saa laittaa kiertämään vaan asunnossa asuvan "velvollisuutena" on laittaa viranomaiset asialle ja omalta osaltaan pitää huoli että lisää ihmisiä ei joudu altistumaan vaaraan.

• poispois

Mä muutin hometaloon v 2000, ja nivelreuma aktivoitui heti pahaksi. Oli tosiaankin kamalat 3 vuotta. Aina kun olin poissa noin viikon, olo parani huomattavasti. Lopulta kosteusvaurio löytyi sekä rakennusvirhe. Ne korjattiin, mutta itse muutin pois asunnosta. Pääsin ihan uuteen asuntoon, ja aloin voimaan hyvin. Ei enää jatkuvia flunssia, kuumeiluita, väsymystä, päänsärkyä, niveloireita jne. Muuta siis äkkiä pois.

• t:ravel

Hanki kunnollinen otsonaattori.
      Lue ohjeet, jotta teet homman oikein.
      Laita kone päälle ja poistu huoneesta.
      Sammuta kone 12 h jälkeen ja tuuleta kunnolla.
      Haistele tunnin kuluttua, haisooko home vielä.
      Jos haisoo jatka otsonointia. Otsonaattorin on kyllä oltava riittävän tehokas.

YT
      t:ravel

• dsddvs

EI PIDÄ OTSONOIDA!

Siitä tulee vain lisähaittaa. joku alan yrittäjä selvästi markkinoi täällä ja yrittää huijata tietämättömiä otsonointiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      85
      6483
    2. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      290
      5454
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      98
      4151
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      52
      2900
    5. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      27
      2874
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      120
      2093
    7. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      47
      2030
    8. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      99
      1767
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      72
      1301
    10. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      159
      1151
    Aihe