Argumentaatioanalyysi

Apua tarvitsen

Voisiko joku kiltti vääntää ihan rautalangasta esimerkkeineen millainen on argumentaatioanalyysi?
Olen etsinyt tekstistä pääväitteen, taustatiedot, tekstilajin, kohderyhmän ja ne argunmentit, mutta mitä sitten?
Miten tämä koko homma sitten kasataan, että tästä saisi järkevänkuuloisen tekstin? En ole onnistunut löytämään yhtään esimerkkiteksiä valmiista analyysistä, enkä nyt tiedä mitä pitäisi tehdä.

22

18637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvo kysyjälle

      Nyt kuule vähän omatoimisuutta peliin. Kaivapa se äikänkirja laukusta ja ota sieltä argumentaatioanalyysiä käsittelevä kohta esiin. Myös vihkomuistiinpanoista löytyy varmasti ohjeet analyysin tekoon.

      Mitä olet tehnyt äikäntunnilla silloin kun asiaa käsiteltiin???

      Terveisin opettaja

      • Apua tarvitsen

        Käsikirjaa olen kyllä lukenut. Lähiopetuksessa en ole, joten minkäänlaista tuntiopetustakaan muistiinpanoineen ei ole. Netistä olen yrittänyt tietoa löytää, mutta koska asia on niin vieras, en ole sieltäkään apua saanut.


      • argumentti
        Apua tarvitsen kirjoitti:

        Käsikirjaa olen kyllä lukenut. Lähiopetuksessa en ole, joten minkäänlaista tuntiopetustakaan muistiinpanoineen ei ole. Netistä olen yrittänyt tietoa löytää, mutta koska asia on niin vieras, en ole sieltäkään apua saanut.

        En ihan varma ole, mutta siis analyysissä käsittääkseni pohditaan sitä, mitä väitetään ja miten. Perustellaanko? Miten perustellaan ja millaisia ovat perustelut (viitataanko tilastoihin, yleiseen mielipiteeseen, tunteisiin)?


      • Opiskelija0303
        argumentti kirjoitti:

        En ihan varma ole, mutta siis analyysissä käsittääkseni pohditaan sitä, mitä väitetään ja miten. Perustellaanko? Miten perustellaan ja millaisia ovat perustelut (viitataanko tilastoihin, yleiseen mielipiteeseen, tunteisiin)?

        Painin itse ihan saman ongelman kanssa, mutta käsittääkseni väitteelle pitää löytää perustelut ja tarkoitus tekstistä, myös tekstin kontekstia kannattaa käyttää hyödyksi.

        Itse etsisin ensiksi tekstin tarkoituksen ja sitten miettisin kuinka kirjoittaja on perustellut sen. Kirjoittaja voi myös myötäillä jotain tiettyä ryhmää tai jopa vastata joihinkin vasta kysymyksiin tekstissä


    • oman tien kulkija

      Terve!
      Äidinkieli on aivan täyttä paskaa. Mieti vähän suuremmassa mittakaavassa mitä kaikkea joudut tekemään. Eikö tunnukkin aivan naurettavalta kaikki tekstitaito ja kaikki analyysit?
      En sano tätä siksi, että olisin itse huono. Olen 9½ oppilas tekstitaidossa ja muissa kirjoituksissa vähintään m8, jos vähänkään yritän. Tunneilla nauran ja olen kännykällä netissä ja pelailen korttia:D Keskityn paljon mielummin yhteiskuntaoppiin, matematiikkaan, englantiin ja fysiikkaan. Loppu on turhaa paskaa. Vittuun koko äidinkieli. Kuka helvetin luuseri haluaa tehdä novellianalyysin??? Kuka helvetin luuseri haluaa olla lukion äidinkielen opettaja:D:D Vitun tontut. Äidinkielen tiedoilla et saa sanavalmiutta, et saa yleissivistystä, etkä osaa hoitaa talouttasi.

      • oman tien kulkija

        No tulihan sinne muutama kirjoitusvirhe. Niistä ei siis tarvitse hirveästi parkua, etten muka osaisi ja siksi en pidä äidinkielestä.
        m8 = 8
        mielummin = mieluummin
        yksi "ja" vaihdetaan "sekä":ksi
        Joten turvat tukkoon ja integroimaan.


      • Miss Impossible

        "Eikö tunnukkin" Tähän vain yksi 'k', tunnukin.

        Äidinkielen tiedoilla ei saa sanavalmiutta, olet oikeassa, mutta ei sitä saa minkään muunkaan aineen tiedoilla, se tulee luonnostaan, jos on tullakseen.

        Äidinkieli on muutakin, kuin pelkkää kielioppia. Vai voitko muka väittää, ettei maailmankirjallisuuden klassikoihin tutustuminen olisi yleissivistävää?

        Totta on myös se, että en opi hoitamaan talouttani opiskellessani äidinkieltä, mutta jälleen kerran, en opi sitä taitoa myöskään muista oppiaineista. Minun ei tarvitse osata laskea integraalilausekkeita saadakseni laskuni maksetuksi. Tosin valitsin pitkän matematiikan puhtaasti sivistääkseni itseäni.

        Palatakseni keskustelunaloittajan kysymykseen argumentaatioanalyysistä, mielestäni tässä keskustelussa on jo tullut hyviä vastauksia aiheeseen liittyen.

        Terveisin
        tuleva lukion äidinkielenopettaja


      • nutturapää

        Voi kuule, äidinkielen osaaminen vaikuttaa yllättävän moneen asiaan! Mietipä vaikka työhakemusta. Eikö sujuva ja virheetön hakemus teekin paljon paremman vaikutuksen kuin kankea ja sellainen, joka on täynnä kirjoitusvirheitä? (=pienet ja isot alkukirjaimet väärin, pilkkusäännöt hakusessa, yhdyssanat kirjoitettu erikseen...)

        Entä hoidatko sinä sitten taloutesi fysiikan kaavoilla kenties?

        Vaikka näköjään pidät itseäsi niin erinomaisena äikässä, on sinunkin tekstissäsi vielä aika paljon hiomisen varaa (pilkkusäännöt, yhdyssanat, oikeinkirjoitus). Ihan näin ystävällisenä vinkkinä. Ja tuo kiroilu näyttää muuten todella rumalta kirjoitetussa tekstissä.

        Ja ei, minusta ei tule äikänopea


      • harliina
        nutturapää kirjoitti:

        Voi kuule, äidinkielen osaaminen vaikuttaa yllättävän moneen asiaan! Mietipä vaikka työhakemusta. Eikö sujuva ja virheetön hakemus teekin paljon paremman vaikutuksen kuin kankea ja sellainen, joka on täynnä kirjoitusvirheitä? (=pienet ja isot alkukirjaimet väärin, pilkkusäännöt hakusessa, yhdyssanat kirjoitettu erikseen...)

        Entä hoidatko sinä sitten taloutesi fysiikan kaavoilla kenties?

        Vaikka näköjään pidät itseäsi niin erinomaisena äikässä, on sinunkin tekstissäsi vielä aika paljon hiomisen varaa (pilkkusäännöt, yhdyssanat, oikeinkirjoitus). Ihan näin ystävällisenä vinkkinä. Ja tuo kiroilu näyttää muuten todella rumalta kirjoitetussa tekstissä.

        Ja ei, minusta ei tule äikänopea

        Huomen ois äikän 4 kurssin koe enkä vittu tiijä ees mikä on argumentaatio xD Nojoo kiitti kaikille vastanneille oli täst enemmä hyötyy ku tyhjäst.
        vois mennä pelaa vähä cs-->


      • visiavsvisa
        nutturapää kirjoitti:

        Voi kuule, äidinkielen osaaminen vaikuttaa yllättävän moneen asiaan! Mietipä vaikka työhakemusta. Eikö sujuva ja virheetön hakemus teekin paljon paremman vaikutuksen kuin kankea ja sellainen, joka on täynnä kirjoitusvirheitä? (=pienet ja isot alkukirjaimet väärin, pilkkusäännöt hakusessa, yhdyssanat kirjoitettu erikseen...)

        Entä hoidatko sinä sitten taloutesi fysiikan kaavoilla kenties?

        Vaikka näköjään pidät itseäsi niin erinomaisena äikässä, on sinunkin tekstissäsi vielä aika paljon hiomisen varaa (pilkkusäännöt, yhdyssanat, oikeinkirjoitus). Ihan näin ystävällisenä vinkkinä. Ja tuo kiroilu näyttää muuten todella rumalta kirjoitetussa tekstissä.

        Ja ei, minusta ei tule äikänopea

        äidinkieli on paskaa


      • vox_mä
        harliina kirjoitti:

        Huomen ois äikän 4 kurssin koe enkä vittu tiijä ees mikä on argumentaatio xD Nojoo kiitti kaikille vastanneille oli täst enemmä hyötyy ku tyhjäst.
        vois mennä pelaa vähä cs-->

        Miten helvetissä olet päässyt lukioon?


      • herätys

        9½ oppilas, muttei osaa perustella omia argumenttejaan? suosittelen kurssia Ai 4 käytäväksi uudestaan, jotta sinäkin viisastut puhujana/kirjoittajana.


      • .,.,.,...,....
        vox_mä kirjoitti:

        Miten helvetissä olet päässyt lukioon?

        no aika helpolla sinne nykyään pääsee, tälläkii hetkel meijän lukios sellasii oppilait joil oli hakies noin 5.2 keskiarvo........


      • IhanPihallaTöistä

        Kansanedustaja-ainesta tuo oman tien kulkija


    • ....................

      Peruskoulussa äikkä oli ihan jees ja numero 9. Lukiossa aloin inhoamaan äikkää (ehkä jopa paskin aine lukiossa) ja numero tasainen 7, kirjoitukset C. Jatkuvaa pilkun nussimista ja ne "ihanat" maailmankirjallisuuden klassikot. Tai no, onko Tuntematon sotilas maailmankirjallisuutta? Jokaista kirja, joka oli pakko lukea, inhosin, enkä olisi vapaaehtoisesti lukenut. Esseiden aiheet olivat enimmäkseen tylsiä, novellianalyysit kuvottavia. Onneksi se on ohi, yliopistossa ei vastaavasta ole tarvinnut kärsiä :)

    • methemagi

      Täällä joku kysyi että miten on päässyt lukioon jos ei pidä äikästä -.- saatanan elitisti! Itse myönnän että olen huono äikässä vaikka saankin yleensä numeroita 7-8. Enemmän kiinnostaa pitkä matikka, enkku, kemia ja fysiikka, joista kaikista saan vain ysejä ja kymppejä. Mutta en väheksy niitä jotka tykkäävät äikästä, itseäni se ei vain jaksa kiinnostaa.

    • argumentaatioanalys.

      Viesti on vanha, mutta tästä saa apua muille sitä tarvitseville: Argumentaatio analyysissä ideana on etsiä tekstistä kolumnin/artikkelin/uutisen pääväite.
      Sen jälkeen teksti eritellään eri argumentaatioanalyysiä koskeviin osiin. Esimerkiksi retorisiin keinoihin:
      -toisto
      -kysymys
      -intertekstuaalisuus(tekstien väliset yhteydet)
      -metaforat
      -vertaukset
      -puhuttelu
      Yms.
      Lisäksi jos mukana tulee kuva, on sitä pakko arvioida jotenkin. Ei kuitenkaan niin tarkasti kuin kuva-analyysissä.
      Analyysi alkaa viitetiedoilla; kuka kirjoitti, missä julkaistu jne.
      Sopiva pituus on 1-2 sivua.

    • Ärsyyntynyt

      @neuvo kysyjälle: Minun mielestä on hassua, että kun näistä keskustelufoorumeista etenkin suomi 24:sta tullaan kysymään apua, vihjeitä, neuvoja, linkkejä jonnekkin jne. niin ensimmäiseksi tulee aina vaan torumista, että "älä ole laiska", tai "älä huijaa". Miksiköhän tällaiset palstat on luotu? Mitä varten niitä käytetään? Ei kysyjä tule tänne hakemaan jonkun toisen opettajan torumisia, että "kaiva äidinkielenkirja esiin." Voisin kuvitella, että kysyjä on kanssani samaa mieltä, ja näin ollen pyytäisin ystävällisesti kaikkien harkitsemaan mitä tulee kommentoimaan muiden kysymyksiin/avuntarpeisiin. Jätä kirjottamatta, jos ei ole asiallista/järkevää sanottavaa!!!

    • äikkääää

      hjelppiä vielä!

    • woosww

      Äikkä on tärkeä oppiaine kaikille, joten kannattaa edes vähän panostaa siihen.

    • väsynytopiskelija

      Olen eksynyt tälle palstalle sen toivossa, että olisin saanut vähän ihmisläheisempää apua argumentaatioanalyysin tekoon. Olen katsonut ja kahlannut läpi kaikki muistiinpanot ja rautalankamallit, mutta voin todeta oppivani ehkä paremmin jos sellaisen argumentaatioanalyysin näkisi itse.
      Tahdon myös kommentoida aikaisempia viestejä, vaikka siitä ei tosin ole enää mitään hyötyä - Se, että saa ysejä äidinkielessä ei välttämättä takaa OIKEINKIRJOITUKSEN osaamista. Omalla kohdalla olen ollut tasaisesti 9 suorittajana, mutta en voi sanoa oikeinkirjoitukseni olevan samaa luokkaa - numerot koostuvat monesta eri osa-alueesta.
      Lukioon pääseminen on yllättävän helppoa alueittain! (Pienemmillä paikkakunnilla kriteerit ovat alhaisempia) Kyse on siitä pystyykö jatkamaan.
      Toiseksi ihmiset ovat erilaisia, se että ei osaa äidinkieltä ei tarkoita samaa kuin, että oppilas tai yleensäkin ihminen olisi huono koulussa tai ei pärjää elämässä. Olen nähnyt opettajiakin jotka eivät todellakaan omaa maailman täydellisintä äidinkielen taitoa, mutta ovat hyviä, mukavia ja päteviä opettajia!

      En löytänyt apua tältä palstalta, mutta en koe siitä mitään pahaa jos jaan tämän tänne - avuksi jos se jotakin samassa tilanteessa olevaa auttaa...
      Olen sellaisen kuvan saanut, että pohjatekstiä käsitellään seuraavien kysymysten avulla, voitte vaikka alleviivata esim. monisteesta niitä kohtia joissa kirjoittaja viittaa vaikka omaan kokemukseen tai tilastoon. Siihen sitten vedotaan omassa kirjoituksessa...


      Argumentaatioanalyysi

      Tekstilaji ja näkemys vastaanottajasta
      - Mikä on tekstin laji?
      - Millaiselle yleisölle teksti on tarkoitettu?
      - Kuka tekstin on tehnyt?
      - Milloin teksti on tehty?
      - Missä teksti on julkaistu?
      - Mitkä ovat tekstin lähtötiedot ja esisopimukset?
      Esisopimukset ovat argumentoijan ja yleisön (lukijoiden) yhteistä maaperää, jonka päälle argumentaatiota rakennetaan.
      Ne ovat arvoja, uskomuksia ja tosina pidettyjä asioita, joista oletetaan oltavan yhtä mieltä.
      Esisopimuksia ei yleensä sanota suoraan, perustella tai selitetä. Toisin sanoen esisopimukset ovat ikään kuin itsestäänselvyyksiä.

      Teesi
      - Mikä on tekstin teesi? Mikä teesi on yhdeksi virkkeeksi tiivistettynä?
      - Mitä asiaa, ajattelutapaa, toimenpidettä, ehdotusta tai tapahtumaa puolustetaan tai vastustetaan?

      Perustelut eli mihin viitataan tekstissä
      * Mitä argumentteja eli perusteluja on?
      * perustelutapoja:

      Fakta
      - tutkimukset, dokumentit
      - uutiset, artikkelit ym. luotettavat lähteet
      - tilastot, kaaviot
      - syy-seuraus-päättelyt
      - auktoriteetit (asiantuntijat, idolit, johtajat, jumalat jne.)
      - analogiset mallit (= rinnastaminen johonkin vastaavanlaiseen)
      Tunteen, arvot...
      - mielihyvä, nautinto, onnellisuus
      - ennakkoluulot, yleistykset
      - pelottelu, uhkailu
      - vastakkaisen näkemyksen laskeminen leikiksi
      - ”yleinen mielipide”, yhteisön normit
      Kokemukset
      - esimerkit, kokemukset ja havainnot
      - jonkun toisen kokemukset
      - ”yleisesti tunnetut”, yhteiset kokemukset

      Mitä lisätukea perusteluille on?
      Mitkä asiat esitetään tärkeinä tai vähäpätöisinä?
      Mitkä asiat esitetään myönteisinä tai kielteisinä?
      Mitä ideologioita asetetaan vastakkain?
      Mitä vastanäkemyksiä otetaan huomioon?
      Mitä tarkennuksia tehdään?


      Tekstin arviointi
      Riittävätkö perustelut?
      Ovatko perustelut luotettavia?
      Pätevätkö syiden ja seurausten suhteet?
      Mitä jätetään sanomatta?
      Pääseekö teksti tavoitteeseensa?
      Millaisia tunteita, kysymyksiä, vastaväitteitä teksti herättää? Miksi?
      Mikä tekstissä vakuuttaa? Miksei se vakuuta?

    • Edestään_löytää

      Opetelkaa vain lukiolaiset äikkää. On turhauttavaa korjailla gradukäsikirjoituksista kielioppi- ja oikeakielisyysvirheitä niissä olevien rakenne- ja asiavirheiden lisäksi. Ei vain ole viitsitty äidinkieltä koskaan kunnolla opetella. Joskus aivan hirvittää päästää tällainen huonosti äidinkieltään osaava maisteri maailmalle; työnantajatkin ihmettelevät työpaikkahakemusta lukiessaan, onko joku tuollaisella taidolla voinut läpäistä yliopiston. Eikä kyse ole lukihäiriöstä, mikä selvitykseksi mainittakoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      309
      7062
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2106
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1317
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1267
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1186
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1106
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1051
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      992
    Aihe