Onko kellään kokemusta kyseisestä lennokista?
ostin kyseisen koneen enkä saa lentään kunnolla!
scout park fun lennokki
18
2645
Vastaukset
- lennokkilentäjä
Lennokki yleisesti on haasteellinen lentää, mutta niistä löytyy lennätys tarkoituksen mukaan sopivia. Aluksi saa olla helposti lentävämalli. Kuukelista jos oikein tulkitsin kone on ylätaso ja siivekekone. Konsepti vaikuttaa helpolta lentää, mutta on tietysti mahdollista vaikka se on valmiskone kaikkine säätöineen kaikki ei ole optimaalisesti kohdallaan. Sarjan mukana kait on piirustukset johon merkitty missä kulmassa osien pitäisi olla. Sähkömoottorikaan ei nimittäin parane vetää ylöspäin. Omat moottorit asetin vetämään aina n. aste alaspäin. Polttomoottorit alas ja muistaakseni oikealle. Siivekkeet jos ne on melkein siivenpäässä, perus asetus vois aluksi olla pieni hartus jolloin se helpottaa kaartamista ja kone ei ole helposti kaatumassa sisäsiivelle. Joskus aikoinaan kun kone oli tuntematon ja täysin säätämätön laitoin mehupillistä maalarinteipin avulla "siivekettä" siiven yläpintaan haritukseksi koneen ensisäätämiseen. Usein ne olikin tarpeeseen jos aluperäinen konsepti oli vähän kiikkerä. Paras apu tietysti on jos paikkakunnalla on lennokkikerho josta apuja koneen säätöjen tarkistukseen ja myös lennätykseen.
- joku vaa
Hei! Minulla on kokemusta kyseisestä lennokista. Pri kertaa on mennyt puuhun, mutta asiantintijan opastuksella homma oli helppoa. Olin harjotellu vaan pari kertaa simulaattorilla, mutta lennätys sujui hyvin. Alussa siivekkeet ja peräsimet vaativat jonkinverran säätöä. Ensilennon muuten lensin pelkillä siivekkeillä. En koskenutkaan peräsimeen:-)
- valmiiksi...
Kasaamisessa ei ole monta vaihetta, mutta ohjeet jättävät hieman toivomisen varaa. Kuvat ovat englanninkielisessä ohjeessa, mutta suomenkielisessä vain tekstit. Näitä kumpaakin pitää seurata yhdessä. Siiven liimaamisesta ei mainittu ohjeessa. Eikä siiven päälle tulevasta muovisuojasta. Ohjeessa puhuttiin cynoacrylate-liimasta (pikaliimaa), mutta koneen mukana tuil hitaampaa liimaa.
Servotankojen kiinnityskorvakkeet ovat vähän heppoisesti kiinni sivu- ja korkeusperäsimessä. Tähän kannattaa laittaa liimaa, ettei väljisty tai irtoa lennon aikana. Pienikin klappi siivekkeissä tekee koneen epämääräiseksi lentää.
Akun kiinnitys on huono. Akku ei sovi akkutilan pohjalle eikä kiinnitystarra siksi pure kunnolla. Painopistettä ei saa kohdalleen.
Spinneri ei sovi kunnolla paikoilleen, vaan on liian ahdas metalliholkkiin. Laskutelinettä saa väännellä aika reippaasti, että kone rullaa suoraan.
Laturin merkkivalot eroavat hieman ohjeessa mainituista.
Vastaanotin piippailee eikä kone aina tahdo reagoida ohjaimeen. Täytyy tsekata paristot ja vaihtaa ne akkuihin.
Mukana tuleva simulaattori auttaa harjoittelemaan ohjaimen käyttöä, mutta ei tietenkään vastaa todellista tilannetta.
No, kaikesta huolimatta helppo ja nopea kasata ja ensimmäiset testiheitot ja -rullaukset on tehty. Helppo tapa hankkia kerralla kokonainen konepaketti ja on kyllä aika törkeän halpa, kun ottaa huomioon, että kone tulee hiiliharjattomalla moottorilla ja litiumakulla. Servojakin on 3 kpl ja kanavia siis 4.
Niin ja kuten ohjeessa sanotaan, harjoittele lentämistä kokeneen lennättäjän kanssa. Kokenut lennätäjä huomaa kyllä heti, onko kone edes lentokunnossa.
Jos kone on trimmissä, se kyllä nousee, kun uskaltaa pitää kaasua riittävästi ja antaa koneen nousta korkealle. Sitten vaan kaartelua ja konetta sellaiseen trimmiin, että se lentää suoraan. Tuulisella säällä on parempi pysyä maassa.- Valmiiksi...
Kannuspyörä on pienikokoinen ja kovaa muovia ja pitää aikamoista rohinaa suomalaisella karkealla asvaltilla.
Täytyy ehkä viritellä teräslangasta ja kumipyörästä tähän parempi ratkaisu.
Niin ja ohjeessa ei mainittu mitään konepeiton kiinnitysmagneeteista, mutta vastakappaleet oli magneeteissa kiinni. Liimasin ne (oikein päin) konepeittoon kiinni ja nyt se napsahtaa hienosti kiinni.
Akkukiinnitys menee kyllä uusiksi 3M:n tarranauhalla. - Scoutparkfunneiri
Valmiiksi... kirjoitti:
Kannuspyörä on pienikokoinen ja kovaa muovia ja pitää aikamoista rohinaa suomalaisella karkealla asvaltilla.
Täytyy ehkä viritellä teräslangasta ja kumipyörästä tähän parempi ratkaisu.
Niin ja ohjeessa ei mainittu mitään konepeiton kiinnitysmagneeteista, mutta vastakappaleet oli magneeteissa kiinni. Liimasin ne (oikein päin) konepeittoon kiinni ja nyt se napsahtaa hienosti kiinni.
Akkukiinnitys menee kyllä uusiksi 3M:n tarranauhalla.Hei! Ostin kanssa kyseisen koneen noin viikko sitten. Huomasin samat ''Ongelmat''. Ohjeissa oli mielestäni vähän puutteita. Eilen tuli vastaan ensinmäinen vika. Kone kääntyy oikealle automaattisest vaikka peräsin ja siivekkeet olivat suorassa. En usko että se johtu tuulesta, sllä tuuli koneen takaapäin. Mutta lennättään olen kyllä onnistuneesti päässyt. =)
- kone suoraan
Scoutparkfunneiri kirjoitti:
Hei! Ostin kanssa kyseisen koneen noin viikko sitten. Huomasin samat ''Ongelmat''. Ohjeissa oli mielestäni vähän puutteita. Eilen tuli vastaan ensinmäinen vika. Kone kääntyy oikealle automaattisest vaikka peräsin ja siivekkeet olivat suorassa. En usko että se johtu tuulesta, sllä tuuli koneen takaapäin. Mutta lennättään olen kyllä onnistuneesti päässyt. =)
Kokeile saatko peräsimen trimmillä koneen kulkemaan suoraan.
- Parkfun Scout
Niin kuin nykyajan sähkökoneissa on tapana, tehoa on paljon ja kone kiipeää hyvin, jopa suoraan ylös. Kokenut lennättäjä saa lentämään aika suoraan, aloittelijalla nyökkii ja kaartelee. Ei kulje suoraan moottori pällä, koska ilmeisesti moottorin kulma on väärä.
Liitää upeasti ja noste kannattelee konetta melkein kuin purjekonetta.
Todella kestävä! Potkurin akseli liukuu sisäänpäin törmäyksissä ja laskuteline irtosi. Nämä voi korjata hetkessä.- Jeppe120
Onko kokemusta tai osaatteko sanoa onko laite muutettavissa vesitasoksi? Riittäkö teho nousuun vedestä? Entä onko sopivia kellukkeita saatavana, vai pitääkö rakentaa itse?
- jape...
Jeppe120 kirjoitti:
Onko kokemusta tai osaatteko sanoa onko laite muutettavissa vesitasoksi? Riittäkö teho nousuun vedestä? Entä onko sopivia kellukkeita saatavana, vai pitääkö rakentaa itse?
GWS ponttoonit saa laitettua, takakiinnitykselle pitää vaan ite tehä kolo. Maksaa noin 25e. Nousee vedestä.
- Jeppe120
jape... kirjoitti:
GWS ponttoonit saa laitettua, takakiinnitykselle pitää vaan ite tehä kolo. Maksaa noin 25e. Nousee vedestä.
Sain omani kasattua, ja kaikki muu toimii paitsi siivekeservo oikuttelee. Heiluu välillä edestakaisin itsekseen ja reagoi ohjaukseen vähän miten sattuu. Korkeus- ja sivuperäsinservot toimivat täysin täsmällisesti.
Onkohan vika vastaanottimessa vai servossa? Vai ottaako ehkä häiriötä jostain? Kokeneemmat mitä veikkaatte? - Lennättänyt...
Jeppe120 kirjoitti:
Sain omani kasattua, ja kaikki muu toimii paitsi siivekeservo oikuttelee. Heiluu välillä edestakaisin itsekseen ja reagoi ohjaukseen vähän miten sattuu. Korkeus- ja sivuperäsinservot toimivat täysin täsmällisesti.
Onkohan vika vastaanottimessa vai servossa? Vai ottaako ehkä häiriötä jostain? Kokeneemmat mitä veikkaatte?Katso onko lähettimen antenni VARMASTI kierteillä. Antenni voi olla tiukasti kiinni, vaikka ei ole kierteillä, koska se kolo on aika tiukka. Ja antenni vedetään täysin esille.
Ainakin kaverin Scout rauhottui, kun huomasin tämän jutun. Onneksi ei ehditty lennättää sitä ennen... :)
Jos tuo ei auta, tarkasta onko vastaanottimen lanka-antenni poikki. Se johdin voi olla siellä johdon sisällä poikki.
Älä edes yritä lennättää, jos on jotain häikkää. - Jeppe120
Lennättänyt... kirjoitti:
Katso onko lähettimen antenni VARMASTI kierteillä. Antenni voi olla tiukasti kiinni, vaikka ei ole kierteillä, koska se kolo on aika tiukka. Ja antenni vedetään täysin esille.
Ainakin kaverin Scout rauhottui, kun huomasin tämän jutun. Onneksi ei ehditty lennättää sitä ennen... :)
Jos tuo ei auta, tarkasta onko vastaanottimen lanka-antenni poikki. Se johdin voi olla siellä johdon sisällä poikki.
Älä edes yritä lennättää, jos on jotain häikkää.Vaihdon servojen paikkaa vastaanottimessa, ja selvisi että vika on servossa eikä vastaanottimessa. Avasin servon ruuvit ja sen sai purettua osiin, mutta eihän siellä mitään vikaa tietysti päälle päin näy. Osia vähän painelemalla ja vääntelemällä kyllä välillä toimii ihan ok, ja nyt kasattunakin tuntuu toimivan.
Ikävä vain kun ei siihen nyt voi luottaa, niin että uskaltaisi alkaa lennättää. Pitänee alkaa tilailla varaosana servoa ja koettaa saada se myyjältä takuuseen. - jäitä hattuun...
Jeppe120 kirjoitti:
Vaihdon servojen paikkaa vastaanottimessa, ja selvisi että vika on servossa eikä vastaanottimessa. Avasin servon ruuvit ja sen sai purettua osiin, mutta eihän siellä mitään vikaa tietysti päälle päin näy. Osia vähän painelemalla ja vääntelemällä kyllä välillä toimii ihan ok, ja nyt kasattunakin tuntuu toimivan.
Ikävä vain kun ei siihen nyt voi luottaa, niin että uskaltaisi alkaa lennättää. Pitänee alkaa tilailla varaosana servoa ja koettaa saada se myyjältä takuuseen.Älä missään tapauksessa kokeile lennätystä, jos havaitset tai edes epäilet vikaa koneessa. Uutta servoa kehiin. Todennäköisesti servon sisällä olevassa potentiometrissä on kosketusvikaa ja sevo värähtelee.
Multiplexin laatuservot maksaa jotain 4 €/kpl modelmaniacsonlinessa, mutta tietysti saat takuuseen ilmaisen servon. Kevät on vasta tuloillaan, no panic! :) - quupo
jäitä hattuun... kirjoitti:
Älä missään tapauksessa kokeile lennätystä, jos havaitset tai edes epäilet vikaa koneessa. Uutta servoa kehiin. Todennäköisesti servon sisällä olevassa potentiometrissä on kosketusvikaa ja sevo värähtelee.
Multiplexin laatuservot maksaa jotain 4 €/kpl modelmaniacsonlinessa, mutta tietysti saat takuuseen ilmaisen servon. Kevät on vasta tuloillaan, no panic! :)Aloittelijalle se isomman siiven kiinnitys mietityttää,eli siis tarviiko sitä liimata ollenkaan vaan kiinnitetäänkö siipi pelkästään kuminauhoilla,ohjeissa nimittäin ei mainita siiven liimaamisesta mitään?????
- Kasannut...
quupo kirjoitti:
Aloittelijalle se isomman siiven kiinnitys mietityttää,eli siis tarviiko sitä liimata ollenkaan vaan kiinnitetäänkö siipi pelkästään kuminauhoilla,ohjeissa nimittäin ei mainita siiven liimaamisesta mitään?????
...toisiinsa kiinni. Eli vasen ja oikea siipi liimataan yhteen yhdeksi siiveksi. Tämä laitetaan kuminauhoilla runkoon kiinni.
- quupo
Kasannut... kirjoitti:
...toisiinsa kiinni. Eli vasen ja oikea siipi liimataan yhteen yhdeksi siiveksi. Tämä laitetaan kuminauhoilla runkoon kiinni.
Mitenkäs sitten se muovikalvo, tuleeko sekin liimata siiven päälle?
- Scoutin kasannut
quupo kirjoitti:
Mitenkäs sitten se muovikalvo, tuleeko sekin liimata siiven päälle?
Se liimataan siiven päälle. Muovin tarkoitus on suojata pehmeää siipeä, kun kuminauha menee siitä yli. Samalla liimalla laitoin.
Siipipuolikkaita liimattaessa laitan siipien päiden alle vaikka samanpaksuiset kirjat, että siipeen jää V-asentoa. Anna kuivua yön yli näin.
Ihmettelen miksi ohje on niin epämääräinen.
- jessuli12345
sain ton
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082