Kihlaus ja naimisiin meno ????

Vain yhden kerran

Olen ihmetellyt kuinka monta kertaa ihminen voi mennä naimisiin ja kihloihin elämänsä aikana?Itse pidä kihloihin menoa sen verran tärkeänä asiana että teen sen vain kerran elämässä,samoin kuin naimisiin menon.Ehkä olen sen verran vanhanaikainen.Minulle kihlaus on lupaus jakaa elämä kanssani ja naimisiin meno on suhteen virallistamista.Susiparina voi elää vaikka kuinka kauan ,kunhan rakkautta riittää.Naimisiin menen kun tiedän että rakkautta ja yhteistä taivalta on enenmmän kuin muutama vuosi.

12

3395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuori ja

      niin tyhmä.-

    • mutta minkäs teet...

      Avioliitto ei toimi, vaikka itse yrität kaikkesi jos toinen osapuoli sitten torpedoi kaiken. Minulla kävi niin. En voi toki väittää että itse olisin virheetön. Vaimo vain ei ollut tarpeeksi kypsä (ei ollut irtautunut vanhemmistaan) ja tilanne meni sitten sellaiseksi, että oli pakko ottaa ero, mutta siitä en nyt väännä juttua tähän.

      Eli toisenkin kerran haluan naimisiin, en halua loppuikääni yksin olla ja toivon, että sopiva kumppani löytyy.

    • Nimetön

      Nuorimmille kihlaus taitaa nykyään olla: hei, me seurustellaan vakituiseen.

      Kihlausta ei enää laki tunne. Kihlaus on ollut tiiviimmän tutustumisen aikaa. Silloin on vielä ollut mahdollisuus perua se naimisiinmeno. Virallinen harkinta-aika siis.

      Kihloissa on siis vanhaankin aikaan oltu useammin kuin vihkialttarilla.

      Kihlaus ja vihkiminen voivat sinulle olla ainutlaatuisia juttuja, mutta elämä voi tuoda toisia valintoja eteesi.

      Jos liittosi ei olekaan onnistunut, voit pysytellä liitossa kynsin hampain periaatteinesi. Kumppanisi voi kuitenkin hakea eroa sinusta tai sinusta voi tulla leski ihan nuorenakin.

      Ihminen voi toki pysyä sitten lopun elämäänsä ilman uutta avioliittoa, mutta se voi alkaa kiinnostaa vuosien kuluttau.

      • mimmu79

        Hyvin kirjoitus!
        Siis kihlausaika on myös minun mielestäni virallinen harkinta-aika ennen avioliittoon astumista.
        On sitä ennen vanhaankin kihlauksia purettu, ihan samoista syistä kuin nykyisinkin.

        Itsekin tässä olen jo kerännyt rohkeutta kysyäkseni avomieheltäni (meidän tapauksessa asutaan yhdessä) joskos hänkin olisi jo halukas kihlautumaan kanssani. Ja uskon ja toivon hänen olevan:)
        Toki kihlaus on avioliittoon tähtäävä lupaus, mutta vasta vihkivala on se jolla luvataan olla yhdessä myötä- ja vastoinkäymisissä. Kaikki ennen sitä, on aikaa jolloin pohditaan sovimmeko minä ja hän elämään rinnakkain? Onko tämä se minun juttuni?

        Itsekin olen kerran eronnut, ex-mieheni oli varmasti minulle se oikea mutta elämä tuo tullessaan kaikenlaista, ja meilläkään eivät voimat riittäneet jatkaa yhdessä loppuun asti. En silti koe olevani jotenkin epäonnistunut ihmisenä saati menettäneeni oikeutta olla ja elää parisuhteessa ja yrittää uudelleen avioelämää sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa haluan elämäni jakaa.

        Ja hei! Uskon että jokaiselle ihmiselle on se oikea jossain, jos vain haluaa, eikä vain yhtä.. joten ikinä ei saa heittää kirvestä kiveen;)


      • jkahdja
        mimmu79 kirjoitti:

        Hyvin kirjoitus!
        Siis kihlausaika on myös minun mielestäni virallinen harkinta-aika ennen avioliittoon astumista.
        On sitä ennen vanhaankin kihlauksia purettu, ihan samoista syistä kuin nykyisinkin.

        Itsekin tässä olen jo kerännyt rohkeutta kysyäkseni avomieheltäni (meidän tapauksessa asutaan yhdessä) joskos hänkin olisi jo halukas kihlautumaan kanssani. Ja uskon ja toivon hänen olevan:)
        Toki kihlaus on avioliittoon tähtäävä lupaus, mutta vasta vihkivala on se jolla luvataan olla yhdessä myötä- ja vastoinkäymisissä. Kaikki ennen sitä, on aikaa jolloin pohditaan sovimmeko minä ja hän elämään rinnakkain? Onko tämä se minun juttuni?

        Itsekin olen kerran eronnut, ex-mieheni oli varmasti minulle se oikea mutta elämä tuo tullessaan kaikenlaista, ja meilläkään eivät voimat riittäneet jatkaa yhdessä loppuun asti. En silti koe olevani jotenkin epäonnistunut ihmisenä saati menettäneeni oikeutta olla ja elää parisuhteessa ja yrittää uudelleen avioelämää sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa haluan elämäni jakaa.

        Ja hei! Uskon että jokaiselle ihmiselle on se oikea jossain, jos vain haluaa, eikä vain yhtä.. joten ikinä ei saa heittää kirvestä kiveen;)

        avoliitto on se harkinta-aika, kun ollaan kihloissa täytyy kyllä jo olla varma siitä että tämän kanssa tahdon elää. teineille kihlaus on harkinta-aika...


      • Nimetön
        jkahdja kirjoitti:

        avoliitto on se harkinta-aika, kun ollaan kihloissa täytyy kyllä jo olla varma siitä että tämän kanssa tahdon elää. teineille kihlaus on harkinta-aika...

        Minä en halua avoliittoa lainkaan. Avoliitto on avoliitto. Siinä saa jokainen tulla ja mennä niinkuin tahtoo.


      • tuntee vielä

        "Kihlausta ei enää laki tunne". Tuntee sen verran, että sieltä löytyy esim. kihlauksen määritelmä vielä.

        Ja ennenkin on ollut mahdollista purkaa kihlaus. Onhan avioerokin ollut mahdollista. Mutta koska kihlaus otettiin vakavammin niin ei ollut vaan tutustumisen aikaa. Kyllä kihlaus otettiin tosissaan ja kihlauksen purkaminen oli vakava paikka.


      • ennen vanhaan?
        mimmu79 kirjoitti:

        Hyvin kirjoitus!
        Siis kihlausaika on myös minun mielestäni virallinen harkinta-aika ennen avioliittoon astumista.
        On sitä ennen vanhaankin kihlauksia purettu, ihan samoista syistä kuin nykyisinkin.

        Itsekin tässä olen jo kerännyt rohkeutta kysyäkseni avomieheltäni (meidän tapauksessa asutaan yhdessä) joskos hänkin olisi jo halukas kihlautumaan kanssani. Ja uskon ja toivon hänen olevan:)
        Toki kihlaus on avioliittoon tähtäävä lupaus, mutta vasta vihkivala on se jolla luvataan olla yhdessä myötä- ja vastoinkäymisissä. Kaikki ennen sitä, on aikaa jolloin pohditaan sovimmeko minä ja hän elämään rinnakkain? Onko tämä se minun juttuni?

        Itsekin olen kerran eronnut, ex-mieheni oli varmasti minulle se oikea mutta elämä tuo tullessaan kaikenlaista, ja meilläkään eivät voimat riittäneet jatkaa yhdessä loppuun asti. En silti koe olevani jotenkin epäonnistunut ihmisenä saati menettäneeni oikeutta olla ja elää parisuhteessa ja yrittää uudelleen avioelämää sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa haluan elämäni jakaa.

        Ja hei! Uskon että jokaiselle ihmiselle on se oikea jossain, jos vain haluaa, eikä vain yhtä.. joten ikinä ei saa heittää kirvestä kiveen;)

        Kihlauksen purkamisesta oli ennen ihan laissa säädetty. En olisi samaa mieltä, että kihlaus otettiin ennen samalla kevyellä mielellä kuin nykyään. Ja että se ei tarkoittanut välttämättä avioliittolupausta. Ja oltiin vuosia kihloissa. Mutta se, että mitä sitten on "ennen vanhaan". Kuinka kauan sitten?


      • Pössilö
        mimmu79 kirjoitti:

        Hyvin kirjoitus!
        Siis kihlausaika on myös minun mielestäni virallinen harkinta-aika ennen avioliittoon astumista.
        On sitä ennen vanhaankin kihlauksia purettu, ihan samoista syistä kuin nykyisinkin.

        Itsekin tässä olen jo kerännyt rohkeutta kysyäkseni avomieheltäni (meidän tapauksessa asutaan yhdessä) joskos hänkin olisi jo halukas kihlautumaan kanssani. Ja uskon ja toivon hänen olevan:)
        Toki kihlaus on avioliittoon tähtäävä lupaus, mutta vasta vihkivala on se jolla luvataan olla yhdessä myötä- ja vastoinkäymisissä. Kaikki ennen sitä, on aikaa jolloin pohditaan sovimmeko minä ja hän elämään rinnakkain? Onko tämä se minun juttuni?

        Itsekin olen kerran eronnut, ex-mieheni oli varmasti minulle se oikea mutta elämä tuo tullessaan kaikenlaista, ja meilläkään eivät voimat riittäneet jatkaa yhdessä loppuun asti. En silti koe olevani jotenkin epäonnistunut ihmisenä saati menettäneeni oikeutta olla ja elää parisuhteessa ja yrittää uudelleen avioelämää sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa haluan elämäni jakaa.

        Ja hei! Uskon että jokaiselle ihmiselle on se oikea jossain, jos vain haluaa, eikä vain yhtä.. joten ikinä ei saa heittää kirvestä kiveen;)

        No nyt se selvisi, että miksi ihmiset ovat kovasti ihmetelleet, että kun ollaan oltu jo pitkään yhdessä eikä olla vielä kihloissa! He luulevat, että emme edes vielä voi harkita asiaa! Me ei vaan tiedetty, että jotta avioliittoa voi edes harkita pitää olla kihloissa! Tai ainakin, että voisi virallisesti harkita. Epävirallisesti vissiin sitten voi? Koska jos epävirallinen harkinta-aikakin olisi kihlaus niin sitä voisi mennä kenen kanssa vaan kihloihin, joissa olisi edes vähän potentiaalia ja vois kuvitella ainakin seurustelun kestävän enemmän kuin viikon. Koska eihän siinä luvata kuin vain harkita!

        Onkohan se sitten positiivinen asia vai ei, että on "koeajalla". Pitäisikö tälläistä paria onnitella vai ei? Joutuuko vai pääseekö sitä koeajalle?


      • Pössilö
        Pössilö kirjoitti:

        No nyt se selvisi, että miksi ihmiset ovat kovasti ihmetelleet, että kun ollaan oltu jo pitkään yhdessä eikä olla vielä kihloissa! He luulevat, että emme edes vielä voi harkita asiaa! Me ei vaan tiedetty, että jotta avioliittoa voi edes harkita pitää olla kihloissa! Tai ainakin, että voisi virallisesti harkita. Epävirallisesti vissiin sitten voi? Koska jos epävirallinen harkinta-aikakin olisi kihlaus niin sitä voisi mennä kenen kanssa vaan kihloihin, joissa olisi edes vähän potentiaalia ja vois kuvitella ainakin seurustelun kestävän enemmän kuin viikon. Koska eihän siinä luvata kuin vain harkita!

        Onkohan se sitten positiivinen asia vai ei, että on "koeajalla". Pitäisikö tälläistä paria onnitella vai ei? Joutuuko vai pääseekö sitä koeajalle?

        Niin avioeroa ennen on se harkinta-aika. Työpaikkaan hakiessa on usein koeaika jne. Onko kihlauksessa tällä harkinta-ajalla jokin aikaraja ja mitä tapahtuu, kun se umpeutuu?

        Ja onko virallinen harkinta-aika se kun on jätetty avioliiton esteiden tutkintapyyntö maistraattiin vai mikä siitä tekee virallisen?


    • Olen itse "jo" kolmekymppinen, pitkässä avoliitossakin ollut, ilman kihloja. Jos menen joskus kihloihin, toivon että mieskin olisi ensikertalainen siinä asiassa. :)

      Tiedän ettei miehen aiempi eroon päätynyt kihlaus haittaisi, jos minullakin olisi peruttu avioliittolupaus takanani. Pyrin kuitenkin siihen, että kihlauksia tulis vain se yksi. Saa nähdä miten käy.

    • riittää

      Se kai riippuu mitä kihlaus itselle merkitsee. Itse ajattelin, että kihlaudun vain kun sovin naimisiin menosta. Ja sellaista en mene sopimaan suin päin. Avioliitto on mulle sen verran iso juttu ja vakavasti otettava asia, että tarkoitus on olla sitten loppuelämä yhdessä. Eli kerran kihloihin ja naimisiin.

      JOS ero tulisi, tällä hetkellä ainakin ajattelen, että en menisi enää toista kertaa naimisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe