Saimme eilen maaperätutkimuksen tulokset ja näyttää pahasti siltä että joudumme unohtamaan harkot ja tekemään reunavahvisteisen laatan. Kertokaa vinkkejä ja kustannuksia moiseen hommaan ja kuinka se eroaa harkkoperustuksesta esim työn määrässä.
Reunavahvistettu laatta
8
16046
Vastaukset
- kji
ammattimiehet tekee sen nopeasti, tuskin paljoakaan kalliimpi, mutta hyvä siitä tulee.
- pha
Minusta reunavahvistetussa laatassa on pari paikka joka tuottaa ongelmia. Ensinnä sokkeliosan lämpökatkaisu. Se siellä oltava ettei pohjalaatta jäädy.
Puurungossa runkorakenne lähtee usein pohjalaatan päältä ja siinä puurekenteet ovat lattiatason alapuolella. Se että niistä saattaa tulla ongelmia johtuu osin siitä että rakennusvaiheessa pääsee vettä pohjalaatan päälle ja sen kuivaaminen jälkeenpäin on lähes mahdotonta. (sadekuuro, putkivuoto,tai muu vahinko). Puulattiaa tehtäessä on pääosa lämmöneristeestä asennettava pohjalaatan alle. Pyydä rakennesuunnittelijaa piirtämään rakenneleikkaukset mite em. uhat rakenteessa torjutaan. - timberi
työn määrästä vois sanoa, että on siinä huima ero:
1. hiekkakakun teko, kovatöisempi
2.raudoituksen teko, palkit tehdään ensin penkissä, asetetaan sokkelinhalkaisu (yleensä akilleen kantapää).
3.putkimiehen ja sähkömiehen asennettava omat putkensa ennen valua
Vuokraa muotit ja aseta ne vaateriin,laitamuovi hiekkakakun päälle (jos suunnitelmat niin vaatii),nosta raudat päikalleen, laita nurkkavahvikkeet ja puuttuvat sokkelihalkaisut. tilaa betoni (n.20-30m3)ja pumppausauto.
kannattaa valaa ensin ns.raakavalu, joka "hevostellaan" tasaiseksi, sitten kun on "katto päällä" tehdään lattiavalut.
lopuksi vinkki: laita lautoja pohjalle ristiin rastiin ennen hiekkakakun tekoa, niin saat hyvän tuen muottia ja sen alajuoksua varten, säästyt paalujen lyönniltä.
verrattuna harkkoperustukseen, ero on kuin yöllä ja päivällä.
Paljonko maksat, jos tuun tekemään? - Perustaja
Olen tehnyt kaksi sellaista perustusta.
Muotin työmäärässä ei suurta eroa, se on vain tuettava hyvin koska sitä ei voi sitoa muotin läpi. Hiekkakakun teko, sen työmäärä vastaa tavallisen sokkelin myöhempää täyttötyötä ja sen tasausta ennen laatan valua.
Raudoitus on hiemna työläämpää, sokkelin halkaisu on työläämpi koska eristelevyt pitää sitoa hyvin paikalleen.
Valuun menee enemmän massaa. Kannattaa valaa ensin raakavalu jonka päälle myöhemmin tehdään lattiarakenteet.
Etuja: työaikainen laatta jonka päällä on hyvä tehdä töitä ja tukea runko ja telineet. Ko laatan päälle tulee sähköputket ja vesijohdot suojaputkessa. Varsinaisen laatan alle ei tarvitse kuin laittaa viemärit, eikä niitäkään kaikkia.
Pohjalaatan alle ei muovia, kapillaarinen veden nousu on muuten estettävä. Ja neuvo lautojen laittaminen hiekkakakun alle jotta muotti olisi hyvä sitoa niihin, kaikki puutavara pitää saada pois maatäytöistä, sehän on rakentamisen perusperiaatteita! Enkä keksi miksi kastunut laatta on ongelma, sillä on aikaa kuivata ennen varsinaisen lattian tekoa. Tuleehan tavallisen laatan valussakin vettä sisään monta kuutiota!
Aikaa 120 neliön perustuksen tekoon (puolitoistakerroksinen talo) sokkelin pohjan korossa olevasta hiekkapenkasta alkaen ja päätyen valuun meni omana työnä 20 työpäivää. Se sisältää hiekan siirrot, tasaukset, mittaukset ja tiivistykset, samoin suojaputkien ja viemäreiden asennukset, muotin teko sahatavarasta ja raudoitukset. Siis kaikki itse tehden, myös konetyöt. - pohjatutkija
Oletettavasti maa on savea ja "asiantuntija" suosittelee reunavahvisteista laattaa heikon kantavuuden takia?
Pirullista kun tällä alalla häärii kaikenlaisia veijareita jotka johtaa vielä tietämättömämpiä harhaan. Reunavahvistetusta laatasta EI OLE heikon kantavuuden pelastajaksi. Maaperän murtolujuus eli kantavuus on tuskin koskaan (varsinkaan omakotitaloissa) mitoittava tekijä, vaan painuma ja erityisesti odotettavissa oleva epätasainen painuma. Nimenomaan tässä suhteessa r-vahvisteinen laatta on huono, koska sillä ei ole juuri mitään jäykkyyttä johtuen matalasta rakennekorkeudesta. Meidän firmassa suositellaan aina tällaisissa tapauksissa, joko paikalla valettua sokkelia, tai joissain tapauksissa taivutusjännitykselle mitoitettua harkkoperustusta. - konsultti
Pohjatutkija on oikeassa: Sinun pohjatutkijasi on vain yrittänyt pelastaa nahkansa eikä oikeastaan ole tiennyt mistä puhuu.
Reunavahvistettu laatta minun viimeksi suunnittelemanani maksoi 140 000 mk. Talo oli 140 m2, monimuotoinen eikä autotallia.
Betonia kului ihan älyttömästi ja teräksiä viisinkertaisesti.
Kaikki sen vuoksi ettei asiakas voinut odottaa pohjatukijoiden tuloa tontille vaan luotti tonttitutkimuksen tekijän karkeaan perustamislausuntoon.
Laatan reunapalkin korkeus määrää reunavahvistuksen betonimenekin ja sitä kautta siitä tulee huikea.
Halkaisun tekeminen on helppoa, sanovat timpurit.
Kun ne tulee tontille, ne alkaa kirota "vittumaista" paskaa suunnittelijaa. Siihen asti ne on halunneet vaan pelkän työn.
Halkaisu on vaikea, tekee sen kuka hyvänsä. - Sokkeli
Tee valusokkeli Lammin Betonin kivestä: Se on mittatarkka, helppo tehdä, halpa, nopea ja riittävän jäykkä rehellinen betonisokkeli halkaisulla tai ilman.
Kestää vaikka suolla.
Jokainen osaa sen tehdä, vaikka timpureita inhottaakin.
Konsultti ja pohjatutkija on kunnon jätkiä...- eko erkki
ensinnäkin käytä kunnon suunnittelijaa pyydä vaikka rak valvonnasta suosituksia,,tai saman alueen suunnittelijoita,, neuvoja on joka lähtöön ja annan itsekkin yhden ,,,muotin läpitukeminen on yksin kertaista .liitä 2 harjaterästä riittävän pitkäksi ja muottilukot päihin ,,,.no se siitä,,, rakensin aikoinaan v-94 samalla ratkaisulla täytöt oli vaan leca sorasta ,,ja ei se työtä kummenpaa ole...joka tapauksessa kaliinpi ratkaisu,,,mutta onnea matkaan ,t.ammattirakentaja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316