Andreas ja ambulanssi

hjks

Tíetääkö joku, missä ja millä koulutuksella Andreas on työskennellyt neljä vuotta ambulanssissa?

Niin hän ainakin väitti viime viikolla (en muista minkä päivän jaksossa) ja samaan hengenvetoon "opetti" muille asukkaille, Miialle ja Anninalle, että umpisuoli on ihmisellä vasemmalla puolella. Tytöt ihmettelivät, kuinka Andreas on niin hurjan viisas.

Huvittavaa tässä on se, että umpisuoli on todellisuudessa oikealla puolella. Se siitä viisaudesta.

9

1572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan niin ollut

Andreas kylläkin näytti vatsan vasemmalta puolelta sitä pistettä johon kipu tuntuu jos umppari on tulehtunut. Eli ei hän sanonut että umpilisäke olisi vasemmalla vaan ihan oikein selitti.

• hjks

Se nimen omaan väitti, että umpisuli on vasemmalla. Mialla oli vatsa kipeä ja se kysyi, kummalla puolella umppari on. Anniina sanoi siihen, että se on oikealla ja Andreas "korjasi" heti perään, että umpisuoli on vasemmalla.

• mie vaan..

Andreas kyllä kertoi sen, minkä moni muukin varmaan tietää, että umpparin kipu heijastuu vasemmalle puolelle vaikkakin se sijaitsee oikealla.

Mainitsi ihan sen pisteen nimeltä, jossa kipu tuntuu, mutta itse en suin surminkaan sitä koskaan muista..

Ambulanssiin ei vaadita itseasiassa mitään koulutusta jos on kyse yksityisestä vaan se on yrittäjän riski, mutta yleensä on ensihoitajan koulutus eli lähihoitaja tuon ikäisenä ihmisenä tai sairaanhoitaja. Lääkintävaksit on jo niin vanha ammattikuinta ettei voi olla sellainen.

• hjks

Andreas ei edelleenkään puhunut mitään heijastumisesta, vaan väitti, että umpisuoli on vasemmalla puolella, mikä särähti korvaan aika pahasti. Umpisuoli ja McBurneyn piste ovat oikealla puolella.

Tunnen kyllä eri koulutuket, joilla ambulanssissa voi toimia, en sitä kysynyt. Kysyin, tietääkö joku, mikä on Andreaksen koulutus.

• on jotain
        hjks kirjoitti:

Andreas ei edelleenkään puhunut mitään heijastumisesta, vaan väitti, että umpisuoli on vasemmalla puolella, mikä särähti korvaan aika pahasti. Umpisuoli ja McBurneyn piste ovat oikealla puolella.

Tunnen kyllä eri koulutuket, joilla ambulanssissa voi toimia, en sitä kysynyt. Kysyin, tietääkö joku, mikä on Andreaksen koulutus.

http://www.bigbrother.fi/bigbrother2008/asukkaat.shtml/Andreas

• hjks

• mie vaan...
        hjks kirjoitti:

että kertoi kivun heijastuvan, tai ehkä ymmärsin sen niin koska se niin saattaa tehdä. Yleisempää toki on, että kipu on alavatsalla ja paikallsituu siitä aikanaan umpparin kohdille. Oman empiirisen kokemuksen kautta sanoisin, että säteilevä kipu vasemmalle on hyvin yleinen ensioire jota väheksytään ja mitätöidään eikä pidetä vakavana oireena.

Andreaksen äidinkieli ei taida olla suomi vaan ruotsi mikäli tätäkään olen oikein tajunnut jolloin kaikkea ei voi ottaa kirjaimellisesti. Pointti kuitenkin lienee, että harvapa on kuullut miten ko vaiva diagnosoidaan..

Niin ja McBurneyn piste lienee lähinnä navan ja suoliluun harjanteen välissä ainakin oman mielikuvani mukaan, mutta onpas noista kouluvuosista jo vierähtänyt..

• Byrneyn lausutaan

(Bööneyn)piste, oikeinkirjoituksesta en tiedä, koska siitä on aikaa kun olen nimen oppinut, on jäänyt pitkäaikais muistiin.

• lääkintävaxi
        mie vaan... kirjoitti:

että kertoi kivun heijastuvan, tai ehkä ymmärsin sen niin koska se niin saattaa tehdä. Yleisempää toki on, että kipu on alavatsalla ja paikallsituu siitä aikanaan umpparin kohdille. Oman empiirisen kokemuksen kautta sanoisin, että säteilevä kipu vasemmalle on hyvin yleinen ensioire jota väheksytään ja mitätöidään eikä pidetä vakavana oireena.

Andreaksen äidinkieli ei taida olla suomi vaan ruotsi mikäli tätäkään olen oikein tajunnut jolloin kaikkea ei voi ottaa kirjaimellisesti. Pointti kuitenkin lienee, että harvapa on kuullut miten ko vaiva diagnosoidaan..

Niin ja McBurneyn piste lienee lähinnä navan ja suoliluun harjanteen välissä ainakin oman mielikuvani mukaan, mutta onpas noista kouluvuosista jo vierähtänyt..

Mcburneyhän tunnistetaan siten että potilasta pyydetään yskimään ja paikallistetaan missä kipukohta on. Toinen juttu on että "naputetaan Mcb.pistettä ja kipu pitäisi olla "just siinä" oikealla.Kolmas konsti on että potilasta pyydetään nostamaan selinmakuulla vuorotellen oikeaa/vasempaa jalkaa jolloin kipupisteen pitäisi osoittaa mcB pisteseen. Näin minä ainakin tein kun toimin lääkintävaxina 17vuotta päivystyksessä ennenkuin kävin päivystäjalle kertomaan "diagnoosin". Ja tulihan siinä ohimennen heitettyä keikkaakin 2v ampparissa. Nyt olen vaihtanut alaa ja ei jaksa kiinnostaa kyseiset hommat enään. Mutta ei ole niin "varmaa" umpparia ettäkö se ei olisi epävarma.....monilta vietiin turhaan ja varmaan vieläkin mutta harvinaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4657
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2661
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1360
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1306
    Aihe