Husky lemmikiksi?

huskyt on söpöi

Ajattelin että joskus hankkisi huskyn tai jonkun muun vastaavan saman tyylisen koiran lemmikiksi, meillä ei ole ennen ollut koiraa/mitään lemmikkiä mutta nyt kiinnostaisi hankkia koira. tykkään kyllä tietenkin koirista... mutta siis kysyisin tässä että onko tuommoinen husky sopiva ekaksi koiraksi.. en oikein tiedä niiden persoonallisuutta tai sitä semmost...eli pistäkää vähä jotaa viestii kokemuksesta tai jotain ;)

ps: älkää pliis pistäkö mitää viestii tyyliin "ET SÄ OSAA KUMMINKA HOITAA SITÄ!!".. ei o kivaa

21

3371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkoa tohon

      siis no luin noita aikaisempia keskusteluja että niitä kannattaisi olla ainakin 2..

      siis no toinen kysymys.. mitä muita noita pystykorva rotui on sitten saksanpaimenkoiran lisäksi? ja jos olisi joku minkä voi ottaa iha sillee vaan ettei toista koiraa tarvi..

      • minä vain

        Kerrohan hieman mitä haluat koiraltasi? Ulkonäkö ei saisi olla ensimmäisenä mielessä, vaan pitäisi miettiä millainen lemmikki sinulle sopii... Eli kuinka paljon liikuntaa ja virikkeitä voit tarjota eläimelle? Mitä sen kanssa tehtäisiin? Jos ihan seuraksi haluat ja pystykorvan, japaninpystykorva,shiba ja mittelspitz, pomerian on vaihtoehtoja. Kovia haukkujia tosin kaikki...

        Saku ei ole alkukantainen pystykorva,ja sakun kaltaiset paimenkoirat ovat vaativia koiria joita ei kannata heppoisin perustein hankkia.

        Eli kerrohan hieman tarkemmin millaiset olot koirallaa tulisi olemaan niin voit saada jotain ehdotuksia.


      • jeepulis joo
        minä vain kirjoitti:

        Kerrohan hieman mitä haluat koiraltasi? Ulkonäkö ei saisi olla ensimmäisenä mielessä, vaan pitäisi miettiä millainen lemmikki sinulle sopii... Eli kuinka paljon liikuntaa ja virikkeitä voit tarjota eläimelle? Mitä sen kanssa tehtäisiin? Jos ihan seuraksi haluat ja pystykorvan, japaninpystykorva,shiba ja mittelspitz, pomerian on vaihtoehtoja. Kovia haukkujia tosin kaikki...

        Saku ei ole alkukantainen pystykorva,ja sakun kaltaiset paimenkoirat ovat vaativia koiria joita ei kannata heppoisin perustein hankkia.

        Eli kerrohan hieman tarkemmin millaiset olot koirallaa tulisi olemaan niin voit saada jotain ehdotuksia.

        siis nyt ihan enimmikseen seuraksi ja tälleen, en mitään kilpailuja ole suunnitellut tai mitään semmoista.. asun kerrostalossa


      • huskyn omistajax2
        jeepulis joo kirjoitti:

        siis nyt ihan enimmikseen seuraksi ja tälleen, en mitään kilpailuja ole suunnitellut tai mitään semmoista.. asun kerrostalossa

        sitten vaan huskya ota. Koska se on rekikoira ja usein myös pihakoira ympäri vuoden ja vuorokauden. Husky tykkää olla pihalla ja mielellään niitä saisi olla kaksi tai useampia jolloin niistä on seuraa toisilleen, ne myös ulvovat toisinaan niin tuskin seinänaapurit kauheasti tykkäisi.
        Mikset harkitsisi jotain "tavallisempaa" rotua.


      • ne toiset mainitut?
        huskyn omistajax2 kirjoitti:

        sitten vaan huskya ota. Koska se on rekikoira ja usein myös pihakoira ympäri vuoden ja vuorokauden. Husky tykkää olla pihalla ja mielellään niitä saisi olla kaksi tai useampia jolloin niistä on seuraa toisilleen, ne myös ulvovat toisinaan niin tuskin seinänaapurit kauheasti tykkäisi.
        Mikset harkitsisi jotain "tavallisempaa" rotua.

        eli entäs sitten noi toiset pystykorvat? suomen pystykorva, japanin pystykorva.. mitä niitä nyt on?

        sori vaa jos jotenki tyhmältä kuulostan mut ei nyt kaikkea voi tietää


      • huskyn omistajax2
        ne toiset mainitut? kirjoitti:

        eli entäs sitten noi toiset pystykorvat? suomen pystykorva, japanin pystykorva.. mitä niitä nyt on?

        sori vaa jos jotenki tyhmältä kuulostan mut ei nyt kaikkea voi tietää

        pystykorvasta pystyn sen verran sanomaan, että ovat aika herkkähaukkuisia joten eivät sovi kerrostaloon.mutta noihin pystykorviin kuuluu esim. karjalankarhukoira, samojedi, malamuutti, pomeranian, akitam chow chow, mittelspitz, suomenlapinkoira ym muita joten löytyyhän noita, mutta kuten sanottua noista ei oikeastaan mikään ole suoraan seurakoira.mutta ehkä joku tiibetinspanieli tai berninpaimenkoira olisi hyvä seurakoiraksi tossa bernissa on kokoa jo jonkun verran jos haluaa isomman rodun.


      • Alaskan
        huskyn omistajax2 kirjoitti:

        pystykorvasta pystyn sen verran sanomaan, että ovat aika herkkähaukkuisia joten eivät sovi kerrostaloon.mutta noihin pystykorviin kuuluu esim. karjalankarhukoira, samojedi, malamuutti, pomeranian, akitam chow chow, mittelspitz, suomenlapinkoira ym muita joten löytyyhän noita, mutta kuten sanottua noista ei oikeastaan mikään ole suoraan seurakoira.mutta ehkä joku tiibetinspanieli tai berninpaimenkoira olisi hyvä seurakoiraksi tossa bernissa on kokoa jo jonkun verran jos haluaa isomman rodun.

        Päivän hyvä teko on jättää arktiset vetokoirat maaseutuihmisille, jotka voi harrastaa niillä niitä asoita, joita varten ne on jalostettu ja ne pystyy olemaan tarpeeksi ulkona. Menee ne toki kaupungissakin, mutta asiaan pitää vihkiytyä todenteolla. Muuten tekee vääryyttä koiralle. Koirat tosin tyytyy asemaansa.
        Osa näistä on erittäin vaativia vähän joka suhteessa ja lisäksi vetokoirilla on järjettömät voimat, kun ne kiskoo.

        Pystykorvista löytyy ne Suomalaiset perusmallitkin, joita on tunnetusti seurakoirinakin. Samoin ulkomaalaiset perusmallit. Niillä joillakin on tunnetusti kauhean kova metsästysvaisto ja into. Se voi tulla esiin haukkumisena.

        Pikinokka on esim. mukava seurakoirakin. Ainakin meillä oli oikein mukava koira, vaikkei päässyt juurikan metsälle. Sai tosin juosta luonnossa mökillä. Iloinen ja aktiivinen. Hiemanhan ne haukkuu. Taitaa olla aika yleistä pystykorvilla tämä haukkuminen. Siis se voi olla joskus aika piinaavaakin kaupunki asunnossa lähinnä naapureille.

        Miettiä kannattaa tarkkaan.


      • huskyn omistajax2

        vielä kysyä, että minkä takia haluat juuri nimenomaan huskyn?


      • Kipa
        huskyn omistajax2 kirjoitti:

        pystykorvasta pystyn sen verran sanomaan, että ovat aika herkkähaukkuisia joten eivät sovi kerrostaloon.mutta noihin pystykorviin kuuluu esim. karjalankarhukoira, samojedi, malamuutti, pomeranian, akitam chow chow, mittelspitz, suomenlapinkoira ym muita joten löytyyhän noita, mutta kuten sanottua noista ei oikeastaan mikään ole suoraan seurakoira.mutta ehkä joku tiibetinspanieli tai berninpaimenkoira olisi hyvä seurakoiraksi tossa bernissa on kokoa jo jonkun verran jos haluaa isomman rodun.

        Sen verran otan osaa tähän keskusteluun että ainaki samojedi on aivan ihana seurakoira eikä sitä tarvitse pitää koko ajan ulkona. Itselläni oli 12v sammari ja asuin sen kanssa kerrostalossa ja hyvin tulitiin toimeen. Tällä hetkelläkin meillä on samojedi eikä tämäkään koira ole aina ulkona. Joten minä suosittelen samojedia jos tosiaan haluaa itselleen seuralaisen jota saa rapsutella. Ja ei muuten hauku sisällä.


      • tiedosta
        Kipa kirjoitti:

        Sen verran otan osaa tähän keskusteluun että ainaki samojedi on aivan ihana seurakoira eikä sitä tarvitse pitää koko ajan ulkona. Itselläni oli 12v sammari ja asuin sen kanssa kerrostalossa ja hyvin tulitiin toimeen. Tällä hetkelläkin meillä on samojedi eikä tämäkään koira ole aina ulkona. Joten minä suosittelen samojedia jos tosiaan haluaa itselleen seuralaisen jota saa rapsutella. Ja ei muuten hauku sisällä.

        niin että kiitos tosta tiedosta, vielä kun olisi rahaa koiraan :d


      • noh tota
        huskyn omistajax2 kirjoitti:

        vielä kysyä, että minkä takia haluat juuri nimenomaan huskyn?

        olen vaan sillee tyyliin "ihastunut" siihen kun tuubissa katsoin videoita

        mutta joo, ehkä tuo "samojedi" voisi olla parempi, en vaan tiennyt tuosta rodusta aikaisemmin ;)


      • tälläisillä tiedoilla
        huskyn omistajax2 kirjoitti:

        pystykorvasta pystyn sen verran sanomaan, että ovat aika herkkähaukkuisia joten eivät sovi kerrostaloon.mutta noihin pystykorviin kuuluu esim. karjalankarhukoira, samojedi, malamuutti, pomeranian, akitam chow chow, mittelspitz, suomenlapinkoira ym muita joten löytyyhän noita, mutta kuten sanottua noista ei oikeastaan mikään ole suoraan seurakoira.mutta ehkä joku tiibetinspanieli tai berninpaimenkoira olisi hyvä seurakoiraksi tossa bernissa on kokoa jo jonkun verran jos haluaa isomman rodun.

        kuin aloittajalla! Akita on ensikoirana haastava, joskaan ei mahdoton (joillakin 13-14-vuotiailla tytöillä on ollut ensikoirana ja on kasvanut rauhallisia, mutta se on vaatinut omistajalta ehdotonta vahvatahtoisuutta), mutta silloin omistajan täytyy osata lukea koiraa erityisen hyvin ja jaksaa olla lujana. Määrätietoinen ja johdonmukainen kasvatus on kaiken a ja o. Akitalla ei ole miellyttämishalua, se on itsenäinen ja itsepäinen.

        "mutta noihin pystykorviin kuuluu esim. karjalankarhukoira, samojedi, malamuutti, pomeranian, akitam chow chow, mittelspitz, suomenlapinkoira ym muita joten löytyyhän noita, mutta kuten sanottua noista ei oikeastaan mikään ole suoraan seurakoira."

        Akita nimenomaan ON seurakoira, sillä se on oikein kasvatettuna aikuisiällä rauhallinen ja omanarvontuntoinen, omalle perheelleen uskollinen. Lisäksi se sopeutuu myös kerrostaloon eikä yleensä juuri hauku. Mutta ongelmana onkin se, onko ihminen valmis ottamaan tälläisen vahvatahtoisen ja dominoivan koiran. Arvelisin, että aloittaja ei ole.


      • oikjv
        huskyn omistajax2 kirjoitti:

        pystykorvasta pystyn sen verran sanomaan, että ovat aika herkkähaukkuisia joten eivät sovi kerrostaloon.mutta noihin pystykorviin kuuluu esim. karjalankarhukoira, samojedi, malamuutti, pomeranian, akitam chow chow, mittelspitz, suomenlapinkoira ym muita joten löytyyhän noita, mutta kuten sanottua noista ei oikeastaan mikään ole suoraan seurakoira.mutta ehkä joku tiibetinspanieli tai berninpaimenkoira olisi hyvä seurakoiraksi tossa bernissa on kokoa jo jonkun verran jos haluaa isomman rodun.

        myöhästä mutta mulla on kerrostalossa ollu mittelspitz eikä ollu haukkumista.


    • Möiii

      Husky ei sovi ensimmäiseksi koiraksi,en tässä tarkoita yhtä hekilöä,vaan kaikkia.
      Koirana se on vaativa ja voi kasvaa todella suureksi ja vahvaksi.

      Suosittelen jotain suomen lapinkoiraa tai suomen pystykorvaa:))

      • huoh103991

        minä ostin huskyn ensimmäiseksi koiraksi ja hyvin on mennyt. haastetta on, mutta mikäli ihminen on kärsivällinen ja johdonmukainen niin ei ongelmaa. älkää esittäkö täällä mitään kaikkitietäviä :’D


    • asdasdadasdas
    • ----

      Muista että husky on jalostettu vetämään eli sitä on turha edes opettaa vierellä kävelemään :). Myös husky tarvitsee joka päiväistä liikuntaa 2h-4h :)

      • Sussex spaniel

        Minä olen taluttanut siperianhuskyä ja se ei turhia vetänyt, koska koska taisi tietää pääsevänsä joka tapauksessa vetämään lähiaikoina. Jos husky saa riittävästi liikuntaa ja sen oikein kouluttaa, se suostuu olemaan hihnassa vetämättä. Perusluonteensa puolesta siperianhusky sopii kyllä aloittelijalle, mutta liikunnantarpeeltaan se taitaa olla kaikista roduista vaativin.

        Minusta buhun, volpino italiano tai lunnikoira olisivat hyviä valintoja. Ne ovat pystykorvia, eivät hauku turhasta, sopeutuvat myös kerrostalossa asumiseen ja niitä pidetään sopivina rotuvalintoina aloittelijoille. Siperianhusky sopisi muuten, mutta sen liikuttaminen on tosiaan erittäin vaativaa.

        T: Sussex spaniel


      • ei ole
        Sussex spaniel kirjoitti:

        Minä olen taluttanut siperianhuskyä ja se ei turhia vetänyt, koska koska taisi tietää pääsevänsä joka tapauksessa vetämään lähiaikoina. Jos husky saa riittävästi liikuntaa ja sen oikein kouluttaa, se suostuu olemaan hihnassa vetämättä. Perusluonteensa puolesta siperianhusky sopii kyllä aloittelijalle, mutta liikunnantarpeeltaan se taitaa olla kaikista roduista vaativin.

        Minusta buhun, volpino italiano tai lunnikoira olisivat hyviä valintoja. Ne ovat pystykorvia, eivät hauku turhasta, sopeutuvat myös kerrostalossa asumiseen ja niitä pidetään sopivina rotuvalintoina aloittelijoille. Siperianhusky sopisi muuten, mutta sen liikuttaminen on tosiaan erittäin vaativaa.

        T: Sussex spaniel

        joo jos huskyn kanssa ei harrasta vetämistä.

        Olen lukenut paljon husky kirjoja yms. ja niissä sanotaan että huskya on turha opettaa vierellä kävelemiseen. joskus se on kyllä yhteistyöhaluinen ja kävelee vierellä mutta opettaminen ei auta! sillä husky valitsee sen itse haluaako vai ei...


      • Huskyn omistaja
        ei ole kirjoitti:

        joo jos huskyn kanssa ei harrasta vetämistä.

        Olen lukenut paljon husky kirjoja yms. ja niissä sanotaan että huskya on turha opettaa vierellä kävelemiseen. joskus se on kyllä yhteistyöhaluinen ja kävelee vierellä mutta opettaminen ei auta! sillä husky valitsee sen itse haluaako vai ei...

        Mulla on kakas siperianhuskya ja ne on oppinu olemaan vetämättä hihnassa, kun ne pentuna siihen koulutti. Tais siihen vaikuttaa seki, kun suvun lapset niitä lenkitytti ja mun koirat on niin lapsrakkaita.

        Joten älä yritä huijata! Äläkä anna >>rotumääritelmien huijata sua>>!

        T: Siperianhuskyjen äiti


      • Huskyn omistaja
        ei ole kirjoitti:

        joo jos huskyn kanssa ei harrasta vetämistä.

        Olen lukenut paljon husky kirjoja yms. ja niissä sanotaan että huskya on turha opettaa vierellä kävelemiseen. joskus se on kyllä yhteistyöhaluinen ja kävelee vierellä mutta opettaminen ei auta! sillä husky valitsee sen itse haluaako vai ei...

        Kirjotin yhen sanan väärin! Piti kirjottaa >>kaks>>, mut kirjotin vahingos >>kakas>>...

        T: Siperianhuskyjen äiti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      76
      4948
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      40
      1650
    3. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1557
    4. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1243
    5. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      66
      1179
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      1000
    7. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      997
    8. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      91
      914
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      50
      810
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      778
    Aihe