kiina ja dollarit

IIS

Onko dollareilla kiinassa ja hainanissa käyttöä?

8

1588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekku1706

      juu kyllä niitä pankeissa ja hotelleissa voi vaihtaa paikalliseksi valuutaksi, tuskin muuten niillä kovin paljoa on käyttöä siellä.

    • Ouzhouren

      Dollarit ovat länsivaluutoista ylivoimaisesti luotettavinta valuuttaa vaihtomielessä. Toki länkkäreiden suosimissa paikoissa kuten Peking, Shanghai, Kanton ja vaikkapa Sanya Hainanilla ovat helppoja paikkoja vaihtaa monia länsivaluuttoja esim. Ruotsin kruunuja. Mutta jos lähdette hieman syrjemmälle, paikkoihin jotka eivät ole bisnes- tai turistipaikkoja, saattaa eurojenkin vaihtaminen pankeissa tuottaa ongelmia.

      • Neustrashimyij

        Minullakin oli mukana taaloja,ja hyvin kelpasivat.
        On se niin kansaivälinen raha tai valuutta .

        Siellä taitaa olla puhutuin kieli mandariininkiina .Ja minä hölmö opettelin klentiininkiinaa. Eivät ymmärtäneet !


      • .....

        Kyllä Bank of China vaihtaa euroja yuaneiksi kaikkialla Kiinassa (ja muita pankkivaihtoehtoja valuutanvaihtoon ei ole).


      • kylla
        ..... kirjoitti:

        Kyllä Bank of China vaihtaa euroja yuaneiksi kaikkialla Kiinassa (ja muita pankkivaihtoehtoja valuutanvaihtoon ei ole).

        ainakin sanyalla china construction bank vaihtaa euroja rmb.ksi. eika tarvi itse vieda passin kopiota tai taytella kaavakkeita.


      • Ouzhouren
        ..... kirjoitti:

        Kyllä Bank of China vaihtaa euroja yuaneiksi kaikkialla Kiinassa (ja muita pankkivaihtoehtoja valuutanvaihtoon ei ole).

        "Kyllä Bank of China vaihtaa euroja yuaneiksi kaikkialla Kiinassa (ja muita
        pankkivaihtoehtoja valuutanvaihtoon ei ole)."

        Siinä tuli taas varmaa tietoa suoraan Aurinkomatkojen esitteen tyyliin.
        Kun se Bank of Chinan konttori sattuu olemaan kiinni (esim klo 12-14) tai
        valuutanvaihto on rajoitettu tiettyihin päiviin, niin mitäs sitten tehdään.
        En ole väittänytkään ettei eurojen vaihto onnistu jossain Beijingin tai
        Shanghain keskustassa, mutta hieman syrjemmällä (esim teollisuusalueilla tai
        pienemmillä lentokentillä) joissa usein Kiinassa työskentelevät ovat
        pankkien virka-aikana, saattaa eurojen vaihto tuottaa ongelmia. Näin oli
        ainakin ennen Olympialaisia.
        Itse välttäisin tuolla kokemuspohjalla antamasta kovin varmoja neuvoja.
        Tällä viittaan sulkeisiin kirjoittamaasi lauseeseen.
        Itse olen vaihtanut euroja yuaneiksi myös ainakin seuraavissa pankeissa:
        -Agricultural Bank of China
        -China Construction Bank of China
        -Industrial and Comemrcial Bank of China (Kiinan suurin pankki, useissa tilastoissa myös maailman suurin)
        -Bank of Communications
        Lisäksi muutaman kerran hotelleissa, joissa parissa eivät eurot kelvanneet,
        dollarit kylläkin.
        Turisteille kyllä suosittelen Bank of Chinaa, vaikka se näistä kaikkein
        byrokraattisin onkin. Esim. Agricultural BoC:ssa Sanyalla ottivat passista
        kopion ja nimen kuittiin ja that´s it. Ei siis mitään postinumeron ym.
        kirjoittelua kaavakkeisiin. Koko homma vei noin 2 minsaa. Mutta kyllä Bank
        of China on varmin valuutanvaihtopiste.
        Visa Electron toimii Kiinan käteisautomaateissa yllättävän hyvin, mutta
        kuluista kannattaa ottaa selvää.
        Sori vaan jos tekstini oli paatosta, mutta rahanvaihto on keskeisimpiä
        asioita matkustettaessa ulkomailla.
        Jos muilla lukijoilla on uutta tietoa valuutanvaihtopolitiikasta, sitä
        otetaan mieluusti vastaan.


      • henkka5
        Ouzhouren kirjoitti:

        "Kyllä Bank of China vaihtaa euroja yuaneiksi kaikkialla Kiinassa (ja muita
        pankkivaihtoehtoja valuutanvaihtoon ei ole)."

        Siinä tuli taas varmaa tietoa suoraan Aurinkomatkojen esitteen tyyliin.
        Kun se Bank of Chinan konttori sattuu olemaan kiinni (esim klo 12-14) tai
        valuutanvaihto on rajoitettu tiettyihin päiviin, niin mitäs sitten tehdään.
        En ole väittänytkään ettei eurojen vaihto onnistu jossain Beijingin tai
        Shanghain keskustassa, mutta hieman syrjemmällä (esim teollisuusalueilla tai
        pienemmillä lentokentillä) joissa usein Kiinassa työskentelevät ovat
        pankkien virka-aikana, saattaa eurojen vaihto tuottaa ongelmia. Näin oli
        ainakin ennen Olympialaisia.
        Itse välttäisin tuolla kokemuspohjalla antamasta kovin varmoja neuvoja.
        Tällä viittaan sulkeisiin kirjoittamaasi lauseeseen.
        Itse olen vaihtanut euroja yuaneiksi myös ainakin seuraavissa pankeissa:
        -Agricultural Bank of China
        -China Construction Bank of China
        -Industrial and Comemrcial Bank of China (Kiinan suurin pankki, useissa tilastoissa myös maailman suurin)
        -Bank of Communications
        Lisäksi muutaman kerran hotelleissa, joissa parissa eivät eurot kelvanneet,
        dollarit kylläkin.
        Turisteille kyllä suosittelen Bank of Chinaa, vaikka se näistä kaikkein
        byrokraattisin onkin. Esim. Agricultural BoC:ssa Sanyalla ottivat passista
        kopion ja nimen kuittiin ja that´s it. Ei siis mitään postinumeron ym.
        kirjoittelua kaavakkeisiin. Koko homma vei noin 2 minsaa. Mutta kyllä Bank
        of China on varmin valuutanvaihtopiste.
        Visa Electron toimii Kiinan käteisautomaateissa yllättävän hyvin, mutta
        kuluista kannattaa ottaa selvää.
        Sori vaan jos tekstini oli paatosta, mutta rahanvaihto on keskeisimpiä
        asioita matkustettaessa ulkomailla.
        Jos muilla lukijoilla on uutta tietoa valuutanvaihtopolitiikasta, sitä
        otetaan mieluusti vastaan.

        asun talla hetkella fuzhou kaupungissa ja valitys palkkio menee talla hetkella 1000 rmb 4,26 euroa ja 2000 rmb menee kuluja 7,26 euroa ja namat nostot on tehty visa Electron noin pari viikkoa sitten


      • joonasookoo
        henkka5 kirjoitti:

        asun talla hetkella fuzhou kaupungissa ja valitys palkkio menee talla hetkella 1000 rmb 4,26 euroa ja 2000 rmb menee kuluja 7,26 euroa ja namat nostot on tehty visa Electron noin pari viikkoa sitten

        On myös mahdollista tehdä niin että avaa oman tilin kiinassa kun saapuu sinne. vaihtaa riittävästi euroja ja tallettaa yuanit omalle kiinalaiselle tililleen. Pankista saa visaelectronia vastaavan kortin jolla maksu- ja rahan nosto kiinassa onnistuu ongelmitta noin suunnilleen joka paikassa. (ja jos avaa tilin BOC niin nostaa rahaa vain BOC automaatista niin ei mene sitä pienehköä palvelumaksuakaan. Jos haluaa pankkitilin jota voi käyttää myös netin kautta niin sekin hoituu. (tässä pitää kuitenkin muistaa yksi juttu, kortti kyllä toimii kaikkialla kiinassa automaateissa ja kauppojen kassoilla yms mutta pankin konttorissa tehtäviä tiliin liittyviä asioita voit tehdä vain siinä "valtiossa" (ei kun maakunnassa ;) ) jossa avasit tilin. Itse koin tämän edulliseksi ja käytännölliseksi vaihtoehdoksi mutta tuskin kannattaa viikon tai parin matkaa ajatellen.
        Euroja vaihtavat myös valuuttadiilerit mutta omia hoksottimia kadulla kannattaa käyttää sen selvittämiseen onko luotettava vai ei (luotettavammat pyörinevät useammin pankkien konttoreilla). Heidän bisnes ei ole sen kummempaa kuin mikä tahansa työ jolla perhe elätetään. He vain ovat yleensä taitavia pelaamaan sitä reaaliaikaista valuuttojen hyvinkin lyhyen ajan kurssivaihtelujen peliä. Kun siinä on taitava ja nopea voi tienata hiukan. Näitä käyttäessa on hyvä olla joku luotettava kiinalainen tuttu joka osaa kiertää huijarit. Rahojen laskenta (aitouden tarkastus!) yms kannattaa tehdä näiden kanssa pankissa (itse tein näitä muutaman kerran pankissa joissa heitä yleensä tapaa kun havaitsevat jollain olevan valuutanvaihtotarvetta. pankin ns portsarivirkailijakin näyttää joskus anatavan näille vinkkiä.. koska portsarivirkailijallehan sinun on ensin useissa paikoissa esitettävä asiasi ja pyydettävä kaavake.... sama heppu joka viskaa sinut ulos halutessaan tai tarvittaessa) tms turvallisessa paikassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe