Silikonisauman korjaaminen

Neuvoja tarvitseva...

Kylpyhuoneemme valmistui jokunen kuukausi sitten ja nyt olen huomannut, että suihkutilassa suihkuovien sisäpuolella lattiareunan silikonisauman ja seinälaatan välissä on parissa paikassa rakoa. Kynnellä kokeiltaessa rako menee pitkälle seinälaatan alle.

Kysymys kuuluu siis, että voinko tiivistää saumaa hieman laittamalla uutta silikonikerrosta (ajattelin väritöntä) siihen niin että rako peittyy jottei laattojen alle pääse vettä? Vai onko riski sille, että se vesi joka mahdollisesti on päässyt laatan ja silikonin väliin/alle sitten jää sinne "muhimaan" ja aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin jos jättää raon niin kuin se on? Vai pitäisikö purkaa koko saumaus ja laittaa uudelleen?

Jäljen perusteella remppamiehemme on aika lailla vapaalla kädellä (ilman maalarinteippiä sun muuta) sutinut kaikki silikoniraidat reunoihin, joten siitä johtuen ilmeisesti tällaisia rakoja on syntynyt...

13

7395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttää

teippejä eli vedä sauma auki ja TÄYTÄ se rako uudella silikoonilla. Samalla kuivata rako istovedestä pois. Jos vesieristeet on laitettu niin mitään haittaa vedestä ei ole tullut.

• nm hm

Kun avaa saumaa, niin kannattaa sitten tietysti vähän miettiä mitä työkalua ja paljonko voimaa käyttää, ettei samalla riko sitä vesieristettä...

Parempi nysvätä sen sauman kanssa nyt puoli tuntia pitempään, kun korjata vesivahinkoa parin vuoden päästä.

• nm hm

Ja jos olet itse amatööri (siis alkuperäinen kysyjä), kuten varmaan olet, niin käytä sitä teippiä :-)

• amatööri.
        nm hm kirjoitti:

Ja jos olet itse amatööri (siis alkuperäinen kysyjä), kuten varmaan olet, niin käytä sitä teippiä :-)

tai ei, kyllähän totuus on, että teippien kanssa saumasta saa paljon paremman näköisen! Kenelläkään, ei kenelläkään ole niin vakaa käsi, että saisi edes lähellekkään saman lopputuloksen kuin teipin kanssa! Ja mitä tulee noihin pieniin rakosiin silikoonissa, tummien silikoonien kanssa on suurempi mahdollisuus, että niitä jää huomaamatta kuin vaaleiden, joten en laittaisi syyksi tekijän amatöörimaisuutta, ainoastaan hieman huolimattomuutta! Mutta eihän tuo ole maailman loppu, virheitä sattuu ja ne voi aina korjata!
        Vain katkera, kuten edellinen kirjoittaja, luulee olevansa aina oikeassa ja ainoa ammattilainen tässä maailmassa, mutta hyvä jos sinulle ei koskaan satu virheitä! Olet mestari alallasi!

• asiaaa
        amatööri. kirjoitti:

tai ei, kyllähän totuus on, että teippien kanssa saumasta saa paljon paremman näköisen! Kenelläkään, ei kenelläkään ole niin vakaa käsi, että saisi edes lähellekkään saman lopputuloksen kuin teipin kanssa! Ja mitä tulee noihin pieniin rakosiin silikoonissa, tummien silikoonien kanssa on suurempi mahdollisuus, että niitä jää huomaamatta kuin vaaleiden, joten en laittaisi syyksi tekijän amatöörimaisuutta, ainoastaan hieman huolimattomuutta! Mutta eihän tuo ole maailman loppu, virheitä sattuu ja ne voi aina korjata!
        Vain katkera, kuten edellinen kirjoittaja, luulee olevansa aina oikeassa ja ainoa ammattilainen tässä maailmassa, mutta hyvä jos sinulle ei koskaan satu virheitä! Olet mestari alallasi!

Itse olen käyttänyt teippiä, kun olen amatööri Kyllä tosi ammattilainen vetää sen ilman teippiä ja siitä tulee erittäin siisti jälki, nähty on, toki kaikki eivät sitä taitoa omaa.

• vdfvvc
        asiaaa kirjoitti:

Itse olen käyttänyt teippiä, kun olen amatööri Kyllä tosi ammattilainen vetää sen ilman teippiä ja siitä tulee erittäin siisti jälki, nähty on, toki kaikki eivät sitä taitoa omaa.

soita sille ketä teki kylppärin niin tulee ihan mielellään paikkaamaan silikonin

• jotka ei osaa
        amatööri. kirjoitti:

oikeaa tekniikkaa eikä uskalla sitä opetella.

• ei liity...
        amatööri. kirjoitti:

Ei siinä mistään vakaasta kädestä ole kyse. Jos sinne saumaan truuttaa sitä mömmöä liikaa niin ei siinä vakaa käsikään auta siihen ettei aine leviä rumasti jos ei teippejä ole. Se ammattitaito tulee siinä, että osaa leikata sen suuttimen pään oikean kokoiseksi ja mättää juuri oikean määrän silikonia saumaan. Silloin kun sormella sen vetää tasaiseksi, ei sauma leviä kun ei ainetta ole liikaa. Teippien avulla saa sitten siistin kuka tahansa.

• kokeillut
        ei liity... kirjoitti:

Ei siinä mistään vakaasta kädestä ole kyse. Jos sinne saumaan truuttaa sitä mömmöä liikaa niin ei siinä vakaa käsikään auta siihen ettei aine leviä rumasti jos ei teippejä ole. Se ammattitaito tulee siinä, että osaa leikata sen suuttimen pään oikean kokoiseksi ja mättää juuri oikean määrän silikonia saumaan. Silloin kun sormella sen vetää tasaiseksi, ei sauma leviä kun ei ainetta ole liikaa. Teippien avulla saa sitten siistin kuka tahansa.

sotkea teippien kanssa?

• vaikka heti

turhaa odotella urakoitsijaa takaisin, ei ne viitsi pikku juttua tulla korjailee, sinun kandee vain täyttää ne urat ja jatkaa asumista onnellisena

• tiiviyteen...

Teippi ei vaikuta mitenkään siihen kuinka tiivis saumasta tulee. Teipillä ainoastaan saa siisteyttä jos ei ole ammattitaitoa tehdä asiaa ilman teippiä.

• Neuvoja tarvitseva

Kiitos vastauksistanne!

Olen tutkinut tarkemmin saumoja ympäri kylpyhuonetta, ja huomasin että niitä rakoja onkin muuallakin... Korjaamisen tekee sitten vaikeaksi se, että kalusteethan on jo paikoillaan ja esim allaskaappia ei kovin helposti ota pois saumojen korjauksen takia (Tilaa 15 cm allaskaapin alla). No, päätettiin että soitetaan huomenna urakoitsijalle ja katsotaan mitä tapahtuu...

Jos vettä nyt on päässyt laattojen ja vesieristeen väliin lattiassa, eikä kaikkea saa kuivattua kun avaa sauman, niin pääseekö se jotenkin haihtumaan lattialämmityksen avulla ja saumojen kautta vai jääkö kosteus sinne?

Mitä apuvälineitä olette käyttäneet samojen avaamisessa?

• remppamikko

Kikka 6:
        irroita varovasti irtoavat silikonit pois,varo vesieristettä.Yleensä silikonit irtoavat nauhana pois jos ne on huonosti kiinni.Putsaa avoin sauma asetonilla.Paina uusi saman värinen silikoni avoimiin kohtiin(LEIKKAA TUUBIN SUULAKE SOPIVAN KOKOISEKSI VINOON)suihkuta sauma märäksi fairyliuoksella kukkasumutinpullon avulla.Muotoile sauma etusormella (varaa talouspaperia).Sauma on siinä-ei mitään salatiedettä ja teippejä(niitäkin voi toki käyttää mutta ei ole tarpeen)Jos jää sauman yli silikoniroiskeita, ne voi mattoveitsellä kaapia varovasti pois-vakaa käsi tarpeen.Voit harjoitella sauman tekoa aluksijohonkin ei tärkeään paikkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe