Italia, kivikautinen maa

Traveling man

Käytiin röpöttelyreissulla Italiassa, Milanossa.
Milano on komea kaupunki, mutta mutta... ainakin Milanon kokemusten perusteella Italia on auttamattoman vanhanaikainen ja toimimaton maa.

Palvelun laatu on Italiassa suorastaan surkea. Olen käynyt n. 30 maassa, enkä missään ole kohdannut yhtä huonoa palvelua kuin Italiassa. Henkilökunta on pääsääntöisesti velton oloista ja palveluasenne onneton. Sanat "thank you" tuntui olevan mahdoton lausua.

Lisäksi lähes kaikki kaupat olivat kiinni parhaaseen turistiaikaan elokuun puolivälissä, koska kauppojen pitäjät olivat lomalla (miksi siis Suomessa eivät kaupat ole kiinni heinäkuussa!?). Milanon ostoskatu Duomo-katedraalin (Duomo oli kyllä vaikuttavan näköinen!) lähellä oli myös kiinni. Turistit parveilivat Guccin, Pradan ja muiden luksusbrändien edessä luottokortit ojossa ovenkahvoja vedellen, tuloksetta. Ilmeisesti ko. liikkeiden pyörittäjillä on jo tarpeeksi rahaa.

Entä sitten yöelämä? Milano on monen nettipalstan mukaan Italian yöelämän kehto, mutta neljän päivän (to-pe-la-su) turneemme aikana löysimme vain muutamia hikisiä pupeja. Kävimme kaupungin keskeisten yökerhojen (mm. Hollywood, joku Lullabalooza tms ja sitten joku kolmas jonka nimeä en enää muista) ovilla, mutta osa oli kiinni lomakauden takia, osa taas muista syistä.
Viinakauppaa ei löytynyt mistään, ei myöskään kaljaa "kotipakettiin" myyviä liikkeitä. Lopulta löytyi eräs kioski, josta myytiin olutta ja siideriä.

Matkalla kun ollaan, pitää tietenkin lähettää postikortteja. Helpommin sanottu kuin tehty. Ensinnäkään ei meinannut löytyä liikettä, joka möisi postikortteja. Lopulta sellainen löytyi Milanon rautatieaseman yhteydestä, vaikkakin ko. liike oli oikeasti matkamuistomyymälä. Kysymykseen "can I have stamps?" vastaus kuului "topbacco shop, tobacco shop!". Jep, onhan toki loogista että postikortteja myyvä liike ei myy postimerkkejä, vaan ne pitää hakea tupakkikioskilta. Jep jep. Tupakkikioskejakin oli yllättävän hankala löytää, mutta pari sellaista löytyi rautatieaseman yhteydestä. Arvaapa saatiinko postimerkkejä? Eipä tietenkään. Loppujen lopuksi postikortit otettiin mukaan, mentiin Hki-Vantaan lentoaseman lähimpään kahvilaan kysymään mistä saisi postimerkkejä, ja vastaus oli "meiltä".

Kai Italiassa sentään jotain osataan? Ruuanlaitto, that´s it! Sen luulisi olevan maan vahvuus, onhan maan pääministeri saanut mm. EU:n elintarvikeviraston Italiaan maan mahtavan ruokakulttuurin takia (kun vaihtoehtona olisi ollut Suomi, jossa on maailman puhtain ruoka..). Well, totuus on tässäkin toisenlainen. En ole ikinä syönyt niin mautonta pizzaa kuin Milanossa syömäni kaksi lättyä olivat. Kaiken lisäksi lentokentän "paras" ravintola tarjoili spagetti-kalkkuna-peruna-vihannes-pöperöä, joka olisi jäänyt viikon nälässä pidetyltä koiraltakin syömättä. Muistoksi tästä italialaisen keittiön huippuosaamisesta sain vielä vatsataudin. Henkilökunnalle valittaessani sain vain italiankielisiä kommentteja. Yep, mr. Berlusconi is an imbesil...

Niin, vielä kielitaito: Suomessa lähes kaikki palveluammateissa toimivat puhuvat englantia, mutta Italiassa tyypillinen reaktio oli "no english", käsien ravistelu ja selän kääntäminen samalla italiaksi molottaen.

Vielä pitää kommentoida paikallista "ostoskeskusta". Netin mukaan Milanon parhaaksi kehuttu shopping center osoittautui kuppaiseksi 20 pikkuliikkeen ja yhden kaupan kokonaisuudeksi. Sanomattakin lienee selvää, että suurin osa liikkeistä oli kiinni parhaaseen myyntiaikaan lauantaina.

Entäs sitten liikennöinti? Metro oli vain puoli tuntia myöhässä. Taksikuski sanoi kuljetuksen lentokentältä kaupunkiin maksavan 60 euroa mutta mittari päätyi 130 euroon (yllättäen taksikuski ei puhunut englanniksi muuta kuin "sixty euro, come" eikä ymmärtänyt rahan palautusvaatimuksia..).

Summa summarum: suosittelen lämpimästi vierailemaan Italiassa. Ainakin se auttaa ymmärtämään, miten hieno maa ja toimiva yhteiskunta Suomi on. Ehkä voisi suositella myös R-kioskille laajentumista Italiaan.

13

3137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Italiaan

      No kävipäs sulla huono tuuri, mutta voisikohan omassa asenteessasikin olla vähän muutettavaa.

      Italiassa saa loistavaa palvelua, kun vaivautuu opettelemaan edes tervehdykset italiaksi. Sen jälkeen heitä ei tippaakaan haittaa vaikka et ymmärtäisi heidän kieltään yhtään enempää. Jos vaikkapa tietä kysyessäsi et ymmärrä vastausta, ei ole ollenkaan harvinaista, että sinut kopataan kainaloon ja saatetaan perille. Ja perillä vielä suudellaan molemmille poskille ja toivotetaan hyvää loppulomaa.

      Italia on erittäin omaperäinen maa. On itsellänikin ollut kirosanat lähellä, kun siestan aikana kaikki paikat, baareja lukuunottamatta, ovat kiinni. Siis parhaaseen business-aikaan. Italia voi olla kiinni neljä päivän parasta tuntia, mutta me Suomessa keskustelemme siitä pitäisikö liike-elämän vaatimusten takia siirtyä enemmän Länsi-Euroopan kellonaikaan. Kertoisiko tuo jotain kansallisesta itsetunnostamme.

      Italiassa ei pizzaa kannata syödä. Mielestäni parhaat pizzat saa Suomessa. Ja lentokentän ravintolat eivät edusta minkäänlaista otosta italialaisesta keittiöstä. Mitä jos kuitenkin muutat mielesi ja menet vielä Italiaan niin valitseppa turistialueiden ulkopuolelta paikallinen ravintola, ja valitse listalta vaikkapa villisikaa, kania, kalkkunaa tai vasikkaa. Voin lyödä vetoa, ettet tule pettymään ruoan laatuun etkä hintaan.

      Ja kieltä osaamatonta turistia aina höynäytetään ainakin takseissa vaikka se olisi käynyt 30 maassa...

      Olen itsekin matkustanut lukuisissa maissa. En pidä niistä kirjaa, mutta en voi sanoa missään maassa saaneeni systemaattisen epäystävällistä palvelua. Tolloja yksilöitä on joka paikassa, mutta mielestäni niin metsä vastaa kun sinne huutaa.

      Kun menet seuraavan kerran reissuun kokeilepa seuraavaa: pari sanaa paikallisella kielellä, hymy ja vähän löysempi pipo mukaan niin eiköhän rupea sullakin sujumaan.

    • Reissaaja myös

      Ihan samat kokemukset äskettäiseltä Rooman matkalta.
      Kaupunki on näkemisen arvoinen ja kaunis, mutta palvelu on ala-arvoista. Jos Suomessa saisi vastaavaa palvelua, siitä nousisi suuri haloo. Hotellimme vastaanotossa saimme vastaukset vain siihen mitä kysyimme, mitään ylimääräistä infoa ei annettu, ja koimme olevamme kiusankappaleita kyseisille virkailijoille. Englannin kielen taito jopa nuorten keskuudessa on heikkoa. Ruoka oli huonoa, ne pari syömääni pizzaa olivat mauttomia, eikä Suomessa käytettäviä pizzamausteita näkynyt missään. Pasta oli kuivaa mössöä, jonka tarjoilija lämmitti mikrossa, kysyi ensin haluammeko sen kylmänä vai lämpimänä!Ajatuskin, että samaa mössöä olisi syönyt kylmänä...huh. Parman kinkku oli pettynys. Kyllä siinä tuli omaa suomalaista kotiruokaa ja ruisleipää ikävä. Hotellimme aamiainen yllätti positiivisesti, olimme varautuneet syömään vain vaaleaa leipää ja hilloa, mutta tarjonta oli melko monipuolinen.
      Ja mikä eniten yllätti; Visa-kortilla ei voinut maksaa kuin yhdessä ravintolassa ja matkamuistomyymälässä. Edes lentokentän kahvila ei hyväksynyt Visaa. Käteinen raha loppui ennen lomaa, mutta onneksi yksi matkaseuralainen oli ymmärtänyt varautua käteiseen ja selvisimme ostoista. Uskomatonta, että kun Suomessa Visalla voi maksaa lähes missä vain, Italiassa ei suurkaupungissa!
      Silmät avautuivat taas jälleen kerran näkemään, kuinka hyvin meillä Suomessa asiat sujuvat ja kuinka edistyksellisiä me olemme. Sanokoon italiaiset mitä hyvänsä...

      • ...

        Olen matkustanut Italiassa useita,useita kertoja,tosin lähes aina vain pienissä kaupungeissa missä turisteja ei näy ollenkaan. Parasta ja lämpimintä palvelua mitä olen koskaan saanu olen saanut näistä paikoista,rakastan istuskella italialaisissa kahviloissa kuunnellen ja katsellen paikallisia. Tosin suomalainen vaalea nainen saattaa saada aika paljonkin huomiota näissä paikoissa,eikä se ole välttämättä aina sitä kaiken toivotuinta..
        Jos kaipaatte suomalaisia ruokia ja pizzamausteita, jääkää toki Suomeen niitä syömään:)
        Se on kyllä totta että pizza ei minunkaan suomalaiseen makuuni oikein sovi,mutta erilaiset pastaruuat ovat parasta mitä olen syönyt.(Paitsi turistipaikkojen keskustat,hyh mitä moskaa..
        Italia on kyllä silti ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka mielestäni! Erityisesti kulttuuri ja ihmiset.
        Niin ja Visa Electronista,minulla toimi joka paikassa,myös erään eteläisen pikkupikkukylän ruokakaupassa..Tosin Milanosta oli automaatin etsiminen aika tuskaista,mutta löytyihän sekin vihdoin sitten.
        Italian hygieniassa olisi kyllä parantamisen varaa.


      • Rooman rouva
        ... kirjoitti:

        Olen matkustanut Italiassa useita,useita kertoja,tosin lähes aina vain pienissä kaupungeissa missä turisteja ei näy ollenkaan. Parasta ja lämpimintä palvelua mitä olen koskaan saanu olen saanut näistä paikoista,rakastan istuskella italialaisissa kahviloissa kuunnellen ja katsellen paikallisia. Tosin suomalainen vaalea nainen saattaa saada aika paljonkin huomiota näissä paikoissa,eikä se ole välttämättä aina sitä kaiken toivotuinta..
        Jos kaipaatte suomalaisia ruokia ja pizzamausteita, jääkää toki Suomeen niitä syömään:)
        Se on kyllä totta että pizza ei minunkaan suomalaiseen makuuni oikein sovi,mutta erilaiset pastaruuat ovat parasta mitä olen syönyt.(Paitsi turistipaikkojen keskustat,hyh mitä moskaa..
        Italia on kyllä silti ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka mielestäni! Erityisesti kulttuuri ja ihmiset.
        Niin ja Visa Electronista,minulla toimi joka paikassa,myös erään eteläisen pikkupikkukylän ruokakaupassa..Tosin Milanosta oli automaatin etsiminen aika tuskaista,mutta löytyihän sekin vihdoin sitten.
        Italian hygieniassa olisi kyllä parantamisen varaa.

        "Tosin suomalainen vaalea nainen saattaa saada aika paljonkin huomiota näissä paikoissa,eikä se ole välttämättä aina sitä kaiken toivotuinta.."

        on hieman erilainen. Kyllä italialaiset miehet antavat kommentteja naisten ulkonäöstä italialaisille naisillekkin ja ihan vanhoille mummoillekkin, kuten minä joka olen jo 60v.

        Italialainen mies on onnellinen kun joku muu mies antaa kommentteja oman rouvan ulkonäöstä. Se kuuluu asiaan. Joka kerta kun tavataan niin miehet kommentoivat toistensa rouvien ulkonäköä ihan rouvien kuulleen ja kaikki osapuolet ovat tytyväisiä. Kukaan ei ota siitä itseensä, olis mustasukkainen tai jotain muuta, päinvastoin, kuten suomalaiset jotka eivät ole siihen tottuneet tekisisvät samassa tilanteessa.

        Joka kerran kun törmään tuossa sisäpihalla tai kadulla naapurimiehiin niin he antavat minulle jonkin kommentin ulkonäöstäni. Jopa nuoret miehetkin tervehtivät ja antavat kehumiset, vaikka ei omasta mielestäni olisi mitään kehuttavaakaan. Mutta tähän tottuu ja lopulta se on ihan luonnollista. Nuoret miehet vinkkaavat kädellään ja siihen sitten perään että ciao bella ja siihen vielä että signorahan senkuin vaan kaunistuu tai jotain vastaavaa.


    • Rooman rouva

      että lomanne meni pilalle italialaisten ja Italian takia. Niin, Italia ei ole kuin Suomi.

      En ole ikinä käynyt Milanossa vaikka olen matkustanut paljon Italiassa 40 vuoden aikana.

      Ehkäpä tarjoilija huomasi ettei teidän äidinkieli ole englanti ja siksi ei teille tyrkyttänyt "tank youta". Kyllä tarjoilijat yleensä sen verran englantia ymmärtävät että toimeen tulevat.

      Kertomuksestasi saa sen käsityksen ettei teillä ollut minkäänlaista tietoa Italiasta ja italialaisista tavoista ja kullttuurista. Joten kunhan ensin käytte useamman kerran Italiassa ja tutustutte maahan ja sen kulltturiin ja tapoihin niin ihmettelyt vähenee. Kaikkeen tottuu ja jopa italiaiseen monimutkaiseen yhteiskuntaankin.

      Olen samaa mieltä että määrättyjä palveluja ja myymälöitä on äkkinäisen vaikea löytää. Kaikki liikkeet näyttävät jalkakäytävältä käsin samanlaisilta. Sitä vaan pitää uskaltautua kurkkamaan ovesta sisään.

      Varmasti italialaisten on yhtä vaikeaa Suomessa käydessään kuin teillä Italiassa.

      Itse rakastan suorastaan tätä sotkuista ja monimutkaista elämää Roomassa. Elämä ei ole yksinkertaista mutta ihmiset ovat suorasanaisia, empaattisia, aktiivisia, ahkeria, osaaottavia, osaavat antaa arvoa niin itselleen kuin muillekin ihan samalla mitalla. Heillä ei ole minkäänlaisia ennakkoluuloja toisistaan, eikä muista kansalaisuuksista.

      Italialaiset eivät ole tippaakaan isänmaallisia. Heitä ei kiinnosta mitä muualla Italissa touhutaan, vaan paikallispatriootteina heitä kiinnostaa vain oma kylä tai kaupunki, usein oma asumakorttelisto on suuren mielenkiinnon kohteena. Italialaista politiikkaa ei ymmärrä yksikään italialainenkaan saatikka me muut ja silti se on, varsinkin paikallispolitiikka erittäin mielenkiintoista. Italialaisilta puuttuu siis täysin kansallinen ylpeys jota taas monet suomalaiset kaihoavat niin julmetusti. Heiltä ei kuitenkaan puutu itsetunto. He ovat samalla erittäin yksilöllisiä kuin he ovat myös yhteisöllisiä. Italialaiset ovatkin psyykisesti maailman terveintä kansaa.

      Minusta on hieman liikaa vaadittu etteä Italiassa pitäisi kaikki olla kuin Suomessa. Suomi kun nyt joidenkin mielestä on ainoa maa maailmassa jossa kaikki on hyvin, kaikki osaavat kaikkea ja että suomalaista olisi palveltava kuin ruhtinasta.

      Makunsa kullakin. Itse olen aivan tyytyväinen italialaisten rentoon tarjoiluun ja palveluun ja ihailen heitä siitä ettei heiltä koskaan jää sormi suuhun. Italialaiset osaavat elää ja nauttia elämästä.

      Visa korteista sen verran että Italiassa on suositus poliisien taholta ettei liikkeet, myymälät jne ottasi vastaan kortteja vaan käteistä. Syy siihen on että säästyttäisiin korttien väärinkäytöltä, korttitietojen levittämiseltä jen. Kansainvälinen rikollisuus niin kuin kotimainenkin on Italiassa ollut suuri ongelma. Automaatteja on niin tiheään ettei korttimaksua juuri tarvita. Se olisi huonoa mainetta Italialle jos turistit joutuisivat korttipetosten uhriksi.

      • ensimmäinen matka

        Tämä aloittajan ensi matka Italiaan näytti olevan vain shoppailumatka, ei muuta. Hän ei selvästikään tiennyt maan tavoista mitään, esim. postimerkit olisi pitänyt saada samasta paikasta kuin kortitkin, jotenkin kirjoituksesta käy ilmi, että hän on tavattoman nuori ja kokematon matkaaja, noista omista matkailukokemuksistaan kehuminen (30) ja kirjoituksen sisältö paljasti minulle hänen olleen ensi kerran ulkomailla. Voi voi sentään on kauppojen ovet eivät hänelle auenneet silloin kun hän olisi halunnut shoppailla, ei jaksa tollaista lapsellista juttua......


      • tarina
        ensimmäinen matka kirjoitti:

        Tämä aloittajan ensi matka Italiaan näytti olevan vain shoppailumatka, ei muuta. Hän ei selvästikään tiennyt maan tavoista mitään, esim. postimerkit olisi pitänyt saada samasta paikasta kuin kortitkin, jotenkin kirjoituksesta käy ilmi, että hän on tavattoman nuori ja kokematon matkaaja, noista omista matkailukokemuksistaan kehuminen (30) ja kirjoituksen sisältö paljasti minulle hänen olleen ensi kerran ulkomailla. Voi voi sentään on kauppojen ovet eivät hänelle auenneet silloin kun hän olisi halunnut shoppailla, ei jaksa tollaista lapsellista juttua......

        Veit sanat suustani.
        Tyttö ei ole nähtävästi ennen Euroopassa matkustanut, montaa maata ei löydy missä ei siestaa vietettäisi.


    • tarinan

      olet kehitellyt!
      Todennäköisesti sinulle ei löydy mistään sopivaa matkakohdetta,tai ehkä sinulle olisi hyvä paikka autiosaari!

    • satirico

      Ettei nyt vaan olla tosikkoja? Kyseessähän on parodia näistä tämän keskustelun kirjoituksista! Hauska parodia, sitä paitsi. Mutta vastaanotosta päätellen satiiri taitaa todella olla vaikea laji, kuten usein toistellaan.

      Kirjoittaja osaa hienosti, liiallisuuksiin menemättä tölväistä kaikkia niitä ”maailmanmatkaajien” kliseitä, joita täällä on nähty, esimerkiksi:

      -Italialainen ruoka on aivan ylimainostettua - söin kaksi pizzaa, ja huonoja olivat.
      -Muka kulttuurikansaa. Eivät baarissa osanneet englantia vaan omaa molotustaan.
      -Kauppakin oli kiinni, juuri kun minä olisin mennyt siihen hienoine Visa-kortteineni.

      Hienoa parodiaa! Tuollaisia monet tuntuvat olevan.
      Kiitokset ”Traveling manille” ja lisää pisteliäitä parodioita!

    • ulkomaille

      Harmi että lomanne ei vastanut odotuksianne. Ulkomailla ruoka on erilaista kuin Suomessa. Pöydistä ei löydy niitä Suomessa käytettyjä mausteita, mutta eikö ulkomaan matkailun idea olekin kokea jotain toisenlaista kuin kotona?
      Pizza ei ole samanmakuista kuin kotona.

      Itse olen uteliaisuuttani opetellut muutaman sanan lomakohdemaan kieltä, jotta saisin jonkinlaisen kontaktin ihmisiin. Usein oma asenne vaikuttaa millaista palvelua saa. Hymyilyä ja rento asenne takuulla auttavat.

      Lomaillessani Suomessa ostoskeskuksissa myyjät puhuivat englantia minulle vaikka vastasin heille suomeksi. Sitten tajusin että henkilö ei osaa suomea.

      Rooman rouvan tavoin rakastan tätä sekamelskaa ja temperamentisia puheliaita ihmisiä. Muutin Italiaan koska koin hankalaksi byrokratian ja ihmisten sulkeutuneisuuden Suomessa.

    • menee

      Yli kaksikymmentä kertaa Italiassa olleena voin allekirjoittaa. Italia on yllättävän toimimaton maa ja väki epärehellistä ja velttoa. Ruoka on mautonta ja varsinkin kunnon liharuokaa on mahdotonta saada. Kaiken kaikkiaan jos ei ole välttämätön pakko mennä Italiaan kannattaa sitä ehdottomasti välttää.No, jos pitää raunioista niin niitähän piisaa..

      • se on

        parempi ku ei mee ku postilaatikolle kotona -jos sinnekkään.hakee läskiä ja leipää lähikaupasta ja sieltä saa keskikaljaaki ja ne on melkein aina aukikin ne kaupat. on se nii hyvä asua ja olla täällä. kun ne italialaisetkin sen tajuu niin tänne tulee jaa niin mut onkohan sekään hyvä jos ne ei osaa olla tääl niinku me halutaa.


    • Mi piace!

      Asun itse Milanossa ja pidin mielipiteitäsi aikas tietämättöminä... En taida jaksaa edes kommentoida takaisin, mutta sen sanon, että Italia on maana joko mieleen tai ei. Se kolahtaa tai ei. Itse asun täällä jo 8:tta vuotta onnellisesti, enkä kaipaa takaisin Suomeen. Kylmyyden ja nyrpeyden maahan. Sori vaan. Asioilla on aina myös huonot puolet. Joka paikassa. Mutta silti suurin osa tuottamastasi tekstistäsi oli täyttä MERTA (=paskaa)!
      P.S. Onko mielessäsi käynyt koskaan opetella jotain muuta kuin englannin kieltä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe