itsetehty pöytäsirkkeli?

onnistuuko?

Moi!
Tuli tässä mieleen että onko joku tehnyt itse käsisirkkelin ja tavallisen pöydän avulla itselleen suhteellisen hyvin toimivan pöytäsirkkelin? Käsisirkkeli pitäisi tietysti pystyä irroittamaan välillä ja tekemään terän korkeussäädöt ja -kallistukset.
Ja ohjuritkin pitäisi jotenkin kehitellä siihen. Lisäksi olen miettinyt voisiko samaan pöytään kiinnittää jyrsimen????
Olisiko kenellä hyviä ideoita ja etenkin sitä kokemusta hommasta vai onko ajatus aivan hullu?
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista.
(Rahan ja tilan puute ajaa tähän hulluun ideaan)

15

7905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nikkari

      Olen rakentanut pöydänrungon putkesta ja kansi on vaneria ja kanteen on sahattu terää varten rako ja käsisirkkeli kiinnitetään alapuolelle pulteilla niin että terä on pöydänpinnan yläpuolella.

      Terän kallistusta ja korkeussäätöä ei tosin ole mutta on kuitenkin käyttökelpoinen moneen tarkoitukseen.Sivuohjaimen voi kiinnittääpöytään puristimilla.

      Samaan pöydän sivuun olen kiinnittänyt höylän jolloin saadaan oikohöylä ja käsiyläjyrsimen voi kiinnittää samaan pöytään,joten mietintämyssy päähän.

      • sitroen.

        joskus tuollaisen. Taisi olla 4 mm:n rautalevyä ja neliöputkea, joista hitsailin kasaan. Kaikki meni hyvin niin kauan, että tein teräaukon. Sitten hitsausjännitykset vetivät kannen vähän kuprulle. En ole viitsinyt oikoa, toimii välttävästi näinkin.
        Tein sellaisen, että terän saa kallistettua max 45 astetta. Ei-kallistettuna teräaukossa on koivusta tehty täytepala, joka asetetaan paikalleen sirkkelin ja pöydän väliin.


    • ominaisuus..

      Pöytäsirkkelissä tärkeä ominaisuus on, että terän korkeutta pystyy säätämään.
      Käsisirkkelistä rakennettaissa tuo on mahdollista.
      onpa mahdollista saada jopa terän kallistuskin.

      Tällaisia viritelmiä olen nähnyt ammattimiehilläkin.

    • jepjepii

      Mikäpäs siinä. Teet vaan kaiken tarkasti suoraan kulmaan, niin ei tule ongelmia.

      onha sinä tietysti hommansa, mutta jos tykkää askarrella, niin siitä sitten vain. Hommaat siihen kiinnityskseen jotku pikalukitukset, niin ei tarvi ruuvailla mitään auki.

      Jyrsin menee myös hienosti pöydän alle piiloon. ei se tarvitse kuin isoimman terän kokoisen reijän.

      Ohjurilla meinaat ilmeisesti halkaisuun tarkoitettua ohjuria? helpoiten tarkan saat tehtyä jotakuinkin näin: http://www.nbl.fi/~nbl3191/Untitled-1.png

      kaikki on 90 asteen kulmassa joten tulee aina suoraa. vinkalla kiinni ja vola.

      Katkasuohjain olisikin sitten hieman hankalampi ja vaatisi suunnittelua.

      Jos oikeesti rupeet tekemään tota, ni pistä tänne mittoja, kuvia yms. Autan mielelään suunnittelussa ja seuraan mielenkiinnolla projektia :)

      • sama tyyppi

        kiitos hyvästä vinkistä.
        sun "halkaisuohjain" oli yksinkertaisen kaunis idea ja varmasti toimiva.juuri tällaisia ideoita kaipasinkin.
        niin se sirkkelin kiinnitys onkin varmasti haastavin.

        projekti on vähän alkutaipaleella ja jäissä kun on taitaa noita muita hommia oli jo liiankin kanssa ja vielä on se käsisirkkelikin ostamatta....

        mutta oli mukava kuulla että olet kiinnostunut aiheesta ja vielä auttamaankin.

        kiitti!


      • yy-kaa-koo

        tuo ohjain EI SAA olla 90 asteen kulmassa pöytään=sirkkelin terään nähden vaan vähän alle tai yli(tietysti riippuu kummalta puolen katsoo).
        Kun lautaa tms. halkaistaan pitää ulostulomitan olla suurempi kuin sisään työntömitan, muuten "ahdistaa" ja sirkelin terä polttaa laudan reunan.
        Eli sitä "päästöä" pitää olla.
        Katkaisuohjaimeksi käy esim. rullapöytä/rata käännettävällä topparilla.


      • jepjepii
        yy-kaa-koo kirjoitti:

        tuo ohjain EI SAA olla 90 asteen kulmassa pöytään=sirkkelin terään nähden vaan vähän alle tai yli(tietysti riippuu kummalta puolen katsoo).
        Kun lautaa tms. halkaistaan pitää ulostulomitan olla suurempi kuin sisään työntömitan, muuten "ahdistaa" ja sirkelin terä polttaa laudan reunan.
        Eli sitä "päästöä" pitää olla.
        Katkaisuohjaimeksi käy esim. rullapöytä/rata käännettävällä topparilla.

        ihan tottahan tuo on, mutta pitää muistaa ettei se saa olle kuin 0.pari astetta vinossa.
        Aste vinnon ja pari metrin lankku on jo millejä leveämpi toisesta päästä.


      • yy-kaa-koo
        jepjepii kirjoitti:

        ihan tottahan tuo on, mutta pitää muistaa ettei se saa olle kuin 0.pari astetta vinossa.
        Aste vinnon ja pari metrin lankku on jo millejä leveämpi toisesta päästä.

        EI OLE parin metrin lankku millejä leveämpi toisesta päästä vaikka se linjari ois miten.    
        Ajattele leikkuu tapahtumaa, se terä leikkaa vain yhdestä (linjarin) kohtaa joka on joku mitta milleissä.
        Ei se väli siitä muutu miksikään vaikka työntäs miten pitkän jöötin.
        Saa sen leikattavan kyllä väkisin vääntämällä kapeammaksi mutta ei muuten.
        Yleensä sirkkeleissä on ns. veitsi terän jälkeen joka ohjaa puuta, ei niinkään ohjain.
        Sirkkelissä ei koskaan puuta paineta väkisin linjaria vasten, miksi painettas?
        Tekasin silloin samaan aikaan myös puusorvin ja siinä pätee samat asiat kuin sirkkelissä eli oikea leikkuunopeus & terävät terät.


    • yy-kaa-koo

      eli onnistuu varmasti,jonnin verranhan siinä on hommaa ja myös kuluja.
      Tehtiin pöytäsirkkeli & oikohöylä-yhdistelmä jo vuosia sitten.
      Äkistään tuntus että tämän päivän sirkkelin hinnoilla se ei kannata.
      Osathan pitäs saada lähes ilmaiseksi ja se tuskin onnistuu...
      Sit pitää aika tarkkaan miettiä kierrosnopeudet että ne tulee toimivat.
      Senvuoksi esim.jyrsimen teko samaan systeemiin ei onnistu kun se vaatii ihan tolkuttomasti kierroksia sirkkeliin verrattuna.
      Jos sirkkelissä on kierroksia (tietysti välityksistä riippuen)vaikka 3000 rpm, joka antas leikkuunopeutta 50 m/s sirkkelin terälle niin jyrsimelle pitäs kuitenkin olla joku 14000 rpm ja se ei onnistu ihan tavallisilla välityksillä.
      Joten kyllähän siinä miettimistä riittää...

    • Marius

      Laivaolosuhteissa värkkäsin. Esim. pokkaukset tein palo-oven välissä. Kallistuskulmaa olen lisännyt aina tarpeen mukaan aukkoa kulmahiomakoneella leventäen. Suojankin tein akryylista vaan eipä ole tullut käytettyä. Täytyy sanoa että kyllä kaupasta ostettu olisi paljonkin parempi, tänäpäivänä en lähtisi moiseen puuhaan.

    • Einarinari, pieri...

      Olen myös ajatellut itse tehdä yhdistetyn jyrsin ja sirkkelipöydän.

      Idea on tehdä puusta tukeva runko, siihen päälle n. 50 x 150cm vanerilevy (n 25mm). Levyn todennäköisesti päällystän jollain liukkaalla pinnalla esim. laminaatti tai sitten teen sen suoraan melamiinista.

      Keskelle levyä sahaan aukon johon mahtuu käsisirkkeli (Esim 20x25cm). Reijän reunoihin teen 6,5mm upotuksen n 20mm leveydeltä (upotuksen koko siis 24x29cm). Sahaan 6,5mm vanerista kaksi 24x29cm palaa, joista toiseen kiinnitän käsisirkkelin ja toideen yläjyrsimen.

      Näin voin vaihtaa konetta tarpeen mukaan, samoin terien vaihto ja korkeussäätö onnistuu helposti kun koneen saa helposti irroitettua.

      Lisäksi teen ohjausvasteen.. Tässä vähän ideoita, kuvat tietysti kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa, mutta kuhan nyt ensin saisi valmista. Pitää vielä ideoida miten tuohon samaan pöytään saisi yhdistettyä sähköhöylän :)

    • Jäitä housuihin

      Sanonpa selvästi: Omatekemä on yleensä susi ja sen päälle vielä käyttäjälle vaarallinen. Nämä on ihan maailmanlopun keksintöjä kun Bauhasista saat valmiin värkin halvemmalla. Terässuojaus, käynnistyksen esto ym. - huihai, eikun menoksi.

      Näitä tehtiin sotien jälkeen kun rautakaupasta eisaanut valmiita- nyt saa.

      Työelämässä tällaisen värkin käyttäjä saisi sakot työturvallisuuslaikien räikeästä laiminlyönnistä.

      • 6666666

        turvallisempi ja vahvempi kuin nämä halpa tuonti rimpulat, joissa heikot rakenteet, melkeinpä huonekaluputkesta tehty, ja moottorit palaa jos vähänkin enemmän on käyttöä. turvalaitteet hyvin pitkälle täysin alaarvoisia.


    • kotimade

      Ja yleensä nämä omatekemien haukkujat ei ole koskaan mitään itte tehneetkään!
      Kyllä omiinkin laitteisiin saa ja täytykin rakennella suojia ym ja omassa tallissa käytössä oleva kone on AIVAN erijuttu kuin rakennuustyömaalla missä pätee työsuojelulait ym säännöt.
      Aivan samalla tavalla voi itse ajaa kopitonta raksaa omiin tarkoituksiin mutta ketään työntekijää sitä ei voi pakottaa ajamaan,ei edes lomittajaa jos itte on lomilla maatalosta.

    • KarminKörmin

      Olin 1980-luvun alussa navettarakennuksen työmaalla. Minulla oli iso käsisirkkeli omatekoisessa vaneripöydässä kiinni. Tein sillä kaikki rakennuksen ovien ja ikkunoiden karmit.

      Hyvin onnistui. Höyläsin lankusta käsikutterilla aina sen kantin tai lappeen, jota työstin. Luisti näin paremmin sirkkelin pöydällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe