Joka päiväinen taistelu ruuan kanssa

17-vuotias tyttö

Sain taas äsken kauhean ahmimiskohtauksen. Alas upposi hirveitä määriä leipää, piirakkaa, vanukasta ja jopa jauhelihakastiketta kylmiltään.
En tajua mikä pakottaa aina syömään vaikkei edes haluaisi? Vasta hetki sitten olin ihan täynnä laihdutustarmoa. No, kaikki kaatui siihen kun söin yhden vanukkaan. Sen jälkeen tuli sellanen olo että pilasin taas kaiken, joten voin yhtä hyvin syödä sitten lisääkin. Ahdisti. Ja minähän ahmin. Lappasin ruokaa kurkusta alas ilman että ehdin edes pureskella. Söin vähän niinkuin salaa itseltänikin. Ja tärisin.
Ällötän itseäni. Miksi teen tätä? Koitin poistaa kaiken ja unohtaa koko kohtauksen,-oksentamalla.
Vaan en saanut oksennusta tulemaan yrityksistä huolimatta.
Jollain tavalla ne ruuat on pakko saada pois mahasta lihottamasta. Teki mieli kaapia ne pois vaikka työntämällä keittiöveitsi mahan läpi.
Nyt itken tässä. Mä kuvotan itseäni. Hyi vittu. Miksi en vaan voi lopettaa tätä? Mikä siinä on niin vaikeaa purra hammasta yhteen ja olla syömättä?
Kaikki lähtee aina siitä että koitan laihduttaa. Se ei kuitenkaan ikinä onnistu, sorrun aina ahmimaan. Sitten alotan uudestaan ja taas ahmin. En osaa syödä normaalisti! Joko laihdutan tai ahmin. Ei oo mitään välimuotoja. Voi kumpa voisin olla kuin normaalit ihmiset, syödä ja liikkua niinkuin kaikki muutkin. Miks mä oon niin heikko etten pysty siihen? Miks pelkkä syöminen, ravinnonsaanti, voi tuottaa näin paljon tuskaa? Tekis mieli olla syömättä kokonaan kun en kerran sitä kohtuudella osaa tehdä!
Ainut keneen tämä vaikuttaa ja ainut ketä tän voi lopettaa olen minä itse. Mitäs sitten ku en itse siihen pysty?

Ja en ole edes hirveän ylipainoinen, 174cm/77kg.
Joudun taistelemaan ruuan kanssa jokapäivä. Stressaa.

4

1030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pingulover89

      Jep. Aika uskomatonta, mutta kuvailit juuri minunkin tunteitani. En osaa vastata sun kysymyksiin, mutta voin sanoa ettet ole yksin. Mä aloitan aina silloin tällöin "nyt en enään ikinä ahmi ja aloitan terveellisen elämän!" mutta lopputulos on siinä, että sorrun yhteen suklaapatukkaan ja siinä samalla sitten 2litraan jäätelöä ja kolmeen pizzaan. Sitten itketään peilin edessä. Mun koko elämä on mennyt pilalle tän takia. Lintsasin koulusta pari kuukautta kun oli niin paha ahmimiskohtaus päällä etten mahtunut mihinkään farkkuihin. Ja hävetti niin helvetisti. Mä luulen etten koskaan pääse ruuan kanssa tasapainoon, mutta mua on auttanut ihan hirveästi liikunta! Olen alkanut liikkumaan enemmän, ja silloin ei tee niin paljon mieli herkkuja kun on jotain muuta tekemistä urheilusta tulee tosi hyvä mieli pitää painoa kurissa! :) Kaikkein pahinta tässä on se, että on oman ittensä vihollinen. Joskus en vain voi uskoa että se olen MINÄ joka sitä ruokaa laittaa suuhun. Tuntuu että joku saatana asuu mussa ja tekee mulle pahaa. En tiedä mikä mua vaivaa. Jonkun psykologikirjan mukaan sabotoin mun elämää ruualla, koska en salli itselleni hyvää oloa/en tunne kuuluvani maailmaan. Nojaa. Yks keskeinen syy ahmimiseen on myös se, ettei pysty käsittelemään suuria tunteita ja ne tukahdutetaan sitten ahmimisella. Ja jos on pahaolla jostakin asiasta (jota ei tunnisteta), se laitetaan lihomisen piikkiin. Seuraavan kerran kun tulee ahmimiskohtaus, niin jos voi, kannattaa pysähtyä miettimään miksi on tarvetta ahmia? mikä ottaa päähän? mikä ahdistaa? Mä oon joskus kattonu vaan telkkaa ja saanu hirveen ahmimiskohtauksen. Mut silloin vaan kauppaan juoksemisen sijasta aloin miettimään mikä mua ahdistaa. Okei, en löytänyt vastausta, mutta vaan itkin pahaaoloani! Siis hyvällä tavalla. En muista koska viimeksi olisin itkenyt! Olen aina vaan itkemisen sijasta ottanut pullaa poskeen. Kerran olin torjunut kaksi ahmimiskohtausta ja sain yöllä hirveen itkukohtauksen jossa muistelin vanhoja tapahtumia. Se niiin helpotti! Tunnistakaa ja tuntekaa tunteenne! Älkää tukahduttako niitä ahmintaa! Ja mulle laihuus on ns. pakkomielle - ja pelkään hirveästi lihomista ja luovuttamista. Ja koska se on niin tärkeää, on niin helppoa tehdä itelleen pahaaoloa alitajuisesti ahmimalla. Oho, tästä tulikin pitkä viesti! Täytyy vielä sanoa, että olen kertonut ongelmastani äidilleni, ja hän on psykologi muttei ole osannut sanoa mitään. Tuntuu ettei hän ole ymmärtänyt koko asian pointtia. Pitää vain minua lapsenpyöreänä ja heikkohermoisena kun en voi pitää näppejäni irti herkuista. Vaikka olen hänellekkin kertonut tuhat kertaa miltä minusta tuntuu, ja kuinka hän voi minua tukea - hän AINA tarjoaa minulle herkkuja ja vie minua syömään ja lätiläti. Uskomatonta. "Onneksi" en ole ainoa joka kärsii. Mutta, koska tästä viestistä tuli nyt näin pitkä tiivistän asiani: pysähdy tuntemaan tunteesi ja liikunta on kiva! Ja älä ole liian ankara itsellesi. Tässä sairaudessa pahin tuomari ja rankaisia on sinä itse! Sun pitäisi olla sun itsesti paraskaveri ja sinun pitäisi rakastaa itseäsi ja tehdä itsellesi hyvää! Ei tuhota itseäsi!

    • Samanikäinen-hädissään

      Moi, miten syöt? Sinun pitäisi syödä säännöllisesti ja tarkkailla mitä syöt.

      Aluksi karkit/keksit/pullat/suklaat pois. Korvaa ne hedelmäpirtelöillä taikka pelkil hedelmil/myslipatukoil/nutrilett-patukiol.

      Sitten

      aamupala: (vanukas) hedelmä maito/kahvia jotain sellast? ellet satu pitämään puurosta?

      lounas: vaikka salaattia puol lautasellist ja sit vähän sitä "perusruokaa" ja maitoa. ei leipää.

      välipala: hedelmä? 2 dl piimää? vanukas?

      illallinen: pinaattikeitto 1 kanamuna?

      iltapala: hedelmä / vanukas.

      Sitten jos haluat syödä ni mene ulos taikka lue jotain tai tee ihan mitä vaan. Kuha et vaa oo ja mieti ruokaa..

      Jos sulla on vielä jotain kysymyksiä ni kysy ihmeessa?

      Itse olen nyt laihduttanut jo parissa kuussa 10kg ja tavoite on laihtua vielä sellaset 10-20kg..

      • en..

        ainakaan omakohtaisesti suosittele noita myslipatukoita, kun ovat niin makeita. Silloin kun itse taistelin samanlaisen ongelman kanssa, ostin myslipatukoita, mutta kun söin niitä, niin ne vain kasvattivat makeanhimoani..


    • kun sinä

      ja tiiän miltä susta tuntuu. Minäkin yritin laihduttaa, mutta mulle kävi samalla tavalla kun sulle minäki sorruin, ahmin, paastosin, ahmin lisää, lihoin, laihduin ja lihoin taas. Mutta kun lopetin laihduttamisen ja lakkasin miettimästä laihduttamista laihduin 5 kg ja lakkasin ahmimasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe