Alla oli yläkerrasta juttua:)

¤Sara¤

Helluntailaisuuspalstalla on ollut viime aikoina esillä viinin ja oluen juonti. AA:laiset ovat ottaneet Jumalan askeleihinsa ja oppeihinsa.
Kuitenkin Raamattu puoltaa juomista jakeissaan. Näitä jakeita voi käydä jokainen nyt käydä siellä palstalla lukemassa. Juominen ei ole Raamatun mukaan synti, vaikka useat niin väittävät.
Miten ja mistä AA-oppi on peräisin? Kuka ja miksi on lisännyt sinne hengellisen puolen?
Miksi ihmiset(siis AA:n jäsenet)vaikenevat kokouksissaan Jumalasta kerran se on heidän suurin turvansa, heidän oman oppaansa mukaan?

10

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtuudella...

      Kohtuus ei ole synti, mitenhän lie humalahakuinen juominen, sillä siinä lähimmäiset unohtuu, sekä kunniotus lähimmäisiä kohtaan.

    • oot

      kännissä ! yäk.

    • voipytty

      vuosien mittaan käynyt, jumala (sellaisena kuin kukin sen käsittää) on mainittu ehkä jokaisessa.

      Moni jättää puheittensa mukaan tulematta AA:n kokouksiin juuri sen takia, kun niissä puhutaan jumalasta.

      Kovin erilaisissa kokouksissa olemme siis käyneet. Kun kuitenkin käytät AA-laisista sanamuotoa HE, lienet entinen AA-lainen. Ellei sitten kirjoituksesi tämä vaikenemista koskeva kohta perustu mielikuvitukseesi.

      • ¤Sara¤

        vapaakirkon ja AA:n kokoukset sattuvat ikävästi päällekkäin ja oon valinnut vapaakirkon.
        Kävisin AA:ssa, mutta meillä he puhuvat mielellään siitä 10 vuoden takaisesta viinapullosta ja kaikesta mitä siihen liittyi ja mistä he "AA:n avulla"selvisivät....eivät koskaan muusta ja minua se auttoi vain vähän. Antoi toivon, että suuristakin ongelmista saattaa ihminen selvitä, mutta miten juuri minä, se jäio epäselväksi.
        Maanantairyhmät olisivat mulle mahdollisia, mutta vähän oon pettynyt ko.tukisysteemiin.
        Minulle se Jumala on kaikessa tärkeä.


    • ei ole syntiä, se on kuulunut Välimerenmaiden kulttuuriin tuhansia vuosia ja sitä nautitaan Suomenkin kirkoissa joka sunnuntai ehtoollisella. Juoppous (alkoholismi, suurkulutus, miten vain) on kuitenkin eri asia. Se on syntiä, siitä on Raamatussa lukuisia kohtia. Mainitsen vain yhden: ensimmäinen käsky.

      http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/1.html

      • ¤Sara¤

        rakastamisesta...
        Jo.2:10"Ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensiksi hyvän viinin ja kun juovutaan niin sitten huonompaa, mutta sinä kätkit hyvän viinin tähän asti."
        Kysymys oli siis juopumisesta ja lisän viinin tekemisestä siinä tilanteessa.
        Tämäkin on totta ja varmasti aikoinaan ilman tuomionhenkeä kirjoitettu:(Snl.31:6)"Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera."


      • ¤Sara¤ kirjoitti:

        rakastamisesta...
        Jo.2:10"Ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensiksi hyvän viinin ja kun juovutaan niin sitten huonompaa, mutta sinä kätkit hyvän viinin tähän asti."
        Kysymys oli siis juopumisesta ja lisän viinin tekemisestä siinä tilanteessa.
        Tämäkin on totta ja varmasti aikoinaan ilman tuomionhenkeä kirjoitettu:(Snl.31:6)"Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera."

        Ja juopolle viina on jumala.

        Lupasin edellä mainita vain yhden Raamatun alkoholinvastaisen kohdan, mutta menköön nyt toinenkin (Sananlaskut 23:29-35, v. -38 käännös):

        Kuka voivottaa, kuka vaikertaa?
        Kuka rettelöi, kuka haastaa riitaa?
        Kuka hankkii kolhuja syyttä suotta?
        Kuka katsoo harottavin silmin?
        Se, joka viipyy viinin ääressä,
        se, joka etsii maustejuomaa.
        Älä katsele viinin hehkuvaa punaa,
        älä katso sen välkettä maljassa.
        Helposti se valahtaa kurkusta alas,
        mutta perästäpäin se puree
        kuin käärme,
        iskee myrkkyhampaillaan kuin kyy.
        Silmäsi näkevät outoja,
        puheesi ovat hullun houreita.
        Olet kuin aalloilla keskellä merta,
        kuin maston nenässä mainingeilla.
        "Minut piestiin,
        mutta en tuntenut mitään,
        minut hakattiin,
        mutta en tiennyt mitään.
        Milloin pääni selviää?
        Pitäisi päästä hakemaan lisää."


      • ¤Sara¤
        Tentström-PAV-OPT kirjoitti:

        Ja juopolle viina on jumala.

        Lupasin edellä mainita vain yhden Raamatun alkoholinvastaisen kohdan, mutta menköön nyt toinenkin (Sananlaskut 23:29-35, v. -38 käännös):

        Kuka voivottaa, kuka vaikertaa?
        Kuka rettelöi, kuka haastaa riitaa?
        Kuka hankkii kolhuja syyttä suotta?
        Kuka katsoo harottavin silmin?
        Se, joka viipyy viinin ääressä,
        se, joka etsii maustejuomaa.
        Älä katsele viinin hehkuvaa punaa,
        älä katso sen välkettä maljassa.
        Helposti se valahtaa kurkusta alas,
        mutta perästäpäin se puree
        kuin käärme,
        iskee myrkkyhampaillaan kuin kyy.
        Silmäsi näkevät outoja,
        puheesi ovat hullun houreita.
        Olet kuin aalloilla keskellä merta,
        kuin maston nenässä mainingeilla.
        "Minut piestiin,
        mutta en tuntenut mitään,
        minut hakattiin,
        mutta en tiennyt mitään.
        Milloin pääni selviää?
        Pitäisi päästä hakemaan lisää."

        siis profiilisi mukaan 79-vuotias. No, ei se mitään-voin vastata sulle kuitenkin...
        Raamatussa on viinasta enemmän ja vähemmän hyvää. Että se "ilahduttaa"ja Jeesuskin teki sitä lisää Kaanaan häissä.
        Tuo kohta minkä sä kirjoitit oli myös hyvä. Se vaan ei ollut mitään positiivista alkoholista, mutta hyvä kuvaus siitä.
        Sehän on totuus että alkoholi jälkeenpäin pistää niin kuin käärme. Tossa vielä kiellettiin sen ajatteleminenkin.
        Hyviä puolia alkoholissa kuitenkin on, jos sitä käyttää oikein ja kohtuudella, sekin kyllä edelleen Sanassa on.
        Mulle ja muillekkin alkoholisteille on kuitenkin varmaan paras olla juomatta kokonaan.
        Ootko itse mistä syystä palstalla? Ootko AA:lainen? Uskossa?
        Vastaat jos haluat ei tietenkään ole pakko.


      • ¤Sara¤ kirjoitti:

        siis profiilisi mukaan 79-vuotias. No, ei se mitään-voin vastata sulle kuitenkin...
        Raamatussa on viinasta enemmän ja vähemmän hyvää. Että se "ilahduttaa"ja Jeesuskin teki sitä lisää Kaanaan häissä.
        Tuo kohta minkä sä kirjoitit oli myös hyvä. Se vaan ei ollut mitään positiivista alkoholista, mutta hyvä kuvaus siitä.
        Sehän on totuus että alkoholi jälkeenpäin pistää niin kuin käärme. Tossa vielä kiellettiin sen ajatteleminenkin.
        Hyviä puolia alkoholissa kuitenkin on, jos sitä käyttää oikein ja kohtuudella, sekin kyllä edelleen Sanassa on.
        Mulle ja muillekkin alkoholisteille on kuitenkin varmaan paras olla juomatta kokonaan.
        Ootko itse mistä syystä palstalla? Ootko AA:lainen? Uskossa?
        Vastaat jos haluat ei tietenkään ole pakko.

        Harrastin alkoa noin 30 vuotta elämästäni. Se tavallinen tarina: ensin join jotta tulisi hyvä olo, sitten torjuakseni pahan olon ja lopulta se muuttui helvetiksi. Lopetin heinäkuussa 1998. En ole käynyt AA:ssa, mutta olen lukenut AA:n "Ison kirjan" ja uskon, että AA on tuonut monille avun. Olen tehnyt analyysiä alkoholismista itseäni ja elämääni hyväksikäyttäen ja kirjoitellut ajatuksiani silloin tällöin tännekin. Profiilissani mainittu ikä on lähinnä henkinen ikäni.


    • viisaten juoma

      Olen ihmetellyt että miksi luostareissa tehdään viiniä, miksei pidetä eläimiä että saataisiin maitoa?? Onko Herra Humala kuitenkin asialla, lol

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      998
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      93
      749
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe