Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Samojedi

Minä täällä vaan

Minkälainen Samojedinkoira on kotioloissa?
Sopiiko se rivitaloon?
Asun rivitalossa, mutta koria saisi olla ulkona runsaasti. Lenkkeilin edellisen koirani (Jäi auton alle 2005 vuonna oli kuollessaan 3vuotias 1kk vanha)
..kanssa pitkiä metsälenkkejä. Edellinen koirani ei ollut kylläkään mitenkään arktinen vaan oli Beaglen ja Mäyriksen risteytys. Mitä Samojedi vaatii?
Olen ennenkaikkea ajatellut Samojedia Valjakkoajo harrastus kiinnostuksen myötä. Tutustuin sotuun SAMYn kautta ja aloin harkita rotua tarkemmin.
Onko koiran turkki kovinkin työläs?
Olen kuullut huhuja Samojedin turkin helppo-hoitoisuudesta, mutta empä ole tiennyt uskoisiko.

Rodulla ei minun tietojeni mukaan ole suojelu viettiä? Eli varmaankaan Samojedi ei sovellu mihinkään Suojeluun liittyvään toimintaan?

Toivottavasti Samojedeillä ei ole kovin paha metsästysvietti, nimittäin minulla on kokemus 100% metsästys hullusta koirasta, jonka kanssa eläminen ei ollut mitään kaikkein helpointa.
Toivottavasti saan vastauksia, kiitän jo näin etukäteen!

9

1709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipa

      Hei. Minun mielestä samojedi sopii rivitaloon aivan hyvin. Itse asun nyt rivarissa ja kotona on samojedi. Aikaisemman sammarin kanssa asuin kerrostalossa ja meillä meni ihan hyvin. Samojedi on helppo koira. Kiltti ja tulee yleensä toimeen ihmisten sekä toisten koirien kanssa. Turkki ei ole kauheen vaativa, mutta siihen täytyy tottua että karvaa on joka paikassa kun vaihtaa turkkia. Itselläni on toinen koira Polski Owczarek Nizinny ja kun noiden turkkeja vertaa on samojedin turkki ihan huomattavasti helpompi hoitaa.

    • toine kysyjä

      olis ny tämmösii kysymyksii :)
      elikkäs eka mun pitäs kysyy että ei kai portaat ole sellaselle ongelma? kun asutaan kerrostalossa 3:ssa kerroksessa eikä hissiä heh
      ja sitten että kuinka pitkiä kävely/juoksu matkoi pitäs vetää sen kaa?

    • kysymys.......

      onko helppo alottelijan koira? siis jos ottaa ekaksi koiraksi

      • ihmisrakas

        On helppo jos tavoitteena on tavallinen kiltti perhekoira. Vaatii määrätietoisen mutta pehmeän kasvatuksen. Pennusta saakka. Helposti "juksattva", yksinkertainen luonne. Oikein mukava koira


    • ettei

      Sopii kyllä. Saattaa vaatia pois kouluttamista turhasta haukunnasta tiheään asutussa taajamassa. Jotkut ovat haukkuherkempiä.
      Mukava, sosiaalinen, iloinen peruskoira. Hieman itsepäinenkin mutta ahne ja namusilla helppo koulutettava. Toimelias. Tykkää puuhastella ihmisen kanssa kaikenlaista.
      Koulutus onnistuu pehmeillä menetelmillä. Kovat otteet saavat sen lukkoon.
      Vaatii ulkona oloa. Viihtyy yksikseenkin, aikuisena.
      Turkkia harjataan, siinä se. Joskus pestään.
      Omaa vähäisen riistavietin. Jos näkee jäniksen, lähtee perään. Tulee pian takaisin. Riistan jäljelle ei helposti lähde. Opetella sekin asia tietenkin pitää mutta perusluonteeseen ei kuulu riistavietti.

      • joku

        tarvitsee 2 kertaa paivassa 1-3km lenkin mutta ei haittaa vaikka pitempiakin heittaisi tarpeilla kaytamiset oma koira ei pelkaa rappuja vaikka on pentu aluksi piti kantaa mutta nykyaan juoksee rappuset alas ja ylos


    • liikuntaa?

      eli tarviiko tuollaisen samon kanssa juosta paljon vai kelpaaki sille ihan jos sen kanssa vaan reippaasti kävelee?

      • tietenkin

        Samojedi on alkujaan vetokoira. Parasta liikuntaa on vedättäminen, suksilla tai jos useampi, reellä.
        Potkukelkka käy hyvin. Sammari tarvitsee paljon liikuntaa ja ulkona oloa. Omat sammarini juoksevat rauhallisilla metsäpoluilla ja jäällä paljon irti.


    • joku

      samojedi sopii omakotitaloista kerrostaloihin kaikki kay eli sopii rivitaloon saattaa esiintya pienta metsastys viettia mutta harvoin ja pienta eli sen suhteen ei kannata murehtia ja ei se turkki ole mitenkaan vaikea hoitoinen rapakeleilla sen saattaa joutua pesemaan useimin ja ei sita tarvitse kuin 1 tai 2 kertaa viikossa harjata tai harvemmin mutta pennulla joka paiva ja ei sovellu vahtikoiraksi eika minkaan sortin suojelukoiraksi itsellani on samojedi pentu naaras ihana!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe