Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Krav Maga vai Wing Tsun?

sohva

Pitäisi valita laji,jota voisi mahdollisimman
pelkistetysti kutsua "puhtaaksi"-itsepuolus-
tuslajiksi sekä kohtuullisen nopea opittavuus.

Lajeiksi ovat nousseet Krav Maga ja Wing Tsun-
Kun Fu.

Voisiko joku kokemusta omaava verrata näitä
kahta keskenään?Vahvuudet ja heikkoudet?

KM:ssa ei tietääkseni ole "formeja" mutta
WT:ssa on.Kestääkö WT:ssa kauemmin ennen
kuin saavuttaa kyvyn hyödyntää lajia IP-
tilanteissa?

46

7155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tepa

      Ootkos aatellu Hokutoryu ju-jutsua?

    • WTman

      itte oon joitakin vuosia WT:ä treenannut muttei oo kokemusta TKM:stä...

      aloitin WT:n itsepuolustusmielellä ja treenatessani pidän sen ajatuksen melko päällimmäisenä.

      täytyy sanoa rehellisesti että omalla kohdallani WT toimii hyvin ja vastaa tarkoitustaan. olen siihen täysin tyytyväinen.

      tosin saattaa olla, että WT:ssä se ahaa-elämys miten sen saa omalla kohdalla toimimaan taistelussa saattaa tulla vasta vähän ajan kuluttua... en tiedä miten vastaava "itseluottamus" kehittyy TKM:ssä?

      en voi sanoa WT vai TKM koska ei oo toisesta kokemusta.

      • jussi

        KM on silkkaa itsepuolustusta.
        Lajissa saa nopeasti tyydyttävän itsepuolustustason, koska aloittelijoiden tekniikat ovat karkeita, yksinkertaisia ja perustuvat luonnollisiin liikkeisiin sekä reaktioihin.
        Alussa tekniikat ovatkin tosin mallia torjunta/uhan poistaminen -> samanaikainen vastahyökkäys -> pako.

        KM:ssa ei myöskään ole minkäänlaisia sääntöjä, joten kaikki likaiset temputkin tulevat tutuksit. Tappelussahan ei luonnollisesti ole herrasmiehiä.

        Itselleni KM sopii vallan mainiosti, kun lähestymistapa asioihin on arkinen ja siinä ei ole mitään hojohojo-meditaatioita.


      • Tohlo

        Ei kaikki Krav Maga ole Tactical Krav Magaa. Krav Maga oli ensin (ja sitä on enemmän) kunnes sitten ilmeisesti erimielisyyksien takia toiset erosivat pääliitosta ja perustivat sitten oman liiton ja lisäsivät lajiin tuon Tactical nimen. Eli eri poppoo, samat jutut :)

        Muuten kyllä mitä esittelystä luin, niin tuo WT lupailee hyvin paljon samaa, mitä Krav Maga. Mutta kuten WTman, niin minulla ei ole kokemusta toisesta lajista, Wing Tsun:ista, ehkä kannattaa vertailla hintoja noiden välillä jos et muuten saa valittua :)


      • WTman
        jussi kirjoitti:

        KM on silkkaa itsepuolustusta.
        Lajissa saa nopeasti tyydyttävän itsepuolustustason, koska aloittelijoiden tekniikat ovat karkeita, yksinkertaisia ja perustuvat luonnollisiin liikkeisiin sekä reaktioihin.
        Alussa tekniikat ovatkin tosin mallia torjunta/uhan poistaminen -> samanaikainen vastahyökkäys -> pako.

        KM:ssa ei myöskään ole minkäänlaisia sääntöjä, joten kaikki likaiset temputkin tulevat tutuksit. Tappelussahan ei luonnollisesti ole herrasmiehiä.

        Itselleni KM sopii vallan mainiosti, kun lähestymistapa asioihin on arkinen ja siinä ei ole mitään hojohojo-meditaatioita.

        sulla on hyvin tietopohjaa. kaikki itämaisperäiset lajit on hojohojo-meditaatiota?


      • jussi
        WTman kirjoitti:

        sulla on hyvin tietopohjaa. kaikki itämaisperäiset lajit on hojohojo-meditaatiota?

        Sanoinko, että kaikki itämaisperäiset lajit on hojohojo-meditaatiota? En sanonut.

        Sanoin, että KM sopii minulle koska SIINÄ ei ole mitään hojohojo-meditaatiota.


    • streetsurvivor

      KravMaga on periaatteessa varmanpäälle valitsemista, tekniikat ovat yksinkertaisia ja perustuvat kehon luonnollisiin liikeratoihin ja reaktioihin. (Siis tasolla "opetetaan räkänokka puolustautumaan"). KravMagassa ei ole epäoleellisuuksia mukana kuten Jussi tuossa mainitsi, ei turhaa kuvien kumartelua, ei höpöhöpö ki-voima jeditemppuja eikä uskonnollisia latteuksia tai meditaatioita.
      KravMagaa harjoitteleva kaverini turusta sanoi suoraan, että KravMaga on härskiä ja rumaa, kunniasääntöjä ei ole (tyyliin "mies ei potki munille"), KravMagassa opetellaan puolustautumaan kaikin keinoin. Näiden syiden vuoksi omaksi lajivalinnakseni jäi lopulta vain KravMaga, nyt pitää enää saada kasaan kerralla 110 juron potti aloittamista varten, no hitaasti, mutta varmasti... näin opintotuilla.

      • katu-surviainen

        lupasit poistua tältä saitilta sepi. turussa on muuten kaksi vetäjistä ammatti-sotilaita, miten pystyt harjoittelemaan heidän alaisuudessaan? olen ymmärtänyt että halveksit kaikkea armeijaan liittyvää.


      • Andy

        Viitsitkö Sepi pistää mailia. Olisi asiaa, mutta mulla ei ole sinun osoitettasi. Minun löytyy eHokutokaista.

        Muille pahoittelut inside-viestin tunkemisesta yleiseen jakeluun, muttei ole muutakaan yhteyskanavaa.


      • magaaja

        Totta, Streetsurvivor, valitsemasi laji täyttää kaikki selviytymisen edellytykset, minullekin opetettiin että tositilanteessa teemme kaikki likaiset temput, tilanne on vain harkittava tarkoin, mutta jo esim 130 kiloinen kaveri kuristaa minua kurkusta, aikaa ei ole paljon ja sääntöjä noudattamalla henki menee äkkiä, juuri tämänkaltaisissa tilanteissa ,Krav maga toimii, samoin vaiston omaiset puukkotorjunnat, joita hiotaan loputtomasti, ne voivat pelastaa henkesi.
        Tärkeintä on aina välttää ilanteet, mutta aikaa ja paikkaa ei aina voi itse määrätä, siksi KRav maga.
        Magaaja


      • Streetsurvivor
        Andy kirjoitti:

        Viitsitkö Sepi pistää mailia. Olisi asiaa, mutta mulla ei ole sinun osoitettasi. Minun löytyy eHokutokaista.

        Muille pahoittelut inside-viestin tunkemisesta yleiseen jakeluun, muttei ole muutakaan yhteyskanavaa.

        sähköpostiosoitteeni on [email protected].


      • streetsurvivor
        magaaja kirjoitti:

        Totta, Streetsurvivor, valitsemasi laji täyttää kaikki selviytymisen edellytykset, minullekin opetettiin että tositilanteessa teemme kaikki likaiset temput, tilanne on vain harkittava tarkoin, mutta jo esim 130 kiloinen kaveri kuristaa minua kurkusta, aikaa ei ole paljon ja sääntöjä noudattamalla henki menee äkkiä, juuri tämänkaltaisissa tilanteissa ,Krav maga toimii, samoin vaiston omaiset puukkotorjunnat, joita hiotaan loputtomasti, ne voivat pelastaa henkesi.
        Tärkeintä on aina välttää ilanteet, mutta aikaa ja paikkaa ei aina voi itse määrätä, siksi KRav maga.
        Magaaja

        Minä olen sanonut tuota, että tilanne voi tulla yllättäen ja henki voi olla vaarassa jolloin täytyy puolustautua kaikin keinon, eräille tämä nyt vain ei ole oikein mennyt jakeluun ja jotkut ovat leimanneet allekirjoittaneen vainoharhaiseksi. Tilanteiden ennakoimisesta ja välttämisestä olen puhunut, se, mitä olen sanonut löytyy mm. Karpelan teoksesta, Hätösen kirjasta "Nykyaikainen itsepuolustus", Purjon teoksista ja Anders Holmin sivuilta.

        Puukkotorjunta on aina vaarallinen, olipa sitten vaistonvarainen tai jujutsu-tyyppinen teknisesti vaikea ja monimutkainen liikesarja. Ehdottomasti parempi vaihtoehto on aina karkea ja yksinkertainen vaistoon perustuva liike kuin teknisesti vaikea liike, joka saattaisi vain olla väkivallaton. Ylipäätään itsepuolustus on aina parhaimmillaan silloin kun se tulee selkäytimestä ja on _yksinkertaista_.

        Joo, paikkaa ja aikaa ei voi itse määrätä, eikä uhkia voi välttää loputtomasti, itseään voi kuitenkin opetella puolustamaan, tilannevälttämistä voi harjoitella ja sitten voi vielä varmistaa puolustuksensa Holmin politiikan mukaisesti jos tuntee siihen tarvetta.

        Mitä tulee siihen, että lupasin poistua täältä... "Minä valehtelin." Lähden jos niin päätän, mutta jos päätän johonkin keskusteluun ottaa osaa niin teen niin.

        Mitä tulee tähän sivari vs. intti keskusteluun, minä en enää ota kantaa koko asiaan lainkaan enkä vastaa aiheeseen liittyviin kysymyksiinkään mitenkään.


      • Slava
        streetsurvivor kirjoitti:

        Minä olen sanonut tuota, että tilanne voi tulla yllättäen ja henki voi olla vaarassa jolloin täytyy puolustautua kaikin keinon, eräille tämä nyt vain ei ole oikein mennyt jakeluun ja jotkut ovat leimanneet allekirjoittaneen vainoharhaiseksi. Tilanteiden ennakoimisesta ja välttämisestä olen puhunut, se, mitä olen sanonut löytyy mm. Karpelan teoksesta, Hätösen kirjasta "Nykyaikainen itsepuolustus", Purjon teoksista ja Anders Holmin sivuilta.

        Puukkotorjunta on aina vaarallinen, olipa sitten vaistonvarainen tai jujutsu-tyyppinen teknisesti vaikea ja monimutkainen liikesarja. Ehdottomasti parempi vaihtoehto on aina karkea ja yksinkertainen vaistoon perustuva liike kuin teknisesti vaikea liike, joka saattaisi vain olla väkivallaton. Ylipäätään itsepuolustus on aina parhaimmillaan silloin kun se tulee selkäytimestä ja on _yksinkertaista_.

        Joo, paikkaa ja aikaa ei voi itse määrätä, eikä uhkia voi välttää loputtomasti, itseään voi kuitenkin opetella puolustamaan, tilannevälttämistä voi harjoitella ja sitten voi vielä varmistaa puolustuksensa Holmin politiikan mukaisesti jos tuntee siihen tarvetta.

        Mitä tulee siihen, että lupasin poistua täältä... "Minä valehtelin." Lähden jos niin päätän, mutta jos päätän johonkin keskusteluun ottaa osaa niin teen niin.

        Mitä tulee tähän sivari vs. intti keskusteluun, minä en enää ota kantaa koko asiaan lainkaan enkä vastaa aiheeseen liittyviin kysymyksiinkään mitenkään.

        Streetsurvivorin ja Magaajan kirjoitukset allekirjoitan minäkin.
        Krav magasta löytyy, eri nimisiä versioita kuten Tactical Krav maga, Maor Krav maga, samoin Israelissa on useita eri liittoja, Brasiliassa on oma liittonsa jne.
        Minun lajini on Krav maga Maor ja tyylin perustaja on Israelilais-syntyinen Anmon Maor joka on käynyt Israelin armeijan Kommandokoulutuksen, ennakkoluulottomana hän on toiminut tienavaajana ja perustanut Saksan Krav maga toiminnan.
        Maor systeemin Krav magassa, harjoitellaan paljon tilanteita, Ns. Red Man suojapukuun pukeutunutta hyökkääjää vastaan, näin tekniikoiden todellinen voima saadaan esiin.
        Myöskin sotilaspuoli on vahvasti esillä Maor Krav magassa, mutta opetus soveltuu hienosti myöskin siviileille.
        Krav maga on kokonaisvaltainen taistelujärjestelmä, ja uskon että suomessa on tilaa vielä minunkin tyylilleni, toinen lajini on aito Korean Hapkido, hapkidon pyöreys ja Krav magan suoraviivaisuus, sopivasti yhdistämällä ,mainio yhdistelmä ja se toimii.
        Slava 3 dan Korean Hapkido, opettaja-arvo Krav maga Maor.


      • streetsurvivor
        Slava kirjoitti:

        Streetsurvivorin ja Magaajan kirjoitukset allekirjoitan minäkin.
        Krav magasta löytyy, eri nimisiä versioita kuten Tactical Krav maga, Maor Krav maga, samoin Israelissa on useita eri liittoja, Brasiliassa on oma liittonsa jne.
        Minun lajini on Krav maga Maor ja tyylin perustaja on Israelilais-syntyinen Anmon Maor joka on käynyt Israelin armeijan Kommandokoulutuksen, ennakkoluulottomana hän on toiminut tienavaajana ja perustanut Saksan Krav maga toiminnan.
        Maor systeemin Krav magassa, harjoitellaan paljon tilanteita, Ns. Red Man suojapukuun pukeutunutta hyökkääjää vastaan, näin tekniikoiden todellinen voima saadaan esiin.
        Myöskin sotilaspuoli on vahvasti esillä Maor Krav magassa, mutta opetus soveltuu hienosti myöskin siviileille.
        Krav maga on kokonaisvaltainen taistelujärjestelmä, ja uskon että suomessa on tilaa vielä minunkin tyylilleni, toinen lajini on aito Korean Hapkido, hapkidon pyöreys ja Krav magan suoraviivaisuus, sopivasti yhdistämällä ,mainio yhdistelmä ja se toimii.
        Slava 3 dan Korean Hapkido, opettaja-arvo Krav maga Maor.

        Suoraviivaisuus ja pyöreys ovat yhdessä taistelutaidon kaksi puolta, kumpikaan ei yksinään tee ns. "täydellistä järjestelmää", yhdessä tekevät. On olemassa kamppailutaitoja joissa suoraviivaisuus ja toisaalta pyöreys yhdistyvät toisiinsa saumattomasti (mm. Kung-fu noin kokonaisuutena), sitten on taito jossa on mukana vain pyöreä elementti ja KravMaga edustaa taitoa joka sisältää suoraviivaisuuden elementin, mutta jättää pehmeän puolen vähemmälle.

        Kumpi sitten on vahvempi? Suoraviivainen, tehokas ja lyhyt tekniikka palvelee käytäntöä paremmin kujin pehmeät tekniikat, siksi mm. monessa kung-fu koulussa oppilas oppii esin suoraviivaiset tekniikat ja vasta opetuksen loppupuolella lähellä mestaritasoa opetetaan pehmeä puoli. Samoin Shorinji-ryu kempossa oppilas oppii muistaakseni ensin nimenomaan karatemaisen kovan tekniikan ja vasta sitten jujutsumaisen pehmeän tekniikan.

        Häkkisen Jussi sanoi aikanaan, että vanhassa karatessa oppilas saa ihan ensimmäiseksi käteensä itsepuolustuksen peruspalikat (Seisan-katan) muodossa, vasta sitten lähdetään opettamaan muuta. Fiksusti ovat Okinawallakin asian miettineet siis.

        TaiChi, joka on tunnettu lähinnä rauhallisena ja pehmeänä taitona sisältää mahdollisuuden käyttää itsepuolustukseen kovaa tekniikkaa. Tai Chin käsitekniikoista monet ovatkin oikeasti kovia iskuja, lyhyitä torjuntoja, lukkoja ja väistöön yhdistettyjä tekniikoita jotka voidaan tehdä suoraviivaisesti ja nopeasti.


      • A.T.
        streetsurvivor kirjoitti:

        Minä olen sanonut tuota, että tilanne voi tulla yllättäen ja henki voi olla vaarassa jolloin täytyy puolustautua kaikin keinon, eräille tämä nyt vain ei ole oikein mennyt jakeluun ja jotkut ovat leimanneet allekirjoittaneen vainoharhaiseksi. Tilanteiden ennakoimisesta ja välttämisestä olen puhunut, se, mitä olen sanonut löytyy mm. Karpelan teoksesta, Hätösen kirjasta "Nykyaikainen itsepuolustus", Purjon teoksista ja Anders Holmin sivuilta.

        Puukkotorjunta on aina vaarallinen, olipa sitten vaistonvarainen tai jujutsu-tyyppinen teknisesti vaikea ja monimutkainen liikesarja. Ehdottomasti parempi vaihtoehto on aina karkea ja yksinkertainen vaistoon perustuva liike kuin teknisesti vaikea liike, joka saattaisi vain olla väkivallaton. Ylipäätään itsepuolustus on aina parhaimmillaan silloin kun se tulee selkäytimestä ja on _yksinkertaista_.

        Joo, paikkaa ja aikaa ei voi itse määrätä, eikä uhkia voi välttää loputtomasti, itseään voi kuitenkin opetella puolustamaan, tilannevälttämistä voi harjoitella ja sitten voi vielä varmistaa puolustuksensa Holmin politiikan mukaisesti jos tuntee siihen tarvetta.

        Mitä tulee siihen, että lupasin poistua täältä... "Minä valehtelin." Lähden jos niin päätän, mutta jos päätän johonkin keskusteluun ottaa osaa niin teen niin.

        Mitä tulee tähän sivari vs. intti keskusteluun, minä en enää ota kantaa koko asiaan lainkaan enkä vastaa aiheeseen liittyviin kysymyksiinkään mitenkään.

        streetsurvivor kirjoitti:
        "Puukkotorjunta on aina vaarallinen, olipa sitten vaistonvarainen tai jujutsu-tyyppinen teknisesti vaikea ja monimutkainen liikesarja."

        Mainitsit aiemmin treenanneesi Westersundin opettamaa jujutsua. Voisitko kertoa minkälaisia teknisesti vaikeita ja monimutkaisia veitsipuolustuksia Westersund opettaa jujutsussa?


      • steetsurvivor
        A.T. kirjoitti:

        streetsurvivor kirjoitti:
        "Puukkotorjunta on aina vaarallinen, olipa sitten vaistonvarainen tai jujutsu-tyyppinen teknisesti vaikea ja monimutkainen liikesarja."

        Mainitsit aiemmin treenanneesi Westersundin opettamaa jujutsua. Voisitko kertoa minkälaisia teknisesti vaikeita ja monimutkaisia veitsipuolustuksia Westersund opettaa jujutsussa?

        Mitähän tähän nyt vetäisin... vaikka Ikkyo puukkopuolustuksena, tai sitten nikkyo. Vaativat ajoitusta ja oikeaa linjausta, vaikeita opetella 100% varmatoimiseksi.


      • Miklu
        steetsurvivor kirjoitti:

        Mitähän tähän nyt vetäisin... vaikka Ikkyo puukkopuolustuksena, tai sitten nikkyo. Vaativat ajoitusta ja oikeaa linjausta, vaikeita opetella 100% varmatoimiseksi.

        No jos minä puukkua vastaan haluaisin puolustautua niin kattelen ennemmin Kalin suuntaan. KM jutuillehan nuo tekijä miehet nauraa.
        Minähän en aiheesta mitään tiedä, kunhan toistelen toisten sanomisia.


      • WTman

        taas yks joka ei tiedä WT:stä mitään.

        sulla on hieman yksipuolinen kuva siitä minkälaisia kungfu tyylejä on olemassa.


      • WTman
        WTman kirjoitti:

        taas yks joka ei tiedä WT:stä mitään.

        sulla on hieman yksipuolinen kuva siitä minkälaisia kungfu tyylejä on olemassa.

        se,että KM:ssä on kaikk likaiset temput ja ei sääntöjä ei mun logiikalla tarkota että samat jutut ois pois sulettu WT:stä?

        porukalla mielikuva kugfusta on varmaan pääasiassa elokuvista hankittua?

        WT nimenomaan karttaa sääntöjä eikä siinä todellakaan ole mitään yliluonnollista.

        ja mitä tulee liikkeisiin niin ne tehdään siten, että mahdollisimman vähällä määrällä liikkeitä ja saadaan paljon aikaan. liikeradat ovat täysin luonnollisia ja reaktiot/refleksit myös.


      • Mrrshan

        Mitä tarkoittaa käytännössä tämä usein kuultu mainoslause että Krav Maga "perustuu luonnollisiin reaktioihin"?


      • Bitumi
        Mrrshan kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa käytännössä tämä usein kuultu mainoslause että Krav Maga "perustuu luonnollisiin reaktioihin"?

        >Mitä tarkoittaa käytännössä tämä usein kuultu mainoslause että Krav Maga "perustuu luonnollisiin reaktioihin"?

        Ehkä sitä että lajin parissa hallitaan tehokas ja suoraviivainen mainonta ilman sääntöjä? :)


      • Tohlo
        Mrrshan kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa käytännössä tämä usein kuultu mainoslause että Krav Maga "perustuu luonnollisiin reaktioihin"?

        Eli se tarkoittaa sitä, ettei koiteta "kitkeä" noita luonnollisia reaktioita tai refleksejä pois vaan hyödynnetään niitä. Esim. tietyissä kuristuksista irtautumisissa "läpsäistään" munille ensin, että saadaan hyökkääjän pää alemmas/otollisempaan paikkaan vaikka kyynärpäälyönnille yms. Tuo on ehkä huono esimerkki, mutta kyllä noita riittää...kova kaatuminen eteen: ei koiteta tehdä ukemia, vaan otetaan vaan ihan luonnollisesti käsillä vastaan...varmasti sattuu käsiin, mutta säästyy moni arempi paikka...


      • Nume
        Tohlo kirjoitti:

        Eli se tarkoittaa sitä, ettei koiteta "kitkeä" noita luonnollisia reaktioita tai refleksejä pois vaan hyödynnetään niitä. Esim. tietyissä kuristuksista irtautumisissa "läpsäistään" munille ensin, että saadaan hyökkääjän pää alemmas/otollisempaan paikkaan vaikka kyynärpäälyönnille yms. Tuo on ehkä huono esimerkki, mutta kyllä noita riittää...kova kaatuminen eteen: ei koiteta tehdä ukemia, vaan otetaan vaan ihan luonnollisesti käsillä vastaan...varmasti sattuu käsiin, mutta säästyy moni arempi paikka...

        Tuo eteen kaatuminen käsillä vastaan ottaen on ukemi. Kova ukemi eteen tyypillisimmillään.

        Sinällään ei kuulosta millään lailla poikkeukselliselta ns. klassisiin lajeihin nähden.


      • Andy
        Tohlo kirjoitti:

        Eli se tarkoittaa sitä, ettei koiteta "kitkeä" noita luonnollisia reaktioita tai refleksejä pois vaan hyödynnetään niitä. Esim. tietyissä kuristuksista irtautumisissa "läpsäistään" munille ensin, että saadaan hyökkääjän pää alemmas/otollisempaan paikkaan vaikka kyynärpäälyönnille yms. Tuo on ehkä huono esimerkki, mutta kyllä noita riittää...kova kaatuminen eteen: ei koiteta tehdä ukemia, vaan otetaan vaan ihan luonnollisesti käsillä vastaan...varmasti sattuu käsiin, mutta säästyy moni arempi paikka...

        Mites tuo silmiensulkemisrefleksi?

        En muuten osaa nähdä munille läpsäisemistä minään luontaisena refleksinä kuristukseen.


      • Silmä
        Andy kirjoitti:

        Mites tuo silmiensulkemisrefleksi?

        En muuten osaa nähdä munille läpsäisemistä minään luontaisena refleksinä kuristukseen.

        Etpä ole oikeaa krav magaa opetellut siis. yhdessäkään kuristuksesta irtautumisessa ei ensireaktio ole munille läpsäisy vaan kuristuksen irroitus, jonka jälkeen tai jopa samanaikaisesti tulee vastahyökkäys.

        Eikä krav magassa kaikki olekaan niin luonnollista, siihen sisältyy myös kaikki kamppailun taktiikat, hämäykset jne.


      • Porkkis
        Silmä kirjoitti:

        Etpä ole oikeaa krav magaa opetellut siis. yhdessäkään kuristuksesta irtautumisessa ei ensireaktio ole munille läpsäisy vaan kuristuksen irroitus, jonka jälkeen tai jopa samanaikaisesti tulee vastahyökkäys.

        Eikä krav magassa kaikki olekaan niin luonnollista, siihen sisältyy myös kaikki kamppailun taktiikat, hämäykset jne.

        Kuulostaa mainonnalta. Eikös kaikissa lajeissa enemmän tai vähemmän käytetä hyväksi ihmisen luontaisia reaktioita tai sitten yritetään reenaamalla päästä joistakin omista, ei toivotuista, reaktioista eroon?


      • magaaja
        Miklu kirjoitti:

        No jos minä puukkua vastaan haluaisin puolustautua niin kattelen ennemmin Kalin suuntaan. KM jutuillehan nuo tekijä miehet nauraa.
        Minähän en aiheesta mitään tiedä, kunhan toistelen toisten sanomisia.

        Miklu hyvä Krav magan perustorjunnat ovat oma juttunsa ja ne todellakin toimivat, olen ihan käytännössä kokeillut, pidemmälle mennessä ,otetaan toimintamalleja esim: Kalista, krav maga on siitä kiva juttu, että se ei ole kaavoihin kangistunut, vaan parhaita osaalueita hyödynnetään ,muistakin lajeista.


      • Oppilas
        streetsurvivor kirjoitti:

        Suoraviivaisuus ja pyöreys ovat yhdessä taistelutaidon kaksi puolta, kumpikaan ei yksinään tee ns. "täydellistä järjestelmää", yhdessä tekevät. On olemassa kamppailutaitoja joissa suoraviivaisuus ja toisaalta pyöreys yhdistyvät toisiinsa saumattomasti (mm. Kung-fu noin kokonaisuutena), sitten on taito jossa on mukana vain pyöreä elementti ja KravMaga edustaa taitoa joka sisältää suoraviivaisuuden elementin, mutta jättää pehmeän puolen vähemmälle.

        Kumpi sitten on vahvempi? Suoraviivainen, tehokas ja lyhyt tekniikka palvelee käytäntöä paremmin kujin pehmeät tekniikat, siksi mm. monessa kung-fu koulussa oppilas oppii esin suoraviivaiset tekniikat ja vasta opetuksen loppupuolella lähellä mestaritasoa opetetaan pehmeä puoli. Samoin Shorinji-ryu kempossa oppilas oppii muistaakseni ensin nimenomaan karatemaisen kovan tekniikan ja vasta sitten jujutsumaisen pehmeän tekniikan.

        Häkkisen Jussi sanoi aikanaan, että vanhassa karatessa oppilas saa ihan ensimmäiseksi käteensä itsepuolustuksen peruspalikat (Seisan-katan) muodossa, vasta sitten lähdetään opettamaan muuta. Fiksusti ovat Okinawallakin asian miettineet siis.

        TaiChi, joka on tunnettu lähinnä rauhallisena ja pehmeänä taitona sisältää mahdollisuuden käyttää itsepuolustukseen kovaa tekniikkaa. Tai Chin käsitekniikoista monet ovatkin oikeasti kovia iskuja, lyhyitä torjuntoja, lukkoja ja väistöön yhdistettyjä tekniikoita jotka voidaan tehdä suoraviivaisesti ja nopeasti.

        Kyllä pehmeä tekniikka opetetaan kovan jälkeen ihan sen takia, että se on kovaan verrattuuna erittäin vaikea(ei kaikki liikkeet)ja jos sitä opettetaisiin esim. alkeiskurssilaisille, niin siitä ei tule yhtään mitään, nimim. Kokemusta on. Varsinkin kung fu-tyylien tapauksissa, joissa likkumistapa ja erittäin puskuroiva suojaus poikeaa siitä, mihin ihmiset ovat yleisesti tottuneet. Ne tuottavat ongelmia vielä pitkään. Pehmeä tekniikka siihen lisäksi, niin tavaraa tulee yksinkertaisesti liikaa kelle tahansa. Esim. kiertopotkutorjunnan suorittaminen pehmeästi siten, että vastustaja jää auki torjunnan jälkeen(HOX! kung fun perusasento) vastaiskua varten ei onnistu sparrauksessa vielä oikein viisi vuottakaan treenanneella keskimäärin.


      • Oppilas
        WTman kirjoitti:

        se,että KM:ssä on kaikk likaiset temput ja ei sääntöjä ei mun logiikalla tarkota että samat jutut ois pois sulettu WT:stä?

        porukalla mielikuva kugfusta on varmaan pääasiassa elokuvista hankittua?

        WT nimenomaan karttaa sääntöjä eikä siinä todellakaan ole mitään yliluonnollista.

        ja mitä tulee liikkeisiin niin ne tehdään siten, että mahdollisimman vähällä määrällä liikkeitä ja saadaan paljon aikaan. liikeradat ovat täysin luonnollisia ja reaktiot/refleksit myös.

        Siihen tulokseen olen tullut, että ihmisten ja tst-lajien treenaajien tiedot keskimäärin kung fu-tyyleistä ovat käsittämättömän heikot. Peruskäsitykset tulevat tietysti elokuvista, mutta ei elokuvilla ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Lukuunottamatta näitä nykyisiä wushujuttuja, tietääkseni kaikki tyylit karttavat sääntöjä, suojia, sisältävät kiinalaista lääketiedettä ja ovat luonteeltaan suoria sekä pyrkivät toivottuun tulokseen mahdollisimman vähällä energiankulutuksella ja ajalla. Siitä on seinillä juokseminen ja levitoiminen kaukana.


      • carenza
        magaaja kirjoitti:

        Miklu hyvä Krav magan perustorjunnat ovat oma juttunsa ja ne todellakin toimivat, olen ihan käytännössä kokeillut, pidemmälle mennessä ,otetaan toimintamalleja esim: Kalista, krav maga on siitä kiva juttu, että se ei ole kaavoihin kangistunut, vaan parhaita osaalueita hyödynnetään ,muistakin lajeista.

        Jaa, kai sitten myös mainitsette, että tämä tekniikka EI ole Krav Magasta kun teette niitä Kalista 'lainattuja' tekniikoita? Eli mainitsette REHELLISESTI, että tämä on nyt sitten Kalia etc.
        ja oppi on tullut sieltä ja sieltä. Jos noin teette, silloin en näe mitään negatiivista tuossa ajattelutavassa, vaan päinvastoin, tuohan auttaa molempia, sekä lainaajaa, että lähdettä. Tämä on IMHO se suurin dilemma, miksi ei juurikaan synny hedelmällistä yhteistyötä seurojen ja lajien välillä.


      • carenza
        Oppilas kirjoitti:

        Siihen tulokseen olen tullut, että ihmisten ja tst-lajien treenaajien tiedot keskimäärin kung fu-tyyleistä ovat käsittämättömän heikot. Peruskäsitykset tulevat tietysti elokuvista, mutta ei elokuvilla ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Lukuunottamatta näitä nykyisiä wushujuttuja, tietääkseni kaikki tyylit karttavat sääntöjä, suojia, sisältävät kiinalaista lääketiedettä ja ovat luonteeltaan suoria sekä pyrkivät toivottuun tulokseen mahdollisimman vähällä energiankulutuksella ja ajalla. Siitä on seinillä juokseminen ja levitoiminen kaukana.

        Itse en voi vastata kuin Wing Chunin ja Jun Fanin osalta, mutta silloin on vastaus, jep jep. Juuri näin, 'You Go!' Lainatakseni erästä opettajaa.


      • magaaja
        carenza kirjoitti:

        Jaa, kai sitten myös mainitsette, että tämä tekniikka EI ole Krav Magasta kun teette niitä Kalista 'lainattuja' tekniikoita? Eli mainitsette REHELLISESTI, että tämä on nyt sitten Kalia etc.
        ja oppi on tullut sieltä ja sieltä. Jos noin teette, silloin en näe mitään negatiivista tuossa ajattelutavassa, vaan päinvastoin, tuohan auttaa molempia, sekä lainaajaa, että lähdettä. Tämä on IMHO se suurin dilemma, miksi ei juurikaan synny hedelmällistä yhteistyötä seurojen ja lajien välillä.

        Kyllä ainakin meidän seurassa Combatacademy, mainitaan että tämä tapa on kalista, ja tämä Thainyrkkeilystä.
        Perus krav magassa on myöskin paljon erittäin järkeviä tekniikoita, mutta lisäoppi on aina tarpeen ja se tunnustetaan.


      • Tohlo
        Silmä kirjoitti:

        Etpä ole oikeaa krav magaa opetellut siis. yhdessäkään kuristuksesta irtautumisessa ei ensireaktio ole munille läpsäisy vaan kuristuksen irroitus, jonka jälkeen tai jopa samanaikaisesti tulee vastahyökkäys.

        Eikä krav magassa kaikki olekaan niin luonnollista, siihen sisältyy myös kaikki kamppailun taktiikat, hämäykset jne.

        Tarkoitinkin, että ensin läpsäistään munille, jotta saadaan se pää lähemmäs tai mitä sitten halutaankin, tietysti aina varmistetaan ensin hapen saanti. Anteeksi jos annoin ymmärtää itseäni väärin.


      • ..legenda
        streetsurvivor kirjoitti:

        Minä olen sanonut tuota, että tilanne voi tulla yllättäen ja henki voi olla vaarassa jolloin täytyy puolustautua kaikin keinon, eräille tämä nyt vain ei ole oikein mennyt jakeluun ja jotkut ovat leimanneet allekirjoittaneen vainoharhaiseksi. Tilanteiden ennakoimisesta ja välttämisestä olen puhunut, se, mitä olen sanonut löytyy mm. Karpelan teoksesta, Hätösen kirjasta "Nykyaikainen itsepuolustus", Purjon teoksista ja Anders Holmin sivuilta.

        Puukkotorjunta on aina vaarallinen, olipa sitten vaistonvarainen tai jujutsu-tyyppinen teknisesti vaikea ja monimutkainen liikesarja. Ehdottomasti parempi vaihtoehto on aina karkea ja yksinkertainen vaistoon perustuva liike kuin teknisesti vaikea liike, joka saattaisi vain olla väkivallaton. Ylipäätään itsepuolustus on aina parhaimmillaan silloin kun se tulee selkäytimestä ja on _yksinkertaista_.

        Joo, paikkaa ja aikaa ei voi itse määrätä, eikä uhkia voi välttää loputtomasti, itseään voi kuitenkin opetella puolustamaan, tilannevälttämistä voi harjoitella ja sitten voi vielä varmistaa puolustuksensa Holmin politiikan mukaisesti jos tuntee siihen tarvetta.

        Mitä tulee siihen, että lupasin poistua täältä... "Minä valehtelin." Lähden jos niin päätän, mutta jos päätän johonkin keskusteluun ottaa osaa niin teen niin.

        Mitä tulee tähän sivari vs. intti keskusteluun, minä en enää ota kantaa koko asiaan lainkaan enkä vastaa aiheeseen liittyviin kysymyksiinkään mitenkään.

        Pistetäänpäs vähän jossain kuultuja legendoja liikkeelle...
        Eikös Niinikedon Auvo ole saanut Helsingin kaupungin Liikennelaitokselta diplomin kun joku nuorista oppilaistaan oli menestyksekkäästi metrossa (?) taltuttanut puukkojunkkarin juuri opppimallaan tekniikalla... kuinkas vaikeita ne ju-jutsun tekniikat sitten voi olla?


      • Andy
        Silmä kirjoitti:

        Etpä ole oikeaa krav magaa opetellut siis. yhdessäkään kuristuksesta irtautumisessa ei ensireaktio ole munille läpsäisy vaan kuristuksen irroitus, jonka jälkeen tai jopa samanaikaisesti tulee vastahyökkäys.

        Eikä krav magassa kaikki olekaan niin luonnollista, siihen sisältyy myös kaikki kamppailun taktiikat, hämäykset jne.

        Itseasiassa täytyy myöntää, että pikkuisen yritin johdatella keskustelukumppania pussiin. En ole treenannut krav magaa, mutta kaverini treenaa. Häneltä olen saanut käsityksen, että KM:n kuristusirrottautumiset lähtisivät nimenomaan siitä reaktiosta, että kun kurkkuun tartutaan, omat kädet tahtoo hakeutua kuristajan käsiin kiinni. Siksi tuo munille läppäisyväite tuntui kummalliselta nimenomaan reaktioista puhuttaessa.


      • streetsurvivor
        Andy kirjoitti:

        Mites tuo silmiensulkemisrefleksi?

        En muuten osaa nähdä munille läpsäisemistä minään luontaisena refleksinä kuristukseen.

        Luulisi, että kuristukseen (siten ,että vielä ollaan pystyssä) se ensimmäinen luonteva vaste olisi nimenomaan hyökkäys kuristajan sukupuolielimiin (polvipotkuna esim), se kun on kuitenkin ihmisen luontaisimpia tapoja puolustautua. Toinen luonnollinen liike on tinttaista takaa päin kuristavaa kunnolla kyynerpäällä, osuma sattuu taatusti. Mitä lähempänä vastaliike on kehon omia refleksien varaisia liikkeitä sen varmemmin ne toimivat ja sitä luonnollisempia liikkeet ovat, ne tulevat automaattisesti ja miettimättä. Tosin automatiikkaan vaikuttaa myös se, että onko liike alunperinkään sellainen joka menee selkäytimeen riittävän toistamisen jälkeen, mitä teknisempi liike on sitä epävarmemmin se ikinä toimii.


      • Miklu
        magaaja kirjoitti:

        Kyllä ainakin meidän seurassa Combatacademy, mainitaan että tämä tapa on kalista, ja tämä Thainyrkkeilystä.
        Perus krav magassa on myöskin paljon erittäin järkeviä tekniikoita, mutta lisäoppi on aina tarpeen ja se tunnustetaan.

        No mutta sehän kuulostaa hienolta, että lähteet kerrotaan! Martial arts tahi martial science eroaa muista tieteistä siinä että mielellään ei kerrota mistä tekniikka on alunperin. Se tuntuu vievän sädekehää harjoiteltavasta lajista.
        ohvi topikkia jhuu, sorry.


      • Miklu
        ..legenda kirjoitti:

        Pistetäänpäs vähän jossain kuultuja legendoja liikkeelle...
        Eikös Niinikedon Auvo ole saanut Helsingin kaupungin Liikennelaitokselta diplomin kun joku nuorista oppilaistaan oli menestyksekkäästi metrossa (?) taltuttanut puukkojunkkarin juuri opppimallaan tekniikalla... kuinkas vaikeita ne ju-jutsun tekniikat sitten voi olla?

        Reino joi paljon ja poltti jatkuvasti ja kuitenki eli sata vuotiaaks -> juomalla paljon ja polttamalla voi elää vanhaksi.
        Arskan -79 tojota ja -85 mitsu jätti tielle jatkuvasti -> japskiautot on arseeniosta.
        Kake matsaa kikpoksinkilla harri humalaisen taksijonossa sairaalaan -> kikpoksinki on tehokasta itsepuolustusta.
        Eino ala-röykölä kävi karaten peruskurssin 13 vuotiaana käydessään jaappanissa laivapestinsä yhteydessä -66 eikä ole tapellut koskaan -> kukaan ei uskalla haastaa riitaa karatekan kans.

        Yleistyksen jalo taito jota KAIKKI nettikirjoittelijat käyttää ;)


      • Andy
        streetsurvivor kirjoitti:

        Luulisi, että kuristukseen (siten ,että vielä ollaan pystyssä) se ensimmäinen luonteva vaste olisi nimenomaan hyökkäys kuristajan sukupuolielimiin (polvipotkuna esim), se kun on kuitenkin ihmisen luontaisimpia tapoja puolustautua. Toinen luonnollinen liike on tinttaista takaa päin kuristavaa kunnolla kyynerpäällä, osuma sattuu taatusti. Mitä lähempänä vastaliike on kehon omia refleksien varaisia liikkeitä sen varmemmin ne toimivat ja sitä luonnollisempia liikkeet ovat, ne tulevat automaattisesti ja miettimättä. Tosin automatiikkaan vaikuttaa myös se, että onko liike alunperinkään sellainen joka menee selkäytimeen riittävän toistamisen jälkeen, mitä teknisempi liike on sitä epävarmemmin se ikinä toimii.

        "Luulisi, että kuristukseen (siten ,että vielä ollaan pystyssä) se ensimmäinen luonteva vaste olisi nimenomaan hyökkäys kuristajan sukupuolielimiin (polvipotkuna esim), se kun on kuitenkin ihmisen luontaisimpia tapoja puolustautua."

        Niinhän sitä _luulisi_, mutta kun asia ei ole näin. Jos ihmistä kuristaa, tämän luontainen reaktio on nimenomaan viedä kädet lähelle omaa kaulaa ja pyrkiä repimään kuristavia käsiä pois.

        Polvipotku munille tai kyynärpäälyönti taapäin eivät ole mitään luonnollisia reaktioita vaan kuuluvat luokkaan "helposti opittavat ja tehokkaat tekniikat". Näiden ero kannattaa sisäistää, jos meinaa tajuta KM:n tai minkään muunkaan kamppailulajin periaatteista jotain.


      • carenza
        streetsurvivor kirjoitti:

        Luulisi, että kuristukseen (siten ,että vielä ollaan pystyssä) se ensimmäinen luonteva vaste olisi nimenomaan hyökkäys kuristajan sukupuolielimiin (polvipotkuna esim), se kun on kuitenkin ihmisen luontaisimpia tapoja puolustautua. Toinen luonnollinen liike on tinttaista takaa päin kuristavaa kunnolla kyynerpäällä, osuma sattuu taatusti. Mitä lähempänä vastaliike on kehon omia refleksien varaisia liikkeitä sen varmemmin ne toimivat ja sitä luonnollisempia liikkeet ovat, ne tulevat automaattisesti ja miettimättä. Tosin automatiikkaan vaikuttaa myös se, että onko liike alunperinkään sellainen joka menee selkäytimeen riittävän toistamisen jälkeen, mitä teknisempi liike on sitä epävarmemmin se ikinä toimii.

        Vai kyynärpäällä takaa kuristavaan. Joopa joo. Entäpä kun kuristaja tekee niinkuin kaikki ihanat elokuvat opettaneet, eli kallistaa uhriaan. Mihinkäs silloin jää kyynärpäät. Ja ainakin kun minua on kuristettu edestäpäin olen potkaissut polvella haaroihin, ja nimenomaan vaistomaisesti.
        Jep.


      • Andy
        carenza kirjoitti:

        Vai kyynärpäällä takaa kuristavaan. Joopa joo. Entäpä kun kuristaja tekee niinkuin kaikki ihanat elokuvat opettaneet, eli kallistaa uhriaan. Mihinkäs silloin jää kyynärpäät. Ja ainakin kun minua on kuristettu edestäpäin olen potkaissut polvella haaroihin, ja nimenomaan vaistomaisesti.
        Jep.

        "Vai kyynärpäällä takaa kuristavaan. Joopa joo. Entäpä kun kuristaja tekee niinkuin kaikki ihanat elokuvat opettaneet, eli kallistaa uhriaan.Mihinkäs silloin jää kyynärpäät"

        Kuristajan kädet taitaa joka tapauksessa olla pahasti tiellä. Ja jos ei ole, eli kädet on suorassa, on kuristaja liian kaukana kyynärpäille. Kyynärpää taaksepäin sopii enempi johonkin karhunhalaukseen.

        "Ja ainakin kun minua on kuristettu edestäpäin olen potkaissut polvella haaroihin, ja nimenomaan vaistomaisesti."

        Sinulla lieni jo silloin treenitaustaa?


      • carenza
        Andy kirjoitti:

        "Vai kyynärpäällä takaa kuristavaan. Joopa joo. Entäpä kun kuristaja tekee niinkuin kaikki ihanat elokuvat opettaneet, eli kallistaa uhriaan.Mihinkäs silloin jää kyynärpäät"

        Kuristajan kädet taitaa joka tapauksessa olla pahasti tiellä. Ja jos ei ole, eli kädet on suorassa, on kuristaja liian kaukana kyynärpäille. Kyynärpää taaksepäin sopii enempi johonkin karhunhalaukseen.

        "Ja ainakin kun minua on kuristettu edestäpäin olen potkaissut polvella haaroihin, ja nimenomaan vaistomaisesti."

        Sinulla lieni jo silloin treenitaustaa?

        'Sinulla lieni jo silloin treenitaustaa'?

        Andy, osu' ja uppos. Kirjaimellisesti ;)


    • hmd

      Buhahaa täyttä potaskaa Hanmoodo on laji josa on tehoo ja se toimii oon ottanut kadulla noita maga-mihiä vastaan ja ne on heti levynä, yks magaopettaja yritti monottaa mua munille mut mä otin jalsta kiinni ja vietiin ja lujaa se oli kohta laulujuorossa, vähä sama laji ku aikido yht paskaa.
      HMd

      • Iso kakara

        Hmd, onko sulla jo levytyssopimus? Tunnut olevan kova poika levyttämään? Jos ei o vielä ja olet tehnyt hommaa amtööritasolla niin kannattaa heti tehdä sellainen.

        Tai jos ryhdyt vaikka levysepäksi?


    • wtkm

      Molemmat lajit keskittyvät katutaisteluun ilman sääntöjä. Eli molemmat ovat hyviä valintoja.

      Wing tsunissa pyritään olemaan rentoja ja erittäin nopeita. Tälläinen painotus puuttuu krav magasta.. (Toki krav magassakin tekniikkaa tehdään rennosti) WT:ssä tärkeintä suojata munia ja päätä. WT:ssä pyritään iskemään yhteen pisteeseen ja mahdollisimman nopeasti tilanne ratkaistua.. Realistisia lajeja molemmat.

    • Hellowist

      Hyviä juttuja täällä, ja kavereita tekemään.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe