Malinoisit

menestyivät

FCI:n suojelukisassa Malinoisit kahmivat jälleen kerran kaikki mitalit. Helgekin sai jo toisen MM-pronssinsa tänä vuonna. Aika upeeta. Suomessa on opittu malejakin kouluttamaan. Kerrassaan upeita elukoita, koirien ehdotonta aatelia.

13

1421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joomaji

      malinois-pentueita tuntuu tulevan aika paljon, voiko niille kaikille riittää osaavia ohjaajia? Epäilen. Ja kun pentueita tulee paljon niin laatukin tuppaa laskemaan. Mahtaako kaikki pentueet olla kovinkaan tarkasti harkittuja?

      • pirteällä päällä

        Kyllä malikalle voi keksiä monenlaista käyttöä. Ei jokaisen tarvitse todellakaan harrastaa varjelua. Se on kasvattajiltakin väärä toive. Esim. toko voi olla aika makee juttu huipulle vietynä. Jälki ja haku ovat mahtavia lajeja ja edellyttävät koiraltakin paljon kun tarkkoja ollaan.


      • malista onnellista tee
        pirteällä päällä kirjoitti:

        Kyllä malikalle voi keksiä monenlaista käyttöä. Ei jokaisen tarvitse todellakaan harrastaa varjelua. Se on kasvattajiltakin väärä toive. Esim. toko voi olla aika makee juttu huipulle vietynä. Jälki ja haku ovat mahtavia lajeja ja edellyttävät koiraltakin paljon kun tarkkoja ollaan.

        Olen aika paljon samaa mieltä siinä että malipentueita on paljon tulollaan ja tullut, ja on todella hakusessa löytää niille oikanlaiset kodit.

        Ei ole kyseessä laisinkaan se ettei uusi koiran omistaja haluaisi harrastaa suojelua, kun ei se suojeluharrastus ole mittari siihen että sen malikan kanssa pärjää.

        Malinois on erittäin, HUOM! erittäin energinen ja vilkas koira, samalla se on myös muiden belggarien tapaan herkkä koira, ei välttämättä niitä helpoimpia kasvatettavia.

        Kouluttaminen on usein helppoa, koska mali tykkää tehdä ja on nopea oppimaaan, myös sen ei toivotun.

        Mali tarvitsee paljon tekemistä, mutta ei liikaa muuten siitä saattaa tulla "hyrrä" eli ei osaa rauhoittua, liikuntaa se tarvitsee myös erittäin paljon, pelkät remmilenkit ei oikein ole sille riittäviä, vapaana juoksemista ja spurttailua.

        Vielä se, että malinois usein kehittyy hitaasti (psyykkisesti) aikuiseksi.

        Sitä ei useinkaan tule ajatelleeksi kuinka paljon se hienosti tottelevainen ja hyvin käyttäytyvä koira on vaatinut töitä ja omistajansa hermoja, ennenkuin on päästy siihen ihannoitavaan pisteeseen.


      • löytyi tuosta paimenkoirat
        malista onnellista tee kirjoitti:

        Olen aika paljon samaa mieltä siinä että malipentueita on paljon tulollaan ja tullut, ja on todella hakusessa löytää niille oikanlaiset kodit.

        Ei ole kyseessä laisinkaan se ettei uusi koiran omistaja haluaisi harrastaa suojelua, kun ei se suojeluharrastus ole mittari siihen että sen malikan kanssa pärjää.

        Malinois on erittäin, HUOM! erittäin energinen ja vilkas koira, samalla se on myös muiden belggarien tapaan herkkä koira, ei välttämättä niitä helpoimpia kasvatettavia.

        Kouluttaminen on usein helppoa, koska mali tykkää tehdä ja on nopea oppimaaan, myös sen ei toivotun.

        Mali tarvitsee paljon tekemistä, mutta ei liikaa muuten siitä saattaa tulla "hyrrä" eli ei osaa rauhoittua, liikuntaa se tarvitsee myös erittäin paljon, pelkät remmilenkit ei oikein ole sille riittäviä, vapaana juoksemista ja spurttailua.

        Vielä se, että malinois usein kehittyy hitaasti (psyykkisesti) aikuiseksi.

        Sitä ei useinkaan tule ajatelleeksi kuinka paljon se hienosti tottelevainen ja hyvin käyttäytyvä koira on vaatinut töitä ja omistajansa hermoja, ennenkuin on päästy siihen ihannoitavaan pisteeseen.

        linkki, mukavaa meinikiä.
        http://www.wellingtonk9.com/default.htm


      • Liittyykö
        löytyi tuosta paimenkoirat kirjoitti:

        linkki, mukavaa meinikiä.
        http://www.wellingtonk9.com/default.htm

        Olen joko tyhmä tai ihan tyhmä, mutta en ymmärrä miten tuo linkki liittyy edelliseen viestiini.

        Selventäisitkö ääliölle :)


      • nyt sai sinut
        Liittyykö kirjoitti:

        Olen joko tyhmä tai ihan tyhmä, mutta en ymmärrä miten tuo linkki liittyy edelliseen viestiini.

        Selventäisitkö ääliölle :)

        tuommoiselle tuulelle, kuhan laiton, kun näyttää mies tuntevan malinois rodun ja kivoja kuvia malinoista.


      • puhut
        malista onnellista tee kirjoitti:

        Olen aika paljon samaa mieltä siinä että malipentueita on paljon tulollaan ja tullut, ja on todella hakusessa löytää niille oikanlaiset kodit.

        Ei ole kyseessä laisinkaan se ettei uusi koiran omistaja haluaisi harrastaa suojelua, kun ei se suojeluharrastus ole mittari siihen että sen malikan kanssa pärjää.

        Malinois on erittäin, HUOM! erittäin energinen ja vilkas koira, samalla se on myös muiden belggarien tapaan herkkä koira, ei välttämättä niitä helpoimpia kasvatettavia.

        Kouluttaminen on usein helppoa, koska mali tykkää tehdä ja on nopea oppimaaan, myös sen ei toivotun.

        Mali tarvitsee paljon tekemistä, mutta ei liikaa muuten siitä saattaa tulla "hyrrä" eli ei osaa rauhoittua, liikuntaa se tarvitsee myös erittäin paljon, pelkät remmilenkit ei oikein ole sille riittäviä, vapaana juoksemista ja spurttailua.

        Vielä se, että malinois usein kehittyy hitaasti (psyykkisesti) aikuiseksi.

        Sitä ei useinkaan tule ajatelleeksi kuinka paljon se hienosti tottelevainen ja hyvin käyttäytyvä koira on vaatinut töitä ja omistajansa hermoja, ennenkuin on päästy siihen ihannoitavaan pisteeseen.

        Malikan kouluttaminen on fiksun ihmisen hommaa. Heikkolahjaisilta se ei onnistu. Malikka sanelee varsin helposti tanssirytmi. Sit saattaa vituttaa kun sohva menee ja vieraat säikkyy. Oikeissa käsissä vietivoimainen Mali on paras elukka.


      • mietin vain
        nyt sai sinut kirjoitti:

        tuommoiselle tuulelle, kuhan laiton, kun näyttää mies tuntevan malinois rodun ja kivoja kuvia malinoista.

        itse asiassa ei mikään, kiireessä kirjoitin vähän hassusti, mietin vain oliko siinä jokin pointti kun en sitä itse tajunnut, siksi laitoin, että olisit valaissut minuakin :)


      • on siinä
        mietin vain kirjoitti:

        itse asiassa ei mikään, kiireessä kirjoitin vähän hassusti, mietin vain oliko siinä jokin pointti kun en sitä itse tajunnut, siksi laitoin, että olisit valaissut minuakin :)

        se, että pätevällä kouluttajalla on pätevät koirat.


    • totaalisen ylivoimainen

      Kisassa kolmenkymmenen parhaan koiran joukossa 21 malia, kahdeksan sakemannia ja yksi Airedalen terrieri(18). Mali totaalisen ylivoimainen - ollut jo kaksi vuosikymmentä. Tästä huolimatta älkää ottako malia, ellei teillä ole aikaa kouluttaa sitä ammattitaitoisesti neljä tuntia päivässä. Käyttömalia ei ole tarkoitus jalostaa helpoksi seurakoiraksi.

      • noita käyttömaleja

        Kaupungeissa joka toisella kotikoirina, ja mitä minä olen niitä nähnyt niin kaikki ovat hermovikaisia sählääjiä.


      • mitään vikaa
        noita käyttömaleja kirjoitti:

        Kaupungeissa joka toisella kotikoirina, ja mitä minä olen niitä nähnyt niin kaikki ovat hermovikaisia sählääjiä.

        Mulla oli kaksi malia 90. luvun taitteesta. Aivan ihanat koirat. Lempeällä kädellä opettettavia, hyvin oppivat, mitään eikä ketään syöty - edes pentuaikana. Liikuntaa pääkoppaan ja jalkoihin sopivasti. Sohvalla makoiltiin iltaisin.
        Vuosien koirattomuuden jälkeen alkaa koirakuume nousta :-)
        Oikein mukavaa joulunodotusta!


      • yhtäkään nähnyt
        noita käyttömaleja kirjoitti:

        Kaupungeissa joka toisella kotikoirina, ja mitä minä olen niitä nähnyt niin kaikki ovat hermovikaisia sählääjiä.

        Etpä taida olla ensimmäistäkään nähnyt. Aktiivisuus ja hermostuneisuus ovat kaksi eri asiaa. Kaikki eivät erota niitä toisistaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      243
      2233
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe