ajopiirturi ohjeita kiitos.

ka aloittelija

Eli meillä on firmassa ivecon 2003 vuoden kuorma-auto
http://www.takekone.fi/takerent/iveco_iso.jpg
tuommmone.
Ja siinä on tämän näköinen ajopiirturi
http://www.vdo.com/products_solutions/commercial-vehicles/tachographs/analogue-tachographs/mtco-1324/MTCO-1324.htm
En ole ihan varma onko just toi, mutta saman näköinen se on.

Kysymys kuuluu, että miten siinä vaihdellaan nuita työ muotoja, Esim tauko ja "muu työ". Sen olen huomannut, että kun ajon jälkeen menen lastaamaan ja sammutan auton, niin piirturi on piirtänyt mustaa palkkia siihen sängyn kohdalle.
Tarkoittaako tuo taukoa, ja pitäiskö aina lastattaessa painaa jostain napista, että piirturi tietää etten ole tauolla vaan lastaamassa autoa.
Vai mitenkä tuon kanssa pitää toimia. Olen uusi kuorma-auto kuski, joten voisiko joku kokenut selventää asioita.

19

11665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Varmaan siinä on vasemmanreunan nappulassa numero 1 jota painamalla saa kelattua oikean kuvan siihen näyttöön. Eikö kannattaisi kysyä työnantajalta tai katsoa ohjekirjasta.

      • Nimenomaan

        Ja pitkä ykklsen painaminen poistaa kortin


    • casa grande

      Näppäimestä "1" näpyttelet tauon alkaessa kunnes alas näyttöön tulee punkan kuva. Purulle ja lastaukselle ristikkäiset vasarat. Muuten menee tauolle aina pysähdyksissä. Eli tauolla ei saa näkyä mitään viivoja kiekossa.

      • ka aloittelija

        Ohjekirjaa en löytäny vielä autosta. Pomolla ei ole edes C-korttia ja minua edeltävä kuski ei ole ikinä vissin painanu mistään, eli "taukoillu" se on lastatessakin. Onko muuten pahakin virhe jos tekee nuin?
        Pitää vissin itellä heti huomena ottaa käyttöön tuo vasara aina lastatessa. Meneekö se sitten automaattisesti vasarasta ajo-"asentoon" kun lähtee liikkeelle? ja kun taas pysähdyn niin pitääkö se vasara kuva hakea taas uudestaan?

        Ja sellainen vielä, että eikös kuorma-autolla ollut 4,5h max yhtä jaksoinen ajoaika ja 5,5h max yhtä jaksoinen työnteko aika?


      • casa grande
        ka aloittelija kirjoitti:

        Ohjekirjaa en löytäny vielä autosta. Pomolla ei ole edes C-korttia ja minua edeltävä kuski ei ole ikinä vissin painanu mistään, eli "taukoillu" se on lastatessakin. Onko muuten pahakin virhe jos tekee nuin?
        Pitää vissin itellä heti huomena ottaa käyttöön tuo vasara aina lastatessa. Meneekö se sitten automaattisesti vasarasta ajo-"asentoon" kun lähtee liikkeelle? ja kun taas pysähdyn niin pitääkö se vasara kuva hakea taas uudestaan?

        Ja sellainen vielä, että eikös kuorma-autolla ollut 4,5h max yhtä jaksoinen ajoaika ja 5,5h max yhtä jaksoinen työnteko aika?

        Niin siis siinä autossa on ollut vasara-asento muistissa, jos mustaa viivaa tulee aina pysähdyksissä. Sen, kumman toiminnon (punkka tai vasarat) valitsee pusähtyessä, jää koneeseen muistiin. Itsellä on vasarat käytössä, eli oikean tauon ajaksi laitan lepo-asennon. Tauon loputtua taas vasarat. Vaikeaa on ratsiassa todistaa taukojen pitämistä, jos valitsin on aina työllä. Kyllä, liikkeelle lähdettäessä näyttöön tulee automaattisesti ratin kuva ja piirtää nopeuskäyrää sekä työskentelyviivaa. Ajo-ja työajat muistit oikein. Välissä 45min tauko. Voi halutessaan jakaa kahteen osaan, joista ensimmäinen vähintään 15min.
        Jos ei taukoja ehdi pitää, niin sitten piirtuti tauolle sopivan purun ja lastauksen ajaksi. Sitähän tällä alalla joutuu tekemään...


      • ka aloittelija
        casa grande kirjoitti:

        Niin siis siinä autossa on ollut vasara-asento muistissa, jos mustaa viivaa tulee aina pysähdyksissä. Sen, kumman toiminnon (punkka tai vasarat) valitsee pusähtyessä, jää koneeseen muistiin. Itsellä on vasarat käytössä, eli oikean tauon ajaksi laitan lepo-asennon. Tauon loputtua taas vasarat. Vaikeaa on ratsiassa todistaa taukojen pitämistä, jos valitsin on aina työllä. Kyllä, liikkeelle lähdettäessä näyttöön tulee automaattisesti ratin kuva ja piirtää nopeuskäyrää sekä työskentelyviivaa. Ajo-ja työajat muistit oikein. Välissä 45min tauko. Voi halutessaan jakaa kahteen osaan, joista ensimmäinen vähintään 15min.
        Jos ei taukoja ehdi pitää, niin sitten piirtuti tauolle sopivan purun ja lastauksen ajaksi. Sitähän tällä alalla joutuu tekemään...

        tuo auttoi jo paljon.

        Semmonen asia vielä tuosta itse kiekosta, että kun siinä on muistaakseni kaksi päivämäärän viivaa (dat.) niin tuleeko ylimpään esim 30.9 ja alempaan 2008. Ja kun ajan paikallis ajoa kaupungilla, niin saako kiekkoon merkata lähtö- ja saapumispaikaksi saman (esim Oulu)?


      • casa grande
        ka aloittelija kirjoitti:

        tuo auttoi jo paljon.

        Semmonen asia vielä tuosta itse kiekosta, että kun siinä on muistaakseni kaksi päivämäärän viivaa (dat.) niin tuleeko ylimpään esim 30.9 ja alempaan 2008. Ja kun ajan paikallis ajoa kaupungilla, niin saako kiekkoon merkata lähtö- ja saapumispaikaksi saman (esim Oulu)?

        Ylemmälle päiväviivalle tulee lähtöpäivä ja alempaan lopetuspäivä. Vähän ahdas tila, kun vuosikin täytyy näkyä. Joo, ne paikkakunnat, mistä lähtee ja mihin lopettaa. Sit kiekkojen taakse pitäisi vielä kirjoittaa jotain, mitä kuljettaja on tehnyt, kun ei ole töissä. Esim ensi maanantain kiekkoon "viikkolepo 4.-5.9-08" tai "eilen sairaana". Sit ovat täydellisiä. Mukana kuluva päivä ja 28 edellistä.


      • ka aloittelija
        casa grande kirjoitti:

        Ylemmälle päiväviivalle tulee lähtöpäivä ja alempaan lopetuspäivä. Vähän ahdas tila, kun vuosikin täytyy näkyä. Joo, ne paikkakunnat, mistä lähtee ja mihin lopettaa. Sit kiekkojen taakse pitäisi vielä kirjoittaa jotain, mitä kuljettaja on tehnyt, kun ei ole töissä. Esim ensi maanantain kiekkoon "viikkolepo 4.-5.9-08" tai "eilen sairaana". Sit ovat täydellisiä. Mukana kuluva päivä ja 28 edellistä.

        Sen verran vielä, että kun tulen ajamaan luultavasti vuoro viikoin kuorma-autoa ja paketti autoa. Niin pitääkö tuo viikkolepo silti merkata?


      • tauko
        casa grande kirjoitti:

        Niin siis siinä autossa on ollut vasara-asento muistissa, jos mustaa viivaa tulee aina pysähdyksissä. Sen, kumman toiminnon (punkka tai vasarat) valitsee pusähtyessä, jää koneeseen muistiin. Itsellä on vasarat käytössä, eli oikean tauon ajaksi laitan lepo-asennon. Tauon loputtua taas vasarat. Vaikeaa on ratsiassa todistaa taukojen pitämistä, jos valitsin on aina työllä. Kyllä, liikkeelle lähdettäessä näyttöön tulee automaattisesti ratin kuva ja piirtää nopeuskäyrää sekä työskentelyviivaa. Ajo-ja työajat muistit oikein. Välissä 45min tauko. Voi halutessaan jakaa kahteen osaan, joista ensimmäinen vähintään 15min.
        Jos ei taukoja ehdi pitää, niin sitten piirtuti tauolle sopivan purun ja lastauksen ajaksi. Sitähän tällä alalla joutuu tekemään...

        toinen tauko vähintään puoli tuntia


      • ka aloittelija
        tauko kirjoitti:

        toinen tauko vähintään puoli tuntia

        tuon. mutta voiko tuon jakaa 3x15min?

        Huomasin muuten tänään, että on kohtuu perseestä koittaa saada noi tauot piirturiin, ku ei koskaan tiiä kauanko lastauksessa yms tilanteessa kestää. Voiko sen vaan tehä niin, että aina kun on vähänkin pidempi (>5min) pysähdys niin painaa sen sänky kuvan päälle. Esim jos tulee ratsia ja tollasia pikku taukoja on paljon, ja sitten kuitenki on ne lain vaatimat 45min per 5,5h, niin tuleeko sanomista?

        Tuli myöskin mieleen, että jos on töitä esim 7-9h päivässä, niin pitääkö sitten piettää toinen 45min (15 30) tauko?

        Kohtuu sekavaa sähellystä ton piirturi homman kans, ainakin näin aloittelijalle. Kun takana on hurjat 5 päivää kuorma-auton ratissa. Kuitenkin haluan, että kaikki hommat menee lain mukaan oikein.

        Kiitokset kaikille, jotka ovat jaksaneet opastaa uutta kuskia.


      • prooo
        ka aloittelija kirjoitti:

        tuon. mutta voiko tuon jakaa 3x15min?

        Huomasin muuten tänään, että on kohtuu perseestä koittaa saada noi tauot piirturiin, ku ei koskaan tiiä kauanko lastauksessa yms tilanteessa kestää. Voiko sen vaan tehä niin, että aina kun on vähänkin pidempi (>5min) pysähdys niin painaa sen sänky kuvan päälle. Esim jos tulee ratsia ja tollasia pikku taukoja on paljon, ja sitten kuitenki on ne lain vaatimat 45min per 5,5h, niin tuleeko sanomista?

        Tuli myöskin mieleen, että jos on töitä esim 7-9h päivässä, niin pitääkö sitten piettää toinen 45min (15 30) tauko?

        Kohtuu sekavaa sähellystä ton piirturi homman kans, ainakin näin aloittelijalle. Kun takana on hurjat 5 päivää kuorma-auton ratissa. Kuitenkin haluan, että kaikki hommat menee lain mukaan oikein.

        Kiitokset kaikille, jotka ovat jaksaneet opastaa uutta kuskia.

        tauon pitää olla vähintään 15min jotta se lasketaan tauoksi eli tollaset 5min pysähdykset ei oo minkään arvosia. edes 14min "taukoa" ei lasketa, vaan pitää olla vähintää 15min.

        se, täytyykö pitää toinen kolmevarttinen riippuu siitä paljonko sä ajat sen 7-9h aikana. työaikalain mukaan 30min tauko tulee pitää 5,5h jälkeen, oli työ sitten ajoa tai mitä tahansa. sen perusteella ei.

        ja niitä taukoja ei sitte saatana panna pyörimään lastauksen ajaks.. siinä ei kuse ku omaan sukkaansa ja sit on turha valittaa kun aikataulut on liian tiukat


      • tauolla
        ka aloittelija kirjoitti:

        tuon. mutta voiko tuon jakaa 3x15min?

        Huomasin muuten tänään, että on kohtuu perseestä koittaa saada noi tauot piirturiin, ku ei koskaan tiiä kauanko lastauksessa yms tilanteessa kestää. Voiko sen vaan tehä niin, että aina kun on vähänkin pidempi (>5min) pysähdys niin painaa sen sänky kuvan päälle. Esim jos tulee ratsia ja tollasia pikku taukoja on paljon, ja sitten kuitenki on ne lain vaatimat 45min per 5,5h, niin tuleeko sanomista?

        Tuli myöskin mieleen, että jos on töitä esim 7-9h päivässä, niin pitääkö sitten piettää toinen 45min (15 30) tauko?

        Kohtuu sekavaa sähellystä ton piirturi homman kans, ainakin näin aloittelijalle. Kun takana on hurjat 5 päivää kuorma-auton ratissa. Kuitenkin haluan, että kaikki hommat menee lain mukaan oikein.

        Kiitokset kaikille, jotka ovat jaksaneet opastaa uutta kuskia.

        Niin tulee valmistakin eikä mee päivä kahvilla istumiseksi. Itse en painanut piirturia kertaakaan pois tauolta 15 vuoden aikana kun ajoin pahviautoa eikä koskaan sanomista. Nyt kun on digiauto niin pakkohan tuota on painella muuta oppiihan tuohon


      • ...
        tauolla kirjoitti:

        Niin tulee valmistakin eikä mee päivä kahvilla istumiseksi. Itse en painanut piirturia kertaakaan pois tauolta 15 vuoden aikana kun ajoin pahviautoa eikä koskaan sanomista. Nyt kun on digiauto niin pakkohan tuota on painella muuta oppiihan tuohon

        Neuvosi tuottaa parhaimmillaan muutaman päiväsakon maksullisen opastuksen muistaakseni "aikavalitsimenkäyttövirhe" nimikkeellä.


      • Kiki  
        ka aloittelija kirjoitti:

        tuon. mutta voiko tuon jakaa 3x15min?

        Huomasin muuten tänään, että on kohtuu perseestä koittaa saada noi tauot piirturiin, ku ei koskaan tiiä kauanko lastauksessa yms tilanteessa kestää. Voiko sen vaan tehä niin, että aina kun on vähänkin pidempi (>5min) pysähdys niin painaa sen sänky kuvan päälle. Esim jos tulee ratsia ja tollasia pikku taukoja on paljon, ja sitten kuitenki on ne lain vaatimat 45min per 5,5h, niin tuleeko sanomista?

        Tuli myöskin mieleen, että jos on töitä esim 7-9h päivässä, niin pitääkö sitten piettää toinen 45min (15 30) tauko?

        Kohtuu sekavaa sähellystä ton piirturi homman kans, ainakin näin aloittelijalle. Kun takana on hurjat 5 päivää kuorma-auton ratissa. Kuitenkin haluan, että kaikki hommat menee lain mukaan oikein.

        Kiitokset kaikille, jotka ovat jaksaneet opastaa uutta kuskia.

        Kun se 4,5 tuntia ajoa tulee täyteen, revi se kiekko, ja laita uusi kiekko oikeilla tiedoilla koneeseen ;)


      • ///
        ... kirjoitti:

        Neuvosi tuottaa parhaimmillaan muutaman päiväsakon maksullisen opastuksen muistaakseni "aikavalitsimenkäyttövirhe" nimikkeellä.

        ei tuu kuin kirjallinen huomautus. Ainakaan Naantalissa.. Sodankylässä voivat ampua aamunkoitteessa :-)


      • ...
        /// kirjoitti:

        ei tuu kuin kirjallinen huomautus. Ainakaan Naantalissa.. Sodankylässä voivat ampua aamunkoitteessa :-)

        Kuten sanoin "parhaimmillaan" maksullinen opastus.

        Onneksi jotkut poliisit käytävät harkintavaltaansa tilanteissa jossa ei ole kyse tahallisesta rikkomuksesta vaan lähinnä ajattelemattomuudesta.

        Valitettavasti kuljettajien joukossa on niitä, jotka ammattitaidottomuuttaan ja typeryyttään tahallisesti rikkovat ko. säädöksiä ja sitten yrittävät selittää sen vahingoksi. Aikaansaavat vain sen, että poliisi on entistä epäluuloisempi todellisessa vahinkotapauksessa.

        Jos olet saanut yhden kirjallisen huomautuksen asiasta olet onnekas.
        Jos olet saanut useamman samasta aiheesta niin olet onnekas ja ammattitaitosi kaipaa kehittämistä ;-)
        Suosittelen lottoamista.;-)


      • asa
        prooo kirjoitti:

        tauon pitää olla vähintään 15min jotta se lasketaan tauoksi eli tollaset 5min pysähdykset ei oo minkään arvosia. edes 14min "taukoa" ei lasketa, vaan pitää olla vähintää 15min.

        se, täytyykö pitää toinen kolmevarttinen riippuu siitä paljonko sä ajat sen 7-9h aikana. työaikalain mukaan 30min tauko tulee pitää 5,5h jälkeen, oli työ sitten ajoa tai mitä tahansa. sen perusteella ei.

        ja niitä taukoja ei sitte saatana panna pyörimään lastauksen ajaks.. siinä ei kuse ku omaan sukkaansa ja sit on turha valittaa kun aikataulut on liian tiukat

        teen silleen että pidän piirturin lastauksen/purun ajan tauolla jos uhkaa tulla se 4,5h ajoaika / 5,5h työaika täyteen. Sitten kun on purettu tai lastattu niin pidän oikeasti tauon jossain, ja pidän silloin piirturin työ asennossa. Ei sitä kukaan tiedä mitä oikeasti olet tehnyt oli piirturi missä asennossa vaan.


    • just sitä....

      Voi vittu ko hyvä feikki....................
      höyrymakkara jää hopealle ja puhtaasti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5411
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      49
      2237
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2236
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      880
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      763
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe