Imetyksen lopetuksen haikeus ja vaikeus

Maitokone

Olen lopettelemassa 1 v 2 kk lapsukaisen imetystä. Viime kuukaudet ollaan menty muutamalla imetyskerralla per vuorokausi: lähinnä aamulla aikaisin, päiväunien aikaan ja illalla unitissi.

Tuntuu todella haikealta, nuo vähäiset imetyskerrat ovat olleet niin tärkeitä kun saa olla ihan lähellä lasta, joka ei oikein muuten rauhoitu syliin. Varsinkin tuo illan unitissi on ollut lapselle tärkeä, ilman tissiä ei meinaa uni tulla.

Kyselisinkin nyt kokemuksia niiltä joilla on ollut samantyylinen tilanne, eli miten päästä suht vähillä itkuilla eroon iltatissistä? Sen tiedän että itkua on luvassa ja paljon, mutta hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

18

1106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti monelle

      Ensimmäinen kysymykseni on, miksi lopetat? Jos se on haikeaa sinulle ja vaikeaa lapselle, on liian aikaista lopettaa. Lopetus onnistuu kohtalaisen kivuttomasti silloin, kun lapsi on siihen valmis. Mutta jos lapsi ei ole valmis, on tiedossa muutama tuskainen ilta.

      Jos ei ole mitään syytä lopettaa, niin jatkakaa ihmeessä vielä tissittelyä! Mutta jos jostain syystä sinun on nyt pakko lopettaa, niin voimia!

    • sitä minäkin

      Minäkin mietin miksi lopetat?
      Vaikka olisitkin menossa esim. töihin ja lapsi päiväkotiin niin iltaimetys onnistuu takuulla tosi hyvin ja on mukava yhteinen hetki ennen nukkumaanmenoa.

      Itse meinasin vuoden paikkeilla lopettaa imetyksen "ulkoisista painostuksista" eli monet tutut ja tuntemattomat kyseenalaistivat minun "pitkää" imetystä. Jatkoin kuitenkin melkein 2 vuotiaaksi ja kun päätin lopettaa (lapselle tuli ruoka-allergioita), lopetus meni TOSI kivuttomasti. Lapsi ei itkenyt kun pari iltaa ja silloinkin tosi vähän, ehkä 10min/ilta.
      Sanoin vaan lapselle että maito on loppu, enkä ihmeemmin tehnyt siitä numeroa.

    • liputan

      lapsen tahtisuuden puolesta. Itsellä ainakin tissittely loppui lapsen tahdosta. Ensiksi lopetti päivä tissitellyt ja lopulta ilta tissi oli pelkä lupsutus, jolloin jätin sen pois. Lapsi ei edes kaivannut tissiä.
      Tosin lapseni oli hieman nuorempi.

      • Maitokone

        Ei varsinaisesti ole mitään erityisen pätevää syytä lopetukseen. Minunkin pitkää imetystäni on kummasteltu paljon, jopa neuvolassa on pariinkin otteeseen sanottu suoraan että voit jo lopettaa.

        Meilläkään lapsi ei enää päivisin tissillä viihdy, muut asiat kiinnostavat jo niin paljon. Mutta nuo nukahtamishetkien imetykset ovat lapselle tärkeitä, ja niiden kanssa onkin ollut hankalaa koska lapsi ei tosiaan meinaa nukahtaa millään muulla tavalla. Esim. yöhoidossa mummojen on hankala saada lasta nukkumaan (ne pari kertaa mitä lapsi on yökylässä ollut), ja päiväunienkin aikaan minun on aina oltava paikalla.

        Ja lisäksi lapsi on tottunut heräämään aamuisin klo 4-5 pyytämään tissiä, ja jos tissiä ei tule niin eivät myöskään unet jatku. Tänäkin aamuna heräsimme klo 5, koska en antanut tuota aamutissiä... :/


      • .....................
        Maitokone kirjoitti:

        Ei varsinaisesti ole mitään erityisen pätevää syytä lopetukseen. Minunkin pitkää imetystäni on kummasteltu paljon, jopa neuvolassa on pariinkin otteeseen sanottu suoraan että voit jo lopettaa.

        Meilläkään lapsi ei enää päivisin tissillä viihdy, muut asiat kiinnostavat jo niin paljon. Mutta nuo nukahtamishetkien imetykset ovat lapselle tärkeitä, ja niiden kanssa onkin ollut hankalaa koska lapsi ei tosiaan meinaa nukahtaa millään muulla tavalla. Esim. yöhoidossa mummojen on hankala saada lasta nukkumaan (ne pari kertaa mitä lapsi on yökylässä ollut), ja päiväunienkin aikaan minun on aina oltava paikalla.

        Ja lisäksi lapsi on tottunut heräämään aamuisin klo 4-5 pyytämään tissiä, ja jos tissiä ei tule niin eivät myöskään unet jatku. Tänäkin aamuna heräsimme klo 5, koska en antanut tuota aamutissiä... :/

        Muistissa on vielä tuo hetki, kun päätin, että saa imetys riittää. Tuli vaan sellainen tunne, että riittää meille. Ongelmana oli just se, että lapsi heräs tosi aikaisin tissille, eikä nukkunut, jos ei saanut maitoa. Samoin toisinaan heräs yöllä saman takia. Lopetin ensin päiväimetyksen (noin 2x päivässä) ja parin viikon päästä yöimetyksen. Meni tosi helposti, parina iltana kiukutteli ja sit helpotti, eikä mennyt kauaakaan, kun ei enää heräillyt yöllä/aamuyöllä... kun ei enää saanut maitoa.

        Vaikeinta se oli mulle, oli tosi haikeeta, mutta aika nopeaati siihen tottui ja kun imetyskerrat oivat jo vähäisiä, ei lopettaminen ollut fyysisestikään vaikeeta.

        Paras on, että lopetat kerralla, etkä horju päätöksessäsi...


      • imettäjä
        Maitokone kirjoitti:

        Ei varsinaisesti ole mitään erityisen pätevää syytä lopetukseen. Minunkin pitkää imetystäni on kummasteltu paljon, jopa neuvolassa on pariinkin otteeseen sanottu suoraan että voit jo lopettaa.

        Meilläkään lapsi ei enää päivisin tissillä viihdy, muut asiat kiinnostavat jo niin paljon. Mutta nuo nukahtamishetkien imetykset ovat lapselle tärkeitä, ja niiden kanssa onkin ollut hankalaa koska lapsi ei tosiaan meinaa nukahtaa millään muulla tavalla. Esim. yöhoidossa mummojen on hankala saada lasta nukkumaan (ne pari kertaa mitä lapsi on yökylässä ollut), ja päiväunienkin aikaan minun on aina oltava paikalla.

        Ja lisäksi lapsi on tottunut heräämään aamuisin klo 4-5 pyytämään tissiä, ja jos tissiä ei tule niin eivät myöskään unet jatku. Tänäkin aamuna heräsimme klo 5, koska en antanut tuota aamutissiä... :/

        Tätä taas. Miksi vouhkataan imetysmafiasta, kun neuvolassakin saa neuvoksi, että "voit lopettaa". Tästä moni herkempi äiti päättelee, että oikeastaan kai pitäisi jo lopettaa.

        Totta kai sinä voitkin lopettaa, mutta yhtä hyvin voit myös jatkaa! Nauti lapsestasi ja ihanista imetyshetkistä niin kauan kuin voit. Tuo aika ei kauaa kestä ja yhtäkään aamu-unista kello viiden imetystäkään tuskin tulet katumaan, jos uni kerran sen jälkeen taas jatkuu.


    • sillon kun

      lapselle joutuu sanomaan että maito on loppu ja se ymmärtää sen ja osaa pyytää äidiltä tissiä, se on liian vanha imemään enää rintaa.

      Todella HÄRSKIÄ! Yök.

      --------------

      Hupaisaa myös, että on muka olemassa "pakkoimettäjät" jotka siis kiusaa niitä äitejä jotka valitsee sen ettei imetä. Ja sitten muka on olemassa niitä jotka kiusaa kun imettää?

      Jos muille ei mikään kelpaa niin V**tujako sillä on väliä mitä muut ajattelee? Teitkö lapsenkin vaan kun kaverit käski? Häh? Vähän vois harjottaa tota omakuvaa ja itsetuntoa eikä hyppiä kaivoon muiden perässä.

      ----------

      MINUN mielestäni vauvaa imetetään siihen asti kunnes se alkaa syömään muutakin kun maitoa ja pärjää silleensä. Koska sillon tissin lutkutus on vaan tapa ja jokseenkin häiriintynyt jos sitä tehdään vaan siksi että siitä nautitaan niin kovasti (yök) Ja juu nyt voitte vetää tähän että kyllähän lasta halitaankin vaan hyvän mielen takia et pitääkö lapset kasvattaa kun natsisaksassa.

      EI. mutta tissin lurpsutus on eri asia kun halaaminen.

      Siirtykää siis toisenlaiseen läheisyyteen. Vanhemman lapsen kanssa voi edelleen olla sylikkäin ja lähekkäin ilman että se tissi on helvetti sen suussa.

      LAPSET KASVAA, AJAT MUUTTUU.


      http://www.youtube.com/watch?v=fxv6R9fUO74&feature=related
      tämä on sairautta!

      • kiry

        Jep jep, ei voi muuta kun nauraa sulle :) Niin tiukan pinkee taidat olla...


      • olen erittäin
        kiry kirjoitti:

        Jep jep, ei voi muuta kun nauraa sulle :) Niin tiukan pinkee taidat olla...

        pinkeän tiukka, sillä minun alapäästäni ei ole puskenut kolmekilosta ihmisenalkua, jättäen alavärkkiäni ämpärin kokoiseksi (kuten toisilla täällä taitaa olla käynyt, kun niin ketuttaa, että pitää jotain edes vinkua, vaikka ei mitään järkevää sanottavaa olekkaan :D)


      • Pinkeän tiukalle
        olen erittäin kirjoitti:

        pinkeän tiukka, sillä minun alapäästäni ei ole puskenut kolmekilosta ihmisenalkua, jättäen alavärkkiäni ämpärin kokoiseksi (kuten toisilla täällä taitaa olla käynyt, kun niin ketuttaa, että pitää jotain edes vinkua, vaikka ei mitään järkevää sanottavaa olekkaan :D)

        Häh, ja täh?!! Ymmärsinkö nyt oikein: olet lapseton ja silti jakelet neuvojasi täällä imetys-palstalla?


      • niinpäniin.
        olen erittäin kirjoitti:

        pinkeän tiukka, sillä minun alapäästäni ei ole puskenut kolmekilosta ihmisenalkua, jättäen alavärkkiäni ämpärin kokoiseksi (kuten toisilla täällä taitaa olla käynyt, kun niin ketuttaa, että pitää jotain edes vinkua, vaikka ei mitään järkevää sanottavaa olekkaan :D)

        Jaa niin sulla ei oo lapsiakaan, etkä ole koskaan imettänyt?

        Mä kans olin ajatellut ennen lasta että olis outoa imettää jotain 1 vuotiasta tai yli 6kk ikäistä.
        Noh kun oman pojan sain niin siinä ei ollutkaan mitään ihmeellistä, 1 vuotias on vielä ihan vauva.. :)§2


      • olette ihan tyhmiäkin?
        niinpäniin. kirjoitti:

        Jaa niin sulla ei oo lapsiakaan, etkä ole koskaan imettänyt?

        Mä kans olin ajatellut ennen lasta että olis outoa imettää jotain 1 vuotiasta tai yli 6kk ikäistä.
        Noh kun oman pojan sain niin siinä ei ollutkaan mitään ihmeellistä, 1 vuotias on vielä ihan vauva.. :)§2

        Lapsia katsos saadaan joskus myös sektioilla. Se, että mun haarukseni ovat yhtä ihanat ja eheät kun ennenki ei meinaa, etteikö mulla ole lapsia.

        On kaksikin kappaletta, ja lantion takia en voi synnyttää alakautta (eikä haittaa yhtään, nopeasti olen parantunut ja paikat pysyneet tiukkoina ;D)Ja olen säästynyt myös näköjään haaruksen löystymisen aiheuttamalta katkeruudelta ja tyhmyydeltä.

        ;) jatkakaa arvon leidit. Roikutatte lasta tisseissä iäisyyksiin kun ukko ei enää niihin tahdo koskea?


      • entä sinä?
        olette ihan tyhmiäkin? kirjoitti:

        Lapsia katsos saadaan joskus myös sektioilla. Se, että mun haarukseni ovat yhtä ihanat ja eheät kun ennenki ei meinaa, etteikö mulla ole lapsia.

        On kaksikin kappaletta, ja lantion takia en voi synnyttää alakautta (eikä haittaa yhtään, nopeasti olen parantunut ja paikat pysyneet tiukkoina ;D)Ja olen säästynyt myös näköjään haaruksen löystymisen aiheuttamalta katkeruudelta ja tyhmyydeltä.

        ;) jatkakaa arvon leidit. Roikutatte lasta tisseissä iäisyyksiin kun ukko ei enää niihin tahdo koskea?

        Ookoo.

        Mä en ole millään tavalla kuules katkera, päinvastoin! Palauduin synnytyksestä todella nopeasti, olisiko nuoresta iästäni ollut jotain etua? Voisin melkeen sanoa että olen yhtä hyvässä kunnossa kuin sinäkin, ehkä paremmassa. Käyn 1-3krt viikossa aerobicissä ja joka päivä lenkillä, joko rattailla tai itsekseen. Eli reipasta kävelyä tai kunnon juoksulenkki. Ja mies on valmis harrastamaan seksiä enemmän kuin kerran päivässä. Rintojani hän on sanonut paremmiksi kuin ennen lasta, ne ovat isontuneet (nyt B/C kuppi) ja vaikka imetin melkein 2 vuotta lastani eivät tissit oikeastaa mitenkään rupsahtaneet.


      • kaiketi ole korkea?
        olette ihan tyhmiäkin? kirjoitti:

        Lapsia katsos saadaan joskus myös sektioilla. Se, että mun haarukseni ovat yhtä ihanat ja eheät kun ennenki ei meinaa, etteikö mulla ole lapsia.

        On kaksikin kappaletta, ja lantion takia en voi synnyttää alakautta (eikä haittaa yhtään, nopeasti olen parantunut ja paikat pysyneet tiukkoina ;D)Ja olen säästynyt myös näköjään haaruksen löystymisen aiheuttamalta katkeruudelta ja tyhmyydeltä.

        ;) jatkakaa arvon leidit. Roikutatte lasta tisseissä iäisyyksiin kun ukko ei enää niihin tahdo koskea?

        Mitenhän on mahdollista, että minä olen synnyttänyt kaksi lasta ja paikkani ovat tasan tarkkaan yhtä ihanat ja eheät, kuin ennen lasten saantia?

        Minäkin olen parantunut nopeasti ja paikat pysyneet piukkoina. Hassua sekin, ettei kukaan ystävistänikään ole maininnut, että alapää olisi venähtänyt tai jäänyt roikkumaan...

        Alapää voi olla "löysä" vaikkei olisi synnyttänytkään, kireyteen vaikuttaa lihakset.

        Ja tuohon imettämiseen. Itse olen imettänyt kaksi lasta, kumpaakin vuoden verran ja aina mieheni on halunnut koskea/hyväillä rintojani.

        Ainoa ketä tässä taitaa olla katkera, olet sinä. Ilmeisesti sinua harmittaa, kun et kykene tekemään asioita parhaimmalla mahdollisella tavalla lapsen kannalta katsottuna. ;)


      • on sinun järkevät
        olen erittäin kirjoitti:

        pinkeän tiukka, sillä minun alapäästäni ei ole puskenut kolmekilosta ihmisenalkua, jättäen alavärkkiäni ämpärin kokoiseksi (kuten toisilla täällä taitaa olla käynyt, kun niin ketuttaa, että pitää jotain edes vinkua, vaikka ei mitään järkevää sanottavaa olekkaan :D)

        sanottavasi tulleet esille? Tiedoksesi vaan, että kenenkään alapäähän ei jää ämpärin kokoista reikää. :D Tiukkuus riippuu ihan vaan lihasten kunnosta, eikä siitä onko synnyttänyt.


      • yhdestä asiasta.

        "MINUN mielestäni vauvaa imetetään siihen asti kunnes se alkaa syömään muutakin kun maitoa ja pärjää silleensä."

        Tässä olen samaa mieltä. Eli lasta täysimetetään noin 6kk:n ikään ja imetystä jatketaan kiinteän ruuan ohella noin vuoden ikään, jonka jälkeen rintamaito voidaan jättää pois, koska lapsi voi ruveta juomaan lehmän maitoa.


      • Anonyymi
        olette ihan tyhmiäkin? kirjoitti:

        Lapsia katsos saadaan joskus myös sektioilla. Se, että mun haarukseni ovat yhtä ihanat ja eheät kun ennenki ei meinaa, etteikö mulla ole lapsia.

        On kaksikin kappaletta, ja lantion takia en voi synnyttää alakautta (eikä haittaa yhtään, nopeasti olen parantunut ja paikat pysyneet tiukkoina ;D)Ja olen säästynyt myös näköjään haaruksen löystymisen aiheuttamalta katkeruudelta ja tyhmyydeltä.

        ;) jatkakaa arvon leidit. Roikutatte lasta tisseissä iäisyyksiin kun ukko ei enää niihin tahdo koskea?

        Kunnon froidilainen, taitaa olla joku Olli Oulusta ollut näissä sektiojeesusteluissaan asialla..


    • imetys

      loppui kun poikani oli 1v9kk,hän vierottui siitä ihan itsestään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe