Löytyykö täältä unitaariuniversalisteja? Mitä osaatte kertoa tästä liikkeestä? Mitä on kristillinen unitaariuniversalismi? Onko sellaista? Tai jos ette itse kuulu kannattajiin, niin onko teillä jotain syitä miksi?
Mitä mieltä olette yleensäkin tällaisista "jokainen tulee autuaaksi omalla uskollaan" -uskonnoista? Onko olemassa vain yksi oikea oppijärjestelmä? Miten te koette henkilökohtaisen kokemuksen ja toisaalta ulkoisen tiedotuksen (esim. Raamattu) suhteen?
Unitarian universalism
4
530
Vastaukset
- yes if …
Määritelmä on aika suppea ja kehno, mutta jos se voidaan ymmärtää kaiken elollisen ja hyvän puolustamisena ja hyväksymisenä, olen unitarian universialist.
Suomessa kuulun evankelis-luterilaiseen yhteisöön, mutta maailmalla toimin paikallisten käytäntöjen mukaan. En erottele uskonnollisia suuntauksia vaan hyväksyn niissä kaikissa sen minkä katson hyväksi. Kaikkein pyhin on luonto ja suhtautumiseni siihen on lähinnä intiaaniuskomuksia. Pyrin elämään sopusoinnussa luonnon ja elollisen kanssa. Tapan kyllä hyttyset ja kärpäset, mutta perhoset ja kuoriaiset yleensä siirrän niille sopivaan ympäristöön. En hyväksy uskonnon varjolla siunattuja aseita, kaikki tuhoamiseen ja tappamiseen viittava on tuomittavaa.
Ratkaisut ja valinnat siitä mikä on hyväksyttävää tai tuomittavaa teen oman harkintani mukaan. Eli jos tämä on sitä mitä tarkoitat, olen sitä mitä tarkoitat.
Mitään liikettä ei tietääkseni Suomessa ole, enkä tiedä Euroopassakaan mitään yhteisöä joka vannoo tämän ajattelun nimiin. Näen että kyseessä on enemmänkin yksilön valinta ja että unitarian universialism perustuukin juuri tähän yksilön valintaan.- käsittänyt,
että kyseessä nimenomaan on liike tai joukko liikkeitä, jolla ainakin Yhdysvalloissa on omat "uskontunnustuksensa" ym.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unitarian_Universalism
Suomenkielinen Wikipedia sanoo aiheesta näin:
"Unitaariuniversalismi on liberaali uskonnollinen suuntaus. Sen kannattajat eivät jaa samoja dogmeja, vaan liike kannustaa jäseniään vapaaseen ajatteluun ja totuuden omatoimiseen etsintään. Korostettu on suvaitsevaisuutta ja jokaisen oikeutta oman maailmankatsomuksen valitsemiseen; kannattajat voivat tunnustaa jonkin tietyn uskonnon oppeja, mutta joukossa on myös runsaasti sitoutumattomia."
Toisaalta:
"Unitaariuniversalismia ei aina luokitella uskonnoksi johtuen pyhien kirjoitusten, yhteisten uskontunnustusten ja yhteisten virallisten opinkappaleiden puutteesta."
Suomessakin on jonkinlainen unitaariuniversalismia kannattava liike:
http://www.netlife.fi/~nl02067/uu/ - vapaa-ajattelija ...
käsittänyt, kirjoitti:
että kyseessä nimenomaan on liike tai joukko liikkeitä, jolla ainakin Yhdysvalloissa on omat "uskontunnustuksensa" ym.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unitarian_Universalism
Suomenkielinen Wikipedia sanoo aiheesta näin:
"Unitaariuniversalismi on liberaali uskonnollinen suuntaus. Sen kannattajat eivät jaa samoja dogmeja, vaan liike kannustaa jäseniään vapaaseen ajatteluun ja totuuden omatoimiseen etsintään. Korostettu on suvaitsevaisuutta ja jokaisen oikeutta oman maailmankatsomuksen valitsemiseen; kannattajat voivat tunnustaa jonkin tietyn uskonnon oppeja, mutta joukossa on myös runsaasti sitoutumattomia."
Toisaalta:
"Unitaariuniversalismia ei aina luokitella uskonnoksi johtuen pyhien kirjoitusten, yhteisten uskontunnustusten ja yhteisten virallisten opinkappaleiden puutteesta."
Suomessakin on jonkinlainen unitaariuniversalismia kannattava liike:
http://www.netlife.fi/~nl02067/uu/UU on mielestäni vapaata yksilön ajattelua, ehkä siis vapaa-ajattelijat ovat näitä? Se miten se netissä on määritelty on jonkun tekemä määritelmä joka perustuu joko hänen, yksilön mielipiteeseen, tai jonkun yhteisön mielipiteeseen eli on jo sääntö.
Tietty perussivistys elämänkatsomusopin muodossa tarvitaan, mutta lopulliset ratkaisut siitä mikä on hyvä ja paha, oikea ja väärä, tekee yksilö itse. Tällä ei sinänsä ole tekemistä sivistyksen ja älyn kanssa? Luonnonkansat ja eläimetkin toimivat näin. Susi tapaa lampaan ja syö jos sillä on nälkä. Jos susi tapaa kymmenen lammasta ja syö vain yhdestä, se on häiriintynyt peto.
Yksilönä katson ettei mikään yhteisö voi päättää uskostani ja yhteydestäni korkeampaan voimaan. Jos unitarian universialism on "yhteisöllinen uskonto" se tarkoittaa väistämättä että on joku yhteisön johtohahmo joka päättää puolestani mikä on oikea ja väärä, ja silloin ratkaisut eivät enää ole minun henkilökohtaisia valintojani, vaan minut tuomitaan yhteisön sääntöjen ja toimintatapojen mukaan, ei henkilökohtaisen uskoni mukaan tai korkeamman voiman toimesta. Se ei ole mielestäni enää unitarian universialismia. Voin olla väärässä.
Jenkkiyhteisöistä on jo tullut lahkojen kaltaisia. Jäsenet ovat laumaa jota hallitaan johtohahmojen määrittelemällä tavalla ja päätökset perustuvat yhteisön sääntöihin. Yksilön mielipiteen vapaus on silloin jo murrettu.
Ymmärrän ettei kaikkien yhteisöjen ulkopuolelle asettuminen ole mikään ratkaisu. Siksi kunnioitan muiden uskoa ja tapoja silloin kun se mielestäni on hyvää ja oikein. Minun "uskonnollista yhteisöäni" johtaa korkeampi voima ja tähän yhteisöön kuuluu minun lisäkseni kaikki elollinen, niin ihmiset, eläimet kuin koko luonto.
- matkalla mukana
Minua eoäilyttää tuollainen uskonto. Kuka voi uskoa niin itseensä ja luottaa omaan järkeensä, että aina löytää totuuden. Kuvittelenko ihmisenä olevani kykenevä korkeampaan ajatteluun kuin Hitler ym. Minusta tulisi olla rehellinen itselleen ja epäillä itseään. Tunteet ovat yhtä petollisia kuin järkikin.
Tämä johtaa eittämättä korkeamman "järjen" etsintään, kukaan ihminen tai ihmisten kehittelemä oppi ei siihen käy. Olen löytänyt Jumalan joka voidaan tuntea ja kokea henkilökohtaisella tavalla, joka haluaa seurustella jokaisen kanssa. Hän myös näyttää itsensä luonnon kautta ja puhuu meille Henkensä ja Raamatun kautta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752