Huomenta, meillä on ikkunallinen saunatila sekä suihkutila. Kysymys on oikeaoppisesta saunan tuuletuksesta. Porukat tuntuu olevan kahta mieltä: 1 ikkuna auki reilusti ja kosteus ulos ikkunan kautta tai 2 ilmastointia suuremmalle (ikkuna pysyy suljettuna) ja antaa saunan lämmön kuivattaa tila ilmastoinnin avulla. Mitä mieltä olette.
Saunan oikeaoppinen tuuletus
11
9558
Vastaukset
- Saunateoreetikkoko
Muutama ajatus..
Jos saunan ikkuna avataan reilusti. Kostea ilma pääsee ulos ja kuivaa ilmaa tulee tilalle. Saunan lämpotila laskee nopeasti.
Hyvää tossa on kyllä se, että ilma kuivuu äkkiä. Mutta jos pinnat ovat kosteat, niin ne ei kuivu niin äkkiä ja jäävät helposti kosteaksi. Samoin kuin kaikki seinan raot yms jäävät kosteaksi helposti.
Entä jos laitetaan ilmastointia vain suuremmalle. Ja pidetään ikkuna kiinni. Silloinhan saunaan imetään ilmaa muista huoneista, joka talvella varsinkin on huomattavasti lämpimämpää mitä ulkoilma. Lämmin ilma sitoo varsin hyvin kosteutta lämpöisistä pinnoista ja näin ne kuivuvatkin. Tosin, saunassa leijailee hetken aikaa kosteaa ilmaa, mutta mitä se merkitsee jopa useamman tunnin saunomisen jälkeen.
Eli kyllä minä olisin maltillisen ilmanvaihdon kanalla. Ei ikkinaa sepposen selälleen, jolloin sauna pysyy lämpöisenä pitempään. Kaikkein tärkeintä, kiuvasta ei saa heti saunomisen jälkeen sammuttaa. - wille
itsekin samojen asioiden kanssa painiskellessa, olen tullut siihen tulokseen molempien olemassa olo varmistaa riittävän tuuletuksen. kovilla pakkasilla ikkunan auki pito on vain energiataloudellisesti huono, mutta kosteuden poiston kannalta hyvä. jonkin ohjeen mukaan tuuletus on riittävä, kun saunaillan jälkeinen yö on poistanut kaiken kosteuden pesuhuoneesta. Itse jätän saunan oven auki ja lisään kiukaaseen pari puu palikkaa. näin ollen lievä jatkoaika lämmolle lisää koseuden poistoa.
viime kesänä taisi pesuhuoneen ikkuna olla auki koko kesän.- Petri
Kiitoksia Willelle ja saunateoreetikolle, hyviä ajatuksia kummallakin. Olen samaa mieltä että saunassa on hyvä säilyä lämpöä kuivumista varten. Olen nykyisien lämpötilojen aikaan tehnyt niin että poistan "suurimman kosteuden" saunasta avaamalla ikkunan (lauteet näyttävät kuivilta). Tämän jälkeen suljen ikkunan ja annan ilmastoinnin hoitaa jälkilämmön avulla lopullisen kuivatuksen. Meillä on laavukivikiuas joka varaa senverran lämpöä että sauna pysyy hyvin lämpimänä reilunkin tuuletuksen jälkeen.
Ongelma tuuletuksessa tuleekin sitten jos haluaisin sauna jälkeen laittaa takkaan tulet ja paistella vaikka saunamakkarat tyttöjen kanssa. Ilmastointi on oltava pois pelistä koko takankäyttö ajan. Parin kuukauden päästä alkavat jo pakkaset paukkumaan, ja kunnon tuuletus ikkunan kautta on todella aikamoista energian hukkaa, kuten Wille totesi.
No, katsellaan ja testataan. Ai niin, kosteusmittari saunassa varmaan helpottaisi testejä. - saunamies
Petri kirjoitti:
Kiitoksia Willelle ja saunateoreetikolle, hyviä ajatuksia kummallakin. Olen samaa mieltä että saunassa on hyvä säilyä lämpöä kuivumista varten. Olen nykyisien lämpötilojen aikaan tehnyt niin että poistan "suurimman kosteuden" saunasta avaamalla ikkunan (lauteet näyttävät kuivilta). Tämän jälkeen suljen ikkunan ja annan ilmastoinnin hoitaa jälkilämmön avulla lopullisen kuivatuksen. Meillä on laavukivikiuas joka varaa senverran lämpöä että sauna pysyy hyvin lämpimänä reilunkin tuuletuksen jälkeen.
Ongelma tuuletuksessa tuleekin sitten jos haluaisin sauna jälkeen laittaa takkaan tulet ja paistella vaikka saunamakkarat tyttöjen kanssa. Ilmastointi on oltava pois pelistä koko takankäyttö ajan. Parin kuukauden päästä alkavat jo pakkaset paukkumaan, ja kunnon tuuletus ikkunan kautta on todella aikamoista energian hukkaa, kuten Wille totesi.
No, katsellaan ja testataan. Ai niin, kosteusmittari saunassa varmaan helpottaisi testejä.Anna kiukaan olla päällä saunomisen jälkeen, noin 20 minuuttia, sen jälkeen ilmanvaihto kuivaa loput, ikkuna on tarkoitettu myöhempään esim seuraavana päivänä tapahtuvaan tuuletukseen, harvoin suomessa ulkoilma on lämpimämpää, kuin saunan ilma ja näin ollen ikkunan avaaminen ei saunaa kuivata, vaan päin vastoin.
Ikkuna saunassa on muuten hieno juttu, se avartaa saunaa ja on mukava istuskella löylyissä ja katsella ulos. - Topi
saunamies kirjoitti:
Anna kiukaan olla päällä saunomisen jälkeen, noin 20 minuuttia, sen jälkeen ilmanvaihto kuivaa loput, ikkuna on tarkoitettu myöhempään esim seuraavana päivänä tapahtuvaan tuuletukseen, harvoin suomessa ulkoilma on lämpimämpää, kuin saunan ilma ja näin ollen ikkunan avaaminen ei saunaa kuivata, vaan päin vastoin.
Ikkuna saunassa on muuten hieno juttu, se avartaa saunaa ja on mukava istuskella löylyissä ja katsella ulos.Kun kylmempi ulkoilma lämpenee saunassa (avatun ikkuna kautta) sen suhteellinen kosteus laskee ja se kykene sitomaan enemmän vettä. Eli sauna kuivaa.
- Anssi
Topi kirjoitti:
Kun kylmempi ulkoilma lämpenee saunassa (avatun ikkuna kautta) sen suhteellinen kosteus laskee ja se kykene sitomaan enemmän vettä. Eli sauna kuivaa.
Avatussa ikkunassa saunan ilma vaihtuu nopeasti ja sauna myös jäähtyy nopeasti. Ulos menevä höyry tiivistyy karmeihin, aluslautoihin jne. Ei hyvä juttu.
Saunaan tuleva koneellisen ilmanvaihdon korvausilma on myös todella kuivaa ja veläpä lämmintäkin, se kuivaa saunan tehokkaasti.
Itse en erityisemmin kuivata saunaa, normaalin saunomisen jälkeen. Saunassa seisoo Saunatonttu ja sen lämpö pitää saunan lämpösenä ja näin myös kuivana saunomisten välissä. Reippaamman löylyttelyn jälkeen avaan kattoventtiilin saunasta ja laitan ilmanvaihdon suuremmalle. En ole kyllä tutkinut että kuivaako sauna näin menetellen nopeammin.
- epatietoinen
tarvitaanko sähkösaunassa tuloilma putkee
- se siitä
Oikeaoppinen kuivaus tapahtuu niin että kiuasta lämmitetään 20-30 min. saunomisen loputtua. ilmanvaihto voi olla ihan normaalilla.
Sähkökiuas siis pitäisi jättää päälle ja puukiukaassa tämä tapahtuu että heitetään muutama klapi pesään kun saunominen lopetetaan. - 20+8
Itse jätän talvella pakkasten aikaan pesuhuoneen oven raolleeen ja päästän saunan kosteutta asuinhuoneisiin. Vähentää ilmankostuttimen urakkaa ja säästää samalla energiaa.
Muutoin sitten annan saunan kuivua omia aikojaan normaalin ilmanvaihdon avulla, kiukaan jälkilämpö tehostaa kuivumista ja lattialämmitys kuivaa nopeasti lattian nurkista jäännöskosteuden niin, ettei homevaurioita saumasilikoneihin pääse syntymään ainakaan muutaman vuoden aikana.
Sähkösaunassa pitää olla hyvä ilmanvaihto, kuten puulämmitteisissäkin. Varsinaista tuloilmaputkea sähkösaunassa ei välttämättä tarvita, säädettävä poistoilmaventtiili on oltava.- Toimii varmasti
Itse istun kylmässä saunassa, eli en lämmitä ollenkaan. Ei tarvi tuulettaakaan.
- älliä
Huvinsa kullakin. Nauti siitä, ettei tuu hiki.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769