Ari Ajanto?

mja

Hei,
Meillä on muutama taulu, jonka on maalannut "A. Ajanto" kaikki 1950-luvulta. Kaksi niistä on öljyväritöitä, maalaismaisemia.

Kolmas on tosi erikoinen: sedälläni oli tupakka- ja paperikauppa Helsingissä ja rahapulassa oleva taiteilija tarjoutui tupakkakartonkia vastaan tekemään maalauksen. Teos on tehty tummalle samettipäällysteiselle vitriinin vetohyllylle, jossa esiteltiin sytkäreitä tms. Alastonta naista sängyn laidalla esittävä kokovartalofiguuri on piirretty vahaliidulla (samasta kaupasta). Signeeraus "Ajanto -58". Teos majaili vanhempieni makuuhuoneessa, sitten kellarikomerossa, kunnes perin sen.

Onkohan Ajanto ja A.Ajanto sama henkilö kuin Ari Ajanto joka on tunnettu naivistisista töistään? Olen ainakin josain nähnyt Ari Ajanto - taiteilijan maisematauluja. Mahtaako viimemainitun teoksen erikoinen syntyhistoria nostaa sen arvoa? On muuten varsin sutjakan näköinen malli, piirretty ulkomuistista tai mielikuvituksesta.

7

5109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman mitään merkkejä

Hei!
      Luin kirjoituksesi Ari Ajannosta ja kiinnostuin, kun olen nähnyt minäkin ainakin kaksi maisemataulua mummolani seinillä. Ne ovat vanhoja, mutta mielestäni kauniita. Niiden arvoa en tiedä, enkä ole siitä niin kiinnostunutkaan.
      Ajattelin vain, että onkohan kysymyksessä sama taiteilija. Muistaakseni tauluihin on laitettu vain sukunimi.
      Terveisin vanharouva

• ajanto ite

Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.

• Taulu seinälläni !
        ajanto ite kirjoitti:

Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.

Katselin taulua seinälläni, joka kuvaa talvista maisemaa, jossa jäinen vesi lipuu sillan alla.
        Se on ollut lapsuudenkotini seinällä jo 50-luvulta asti.
        Aloin tarkastella tekijää ja nyt tälle taululle tuli paljon syvempi merkitys, kuin "tuttu" taulu lapsuudesta.

• margareetak
        ajanto ite kirjoitti:

Hei,
        oliko isoisäsi/isäsi Santahaminassa upseerina? Otatko yhteyttä!
        [email protected]

• Ajanto

Ari Ajannon taulu koristaa minunkin seinääni. "Artun" värit hehkuvat vuodesta toiseen, sukupolvelta toiselle sammumatta - tunteella :)

• Ari oli setäni. Itsellä muutama taulu. Koko tuotannon määrä en tiedä, mutta paljon niitä on. Ari möi, lahjoitti, vaihtoi etc. taulujaan jonka myötä ne ovat laajalti levinneet.

Hieno, uniikki tyyli hänellä oli.

Leposija Arilla on Puumalan hautausmaalla, kesällä veimme taas kukkia haudalle.

• Anonyymi

Tuntemani Ari Ajanto asui 50-60 luvun taitteessa Seutulassa Kuutamotiellä .Oli maalari.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      225
      4033
    2. Maahanmuuttajien vaikutus Suomen valtiontalouteen positiivinen

Maahanmuuttajat maksavat enemmän tuloveroja kuin saavat tulonsiirtoja. Eroavat persuista tässä suhteessa. Persuista o
      Maailman menoa
      133
      3487
    3. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      295
      2822
    4. Kesäaika on normaaliaika...

...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul
      Maailman menoa
      262
      2344
    5. Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa

taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta
      Maailman menoa
      81
      1986
    6. Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?

Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva
      Ähtäri
      43
      1689
    7. Ulkomaalaistaustaiset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

Selvitys: Ulkomaalaistaustaiset saivat selvästi enemmän työttömyysetuuksia ja toimeentulotukea kuin suomalaistaustaiset.
      Maailman menoa
      51
      1686
    8. Ähtärin päättäjät

Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b
      Ähtäri
      53
      1407
    9. Tulen hulluksi hänestä

Hän on vanha ja varattu. Mutta olen ihan hulluna häneen. Haluan hänet omakseni. Haluan olla hänen kanssaan ajasta ikuisu
      Ikävä
      70
      1328
    10. Ensimmäinen kuukausi palkatatta

Siis ei jumankauta näitä kokoomuksen ehdoituksia. Nytkin joku Otto Meri ehdoittaa, että ensimmäinen kuukausi pitäisi ty
      Kansallinen Kokoomus
      109
      1158
    Aihe