Ari Ajanto?

mja

Hei,
Meillä on muutama taulu, jonka on maalannut "A. Ajanto" kaikki 1950-luvulta. Kaksi niistä on öljyväritöitä, maalaismaisemia.

Kolmas on tosi erikoinen: sedälläni oli tupakka- ja paperikauppa Helsingissä ja rahapulassa oleva taiteilija tarjoutui tupakkakartonkia vastaan tekemään maalauksen. Teos on tehty tummalle samettipäällysteiselle vitriinin vetohyllylle, jossa esiteltiin sytkäreitä tms. Alastonta naista sängyn laidalla esittävä kokovartalofiguuri on piirretty vahaliidulla (samasta kaupasta). Signeeraus "Ajanto -58". Teos majaili vanhempieni makuuhuoneessa, sitten kellarikomerossa, kunnes perin sen.

Onkohan Ajanto ja A.Ajanto sama henkilö kuin Ari Ajanto joka on tunnettu naivistisista töistään? Olen ainakin josain nähnyt Ari Ajanto - taiteilijan maisematauluja. Mahtaako viimemainitun teoksen erikoinen syntyhistoria nostaa sen arvoa? On muuten varsin sutjakan näköinen malli, piirretty ulkomuistista tai mielikuvituksesta.

7

5271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman mitään merkkejä

Hei!
      Luin kirjoituksesi Ari Ajannosta ja kiinnostuin, kun olen nähnyt minäkin ainakin kaksi maisemataulua mummolani seinillä. Ne ovat vanhoja, mutta mielestäni kauniita. Niiden arvoa en tiedä, enkä ole siitä niin kiinnostunutkaan.
      Ajattelin vain, että onkohan kysymyksessä sama taiteilija. Muistaakseni tauluihin on laitettu vain sukunimi.
      Terveisin vanharouva

• ajanto ite

Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.

• Taulu seinälläni !
        ajanto ite kirjoitti:

Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.

Katselin taulua seinälläni, joka kuvaa talvista maisemaa, jossa jäinen vesi lipuu sillan alla.
        Se on ollut lapsuudenkotini seinällä jo 50-luvulta asti.
        Aloin tarkastella tekijää ja nyt tälle taululle tuli paljon syvempi merkitys, kuin "tuttu" taulu lapsuudesta.

• margareetak
        ajanto ite kirjoitti:

Hei,
        oliko isoisäsi/isäsi Santahaminassa upseerina? Otatko yhteyttä!
        [email protected]

• Ajanto

Ari Ajannon taulu koristaa minunkin seinääni. "Artun" värit hehkuvat vuodesta toiseen, sukupolvelta toiselle sammumatta - tunteella :)

• Ari oli setäni. Itsellä muutama taulu. Koko tuotannon määrä en tiedä, mutta paljon niitä on. Ari möi, lahjoitti, vaihtoi etc. taulujaan jonka myötä ne ovat laajalti levinneet.

Hieno, uniikki tyyli hänellä oli.

Leposija Arilla on Puumalan hautausmaalla, kesällä veimme taas kukkia haudalle.

• Anonyymi

Tuntemani Ari Ajanto asui 50-60 luvun taitteessa Seutulassa Kuutamotiellä .Oli maalari.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      434
      3241
    2. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      97
      2507
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      81
      2080
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      133
      1827
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      144
      1697
    6. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      21
      1410
    7. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      83
      1407
    8. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      309
      1188
    9. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      19
      1165
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      1059
    Aihe