Ari Ajanto?

mja

Hei,
Meillä on muutama taulu, jonka on maalannut "A. Ajanto" kaikki 1950-luvulta. Kaksi niistä on öljyväritöitä, maalaismaisemia.

Kolmas on tosi erikoinen: sedälläni oli tupakka- ja paperikauppa Helsingissä ja rahapulassa oleva taiteilija tarjoutui tupakkakartonkia vastaan tekemään maalauksen. Teos on tehty tummalle samettipäällysteiselle vitriinin vetohyllylle, jossa esiteltiin sytkäreitä tms. Alastonta naista sängyn laidalla esittävä kokovartalofiguuri on piirretty vahaliidulla (samasta kaupasta). Signeeraus "Ajanto -58". Teos majaili vanhempieni makuuhuoneessa, sitten kellarikomerossa, kunnes perin sen.

Onkohan Ajanto ja A.Ajanto sama henkilö kuin Ari Ajanto joka on tunnettu naivistisista töistään? Olen ainakin josain nähnyt Ari Ajanto - taiteilijan maisematauluja. Mahtaako viimemainitun teoksen erikoinen syntyhistoria nostaa sen arvoa? On muuten varsin sutjakan näköinen malli, piirretty ulkomuistista tai mielikuvituksesta.

7

4784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman mitään merkkejä

Hei!
      Luin kirjoituksesi Ari Ajannosta ja kiinnostuin, kun olen nähnyt minäkin ainakin kaksi maisemataulua mummolani seinillä. Ne ovat vanhoja, mutta mielestäni kauniita. Niiden arvoa en tiedä, enkä ole siitä niin kiinnostunutkaan.
      Ajattelin vain, että onkohan kysymyksessä sama taiteilija. Muistaakseni tauluihin on laitettu vain sukunimi.
      Terveisin vanharouva

• ajanto ite

Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.

• Taulu seinälläni !
        ajanto ite kirjoitti:

Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.

Katselin taulua seinälläni, joka kuvaa talvista maisemaa, jossa jäinen vesi lipuu sillan alla.
        Se on ollut lapsuudenkotini seinällä jo 50-luvulta asti.
        Aloin tarkastella tekijää ja nyt tälle taululle tuli paljon syvempi merkitys, kuin "tuttu" taulu lapsuudesta.

• margareetak
        ajanto ite kirjoitti:

Hei,
        oliko isoisäsi/isäsi Santahaminassa upseerina? Otatko yhteyttä!
        [email protected]

• Ajanto

Ari Ajannon taulu koristaa minunkin seinääni. "Artun" värit hehkuvat vuodesta toiseen, sukupolvelta toiselle sammumatta - tunteella :)

• Ari oli setäni. Itsellä muutama taulu. Koko tuotannon määrä en tiedä, mutta paljon niitä on. Ari möi, lahjoitti, vaihtoi etc. taulujaan jonka myötä ne ovat laajalti levinneet.

Hieno, uniikki tyyli hänellä oli.

Leposija Arilla on Puumalan hautausmaalla, kesällä veimme taas kukkia haudalle.

• Anonyymi

Tuntemani Ari Ajanto asui 50-60 luvun taitteessa Seutulassa Kuutamotiellä .Oli maalari.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3869
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3485
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3328
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2628
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      114
      1532
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1076
    10. Ihmettelen moderointia

Palstalta häviää ihan asiallisia keskusteluketjuja mutta tuon yleensä yhden kirjoittamat homoketju saavat olla ihan rauh
      Luterilaisuus
      243
      1007
    Aihe