Hei,
Meillä on muutama taulu, jonka on maalannut "A. Ajanto" kaikki 1950-luvulta. Kaksi niistä on öljyväritöitä, maalaismaisemia.
Kolmas on tosi erikoinen: sedälläni oli tupakka- ja paperikauppa Helsingissä ja rahapulassa oleva taiteilija tarjoutui tupakkakartonkia vastaan tekemään maalauksen. Teos on tehty tummalle samettipäällysteiselle vitriinin vetohyllylle, jossa esiteltiin sytkäreitä tms. Alastonta naista sängyn laidalla esittävä kokovartalofiguuri on piirretty vahaliidulla (samasta kaupasta). Signeeraus "Ajanto -58". Teos majaili vanhempieni makuuhuoneessa, sitten kellarikomerossa, kunnes perin sen.
Onkohan Ajanto ja A.Ajanto sama henkilö kuin Ari Ajanto joka on tunnettu naivistisista töistään? Olen ainakin josain nähnyt Ari Ajanto - taiteilijan maisematauluja. Mahtaako viimemainitun teoksen erikoinen syntyhistoria nostaa sen arvoa? On muuten varsin sutjakan näköinen malli, piirretty ulkomuistista tai mielikuvituksesta.
Ari Ajanto?
7
4378
Vastaukset
- ilman mitään merkkejä
Hei!
Luin kirjoituksesi Ari Ajannosta ja kiinnostuin, kun olen nähnyt minäkin ainakin kaksi maisemataulua mummolani seinillä. Ne ovat vanhoja, mutta mielestäni kauniita. Niiden arvoa en tiedä, enkä ole siitä niin kiinnostunutkaan.
Ajattelin vain, että onkohan kysymyksessä sama taiteilija. Muistaakseni tauluihin on laitettu vain sukunimi.
Terveisin vanharouva- ajanto ite
Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.
- Taulu seinälläni !
ajanto ite kirjoitti:
Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.
Katselin taulua seinälläni, joka kuvaa talvista maisemaa, jossa jäinen vesi lipuu sillan alla.
Se on ollut lapsuudenkotini seinällä jo 50-luvulta asti.
Aloin tarkastella tekijää ja nyt tälle taululle tuli paljon syvempi merkitys, kuin "tuttu" taulu lapsuudesta. - margareetak
ajanto ite kirjoitti:
Hei,
oliko isoisäsi/isäsi Santahaminassa upseerina? Otatko yhteyttä!
[email protected]
- Ajanto
Ari Ajannon taulu koristaa minunkin seinääni. "Artun" värit hehkuvat vuodesta toiseen, sukupolvelta toiselle sammumatta - tunteella :)
Ari oli setäni. Itsellä muutama taulu. Koko tuotannon määrä en tiedä, mutta paljon niitä on. Ari möi, lahjoitti, vaihtoi etc. taulujaan jonka myötä ne ovat laajalti levinneet.
Hieno, uniikki tyyli hänellä oli.
Leposija Arilla on Puumalan hautausmaalla, kesällä veimme taas kukkia haudalle.- Anonyymi
Tuntemani Ari Ajanto asui 50-60 luvun taitteessa Seutulassa Kuutamotiellä .Oli maalari.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232538- 1351945
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631276Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151271En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771131Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351122HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio271113Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451079Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉831029Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse60992