Mitä on scifi?

Kristalliruusu

Moi!

Lueskelin tuossa pari viestiä alla jonkun hehkutusta Asimovin säätiöstä. SIinä oli hieno pieni tynkä nykyisestä scifikäsityksestä.

Edellinen vaimoni ei ikupäivänä suostunut tarttumaan Heinlainiin tahi muuhunkaan science-fiction teokseen. Hänellä oli sellainen stereotypia, että scfin perusajatus on piipittävä robotti...

...itselleni se on jotain Ursula Le Quinin sanoin: "väline", suoraa lainausta kun en muista enkä viitsi noita lukuisia hänen kirjoittamiaan loistavia novelleja kahlata lävitse.

Sain muuten tuosta scifivihaajasta tarpeekseni jo yli kymmenen vuotta sitten :)

7

1597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

Meillä vaimo ei pahemmin kirjoja lue, mutta yritän ylläpitää itse harrastusta molempien puolesta.

Ja mitä siihen scifiin tulee... Vaikeahan niitä rajoja on tarkkaan vetää ja aina löytyy niitä "rajoja rikkovia" esimerkkejä. Ja hyvä niin. Olisihan se aika tylsää muuten.

Itselleni Scifi on jokin sellainen teos, jossa tiede, teknologia tai pelkkä visio tulevaisuudesta on sen verran keskeisessä asemassa, että sen poistamalla tarinasta jäisi jotain olellista pois. Tällä saa sisällytettyä scifiin Orvellin 1984:n (vaikka sen kuvaama "teknologia" taitaakin olla täysin vanhentunutta nykyään, on se edelleen scifiä juurikin tuon vision takia), melkein kaikki avaruusoopperat ja jokaisen kovan scifin edustajan.

Luulisin.

• MarkiisiDeFuckingÅmÅl

Sama ongelma oli mun ex-kihlatulla. Se piti sci-fiä jonain pikkupoikien harrastuksena, mutta jos joskus pyysin sitä LUKEMAAN itse jonkun kirjan, vaikka Asimovilta tai Clarkelta, niin se ei tasan edes suostunu lukemaan. Ei semmosen ihmisen kanssa voi olla, joka kieltäytyy ajattelemasta ja lukemasta. Joten emme enää olekaan yhdessä.

Sci-fi on minulle mielikuvituksen lentoa, jossa kirjailija kysyy itseltään "entäs jos..." ja lähtee siitä kehittään tarinaa, joka vaikuttaa jotenkin mahdolliselta tulevaisuudessa tai jollain toisella planeetalla. Jos tarina vaikuttaa liian yliampuvalta, niin se on sitten fantasiaa eikä sci-fiä, mutta voi olla hyvä silti.

• hihiih

PÖÖÖÖÖÖÖÖ

• liver of darknessss

Teitkö tämän avauksen nalkuttaaksesi exästäsi vai haluatko todella puhua scifistä?

• evolution by tech

Scifihän on meneillään olevan hetken näkemys tulevaisuudesta.

Esim. Starwarsia en pidä scifinä vaan fantasiana.

Itse olen vallan tykästynyt Alastair Reynoldsin revelation space sarjaan joka on kyllä synkkää ja tömäkkää luettavaa. Varsinkin transhumanismi näkyy noissa kirjoissa hyvin.
      Myös William Gibson on vaikuttanut omaan elämääni merkittävästi, kiitos Gibsonin, päädyin ict alalle ja kärsin eräänlaisesta teknologia fetismistä.

Tämän päivän Sci-fi on huomisen Sci-faktaa.

• iloinentiede
    • mani-festo

Perinteinen (ja aika paljon uusikin mitä on) scifi on kuollut. Teknologia ei ole enää unelmien aihe...fantasiascifi on fantasiaa, ei scifiä. Madonreiät ja tekniset kikkailut ja aikamatkailut ei enää nykyihmistä sykähdytä. Todellisuus on tarua ihmeellisempää jo nyt geenimanipulaatioineen ja näkymättömyysviittoineen.

Tulevaisuuden scifi löytyy samalta osastolta kirjastoista kuin Heminwayt ja Päätalot ja Kingit. Suunnannäyttäjiä Corman McCarthyn Tie ja Justin Cronin Ensimmäinen Siirtokunta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      192
      2689
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      276
      2438
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      34
      2301
    4. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      211
      2287
    5. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1404
    6. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1234
    7. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1209
    8. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1082
    9. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      1050
    10. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      84
      967
    Aihe