Mitä on scifi?

Kristalliruusu

Moi!

Lueskelin tuossa pari viestiä alla jonkun hehkutusta Asimovin säätiöstä. SIinä oli hieno pieni tynkä nykyisestä scifikäsityksestä.

Edellinen vaimoni ei ikupäivänä suostunut tarttumaan Heinlainiin tahi muuhunkaan science-fiction teokseen. Hänellä oli sellainen stereotypia, että scfin perusajatus on piipittävä robotti...

...itselleni se on jotain Ursula Le Quinin sanoin: "väline", suoraa lainausta kun en muista enkä viitsi noita lukuisia hänen kirjoittamiaan loistavia novelleja kahlata lävitse.

Sain muuten tuosta scifivihaajasta tarpeekseni jo yli kymmenen vuotta sitten :)

7

1350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Meillä vaimo ei pahemmin kirjoja lue, mutta yritän ylläpitää itse harrastusta molempien puolesta.

      Ja mitä siihen scifiin tulee... Vaikeahan niitä rajoja on tarkkaan vetää ja aina löytyy niitä "rajoja rikkovia" esimerkkejä. Ja hyvä niin. Olisihan se aika tylsää muuten.

      Itselleni Scifi on jokin sellainen teos, jossa tiede, teknologia tai pelkkä visio tulevaisuudesta on sen verran keskeisessä asemassa, että sen poistamalla tarinasta jäisi jotain olellista pois. Tällä saa sisällytettyä scifiin Orvellin 1984:n (vaikka sen kuvaama "teknologia" taitaakin olla täysin vanhentunutta nykyään, on se edelleen scifiä juurikin tuon vision takia), melkein kaikki avaruusoopperat ja jokaisen kovan scifin edustajan.

      Luulisin.

      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

        Sama ongelma oli mun ex-kihlatulla. Se piti sci-fiä jonain pikkupoikien harrastuksena, mutta jos joskus pyysin sitä LUKEMAAN itse jonkun kirjan, vaikka Asimovilta tai Clarkelta, niin se ei tasan edes suostunu lukemaan. Ei semmosen ihmisen kanssa voi olla, joka kieltäytyy ajattelemasta ja lukemasta. Joten emme enää olekaan yhdessä.

        Sci-fi on minulle mielikuvituksen lentoa, jossa kirjailija kysyy itseltään "entäs jos..." ja lähtee siitä kehittään tarinaa, joka vaikuttaa jotenkin mahdolliselta tulevaisuudessa tai jollain toisella planeetalla. Jos tarina vaikuttaa liian yliampuvalta, niin se on sitten fantasiaa eikä sci-fiä, mutta voi olla hyvä silti.


    • hihiih

      PÖÖÖÖÖÖÖÖ

    • liver of darknessss

      Teitkö tämän avauksen nalkuttaaksesi exästäsi vai haluatko todella puhua scifistä?

    • evolution by tech

      Scifihän on meneillään olevan hetken näkemys tulevaisuudesta.

      Esim. Starwarsia en pidä scifinä vaan fantasiana.

      Itse olen vallan tykästynyt Alastair Reynoldsin revelation space sarjaan joka on kyllä synkkää ja tömäkkää luettavaa. Varsinkin transhumanismi näkyy noissa kirjoissa hyvin.
      Myös William Gibson on vaikuttanut omaan elämääni merkittävästi, kiitos Gibsonin, päädyin ict alalle ja kärsin eräänlaisesta teknologia fetismistä.

      Tämän päivän Sci-fi on huomisen Sci-faktaa.

    • iloinentiede
    • mani-festo

      Perinteinen (ja aika paljon uusikin mitä on) scifi on kuollut. Teknologia ei ole enää unelmien aihe...fantasiascifi on fantasiaa, ei scifiä. Madonreiät ja tekniset kikkailut ja aikamatkailut ei enää nykyihmistä sykähdytä. Todellisuus on tarua ihmeellisempää jo nyt geenimanipulaatioineen ja näkymättömyysviittoineen.

      Tulevaisuuden scifi löytyy samalta osastolta kirjastoista kuin Heminwayt ja Päätalot ja Kingit. Suunnannäyttäjiä Corman McCarthyn Tie ja Justin Cronin Ensimmäinen Siirtokunta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe