Miten kani saa syömään heinää?

Tiara

Olen kokeillut nyt kaikkia keinoja kanilleni, joka ei suostu syömään heinää. Syö kyllä ruoho, salaatti ja porkkanaa,jos se on raastettu. Mutta ei syö enää kurkkua. Pentuna söi kyllä. Minkä takia ei nyt suostu? Myös kanin hampaat kasvaa helposti, koska sen leut eivät kohtaa. Hampaat saa kasvaa vapaasti. Vien sen 2krt kuukaudessa eläinlääkäriin. Onko muilla samoja ongelmia?

20

3450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teuge

      onko se heinä hyvälaatusta ettei se ole ihan ruskeaa ja haise pahalle? heinän pitäisi tuoksua hyvälle ja olla vihreää.. tai sitten sillä on hampaat liian pitkät ja se yksinkertasesti pysty syömään.. syötä sille kaikkea kovaa esim pajunoksia/jonkun muun puun oksia (meijän pupu järsii jopa halkoja :) ), näkkileipää, siementankoja jne.. onko sulla pellettejä?

      • tiara

        Olen kattonut ettei heinässä ole mitää vikaa. Eikä sillä nyt ole hampaiden kanssa ongelmia kävin vähään aikaan sitten leikauttamassa. Eläinlääkäri ei tiedä mistä johtuu ettei syö heinää.( Söi joskus nuorena) En ole tainnut antaa sille pelletttejä, mistä niitä saa? Olen tarjonnut siementankoja, merkkasi ne leualle eikä syönnyt sama juttu oksien kanssa. Eläinlääkäri ei ole tässäkään asiassa osannut auttaa.. Mulla taitaa olla aika nirso kani.. =)


      • tiara
        tiara kirjoitti:

        Olen kattonut ettei heinässä ole mitää vikaa. Eikä sillä nyt ole hampaiden kanssa ongelmia kävin vähään aikaan sitten leikauttamassa. Eläinlääkäri ei tiedä mistä johtuu ettei syö heinää.( Söi joskus nuorena) En ole tainnut antaa sille pelletttejä, mistä niitä saa? Olen tarjonnut siementankoja, merkkasi ne leualle eikä syönnyt sama juttu oksien kanssa. Eläinlääkäri ei ole tässäkään asiassa osannut auttaa.. Mulla taitaa olla aika nirso kani.. =)

        olen syöttänyt niitäkin, mutta syö oikein nihkeesti niitä. Ostan usein eläinkaupasta sille ruokaa, söi jos haluaa...


    • hik

      Kirjoitit, että kanisi leuat eivät kohtaa. Entäpä, jos kanisi kokee tästä johtuen kipua kovaa syödessään, eikä syö siksi heinääkään.

      • Jari

        Kanisi todennäköisesti kärsii. Ei ole normaalia, ettei sillä olisi ruokahalua. Jos se ei pysty purentavian tai leukavian vuoksi syömään kunnolla, niin se voi vähitellen kuolla nälkään. Mietipä myös sitä, onko se joskus pudonnut jostakin korkealta ja loukannut siten luustoansa. Joten: mars, mars, heti eläinlääkäriin, ettei kanisi kärsi aiheettomasti!


      • tiara
        Jari kirjoitti:

        Kanisi todennäköisesti kärsii. Ei ole normaalia, ettei sillä olisi ruokahalua. Jos se ei pysty purentavian tai leukavian vuoksi syömään kunnolla, niin se voi vähitellen kuolla nälkään. Mietipä myös sitä, onko se joskus pudonnut jostakin korkealta ja loukannut siten luustoansa. Joten: mars, mars, heti eläinlääkäriin, ettei kanisi kärsi aiheettomasti!

        Olen viennyt kanin eläinlääkäriin ja ei ole löytynyt mitään. Eikä ole pudonnut. Siis syö muuta ruokaa mutta ei heinää.. Eläinlääkäri sano että kaikki kanit ei syö heinää.. Mutta kun se söi nuorena. Tämä hammasvika on ollut sillä pienestä asti. Eikä sillä ole piikkejä( jotka estää heinänä syömisen, leikattu ne pois.) Kanilla ei ole todettu mitään tautiakaan..Eli kyllä kani on terve. Olen puhunut tästä eläinlääkärilla( kahdelle erille) ja kumpikaan ei ymmärrä miksei syö heinää, mutta syö kumminkin ruoho, porkkanaa ja salaattia...


      • ~mira~
        tiara kirjoitti:

        Olen viennyt kanin eläinlääkäriin ja ei ole löytynyt mitään. Eikä ole pudonnut. Siis syö muuta ruokaa mutta ei heinää.. Eläinlääkäri sano että kaikki kanit ei syö heinää.. Mutta kun se söi nuorena. Tämä hammasvika on ollut sillä pienestä asti. Eikä sillä ole piikkejä( jotka estää heinänä syömisen, leikattu ne pois.) Kanilla ei ole todettu mitään tautiakaan..Eli kyllä kani on terve. Olen puhunut tästä eläinlääkärilla( kahdelle erille) ja kumpikaan ei ymmärrä miksei syö heinää, mutta syö kumminkin ruoho, porkkanaa ja salaattia...

        Me lopetettiin meidän kani (n. 2 vuotta sitten) kun sillä oli hammasvika. Olisi tullut niin kalliiksi ja mikä pahempaa, kani olisi tressaantunut, kun sitä kokoajan oltaisiin viety eläinlääkäriin hampaita lyhentämään...


    • Sonkku

      mahdollista, että heinä ei olisi aivan tuoretta. kanit ovat melöko nirsoja sen tuoreuden kanssa. osta mieluummin paperipusseissa myytävää heinää. niissä se on tuoreempaa, sillä sielläpääsee ilma kiertämään kunnolla. vaikkamuovipakkauksissa olisikin aukot ilmalle ei se silti kierrä kunnolla. hyvä että huolehdit tuon hammasasian kunnolla, etkäpäästä hampaita kavamaan liian pitkiksi. kanisi varmasti kiittää siitä sinua siitä, vaikka eläinlääkärireissut eivät kivoja olisikaan. ainakin kanisi pystyy syömään. kurkkua ei edes kannata antaa, sillä siinä ei ole lähes mitään vitamiinejä,joten ei sen syöttämisestä, mitään hyötyä ole. sinun kanisi taitraa olla erityisen rantuu ruuan suhteen. jokainen kani on yksilö ja toiset pitävät toisesta ja toiset toisesta ruuasta.kokeile myös antaa kaikkein mehukkaimpia porkkanoita(vähän makeita. maista itse niin tiedät, mikä sinusta maistuu hyvälle ja anna se kanillesi. jotkut porkkanat ovat vähän kitkeria tai happamia. entinen kanini ei oikeen tahtonut syödä omenaa muutakuin sillon kun itse söin omenan ja annoin kantapalan sille. silloin kyllä maittoi ja omena meni hujauksessa, kun taas jos halkaisi palan se vain järsi vähän reunoista ja omenassakin on sama juttu kuin porkkanoissa.jotkut ovat kitkerämpiä kuin toiset. toivottavasti oli apua.

      • Angelo

        Voisit koittaa pehmentää/piennentää ruokaa.Vaihtaa ruuan laatua ns.Merkkiä
        Tai koita eri eläinlääkärillä.


    • Tupuna

      Miten kanilla on ruokaa tarjolla? Kani voi olla vaan kranttu, jos sillä on aina jotain parempaa tarjolla. Esim jotkut kanit tykkäävät pelleteistä niin paljon, että unohtavat syödä heinää, jos on aina pellettejä tarjolla.

      Tarjoile kanillesi vihanneksia / pellettejä kahdesti päivässä ja aina säännöllisesti samaan aikaan. Muutoin pidä tarjolla vain heinää, jos se alkaisi sítten kelvata, kun kani tietää, ettei muuta herkkua tipu. Pidä huoli, että heinä on hyvälaatuista. Pellettipakettien kyljestä löytyy oikea pellettien annostusmäärä suhteessa kanisi painoon. En tiedä, ovatko pelletit muutoin välttämättömiä kanin ruokavaliossa, mutta hyvälaatuisissa pelleteissä on kanin tarvitsemia ravinteita (älä osta ravinneköyhää heinäpellettiä). Pellettejä ei saisi antaa liikaa, koska niissä on vähän kuituja ja jos kani ei omatoimisesti syö heinää, kani voi saada ilmavaivoja ja pehmeä, vähäkuituinen massa pakkautuu ruuansulatuskanavaan. Toteuta muutos HITAASTI. Eli jos kanillasi on ollut aina vihanneksi tms tarjolla, kokeile aluksi lyhyitä taukoja, jolloin kanillasi ei ole muuta kuin heinää tarjolla. Sitten pidennät vähitellen heinäaikaa, kunnes lopulta kani saa vihanneksi ja pellettejä vain kahdesti päivässä.

      Kannattaa myös pitää heinää esillä runsaasti ja vaihtaa heinä usein esim. viikon välein. Heinässäkin on erilaisia kasveja ja kani saattaa valikoida sieltä "rusinat pullasta", jolloin kuukauden heinätelineessä seisova pieni heinämäärä ei todellakaan kiinnosta. Heinää kannattaa laittaa myös sellaisiin paikkoihin, missä kani tykkää oleskella. JOs kani ei heinästä tykkää, ei se pompi lempipaikkansa ulkopuolelle sitä etsimään. Suuri osa kaneista tykkää myös syödä heinää kakkiessaan, joten voit laittaa vähän heinää myös vessalaatikkoon, kunhan muistat vaihtaa heinät usein. Heinänsyönnistä voi yrittää myös leikkiä eli otat korsia käteesi ja kutittelet niillä kanisi leukaa.

      Yksi mikä toimii kanimaailmassa hyvin, on kaverin esimerkki. Jos otat kanillesi heinää syövän kanikaverin, todennäköisesti toinenkin oppii syömään heinää.

      Kannattaa tarjota vihanneksiakin mahdollisimman monipuolisesti, jottei kani totu yksipuoliseen ruokavalioon. Jos tuokavaliosta puuttuu jotain jonkin aikaa, kani tottuu olemaan ilman sitä. Esim vihannekset ovat sesonkituotteita ja helposti jotain tiettyä ei tule ostettua pariin kuukauteen hinnan, huonon laadun tai ulkomaisuuden takia. Toisaalta kanit karsastavat helposti kaikkea uutta. Esim omat kanini eivät syö kurkkua enää, koska sitä ei useinkaan ole tarjolla. Yrttejä kanit eivät syöneet moneen päivään, koska ne haisivat oudoille ja voimakkaalle, mutta nyt kun ne ovat päässeet yrttien makuun, tilli, persilja ja erityisesti se omituisin basilika on suurta herkkua. Ne vaan haistelivat ja kiersivät porkkanan ja salaatin joukossa olevia outoja hajuja ekana päivänä, tionen ehkä maistoi hieman, kolmantena maistoi molemmille vähän enemmän ja nyt hotkivat kilpaa kaikkea vihertävää.

      Kannattaa myös ottaa selvää, onko eläinlääkärisi pätevin mahdollinen kanien suhteen. Ehkei vaihtoehtoja ole, mutta pieneläinlääkärit ovat usein suuntautuneet johonkin. Ei kannata lääkäriä lähteä syyttelemään, mutta kysele paikkakuntasi kani-ihmisiltä, onko jokin tietty lääkäri erityisen hyvä kaniasioissa.

    • Tyyppi ;)

      Niin.. Meidänkin kanilla oli hammasvikoja, jonka vuoksi tämä täytyi sitten lopettaa. Se ei voinut syödä heinää pitkien hampaiden takia, ja se oli kovin stressaantunut hampaiden lyhennyksestä.. Lepää rauhassa pikkuinen

    • Jalmari-poika

      Heinä on kanin perusruokaa, jota sillä tulee aina olla saatavilla.

      Jos kani on lihava, niin pellettien määrää vähennetään esim. niin, että ruokakupin pohja vain täyttyy päivittäin pelleteistä.

      Jotkut kanin hoitajat ovat kertoneet, että ovat saaneet heinää vieroksuvan kanin syömään, jos heinä on tosiaan kuivaa ja jos sitä annetaan kanille ainoana ruokana n. 3-4 päivän ajan (veden lisäksi).

    • ,,,,,,,

      voisko olla näin, että saa liikaa es.täysrehu pellettejä???tai vihanneksia???itse totesin kun vähensin ja luin tietoa rehun määristä,johan heinä alkoi maistumaan.anna hobby pluss täysrehua kahvimitallisen aamulla ja mitallisen alkuillasta vain.....heinää hyvälaatuista kokoajan,porkkanaa vain pieniä määriä 2-3 krt.pvässä plus muita vihanneksia.näkkäriä pikkupaloja kun menee nukumaan ja siemen tikkuja ehkä 1 kerta viikossa,ja 2 päivänä saa syödä sen-mineraali ja suola kivi on.syötän Adalle heinää välillä ja illalla laitan häkin kaltereihin heinätupsuja jää rauhassa puputtamaan niitä ja tumma lakana päälle-vähän nyppii paloja lakanasta mutta ei syö niitä.näin meillä on Onnellinen kani tyttö:))))köpöttelee vapaana päivät, jos olen kotona,menee häkkiinsä kun pyydän!!!!! anna aamuisin paahtoleivästä palan kun Ada tulee kerjäämään kun juon aamukahvini.)))rutiinit tärkeitä kanille!!!!!!!

    • .......

      Osta eläinkaupasta täysrehupellettiä es.hoppy plus versala laga on hyvä.ja hyvä laatuista timotei heinää,joka vihreätä ja pitkiä korsia joukossa!!!!älä yliruoki kaniasi,tosi pienellä määrällä rehua tulevat toimeen,syövät heinää enemmän.annostelen täysrehu pell.kahvimitalla aamuin ,ja iltapäivällä noi.klo.17-. 1 mittax2.........alkuillasta enää pala näkkäriä,pajunoksia.porkkana pieni pala ehkä salaattia.omena pala ja tutumaan........

    • heinät

      Annetaanko huonoa heinää vai pelettiä, valitettavasti monet heinät ovat niin huonoja että on pakko antaa pelettiä, , joten katso ravintoarvoja

    • virkeä kani

      kannattaa ostaa hyvälaatuista heinää,eläinkaupat myyvät, sekä viljelijät.Vantaalla hyvä pieni eläinkauppa myy todella hyvälaatuista timotei heinää!!!!!suosittelen.ei mitään kaupan osku moskaa, jossa keltaisia korsia ja pölyää ja voi olla homeessa:(((oma kanini voinut hyvin ja korsirehu kelpaa,,,,faunatar myy myös hyvää heinää,kannattaa katsoa tarkasti paketit....kyllä kani tarvitsee molempia.täysrehu pellettiä pieniä määriä.oma kanini ei jaksa paljon kerralla noin kahvimitallinen ja menee potköttämään kun syönyt!!!!!!!!syötän myös hobby plus versala laga paras rehu kaikista!!!!!!!!!!!h!yväksi todettu ja edullinen

    • tomega

      kokeile toisenlaista heinää. maatiloilta saa yleensä ostettua halvalla. kani varmaankin söisi mieluummin lehtevää ja vähäkortista heinää.
      jos timotei ei maistu, kokeile vaikkapa seoskuivaheinää, missä on eri kasveja sekaisin (esim. timotei, nurminata, apila)

    • tania78

      Kaikki kanit eivät syö heinää. Tästä huolimatta ne pärjäävät.
      Jos se voi noin hyvin niin mikäs siinä... Kai olet kokeillut kuivattaa itse ?
      Voisit kokeilla myös muuta kuivaa ja kovaa.

      Onhan takahampaat myös tarkastettu mahdollisien piikkien varalta?

      Hampaita ei tarvitse leikata noin usein jos saisi kanin syömään jotain kovaa.
      Meilllä aikoinaan toimi kun tarjosi tuoreen oksan naaman eteen: Se oli pakko purra poikki. =)
      Lisäksi opettelin itse leikkaamaan hampaat. Näin ollen kani ei stressaannu, vaan tottuu hyvin pian toimenpiteeseen - kuten kynsien leikkuuseenkin ! Toimenpide ei stressaa sen enempää.

      Kysy lääkäriltä voisiko hän neuvoa leikkuun.

    • Anonyymi

      Mun kani ei syö muuta ku nameja ja heinää eikä tahdo juoda pullosta vaan kiposta?!

    • Anonyymi

      No meillä samoja ongelmia kani ei ole syönyt 2 päivään heinää joten oon antanut kuivamuonaa ja vähän tuoretta ruohoa ja sitä se on syönyt mutta
      Kuivaa se ei syö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe