Hoitajat syrjii lastani!!!

versace12

Onko muilla vastaavanlaista tilannetta ollut,ja miten olette ottaneet asian esille..
Eli useana aamuna vien lastani tarhaan,tyttöni on hieman ujo ja hiljainen joka tarvitsis rohkasua ja kunnioitusta että hänkin on tervetullut jne..Mutta aamuisin kun vien hänet,ni tuskin kukaan sanoo huomenta tai tulee edes vastaanottamaan lastani, näyttävät muka todella kiireisiltä vaikka siellä on useampikin täti,jotta edes yksi tulisi sanomaan huomenta jne...en tiedä miten ylipäätänsä tarha päivät sujuvat.mutta sama homma kun haen, aina kysyn miten päivä on menny ja jne,ni kerran sain tosi tylyn vastauksen tosi nyrpistyneen oloisena, että hyvin menee,kyllä kerromme jos on jotain eriytistä huomioitavaa.tuli vaan sellanen olo ettei tarvi kysyä,vaikka jokainen vanhempi on varmasti kiinostunut miten lapsen päivä on menny.ja itse kun olen 24.v tosi nuoren näköinen ja muut lasten vanhemmat on sellaisia 30.v ja vanheman näköisiä jne..ja useasti huomannu kun haen lapseni että kyllä ne tarhatädit höpisee siellä niiden muiden vanhempien kanssa mutta mun kanssa ei,mistä johtuu,oisko minun ikä kyseessä ja jotenkin aliarvioidaan tai jotain,mutta en tiedä miten otan asian esille,koska aikasempina vuosina on myös ollut jotain pientä erimielisyyksiä asioista ja jotenkin tarhatädit sitten ovat muuttuneet että heitä on vaikea lähestyä,ja pelko itsellä siitä et nyt jos menen sanomaan omia mielipiteitä että vaikeuutuko tilanne ja lastani kohdellaan edelleen eri asemassa kuin muita.minusta kaikki lapset ovat samanarvosia päiväkodissa,olkoot lapset mistä olosuhteista vaan,lapsihan voi kokea itsensä todella ulkopuoliseki itsensä,muutenkin kun hieman ujo..miten toimia tilanteessa.Tänäkin aamuna tuli tosi huono fiilis itselleni kun vein lapseni tarhaan (tyttö 5.v ja poika 4.v ) Eri ruhmissä,mutta poikani oli mukana kun vein tyttöni,ja saman aikasesti sinne tuotiin tyttöni paras kaveri jolla oli kanssa veli siinä mukana joka oli menossa eri rymnään.mutta joka tapauksessa yks tädeistä yli innokkaasti huusi huomenta toiselle tytölle ja sen veljelle oikeen nimeltä ja kyseli edellisen päivä kuulumisia näiltä lapsilta vaikka poika ei kuulunut siihen ryhmään,minun tytölle ei huomenta sanottu missään vaiheessa,ja miettien että siinä oli eri ryhmän poikakin mukana joka huomioitiin mutta ei oman ryhmän lapsia,siinä sitten lapseni seisovat hoo moilasin, ja itellekkin tuli vähän tyhmä fiilis et miten tässä tilanteessa nyt sit toimia.

12

2332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monenlaista virhetta

      Olet lastesi aiti ja sinun tehtavasi on suojella heita aikuisten ihmisten mielivallalta. Sovi tapaaminen paivakodin johtajan kanssa ja kerro, etta olet loukkaantunut lastesi puolesta ja haluat tilanteeseen korjausta.

      Jos asia ei ota selvitakseen, vaihda hoitopaikkaa.

      • versace12

        Kiitos vastauksestasi.se on totta että minä olen vanhempi ja minullakin on oikeudet,mutta toisinaan tuntuu että kaikki on helpommin sanottu kuin tehty.tässäkin tilanteessa,monien yhteenottojen takia aina hetken hyvä ja sit tilanne sama,ja kun miettii lasta ni oisko se hänelle hyvä vaihtaa päiväkotia kesken,koska hänelläkin on yksi paras kaveri siellä ketä luo hänelle turvaa ja sen sellasta,mutta kun ne on nee aikuiset,ja huomannu monesti kun huomautellu heille ni ne ottaa itteensä ja sen huomaa heidän käyttäymisestään.musta todella törkeää,mutta kai se on tässä tilanteessa nyt vaan otettava asia puheeks,kyllä tilanne varmaan joskus muuttuu.


      • aikoinani
        versace12 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.se on totta että minä olen vanhempi ja minullakin on oikeudet,mutta toisinaan tuntuu että kaikki on helpommin sanottu kuin tehty.tässäkin tilanteessa,monien yhteenottojen takia aina hetken hyvä ja sit tilanne sama,ja kun miettii lasta ni oisko se hänelle hyvä vaihtaa päiväkotia kesken,koska hänelläkin on yksi paras kaveri siellä ketä luo hänelle turvaa ja sen sellasta,mutta kun ne on nee aikuiset,ja huomannu monesti kun huomautellu heille ni ne ottaa itteensä ja sen huomaa heidän käyttäymisestään.musta todella törkeää,mutta kai se on tässä tilanteessa nyt vaan otettava asia puheeks,kyllä tilanne varmaan joskus muuttuu.

        törmäsin samanlaiseen käytökseen kun vein lasta hoitoon. Kukaan ei tullut vastaan eteiseen , hakiessa ei kukaan hoitajista tullut vastaan kertoakseen päivän tapahtumista, saattoivat kyllä jutella keskenään jossakin pihan perällä. Oli vähän vaivautunut olo et viitinkö mennä keskeyttämään heidän keskustelunsa ja kyselemään päivän tapahtumista.
        Nyt teen työtä perhepäivähoitajana itse ja olen monesti ajatellut että jos olisi silloin ollut tämä viisaus ja rohkeus niin olisin vaatinut että minulle kerrotaan lapseni päivästä oma-aloitteisti.Tosi ylimielistä käytöstä hoitajilta, älä ole liian kiltti kun on lapsestasi kyse, olitpa minkä ikäinen tahansa, vaan pidä puolesi ja ennenkaikkea lapsesi puolta ja sano hoitajille että sinulla on oikeus tietää mitä lapsesi on päivän aikaan puuhannut ja heillä on velvollisuus se kertoa.


      • ei yleensä
        aikoinani kirjoitti:

        törmäsin samanlaiseen käytökseen kun vein lasta hoitoon. Kukaan ei tullut vastaan eteiseen , hakiessa ei kukaan hoitajista tullut vastaan kertoakseen päivän tapahtumista, saattoivat kyllä jutella keskenään jossakin pihan perällä. Oli vähän vaivautunut olo et viitinkö mennä keskeyttämään heidän keskustelunsa ja kyselemään päivän tapahtumista.
        Nyt teen työtä perhepäivähoitajana itse ja olen monesti ajatellut että jos olisi silloin ollut tämä viisaus ja rohkeus niin olisin vaatinut että minulle kerrotaan lapseni päivästä oma-aloitteisti.Tosi ylimielistä käytöstä hoitajilta, älä ole liian kiltti kun on lapsestasi kyse, olitpa minkä ikäinen tahansa, vaan pidä puolesi ja ennenkaikkea lapsesi puolta ja sano hoitajille että sinulla on oikeus tietää mitä lapsesi on päivän aikaan puuhannut ja heillä on velvollisuus se kertoa.

        mennä lapsia vastaan eteiseen, vaan vanhemmat tuovat heidät ryhmän joko ruokahuoneeseen tai leikki/lepohuoneeseen. Ja pihalla voi myös ihan rohkeasti vanemmat mennä hoitajan luokse, jos ei hoitaja tule itse luokse.
        Kannattaa ottaa asia puheeksi ihan kunnolla. Mutta koita itse mennä sanomaan aamulla huomenta ja pyydä lapsiasia sanomaan huomenta ja koita itse jutella jotain hoitajalle. Jos ei mitään reaktiota tule, voit pyytää hoitajaa joko juttelemaan sivummalle ja kysyt mikä mättää tai otat yhteyttä johtajaan, joka sitten saa selvittää mikä tähän on syynä.


      • eri taloissa
        ei yleensä kirjoitti:

        mennä lapsia vastaan eteiseen, vaan vanhemmat tuovat heidät ryhmän joko ruokahuoneeseen tai leikki/lepohuoneeseen. Ja pihalla voi myös ihan rohkeasti vanemmat mennä hoitajan luokse, jos ei hoitaja tule itse luokse.
        Kannattaa ottaa asia puheeksi ihan kunnolla. Mutta koita itse mennä sanomaan aamulla huomenta ja pyydä lapsiasia sanomaan huomenta ja koita itse jutella jotain hoitajalle. Jos ei mitään reaktiota tule, voit pyytää hoitajaa joko juttelemaan sivummalle ja kysyt mikä mättää tai otat yhteyttä johtajaan, joka sitten saa selvittää mikä tähän on syynä.

        Omassa työpaikassani taas mennään jokaista lasta vastaan eteiseen, varsinkin ja eritoten aamusella. Se on monesti päivän paras hetki jutella lapsen ja vanhempien kanssa kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä. Sisarusryhmässä on perheitä, joiden kanssa on ollut yhteistyötä jopa lähes 10 vuotta, joten siinä tullaan tutuiksi muutenkin kuin perinteisessä mielessä. Ne lapset, jotka tulevat siinä vaiheessa, kun päivän hommat on jo vauhdissa, tuodaan peremmälle. Pyydämme aina vanhempia ainakin huikkaamaan jollekin henkilökunnasta, että tulija havaitaan. Painotamme sitä, ettei ketään voi vaan jättää eteiseen yksinään. Talomme on sen verran pitkänmallinen, ettei toisessa päässä olevista tiloista ole näköyhteyttä eteiseen.
        Tästä kuulumisten kertomisesta olen taas törmännyt siihen, että kaikki vanhemmat eivät halua päivittäisiä kertomuksia lapsen päivän kulusta. Eräässä palautekyselyssä tuli tästä erittäin voimakkaita mielipiteitä. Osa sanoi suoraan, että kertokaa vasta sitten, jos on jotain erityista. Osa taas toivoo juttelua joka päivä. Ole siinä sitten kaikille mieliksi!
        Joka tapauksessa pidän outona, jos henkilökunta ei huomioi jotakuta lasta tai perhettä. Johan jo opiskelujen aikana painotetaan ehdotonta tasapuolisuutta kaikkia kohtaan. Tosiasia on, että jostakusta pitää enemmän kuin toisesta, mutta se EI saa näkyä!


      • kyllä
        eri taloissa kirjoitti:

        Omassa työpaikassani taas mennään jokaista lasta vastaan eteiseen, varsinkin ja eritoten aamusella. Se on monesti päivän paras hetki jutella lapsen ja vanhempien kanssa kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä. Sisarusryhmässä on perheitä, joiden kanssa on ollut yhteistyötä jopa lähes 10 vuotta, joten siinä tullaan tutuiksi muutenkin kuin perinteisessä mielessä. Ne lapset, jotka tulevat siinä vaiheessa, kun päivän hommat on jo vauhdissa, tuodaan peremmälle. Pyydämme aina vanhempia ainakin huikkaamaan jollekin henkilökunnasta, että tulija havaitaan. Painotamme sitä, ettei ketään voi vaan jättää eteiseen yksinään. Talomme on sen verran pitkänmallinen, ettei toisessa päässä olevista tiloista ole näköyhteyttä eteiseen.
        Tästä kuulumisten kertomisesta olen taas törmännyt siihen, että kaikki vanhemmat eivät halua päivittäisiä kertomuksia lapsen päivän kulusta. Eräässä palautekyselyssä tuli tästä erittäin voimakkaita mielipiteitä. Osa sanoi suoraan, että kertokaa vasta sitten, jos on jotain erityista. Osa taas toivoo juttelua joka päivä. Ole siinä sitten kaikille mieliksi!
        Joka tapauksessa pidän outona, jos henkilökunta ei huomioi jotakuta lasta tai perhettä. Johan jo opiskelujen aikana painotetaan ehdotonta tasapuolisuutta kaikkia kohtaan. Tosiasia on, että jostakusta pitää enemmän kuin toisesta, mutta se EI saa näkyä!

        meilläkin lapset otetaan lämpimästi vastaan ja vanhempien kanssa jutellaan, vaikka ei aina eteiseen vastaan mennäkkään. Vanhemmat tulevat lapsen kanssa itse peremmälle ja juttelevat työntekijöiden kanssa, kuka lyhyemmin kuka pidempään. Joku moikkaa ovelta ja sanoo, että lapsi meni jo leikkimään tai sitten niin, että lapsi tulee hoitajan luokse, kun vanhempi moikkaa ovelta. Ja tottakai välill mennään eteiseen vastaan ja usein meillä ollaankin eteisen puolella, kun lapsia leikkii eteisessä tai käytävällä.
        Ei meilläkään saa jättää lasta yksin eteiseen, ilman että vanhempi on käynyt ilmoittamassa työntekijälle, että lapsi on tullut hoitoon.


    • ph93

      Mitäpä jos pyytäisit aikaa varhaiskasvatuskeskusteluun, ja ottaisit asian esiin siinä. Ei minusta pitäisi olla liikaa vaadittu, että lapselle ja vanhemmalle huomenta sanottaisiin. Joskus toki on niin kiireistä, esim. kesken aamupalan jakamisen, ettei aikaa jää erikseen vastaanottaa ja sylittää kaikkia, jos samaan aikaan hoitoon on tulossa useampia lapsia. Mutta kyllä meillä ainakin sen huomenen osaa sanoa siinäkin samalla kun toinen aikuisista annostelee puuroa lautasille ja toinen lohduttaa yhtä itkuista lasta. Jos teillä päiväkotiin tulemistilanne on tällaisessa ajankohdassa, niin ehkä voisit tuoda lapsesi pikkuisen aiemmin tms.?

      • mulla on ollu vuosikausia t...

        tervehtiä lasta nimeltä olen sitten ovella tai eteisessä! JA muistan aina kehua jotakin vaatetta tai kysyä onko se uusi tai mistäs noin hienon....olet saanut tms...äiti/isä ei saa ihan niin paljon huomiota, muuta kuin että sanoppa nyt xx heipat niin mennään tuonne... Se nyt on alkeellisinta mitä voi tehdä!
        Ja tämmöisen jutun muistan AINA: eräs äiti jossain kirjoitti näin: aamulla ollaan kuin myrskynmerkit allakanlaidassa vastaanottamassa ja illalla kun haetaan, ollaan niin maireita,niin maireita, että tulee tunne siitä...kiva kun tulit hakemaan tuon kakarasi pois!
        Sellaista kuvaa en halua itsestäni jättää!


    • ent. työntekijä

      Ikävää, että asia hoituu teidän pk :ssa tuolla tavalla. Entisessä työpaikassani oli ovikello jonka vuoksi jokaista sisääntulijaa otti vastaan oven avaaja. Joskus siihen ei ehtinyt jäädä rupattelemaan mutta usein kuitenkin. Monesti henkilökemioista johtuen, tällaisia tapauksia kuulee tulevan mutta silti jokaisella on oikeus näihin asioihin, onhan kyse sentään lapsestasi ja hänen hyvinvoinnista!!
      Sinulla on oikeus vaatia asianmukaista kohtelua ja työntekijät ovat velvollisia kertomaan päivän kulusta! Lapsesta riippuen, monetkin päivät menevät mutkattomasti ja ei oikein olekaan mitään muuta kerrottavaa kuin, että mitä milloinkin on puuhasteltu. Tämä saattaa kiireessä jäädä jonkun tärkeämmän asian taakse, koska omien kokemuksieni mukaan lapsiryhmät ovat suuria henkilökuntaan nähden vaikka ne laskennallisesti olisivatkin ok.
      Jokatapauksessa kannattaa myös miettiä miten itse lähestyt hoitajia, onko heillä mahdollisesti joitain ennakkoluuloja johtuen jostain aikaisemmasta tapahtumasta? Onko osa työntekijöistä ajatellut jostain syystä ettet tarvisikaan näitä juttutuokioita jostain syystä, oletko siis eleilläsi antanut ymmärtää että nyt olisi juttutuokionpaikka, ja ainahan voi huudahtaa huoneen perällekin että mites täälä tänää menny ja onko syöty jne. Luulisi useamman kysymyksen esittämisen jälkeen jonkun tulevan paikalle?
      Jos et saa ratkaisua asiaan, kehotan sinua menemään sitten johtajan puheille, johtaja kyllä vie asian eteenpäin kunhan perustelet asian asianmukaisesti. Tai rohkeasti vain kissa pöydälle aikuisia ihmisiähän me kaikki olemme...


      Meillä ainakin kaikki otettiin vastaan ja etenkin hyvästeltiin asianmukaisesti, varsinkin ulkona, koska eihän hoitaja muuten voi tietää, että lapsi on haettu. Mitä arkaan lapseen tulee, olemem kannustaneet, maanitelleet ja jopa huijanneet heitä mukaan leikkeihin ja osallistumaan;). Pakottaahan ei voi joten asian kanssa on edettävä hellävaroen, mutta ainahan nämä on niin tapauskohtaisia asioita...

      Jaksamista ja mukavaa syksyä!

      • huomio,huomio

        Minunkin toinen tyttäreni oli ja on aika ujo.Päiväkotipäivät olivat vaikeita,mutta meillä auttoi vähän se ,että vanhempi sisar oli samassa päiväkodissa.Selkeästi näki,että tädit tykkäävät "reippaista ""suulaista" lapsista.Tyttäreni melkein leimattiin itkupilliksi.Nyt hän on jo yläasteella ja hyvin pärjää.Kotona on kannustettu paljon ja laitettiin tyttö urheiluharrastuksen piiriin ja siinä on rohkeus kasvanut kun joutuu kilpailemaan ym.
        Jos joku tarhan täti lukee tätä niin vois miettiä vähän sitä millaiset lapset saavat pk:ssa huomiota ja miten ujoja voisi auttaa muuten kuin hokemalla että"olepas nyt reipas"


      • tätsytätsy
        huomio,huomio kirjoitti:

        Minunkin toinen tyttäreni oli ja on aika ujo.Päiväkotipäivät olivat vaikeita,mutta meillä auttoi vähän se ,että vanhempi sisar oli samassa päiväkodissa.Selkeästi näki,että tädit tykkäävät "reippaista ""suulaista" lapsista.Tyttäreni melkein leimattiin itkupilliksi.Nyt hän on jo yläasteella ja hyvin pärjää.Kotona on kannustettu paljon ja laitettiin tyttö urheiluharrastuksen piiriin ja siinä on rohkeus kasvanut kun joutuu kilpailemaan ym.
        Jos joku tarhan täti lukee tätä niin vois miettiä vähän sitä millaiset lapset saavat pk:ssa huomiota ja miten ujoja voisi auttaa muuten kuin hokemalla että"olepas nyt reipas"

        Meissä tarhan tädeissä on paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä erilaisia ihmisiä, on he sitten lapsia tai aikuisia. Ajatellaan kapea-alaisesti ja kuvitellaan vielä sen lisäksi, että me tiedämme enemmän kuin muut ihmiset koska olemme "ammattilaisia".


      • Anonyymi
        tätsytätsy kirjoitti:

        Meissä tarhan tädeissä on paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä erilaisia ihmisiä, on he sitten lapsia tai aikuisia. Ajatellaan kapea-alaisesti ja kuvitellaan vielä sen lisäksi, että me tiedämme enemmän kuin muut ihmiset koska olemme "ammattilaisia".

        Ei niin, yritetään tasapäistää. Syömisetkin kellon mukaan. Kukan aikuinen suostuisi sellaiseen, että laitetaan sekuntikello pöydälle ja siinähän ahmit ennen kuin kello pirahtaa. Saisi kyllä sellaisen työpaikka varoituksen, lapsiparoilla teetetään päiväkodeissa sellaista mitä ei hyväksyttäisi aikuisten maailmassa. Lapset saavat myös lyödä ja töniä toisiaan, eikä siihen puututa. Kehotetaan vaan ottamaan kiukkuisesti kommentoimalla yhteyttä aluehallintovirastoon jos on valittamista. Jos päiväkodinjohtaja ei osaa pitää lankoja käsissään, niin pitää miettiä, että onko hän enää pätevä hoitamaan kokonaista päiväkodin toimintaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe