Viritysohjeet: Pappa-Tunturi
Nämä ohjeet siis käsittelevät Pappiksia.
Sylinteri/Kansi:
Johdanto: Tässä selostetaan kuinka vakiosylinteristä saisi lisää tehoja ja juttua on myös isommista sylintereistä. Kannattaa kuitenkin harkita ennenkun alkaa viilailemaan. Ja pappikseen ei siis kannata tehdä korkeapainekantta, koska laakerit eivät kestä!!! Eli siitä ei siis ole mitään juttua.
Mitenkäs viilataan?: Vakiosylinteriä virittäessä kannattaa aloittaa imupuolelta. Imuaukkoa (kaasuttimen puoleista aukkoa) lasketaan sylinterin puolelta melkein niin paljon kuin sylinterissä on varaa. Sitä myös levennetään suhteessa sopivaksi (pidetään suurinpiirtein vakionmuotoisena, mutta ei siis kokoisena). ÄLÄ avarra imuaukkoa ylöspäin! Muista myös avartaa imukanavaa vähintään kaasuttimen kokoiseksi. Huuhtelukanavia voi suurentaa Dremelillä tai paineilmahiomakoneella, mutta sylinterin sisäpinnasta jos aikoo nostaa kanavia niin täytyy olla tarkkana että ne tulee kummallakin puolella samaan tasoon. Eikä huuhteluaukkoja/kanavia kannata kotioloissa edes yrittää ruveta avartamaan, koska todella usein pytty vain menee pilalle. Pakoaukkoa voi hieman leventää ja avartaa, mutta ylöspäin ei kannata paljoa viilailla. Kokeilemalla saa parhaan tuloksen! Jos ottaa liikaa ylhäältä niin moottori kiertää mutta ei vedä mihinkään.
Isommat pytyt: Sylinterin virityksestä suositeltavaa olisi hankkia mieluummin 60-65 kuutioinen valmis pytty, jota ei tarvitse viilailla. Se myös vääntää todella hyvin. Eli kannattaa miettiä pilaako vakiosylintereitä vai ostaako jostain valmiin tehokkaamman pytyn. Isommalla pytyllä kuitenkin tulee varmasti hyvät tehot eikä ole epäonnistumisen pelkoa. Pappiksen vakiosylinteri ei ole mitenkään hirveän ihanteellinen viritykseen. Ja seuraavassa erittäin tärkeää juttua 65cc pyttyä hankkiville!!: Pytyn mukana tulee alatiiviste 2kpl ja lumiiniholkki. Lohkoja joutuu hiomaan, jotta pytty mahtuisi paikoilleen. Holkkia ei kannata pistää, koska muuten ajotukset menevät perseelleen. Holkki on siis sen takia, koska ilman sitä sylinteri ei mahdu pohjaan asti. No, mikäs avuks: Rautasahalla lyhennät sylinterin"helmoja" noin parilla millillä. Sitten muista hioa helmat samalla tavalla viistoksi kuin ne olivatkin. Nyt ovat ajoitukset kohdallaan ja myös puristukset. Eli 65cc sylinterin saa oikeille kohdilleen VAIN lyhentämällä sylinterin helmoja ko. tavalla. Pytty myös toimii holkin kanssa, mutta pytty on liian korkealla eikä se siis kulje mihinkään juuri sen takia. Lyhentämällä helmoja saat pytystä täyden hyödyn!
Kaasutin & imukaula:
Johdanto: Isompi kaasutin lisää kierroksia ja nostaa tehoaluetta ja myös samalla tehoja korkealle. Kaasuttimissa isoin ei aina ole paras! Liian isolla kaasuttimella mopo "tukehtuu" bensa/ilma-seokseen. Isommasta kaasuttimesta on eniten hyötyä isommissa sylintereissä, joihin se onkin lähes välttämätön jos haluaa sylinteristä parhaimmat tehot. Myös viilattuun vakiopyttyyn isompi kaasutin on oiva ratkaisu.
Kaasarin poraaminen: VPappiksen vakiokaasuttimen voi porata varovaisesti n.15 milliseksi. Siihen sitten säätösuutin niin silläkin saadaan hyvät vauhdit sekä todella hyvä toimivuus! Äläkä poraa kaasaria isommaksi kuin luisti on! Suosittelisin pylväsporakonetta tähän hommaan, koska sillä saa todellakin suoraan sen ja saa myös hyvin voimaa taakse. Kannattaa ehkä ensiksi porata vähän terällä pienemmällä kuin se minkäkokoiseksi kaasarin haluat. Ei mene niin helposti perseelleen ja se on sitten helpompaa porata kaasutin lopulliseen kokoonsa.
Imukaulan poraus tehdaskaasuttimet: Vakioimukaula on L:än muotoinen, mutta sen voi kuitenkin suurentaa ainakin 13-14mm. Se onnistuu hyvin kun pistät penkkiporakoneeseen kevytmetallijyrsinterän (kaupoista saa terässarjoja 20-30mk). Sitten vaan työnnät imukaulan kummastakin päästä sen pohjaan varovasto hajottamatta imukaulaa. Jälenkin pitäisi olla todella hyvä. Tai paras vaihtoehto tietenkin on, ttä teet loivan kaaren muotoisen imukaulan putkesta ja sille kiinnityslaipan. Ja tietenkin semmoista putkea mikä sopii kaasariisi. L:än muotoinen imukaula kun nimittäin on ERITTÄIN epäedullinen tehojen suhteen! Sitten voi sovitella (pitäisi käydä) 14mm SHA DellÒrtoa vakioimukaulaan. Se on myös todella tehokkaan tuntuinen vaihtoehto (muista silti ensiksi porata imukaula!). 15mm isompaa kaasaria ei kannata pistää, koska tunan kone ei semmoisia hirmukaasareita enää kestä.
Tehomäntä:
Johdanto: Tehomäntä muuttaa moottorin ajoituksia, jolloin seosta pitäisi keretä virtaamaan enemmän sekä kaasuttimesta kampikammioon, kuin myös kampikammiosta pyttyyn ja myös sieltä pakoputkeen. Tehot siis paranevat jos mäntä on tehty oikein. Epäonnistumisen riski on kuitenkin olemassa, eikä ole mikään älyttömän pieni. Kannattaa ehkä kuitenkin yrittää (ainakaan jos ei ole viilattua pyttyä!).
Eli siis: Männästä voit katkaista lähes koko imupuolen helman poikki (jätä n. 1mm pelivaraa) ja pakopuolen helmasta sen verran että se ei pääse kuitenkaan vuotamaan kampikammiosta pakoputkeen seosta (tarkkana siellä! ;). Yksi hyvä vaihtoehto on myös ottaa pyöröviilalla imuaukon puoleisesta helmasta samanverran tavaraa siten että jätät kuitenkin helman reunoille tavaraa. Siis otat helmasta vain imuaukon leveydeltä ainetta pois! Näin sinun ei tarvitse pakopuolen helmaan koskea. Tämä voisi olla myös se turvallisempi ratkaisu. Sitten seuraavaksi hypätään männän päälle. Kun mäntä on sylinterissä, merkkaat siihen männän päälle kynällä merkit, eli siis kaikkien aukkojen paikat. Näin tiedät mistä kohtaa viilata. Männän päälle tehdään siis pako- ja huuhteluaukkojen kohdalle "lovet". Tarkkaa ei pysty sanomaan kuinka paljon otat, mutta mitä vahemmän otat, sitä pienempi riski on männällä mennä vitulleen (tietysti myös hyöty jää pienemmäksi). Eli siis mieluummin liian vähän kuin liikaa. Ja miten paljon sitten otatkin, jätä männänrenkaisiin kuitenkin vähintään 1mm vielä rakoa!!!
Tehoputki
JohdantoTehoPakoputken osuus 2-tahtikoneen virityksessä on hyvin tärkeä. Väärin ajoitetulla putkella mopo kulkee ja kiihtyy laiskasti, karstaa konetta ja kuluttaa bensaa enemmän kuin oikein ajoitetulla putkella. Elikkä siis käytännössä...juttua tehoputkista. Pappiksen vakioputkeen ei kannata koskea, koska siitä ei tehoja hirveästi heru.
Minkälaisia tehoputkia?: Tehoputki tuo Tunaan todella paljon lisää tehoja. Esim. Mopo-Sportista kannattaa ostaa se halvin yleismalli, jossa on pilli perässä. Eli se korkeille kierroksille tarkoitettu putki. Sillä Tunaan saa todella tehokkaan tehopiikin. Ne laajavääntöputket ei ole niin hyviä. Alkukäyrän joutuu tekemaan noin 28mm putkesta. Myös Mopo-Sportista saatavia Gianellin yleismallin putkia kannattaa ehdottomasti kokeilla, koska niissä on yleellisyytenä jopa äänenvaimennin ja on varmasti laatutyötä!
Välitykset:
Johdanto: Välityksillä siis tässä tapauksessa tarkotetaan etu- ja takarattaan suhdetta. Sanotaan näin alkuun että jos vaihdat yhden piikin isomman rattaan eteen, on sama jos vaihtaisit kolme piikkiä pienemmän taakse. Niinkun suurinpiirtein ainakin. Kannattaa ehkä kuitenkin vaihtaa mieluummin eteen isompaa, koska kytät ei sitä tajua. Jotkut myös sanovat että niinpäin säilyy vääntö parempana...tiedä häntä.
Mitkä välit on ne oikeat?: Eli siis, taas näitä perussääntöjä välitysten vaihdossa. Isommilla väleillä (isompaa eteen, pienempää taakse) mopo kulkee kovempaa, mutta vääntö ja kiihtyvyys kärsivät. Ja sitten tietenkin toisinpäin. Ihannevälitykset saa parhaiten kokeilemalla. Isompien pyttyjen kanssa hyvät välit ovat noin 13-14 eteen ja 28-30 taakse. Vakiopytyllä vaihdat eturatasta vähän isompaan, eli mikä nyt tuntuu hyvältä. Pappikseen saa mahtumaan 14 piikkisen eturattaan kun pistää sen vain paikalleen ja vähän väkisin polkee tai työntää. Se syö sellaisen kivan uran jossa mahtuu sitten kulkemaan. Ja tämän siis pitäisi toimia, vaikka vähän brutaalilta kuullostaakin.
Pappa Tunturin
8
9820
Vastaukset
- hyvältä
pitäisiköhän ostaa pappatuna?
- fghjgfvhjv
Monkipomperilta pitää ostaa pappikseks tunattu monki joka lentää vittu vaikka kuuhun!
- aw
Vastaan tähän vaikka vanha viesti onkin. Ei tämmästä paskaa sopisi netissä edes julkasta, mitä tuo ylin viesti on...
Heti ensimmäinen virhe tulee siinä kun väität että laakerit eivät kestä kannen laskua. Ne laakerit kestää 75cc sylinteriäkin 10000 kierroksilla, joten kai ne sitä vakiokanttakin kestää...'
Toinen virhe on noissa viilausohjeissa. Siitä vakiosylinteristä saa ottaa niin paljon tavaraa pois ennen kun se on pilalla, jos siitä edes normi viilalla saa niin paljoa pois, että sen sylinterin saisi pilalle. Yleinen ohje on tunturin sylinterissä, ettei sitä ainakaan huonommaksi voi saada mitä se nyt jo on.
Männän viilauksessaoli semmoset virheet näkyvissä kun että imupuolelta voisi ottaa KOKO helman pois. Ei se ihan näin mene. Jos koko helman ottaa pois, lähtee seosta takaisinpäin kaasariin, eikä jää sinne kampikammioon. Pakopuoleltakaan ei sitä mäntää saa niin paljoa viilattua että se pilalle menisi muutoin kun niin, että puhkaisee sen männän.
Yleismallin tehoputkeet on paskoja. Niit'ä ei ole suunniteltu millekkään moottorille. Myöstämmänen alkukäyrään liitettävä pakoputki-idea on vähintään kivikautinen. nykyään kannattaa putki tehdä niin että se alkukäyräkin laajenee sinne diffuusoriin päin mentäessä.
Myöskään pappikseen ei saa 14 piikkistä eturatasta, tai sen paikalleen laittamisessa ei ole mitään järkeä. Joutuu tuhoamaan JO arvokkaita osia että saa sen eturattaan paikalleen.- Tunturin puolesta
ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMESET VAAN MENKÖ VIRITTÄMÄÄN NIITÄ MUSEOAJONEUVOJA!!! Viritelkääs mielummin niitä muovi mopojanne!!!
- Tunturin puolesta
Tunturin puolesta kirjoitti:
ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMESET VAAN MENKÖ VIRITTÄMÄÄN NIITÄ MUSEOAJONEUVOJA!!! Viritelkääs mielummin niitä muovi mopojanne!!!
Sanoppa yksi hyvä syy miski ei noita pappatuntureita saisi viritellä?
Ensinnäkin, pappatunturin viritys on haastavaaa jos sen kunnolla meinaa tehdä ja enemmän virittää, esimerkiksi pitää avartaa lohkoja, viilata sylinteriä, virittää kytkintä, tehdä pakoputkia ja nähdä muutenkin runsaasti vaivaa että saa sen tunturin kulkemaan sen 100km/h nopeutta.
uusissa muovimopoissa taas pelkällä pakoputken vaihdolla kuljetaan jo 80 nopeuksia, ja isommalla kaasarilla mennäänkin jo lähelle 100km/h nopeuksia. Myös muovimopoissa tämmänen viilaus-testaus-viilaus-testaus viritys on mahdotonta koska ovat niin kusisesti tehty. Pitää kaikki katteet ottaa pois että pääsee käsiksi sinne.
Nimimerkkisi on tunturin puolesta. Omasta mielestäni on isompi teko tunturin puolesta, että niitä kaikki tuntureita viritetään ja ne pysyvät elävänä kansamme keskuudessa, ja nuorison keskuudessa, jotka taas voivat kertoa tunturi juttuja jälkipolville, jotka taas jatkavat näiden tuntureiden viritystä.
Mieluummin näkisin nuo tunturit liikenteessä viritettyinä nuorison päivittäisinä kulkuneuvoina, kuin jonkun entisöijä harrastelija papan autotallissa, joka ehkä kerran kesässä sillä raaskii/jaksaa lähteä ajelemaan jos silloinkaan. Eihän ne jälkimmäisessä vaihtoehdoissa muuta kuin kuole pois kansamme keskuudesta, ja koko kansan ajoneuvosta tulee pienen harrastelijaryhmän kulkuneuvo. Tätä pidän huonoinpana mahdollisena ratkaisuna.
Mitä mieltä muuten olet vaikkapa historic-ralliautoista? Ovatko nekin mielestäsi huono asia, vai hyvä? omasta mielestä on hienoa että joku jaksaa niinkin vanhoja vehkeitä viritellä, oli kyseessä sitten pappatunturi tai vanha museo escortti.
Omasta mielestä tämä "museoajoneuvoja ei saa virittää" asenne on aivan typerä. Sille ei ole mitään perusteita miksi niitä ei saisi virittää, kun taas äskenkin itse perustelin että miksi se, että nuoriso virittää näitä vanhoja vehkeitä on hyvä asia. - Anonyymi
Tunturin puolesta kirjoitti:
ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMESET VAAN MENKÖ VIRITTÄMÄÄN NIITÄ MUSEOAJONEUVOJA!!! Viritelkääs mielummin niitä muovi mopojanne!!!
Juurikin näin.
- mie
kuulostaa siltä että kirjoittajalta on tietämys vähä hakusessaan:) minä oon virittäny tunturin koneita 15 vuotta ja ajanu kilpaa veteraani mopojen kisoissa joten luulen asiasta jotain tietäväni. 65cc sylinteri käy paikalleen ilman helman lyhentämistä kun avartaa lohkot oikein,helmaa ei missäään nimessä kannata lyhentää! omassa kilpa moottorissani on tunturi cityn 65cc silloin kun tilasin sylinterin,niin moposportin äijä sano jotta sitä et saa sovitettua papan koneeseen,minä siihen että on siihen nyt laitettu tomos perämoottorin kin sylinteri,niin kmeni turpa kiinni!.kannen sorvasin cityn vakio kannesta ja puristus suhde on 14:1,koneella on ajettu nyt 2000 kilometriä eikä oominkäänlaisia laakeri ongelmia ollu.tiiviste pinta jää huuhtelu kanavien kohalta ohueksi,noin 1mm mutta pitää kunlaittaa litistyvän alumiini tiivisteen. tuo 72 tunturi kulkee 14/33 välityksillä 18mm del ortolla ja modatulla muflerin putkella 90km/h,ja yksi varoituksen sana käyttäkää öljyä 4% vanhat padat ei kestä 2% seoksia,ei oo suunniteltu sille,
- TunaXXXXX
mitenpäin tunturi supersportin / tiger air sylinterin kansi kuuluu laittaa? onko se nuoli pakoaukkoon päin? ja mitäköhän se 2 numero siinä pytyssä ja kannessa
tarkoittaa?? apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921776- 851252
- 1101123
- 72965
- 106907
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 47741
- 36732
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47691- 33673