38000 km ja laakerit vaihtoon !

jamppa

2 vuotta vanha Clio ajettu 38000 km ja takalaakeri jurnuttaa oikein mukavasti.
Parin kuukauden päästä menee varmaan etulaakerit.
Täytyy sanoa että ensimmäinen ja samalla viimeinen Rellu tässä taloudessa.

En nyt ihan laakereiden vaihtoon kahden vuoden välein osannut varautua.

PRKL, on se kumma kun laakereilla on lyhyempi ikä kuin ensimmäisellä rengassarjalla !

26

4314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljonajava

      Eipäs nyt yleistetä jos yksi laakeri jurnuttaa niin se ei todellakaan tarkoita että kaikki olisivat menneet. Minulla oli 178000 km kun 1kpl laakeri vaihtoon. Auto vaihtui uuteen Relluun 300000km:n jälkeen joten en tiedä onko mennyt muita laakereita. Ps. se oli etupyörän laakeri ainakin minun Rellussani.

      • paljonajava 2

        Niin monta rengassatsia on kyllä mennyt tai ei oikeastaan kovin montaa sarjaa, sillä nyt on vaihdettu 13 vuotiaaseen Relluun vasta ensimmäiset takapyöränlaakerit.


      • R19
        paljonajava 2 kirjoitti:

        Niin monta rengassatsia on kyllä mennyt tai ei oikeastaan kovin montaa sarjaa, sillä nyt on vaihdettu 13 vuotiaaseen Relluun vasta ensimmäiset takapyöränlaakerit.

        Molemmat takalaakerit vaihdettu kerran ja etulaakerit kahteen kertaan molemmat,mitä on ennen 100,000 vaihdettu sitä en tiedä mut etupään laakerit ei näy kummosia kestävän.


      • Clio
        paljonajava 2 kirjoitti:

        Niin monta rengassatsia on kyllä mennyt tai ei oikeastaan kovin montaa sarjaa, sillä nyt on vaihdettu 13 vuotiaaseen Relluun vasta ensimmäiset takapyöränlaakerit.

        Ei kestänyt laakerit Clio 91 1.4 RT mallissakaan.
        Autolla ajettu vajaa 150000km ja kolmannet laakerit ympäri autoa menossa. Ilmeisesti tyyppivika, alimitoitus kai. Nivelissä on ohjauksessa menossa neljännet vaihdetut nivelet jo.
        Startti kesti n 50tkm, laturi n.60tkm. Pakoputkia mennyt 3kpl, vetoakselia yksi pari. Kallistuksen vakaimen päätytangot murtui poikki molemmilta puolin. Kone yllättäen toimii, joskin vesipumppu ja öljyvuotoja korjailtu. Penkin lämmittimet ei pelannut kuin 60tkm. Alkuun oli vesivuotoja sisälle.Takuuseen korjasivat vuodot. Kori on ruosteeton yhä, tosin maalattiin pari vuotta sitten. Haalistui(punainen). Keskuslukko ei enää toimi ja virtalukon palautus jousi katkesi.Myös valokatkaisin uusittiin. Lämmityksen tehottomuus kiusaa talvella, vaikka termostaatteja vaihdeltu. Joskus takavalot sammuu ja syttyvät itsekseen. Kertaakaan ei ilman korjauksia katsastuksesta läpi.Tälläinen minun Clio;)


    • Ana

      Itsellä on vähän yli neljävuotias Clio, ajettu 76 000 eikä laakereista ole kyllä mitään kuulunut... Eipä silti, saisivat ranskalaiset kuitenkin silti noiden osien tasalaatuisuutta vähän tarkemmin valvoa.

    • Make

      Suht yleistä toi renun laakereiden lyhyt kestoikä. Ne on tehty keskieuroopan olusuhteisiin ja Suomen talvet ja suola syövät, ei kunnollista suojausta

      • jamppa

        minäkin huomannut, kun olen nyt noita Renault-sivuja selannut. Yleistä taitaa olla remontin aika tuossa 50 000 -100 000 km kohdilla ja yleensä etulaakerit ovat vaihtokunnossa.
        Minulle kyllä vaihdettiin molemmat taakse, koska se parempikuntoinenkin piti jo jonkimoista ääntelyä.
        Oli miten oli, Rellua ei tähän taloon enää tule !!


      • Ehehe
        jamppa kirjoitti:

        minäkin huomannut, kun olen nyt noita Renault-sivuja selannut. Yleistä taitaa olla remontin aika tuossa 50 000 -100 000 km kohdilla ja yleensä etulaakerit ovat vaihtokunnossa.
        Minulle kyllä vaihdettiin molemmat taakse, koska se parempikuntoinenkin piti jo jonkimoista ääntelyä.
        Oli miten oli, Rellua ei tähän taloon enää tule !!

        Jee Jee,
        Onko olemassa REnault merkkisiä laakereita, onko ?


      • jamppa
        Ehehe kirjoitti:

        Jee Jee,
        Onko olemassa REnault merkkisiä laakereita, onko ?

        väitin ! Tarkoitin Renaultin laakereilla Renaulteihin asennettuja laakereita.

        Tiedän kyllä että ne ovat SKF :n laakereita, mutta taitavat olla vähän alimitoitetut.


      • Mutua
        jamppa kirjoitti:

        väitin ! Tarkoitin Renaultin laakereilla Renaulteihin asennettuja laakereita.

        Tiedän kyllä että ne ovat SKF :n laakereita, mutta taitavat olla vähän alimitoitetut.

        Ei kait kukaan autovalmistaja säästä laakereissa, ihan samaa kamaa ne on merkistä riippumatta, ehkö jossain ladassa voi olla venäläiset laakerit, mutta siihen se jääkin.
        Yksittäisiä hajoamisia voi sattua tietty, mutta en allekirjoittaisi renaultin laakereiden olevan yhtään huonompia kuin nyt vaikka sen maailman parhaan auton eli Corollan =))


      • duudaa
        jamppa kirjoitti:

        minäkin huomannut, kun olen nyt noita Renault-sivuja selannut. Yleistä taitaa olla remontin aika tuossa 50 000 -100 000 km kohdilla ja yleensä etulaakerit ovat vaihtokunnossa.
        Minulle kyllä vaihdettiin molemmat taakse, koska se parempikuntoinenkin piti jo jonkimoista ääntelyä.
        Oli miten oli, Rellua ei tähän taloon enää tule !!

        Pihalla meillä on tapana autoja pitää


      • RenAutisti
        jamppa kirjoitti:

        väitin ! Tarkoitin Renaultin laakereilla Renaulteihin asennettuja laakereita.

        Tiedän kyllä että ne ovat SKF :n laakereita, mutta taitavat olla vähän alimitoitetut.

        hiljattain etupyöränlaakerin erääseen Clioon.Siinä oli Timken(!)kartiorullalaakeri.Mutta jurisi sekin ja oli väljä.


      • Clio
        duudaa kirjoitti:

        Pihalla meillä on tapana autoja pitää

        Heh,voisin kokemuksestani sanoa että mitoitus on pielessä noissa pyöränlaakereissa (Renaultit) Ei kai missään muussa merkissä mene noissa kilometreissä laakereita. Omakin kokemus aika vankka 12v Cliolla. Varmaan ennen viiden vuoden ikää oli lähes kaikki osat vaihdettu autooni. Moottori ja vaihteisto vaan alkuperäiset. Tosin niiden öljyvuotoja oli paikkailtu. Perheen Vanha Nissan jolla ajettu kohta puolimiljoonaa, toimii kuin kello. Starttikin alkuperäinen. Laturi kerran uusittu. Pyöränlaakerit vieläkin alkuperäiset ja ei ääntele tai lonksu.Huom ja kaikki sähkölaitteet toimii. Cliossa kaikki vaihdettu uusiin tai rikki. Ei pysty Clioni tuohon, saa kuopata ennen kuin on yhtäpaljon ajettu.Joten voin sanoa ettei ikinä Renuilla ajella samoja kilometrejä kuin corollilla.


      • Kestääkö
        Clio kirjoitti:

        Heh,voisin kokemuksestani sanoa että mitoitus on pielessä noissa pyöränlaakereissa (Renaultit) Ei kai missään muussa merkissä mene noissa kilometreissä laakereita. Omakin kokemus aika vankka 12v Cliolla. Varmaan ennen viiden vuoden ikää oli lähes kaikki osat vaihdettu autooni. Moottori ja vaihteisto vaan alkuperäiset. Tosin niiden öljyvuotoja oli paikkailtu. Perheen Vanha Nissan jolla ajettu kohta puolimiljoonaa, toimii kuin kello. Starttikin alkuperäinen. Laturi kerran uusittu. Pyöränlaakerit vieläkin alkuperäiset ja ei ääntele tai lonksu.Huom ja kaikki sähkölaitteet toimii. Cliossa kaikki vaihdettu uusiin tai rikki. Ei pysty Clioni tuohon, saa kuopata ennen kuin on yhtäpaljon ajettu.Joten voin sanoa ettei ikinä Renuilla ajella samoja kilometrejä kuin corollilla.

        Itsellä Laguna nykysin, aiemman Nissanilla 350tkm ajelun korjaukset: Laturin hiilet, jäähdytin, takaiskarit, kansipahvi vuoti hieman, mutta ei haitannu menoa ja tietysti kulutusosia meni, pakoputket, jarrupalat...ei ainuttakaan laakeria, eikä niveltä tarvinnu vaihtaa, katsastuksesta aina mitään erityisesti korjaamatta läpi. On nyt pojalla ja auto toimii kuin kello. Pelottaa kun Lagunaan tulee 200tkm kohta täyteen, vaihteisto ronksuu (poskilaakeri) ja takertelee, laakerit huutaa takana, kuskin penkki keikkuu kuin kiikkustuoli, pohja ruosteessa...


      • Lujaa laatua
        Mutua kirjoitti:

        Ei kait kukaan autovalmistaja säästä laakereissa, ihan samaa kamaa ne on merkistä riippumatta, ehkö jossain ladassa voi olla venäläiset laakerit, mutta siihen se jääkin.
        Yksittäisiä hajoamisia voi sattua tietty, mutta en allekirjoittaisi renaultin laakereiden olevan yhtään huonompia kuin nyt vaikka sen maailman parhaan auton eli Corollan =))

        Samaralla 100,000km ja yksi etupyörän laakeri vaihtoon 90,000 kohdalla eli lujaa Lada laatua myös laakereiden osalta.

        Rellun laakerit ei muuten hääppösiä ole,laakerivikoja löytyy lähes joka mallista joten ei mikään yksittäinen tyyppivika,kumma juttu.


      • Urho
        Ehehe kirjoitti:

        Jee Jee,
        Onko olemassa REnault merkkisiä laakereita, onko ?

        Ovat muuten pääasiassa ranskalaisen SNR-laakerifirman rinkuloita . . .


      • J-P
        Mutua kirjoitti:

        Ei kait kukaan autovalmistaja säästä laakereissa, ihan samaa kamaa ne on merkistä riippumatta, ehkö jossain ladassa voi olla venäläiset laakerit, mutta siihen se jääkin.
        Yksittäisiä hajoamisia voi sattua tietty, mutta en allekirjoittaisi renaultin laakereiden olevan yhtään huonompia kuin nyt vaikka sen maailman parhaan auton eli Corollan =))

        mutta kyllä ne laakerit taitavat Relluissa kulua huomattavasti normaalia nopeammin. Itse en ole kuullut Corollasta, jossa kaikki laakerit olisi vaihdettu alle 100t km:n vähintään kertaalleen. Renaultin osalta tapauksia lienee useita erityisesti juuri Cliossa. Yksittäisistä hajoamisista ei voitane tällöin puhua. Tiedä sitten onko syy laakereiden vai auton rakenteen. Epäilen kuitenkin jälkimmäistä vaihtoehtoa.


      • Sami
        Kestääkö kirjoitti:

        Itsellä Laguna nykysin, aiemman Nissanilla 350tkm ajelun korjaukset: Laturin hiilet, jäähdytin, takaiskarit, kansipahvi vuoti hieman, mutta ei haitannu menoa ja tietysti kulutusosia meni, pakoputket, jarrupalat...ei ainuttakaan laakeria, eikä niveltä tarvinnu vaihtaa, katsastuksesta aina mitään erityisesti korjaamatta läpi. On nyt pojalla ja auto toimii kuin kello. Pelottaa kun Lagunaan tulee 200tkm kohta täyteen, vaihteisto ronksuu (poskilaakeri) ja takertelee, laakerit huutaa takana, kuskin penkki keikkuu kuin kiikkustuoli, pohja ruosteessa...

        laatikko ronksuu, niin oletko vaihtanut Elfin öljyt jo ennen kuin alkoi ongelmat? Mikäli et niin voi voi. Jos pohja on ruosteessa,niin et ilmeisesti ole suojannut maahantuonnin jälkeen sitä...


      • R19
        Urho kirjoitti:

        Ovat muuten pääasiassa ranskalaisen SNR-laakerifirman rinkuloita . . .

        Auton rakenteessakin lienee jotain hämärää kun minkään merkkiset tarvikelaakeritkaan ei tunnu kestävän,merkkejä en kaikkia muista,mutta SKF taisi olla se joka viimeksi hajosi.

        Ajotyyli on kyllä vähän reippaampi mutta silti.


      • kestääkö
        Sami kirjoitti:

        laatikko ronksuu, niin oletko vaihtanut Elfin öljyt jo ennen kuin alkoi ongelmat? Mikäli et niin voi voi. Jos pohja on ruosteessa,niin et ilmeisesti ole suojannut maahantuonnin jälkeen sitä...

        On nää Ranskalaiset herkkiä vehkeitä, jos laitat väärää öljyä (esim mobil 1)moottoriin, niin johan hajoaa moottori (tai rupeaa kuluttamaan öljyä). Jos vaihdelaatikkoon laittaa muuta kuin Elfiä, hajoaa laatikko. Jos laittaa vääränväristä jäähdytysnestettä, menee lämppäri tukkoon. Jos et mene baskeri päässä autoon, se ei lähde käyntiin ;)Jos sitten joku reppana on ostanu auton käytettynä, et voi tietää mitä nesteitä aiemmat omistajat ovat käyttäneet, onko pommi tulossa?
        Ja mitä ruostesuojaukseen, autonhan pitäisi olla galvanoitu ruostumista vastaan, kait sitä ajaa vääränlaisilla teilläkin, pitäs varmaan mennä Ranskaan ajeleen.
        Tosta ronksumisesta, autoliikkeessä kun vaihdattelin pois, sanoivat, että 200tkm ja ronksuu kaikki rellujen lootat, oiskohan Elfissä sittenkin se vika?


      • paljonajava
        kestääkö kirjoitti:

        On nää Ranskalaiset herkkiä vehkeitä, jos laitat väärää öljyä (esim mobil 1)moottoriin, niin johan hajoaa moottori (tai rupeaa kuluttamaan öljyä). Jos vaihdelaatikkoon laittaa muuta kuin Elfiä, hajoaa laatikko. Jos laittaa vääränväristä jäähdytysnestettä, menee lämppäri tukkoon. Jos et mene baskeri päässä autoon, se ei lähde käyntiin ;)Jos sitten joku reppana on ostanu auton käytettynä, et voi tietää mitä nesteitä aiemmat omistajat ovat käyttäneet, onko pommi tulossa?
        Ja mitä ruostesuojaukseen, autonhan pitäisi olla galvanoitu ruostumista vastaan, kait sitä ajaa vääränlaisilla teilläkin, pitäs varmaan mennä Ranskaan ajeleen.
        Tosta ronksumisesta, autoliikkeessä kun vaihdattelin pois, sanoivat, että 200tkm ja ronksuu kaikki rellujen lootat, oiskohan Elfissä sittenkin se vika?

        Eikä yksin ranskalaisissa. Tietääkseni Volvossa, mitsubishissä ja joissakin muissakin merkeissä löytyy sama loota. Mitähän ne käyttävät öljynä tai ajopäähineenä. Minulla kesti Lagunan laatikko 300000km eikä mitään ongelmia ja seuraava omistaja jatkaa. Tällä palstalla on kaikenlaisia Topeliuksia joiden satusuoni kertoo kaikennäköisiä asioita. Auto on merkistä riippumatta yksilö ja sen yksilön historiaan vaikuttaa ratin ja penkinvälissä touhuava housunkuluttaja vieläkin enemmän merkistä riippumatta.


      • kestääkö
        paljonajava kirjoitti:

        Eikä yksin ranskalaisissa. Tietääkseni Volvossa, mitsubishissä ja joissakin muissakin merkeissä löytyy sama loota. Mitähän ne käyttävät öljynä tai ajopäähineenä. Minulla kesti Lagunan laatikko 300000km eikä mitään ongelmia ja seuraava omistaja jatkaa. Tällä palstalla on kaikenlaisia Topeliuksia joiden satusuoni kertoo kaikennäköisiä asioita. Auto on merkistä riippumatta yksilö ja sen yksilön historiaan vaikuttaa ratin ja penkinvälissä touhuava housunkuluttaja vieläkin enemmän merkistä riippumatta.

        Näinhän se on, kyllä auton lootan pitää kestää 400tkm, se mikä rellun lootassa sitten ronksuttaa ja mikä sen on aiheuttanut on??? Jos muissakin merkeissä on Rellun loota, ei varmaan ole tarvetta käyttää ainoastaan Elfin öljyjä, moottorissakaan. Mutta, tietäs aina sen kiertopalkinnon historian...


      • Renu19
        kestääkö kirjoitti:

        Näinhän se on, kyllä auton lootan pitää kestää 400tkm, se mikä rellun lootassa sitten ronksuttaa ja mikä sen on aiheuttanut on??? Jos muissakin merkeissä on Rellun loota, ei varmaan ole tarvetta käyttää ainoastaan Elfin öljyjä, moottorissakaan. Mutta, tietäs aina sen kiertopalkinnon historian...

        Mulla on pyörinyt R19:ssa jos jonkinmerkkistä litkua. Eri merkkien välillä en juurikaan ole huomannut eroja. Moottoriöljyinä Mobil, Neste, Teboil ja Elf ovat toimineet kaikki ongelmitta. Laatikossa tuntuivat Nesteen öljyt toimivan ihan samoin kuin Elfitkin. Jäähdytysnesteinä Rellussani olen käyttänyt Zeroa, Nestettä ja sitä alkuperäistä merkkiliikkeen tavaraa. Huolimatta noinkin monenlaisten litkujen käytöstä moottorille eikä laatikolle ole tarvinnut luultavasti tehdä mitään koko yli 300000km:n aikana (ensimmäisestä 100000km:n historiasta en tiedä). Pääasia varmaankin on, että vaihdot tehdään huolto-ohjelman mukaisesti ja litkut täyttävät vaatimukset.


    • Rellusti

      Onko kukaan yrittänyt saada niita takuuseen. Eli miten Maahantuoja / huolto on suhtautunut moiseen laakeriremppaan ?

    • Anonyymi

      20000 ajettu sport tourer ja toinen etupyörän laakeri sökö. Vm.2016

    • Anonyymi

      Renault Clio TCe 90 "Fête", 15tkm kohdalla alkoi kuskin puolen etulaakeri ääntää, ei mene takuuseen. Ns. normaali kuluva osa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halpa on lapsen henki

      "POHJOIS-KARJALAN käräjäoikeus on antanut torstaina tuomionsa 4-vuotiaan lapsen kuolemaa koskevasta tapauksesta. Sebast
      Joensuu
      339
      6040
    2. Riikka Purra-leikkuulauta, hyvää huumoria vaiko räikeän mautonta pilkantekoa kansalaisia kohtaan?

      "Riikka Purra vitsaili leikkaamisesta – puisessa leikkuulaudassa viesti" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010263746
      Perussuomalaiset
      237
      1569
    3. En olisi voinut kuvitella

      Surullisempaa päätöstä kaikelle mitä meidän välillä ikinä oli kuin se, että päätit ghostata. Nyt tiedän miten helppoa su
      Ikävä
      145
      1351
    4. Kivaa karkauspäivää

      Ystäville ja miksi ei ystävän oloisillekin. :)
      Ystävyys
      223
      1322
    5. Alexander Stubb presidenttipuheessaan: "Uuden maailmanjärjestyksen rakentamiseen menee aikaa"

      "Uuden maailmanjärjestyksen rakentamiseen menee aikaa. Tulemme näkemään niin vallan alueellistumista kuin epäpyhiä liitt
      Maailman menoa
      116
      1061
    6. Käteismaksuihin lisättävä 10 % + 2 eur palvelumaksu

      Alla muutama esimerkki, kuinka ostosten loppusummaan lisättävä palvelumaksu kannustaa siirtymään pois kalliista ja hitaa
      Maailman menoa
      239
      907
    7. Mä rakas niin

      haluaisin nähdä sut kun olet mun mielessäni kaiken aikaa. Ja meillähän on sitä yhteistä menneisyyttäkin. Minun suojeluse
      Ikävä
      36
      847
    8. Mitä uskollisuus sinulle merkitsee?

      Vai onko se uskollisuus sinulle tilanne kohtaista. Siis kun toinen pettää niin anteeksi antamatonta mutta kun itse petät
      Ikävä
      100
      816
    9. Elämässä harmittaa jos

      Asioita jää sanomatta tai välit jäävät huonoiksi.
      Ikävä
      50
      796
    10. Olen päättänyt luovuttaa meidän suhteen

      Aika on osoittanut, että et ole lähtenyt selvittämään asioita vaikka tarjosin siihen kuin tarjottimella mahdollisuuden.
      Ikävä
      24
      756
    Aihe