Miksei kukaan

ajattele eläinten parasta?

Kylläpä ottaa taas päähän tämä buumi teettää kaikilla pienlemmikeillä poikasia. Ihan kun se ois joka miehen oikeus. Etenkin huolettaa, että lapset ovat omaksuneet asian niin!
Vähän väliä joku tietämätön kyselee jotain perusjuttuja ja selvästi ekasta viestistä jo näkee, että pesitys olisi viimeinen asia mitä henkilön tässä vaiheessa saisi miettiä jos katsoo asiaa eläimen kannalta.

Ärsyttää, että niin monen itsekkään ihmisen takia joutuu monet eläimet kärsimään ja kuolemaankin taitamattomuuden takia. Kun nyt vaan halutaan kokeilla ja nähdä. No kun ne vauvat on niiin ihquja.

Miksei vaan voi tosiaan jättää eläinten hengellä leikkiminen ja nauttia lemmikistä lemmikkinä? Mikä tekee juuri sinusta niin maailman tärkeimmän, että se menee eläinten hyvinvoinnin edelle? Miksei juuri sinun tarvitse opetella asioita ensin HYVIN ja tutustua lajiin ensin vuosia? Miksi olet niin malttamaton? Mikset osaa ajatella lintujen parasta?

Hatunnosto niille, jotka tajuavat että lemmikki voi olla vain lemmikki ja nauttivat siitä!

33

1697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linnutt

      Tuskin kukaan pesittää lintujaan koska niiden poikaset ovat "ihquja". Kerta se on ensimmäinen kaikille, ei minusta kukaan kasvattaja ole aivan täydellinen ja tiedä välttämättä aivan kaikkia asioita. Siksi asioista kannattaa keskustella, vaihtaa mielipiteitä ja kokemuksia.

      Mutta pesimiseen todellakin kannattaa tutustua ennen kuin niin menee tekemään. Pitää olla tietoinen vaaroista ja vastoinkäymisistä sekä miten niiden sattuessa tehdään. Pitää olla oikeat olosuhteet, terveet vanhemmat, oikeanlainen ruokinta. Ja terve järki!

      Minusta se on hyvä että nuoretkin kiinnostuvat näistä asioista, mutta ei se tarkoita että heidän kannattaisi linnut ostettuaan laittaa heti pesintä käyntiin. Asioihin perehdytään ensin huolella.
      Tekstisi kuulosti hieman katkeralta minun silmiini, ja taidat olla itsekkin nuori henkilö?

      Mutta niin, perehdytään ensin!

      • tinttaraliisa

        Miks alottaja ois katkera? Paremminki toivonsa menettäny.
        Kuinka moni linnunomistaja voikaa sanoo et ei ole eikä aio teettää poikasii vaan jättää sen oikeille kasvattajille?


      • kommentti.

        Minä en laskisi jokaista parin poikueen teettäjää kasvattajaksi. Kasvattaja on henkilö, joka osaa ajatella genetiikkaa ja luoda terveempiä yhdistelmiä ja parittaa vastuuntuntoisesti seuraten kysyntää.

        Mun mielestä ei tosiaan ole hyvä, että lapset kiinnostuvat näistä asioista. Kyllä nykyään lapset haluaa ihan liian usein kaikki mulle heti vaikka eivät osaa ajatella välttämättä asioita niin järkevästi kuin aikuinen. Vaikka ei kaikki aikuisetkaan tunnu sitä osaavan. Tuskin antaisit lapsen teettää poikasia rotukoirallakaan, miksi sitten linnut olisi eri asia?

        Ja olet kyllä melko väärässä sekä siinä, että olisin nuori, että siinä etteikö kukaan pesitä sen vuoksi että poikaset ovat ihquja. Lajinkehitys ja genetiikka on aika harvalla lapsella saati aikuisellakaan hallussa kun aletaan poikasia teettämään.

        Niin, ja katkerakaan en ole. Surullinen vain ihmisten lisääntyneestä itsekkyydestä. Harvassa on ne sydämestään eläimen edun etusijalle laittavat ihmiset. Enää ei tunnu pelkkä lemmikin omistaminen rittää, siitäkin pitää löytää exrtemeä.


    • toki

      tärkeää, mutta linnut kyllä pystyvät pesimään luonnossa ihan omineen ilman ihmisen apua. Mulle tuli ensimmäiset poikaset kyllä ihan hups vaan. en millään tavoin ollut niitä pyytänyt hommiin vaan linnut päättivät että nyt munitaan. pesääkään en ollut laittanut vaan vitriinin päälle kasasivat itselleen pesän. siellä leikkivät normaalisti joten en osannut heti oivaltaa miksi toinen lintu on koko ajan siellä. itse en ymmärrä sitä miksi pitää kritisoida sitä jos joku nuori tai sitten vaikka kokematon kyselee pesittämisestä ja haluaisi asiasta tietoa. eikö se ole hyvä että kysellään, elikkä opetellaan?

    • makkeeeee

      itsenikin mielestä se on järjetöntä ja vastuutonta! en voisi koskaan kuvitellakaan pesittäväni neitokakadujani! mielestäni semmoiset hommat pitää jättää kasvattajille, eikä todellakaan kannata ryhtyä teettämään poikasia linnuilleen, kun ei tiedä niistä, eikä pesityksestä yhtään mitään.

    • outoa tekstiä

      Itse olen ajatellut pesittää nuo undulaatit, myöhemmin. Mutta taidampa jättää väliin, jos ei saa kysyä, jos jotain kysyttävää tulee. Ja en muuten ajattele tosiaankaan, niin että vauvat on niin ihquja, vaan sitä, että nuo meidän undulaatit selvästi haluaisivat pesiä. Ja muuten olen aikuinen, vajaa 40 vuotias ja lapsetkin jo kaikki toisella kymmenellä, että voit miettiä sitten sitäkin, ettei kaikki joilla on eläimiä ole kakaroita. Meillä löytyy myös muita elämiä ja kaikki eläimet ovat minun vastuulla, lapsilla on omat harrastuksensa. Ja veilä haluan kysyä, että miksi mielestäsi, minä en saisi, pesittää lintujani ?

      • vastuu.

        Teetetäänkö koirilla pentuja, kun niillä on juoksu? Eli kun niitä selvästi haluttaisi tehdä poikasia.
        Itse sinun täytyy itseltäsi kysyä, että mikä on linnun edun mukaista.
        Tiedätkö mitään lintujesi taustoista? Osaatko toimia, jos jotain menee vikaan? Osaatko ruokkia oikein, ettei lintusi kärsi munituksesta? Ymmärrätkö mitään genetiikasta, ettet kasvata genetiikaltaan heikkoja/sairaita yksilöitä? Löydätkö linnuille varmasti hyvät kodit, etkä joudu tyrkyttämään niitä läheisillesi, jotka ottavat poikaset vastahakoisesti kun eivät kehtaa sanoa ei. Ja sitten linnut elävätkin huonolla hoidolla, kun innostusta ei ole alkujaankaan ollut. Onko undulaatteja tarjolla jo tarpeeksi vai pahennatko kodittomien ja kierrossa olevien tilannetta teettämällä liikaa tarjontaa?
        Hyvä on, että eläinten omistajina on aikuisia, mutta myös/etenkin meillä on vastuu ja velvollisuus ajatella isompaa kuvaa ja miettiä seurauksia.


      • sä voit

        pesittää linnut jos siltä tuntuu. välillä tulee mieleen että täällä pesitystä vastustavat ovat itse varsinaisia hautomoja. Mä en halua pesittää meidän unduja, mutta haluan kyllä kasvattaa parvea muiden poikasilla. joten mahdollisesti voisin olla yksi joka haluaisi vaikka ostaa sun poikasia. kaikki pesittää linnut joskus ensimmäisen kerran ja vasta usean pesittämisen jälkee on saanut oppia kuinka auttaa lintuja hommassa. ihmettelen sitä miten nämä "ammattilaiset" ovat voineet koskaan edes ajatella pesittämistä kun ovat olleet eka kerralla niin tietämättömiä.


      • en minä
        vastuu. kirjoitti:

        Teetetäänkö koirilla pentuja, kun niillä on juoksu? Eli kun niitä selvästi haluttaisi tehdä poikasia.
        Itse sinun täytyy itseltäsi kysyä, että mikä on linnun edun mukaista.
        Tiedätkö mitään lintujesi taustoista? Osaatko toimia, jos jotain menee vikaan? Osaatko ruokkia oikein, ettei lintusi kärsi munituksesta? Ymmärrätkö mitään genetiikasta, ettet kasvata genetiikaltaan heikkoja/sairaita yksilöitä? Löydätkö linnuille varmasti hyvät kodit, etkä joudu tyrkyttämään niitä läheisillesi, jotka ottavat poikaset vastahakoisesti kun eivät kehtaa sanoa ei. Ja sitten linnut elävätkin huonolla hoidolla, kun innostusta ei ole alkujaankaan ollut. Onko undulaatteja tarjolla jo tarpeeksi vai pahennatko kodittomien ja kierrossa olevien tilannetta teettämällä liikaa tarjontaa?
        Hyvä on, että eläinten omistajina on aikuisia, mutta myös/etenkin meillä on vastuu ja velvollisuus ajatella isompaa kuvaa ja miettiä seurauksia.

        Anna edes akvaariokaloja tyrkyttämällä kenellekään ja kyllä tiedän vastuuni eläimistä. Luuletko tosiaan että tässä iässä ei älytä ottaa asioista selvää, olen jo kaksi vuotta lueskellut lintujen pesittämisestä, että voit siitä vetää johtopäätöksiä. Ja lintujeni taustat tiedän. Tässä tuntuu keskustelu olevan samaa tasoa kuin tuola koira puolella, eli kuka saa teettää pentuja ja kuka ei. Jopa kalat valitsen tarkoin, ketkä saa lisääntyä kenenkin kanssa.


      • vain...
        en minä kirjoitti:

        Anna edes akvaariokaloja tyrkyttämällä kenellekään ja kyllä tiedän vastuuni eläimistä. Luuletko tosiaan että tässä iässä ei älytä ottaa asioista selvää, olen jo kaksi vuotta lueskellut lintujen pesittämisestä, että voit siitä vetää johtopäätöksiä. Ja lintujeni taustat tiedän. Tässä tuntuu keskustelu olevan samaa tasoa kuin tuola koira puolella, eli kuka saa teettää pentuja ja kuka ei. Jopa kalat valitsen tarkoin, ketkä saa lisääntyä kenenkin kanssa.

        Eihän aloittaja edes osoittanut puhuvansa juuri sinusta. Eikä hän väittänyt sinun tekevän niin. Vaan pyysi sinua ja kaikkia pesimistä harkitsevia miettimään niitä asioita!
        Miksiköhän sitten aloittajan teksti kolahti juuri sinuun noin kovasti?

        Musta on hyvä että näitä asioita herätellään välillä eikä hyväksytä kaikkea mukisematta!


      • aloittaja
        sä voit kirjoitti:

        pesittää linnut jos siltä tuntuu. välillä tulee mieleen että täällä pesitystä vastustavat ovat itse varsinaisia hautomoja. Mä en halua pesittää meidän unduja, mutta haluan kyllä kasvattaa parvea muiden poikasilla. joten mahdollisesti voisin olla yksi joka haluaisi vaikka ostaa sun poikasia. kaikki pesittää linnut joskus ensimmäisen kerran ja vasta usean pesittämisen jälkee on saanut oppia kuinka auttaa lintuja hommassa. ihmettelen sitä miten nämä "ammattilaiset" ovat voineet koskaan edes ajatella pesittämistä kun ovat olleet eka kerralla niin tietämättömiä.

        Tämä pesityksen vastustaja ei ole ainakaan koskaan unduillaan edes harkinnut teettävänsä poikasia, joten melko tuulesta temmattu on tuo sinun teoriasi.
        Ja ei siinä mitään, että kasvattajatkin joskus aloittavat hommansa ensimmäisestä poikueesta, mutta ihan liian harva ihminen tekee poikueita opiskelematta tarpeeksi! Ja ihan liian moni ei edes ajattele alkavansa kasvattajaksi vaan päättää vain kokeilla muutaman poikueen pesitystä ilman tarpeellista tietoa. Etenkin tätä vastustan!


      • tietoa
        aloittaja kirjoitti:

        Tämä pesityksen vastustaja ei ole ainakaan koskaan unduillaan edes harkinnut teettävänsä poikasia, joten melko tuulesta temmattu on tuo sinun teoriasi.
        Ja ei siinä mitään, että kasvattajatkin joskus aloittavat hommansa ensimmäisestä poikueesta, mutta ihan liian harva ihminen tekee poikueita opiskelematta tarpeeksi! Ja ihan liian moni ei edes ajattele alkavansa kasvattajaksi vaan päättää vain kokeilla muutaman poikueen pesitystä ilman tarpeellista tietoa. Etenkin tätä vastustan!

        Voisivatko arvostelijat laittaa edes jotain vinkkiä, mitä tarpeellista tietoa aloittelijalta puuttuu tai edes minkä puute voisi olla kohtalokasta? Ottakaan kuitenkin huomioon, että omistaja on osannut hoitaa undulaattinsa tähän astiseen tilanteeseen nähden moitteettomasti. Mitä lisää pitää tietää, jos aikoo pesittää?


      • aiempaan:
        tietoa kirjoitti:

        Voisivatko arvostelijat laittaa edes jotain vinkkiä, mitä tarpeellista tietoa aloittelijalta puuttuu tai edes minkä puute voisi olla kohtalokasta? Ottakaan kuitenkin huomioon, että omistaja on osannut hoitaa undulaattinsa tähän astiseen tilanteeseen nähden moitteettomasti. Mitä lisää pitää tietää, jos aikoo pesittää?

        Kenestä omistajasta oikein puhut? Keskustelussa ei ole viitattu keneenkään suoraan vaan keskusteltu yleisellä tasolla. Joku undunomistaja on vain kommentoinut väliin, koska on jostain syystä kokenut keskustelun osuneen itseensä.
        Asioita joita pitäisi tietää, ottaa huomioon, miettiä ja etenkin opiskella on jo aiemmin mainittu:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000120&posting=22000000038384383


      • tekstissä
        vain... kirjoitti:

        Eihän aloittaja edes osoittanut puhuvansa juuri sinusta. Eikä hän väittänyt sinun tekevän niin. Vaan pyysi sinua ja kaikkia pesimistä harkitsevia miettimään niitä asioita!
        Miksiköhän sitten aloittajan teksti kolahti juuri sinuun noin kovasti?

        Musta on hyvä että näitä asioita herätellään välillä eikä hyväksytä kaikkea mukisematta!

        Oli sellaista mikä herättää ihmetystä, esim. varsinkin lapset teettävät poikasia, ja kommentoin vain että myös meitä aikuisia ihmisiä harkitsee linnuilleen poikasia. Toisekseen, onko tosiaan niin, että vain tietyt imiset saavat pesittää lintujaan ? En itsekään hyväksy että varsinkaan lapset sitä tekevät, enkä hyväksy että lintuja sitten jaellaan mihin sattuu. Mutta ei se ensimmäinen kerta tässäkään ikää katso ja kuka voi väittää etten esim. minä jossain vaiheessa ala ns. kasvattajaksi ? Itsekään en sitä vielä tiedä, vaikka alkaisin. Ja hyvä on, että keskustellaan, koska on niitäkin jotka pesittävät vain siksi että vauvalinnut on niin söpöjä. Mutta niin kuin jo kerroin, tiedän että niistä on työtä, niin kuin kaikista vauvoista (ihmiset, koira, kalatkin). Itse en ottaisi/ostaisia mitään elävää hämäristä olosuhteista, enkä alaikäisiltä.


      • sinulle.
        tekstissä kirjoitti:

        Oli sellaista mikä herättää ihmetystä, esim. varsinkin lapset teettävät poikasia, ja kommentoin vain että myös meitä aikuisia ihmisiä harkitsee linnuilleen poikasia. Toisekseen, onko tosiaan niin, että vain tietyt imiset saavat pesittää lintujaan ? En itsekään hyväksy että varsinkaan lapset sitä tekevät, enkä hyväksy että lintuja sitten jaellaan mihin sattuu. Mutta ei se ensimmäinen kerta tässäkään ikää katso ja kuka voi väittää etten esim. minä jossain vaiheessa ala ns. kasvattajaksi ? Itsekään en sitä vielä tiedä, vaikka alkaisin. Ja hyvä on, että keskustellaan, koska on niitäkin jotka pesittävät vain siksi että vauvalinnut on niin söpöjä. Mutta niin kuin jo kerroin, tiedän että niistä on työtä, niin kuin kaikista vauvoista (ihmiset, koira, kalatkin). Itse en ottaisi/ostaisia mitään elävää hämäristä olosuhteista, enkä alaikäisiltä.

        Kyllä mielestäni vain tietyt ihmiset ovat pesityskelpoisia, eli:

        - ne joilla on monen vuoden kokemus linnuista (liian moni ostaa pesäpöntön unduilleen heti kun on ensimmäisen parin hankkinut)

        - ne ketkä ovat aikuisia (liian usein lapset teettävät poikasia lemmikeillään vanhempien tietämättä asioista. Vanhemmalla pitäisi aina olla halu, tahto ja tietotaito, ja sitä kautta myös lapsi voisi olla pesityksessä mukana)

        - ne ketkä tietävät lintujensa taustat / perimän sekä ymmärtävät hieman genetiikkaa, jotta osaavat välttää kasvattamasta sairaampia kantoja (harmittaa, että usein kärsii eläinten yleisterveys kun ajatellaan vain hienoja väriyhdistelmiä tai muita kokeiluja)

        - ne ketkä ovat opiskelleet asiaa hyvin etukäteen. Osaavat taata linnulle juuri oikeanlaisen ravinnon, muninnan ajaksi ja osaa ruokkia poikaset oikein. Osaa ennakoida vaikeisiin tilanteisiin ja on varautunut ja taitaa esim. myös hätälopetuksen jos kaikki meneekin niinkuin ei ole suunniteltu. Tai vaihtoehtoisesti pitää olla varaa järjestää tämä ulkopuolelta.


        Ja mitä tuohon mainitsemaasi ihmetykseesi tulee, niin se että varsinkin lapset teettävät poikasia ei sulje sitä pois, että myös aikuiset harkitsevat sitä. En siis oikein ymmärtänyt ajatustasi tuon taustalta. Minun mielestäni vain surullisen usein poikasia tehtailee kokeilevat ja tietämättömät lapset. Ja vielä harmittavampaa on, kun kyseessä on vain välinpitämätön aikuinen. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä, että sekaan mahtuu muutama oikeasti opiskellut ja taitavakin aikuinen. Mutta ikävän usein tähän hommaan lähetään vähän mutkia oikoen.


      • catgirlie
        sinulle. kirjoitti:

        Kyllä mielestäni vain tietyt ihmiset ovat pesityskelpoisia, eli:

        - ne joilla on monen vuoden kokemus linnuista (liian moni ostaa pesäpöntön unduilleen heti kun on ensimmäisen parin hankkinut)

        - ne ketkä ovat aikuisia (liian usein lapset teettävät poikasia lemmikeillään vanhempien tietämättä asioista. Vanhemmalla pitäisi aina olla halu, tahto ja tietotaito, ja sitä kautta myös lapsi voisi olla pesityksessä mukana)

        - ne ketkä tietävät lintujensa taustat / perimän sekä ymmärtävät hieman genetiikkaa, jotta osaavat välttää kasvattamasta sairaampia kantoja (harmittaa, että usein kärsii eläinten yleisterveys kun ajatellaan vain hienoja väriyhdistelmiä tai muita kokeiluja)

        - ne ketkä ovat opiskelleet asiaa hyvin etukäteen. Osaavat taata linnulle juuri oikeanlaisen ravinnon, muninnan ajaksi ja osaa ruokkia poikaset oikein. Osaa ennakoida vaikeisiin tilanteisiin ja on varautunut ja taitaa esim. myös hätälopetuksen jos kaikki meneekin niinkuin ei ole suunniteltu. Tai vaihtoehtoisesti pitää olla varaa järjestää tämä ulkopuolelta.


        Ja mitä tuohon mainitsemaasi ihmetykseesi tulee, niin se että varsinkin lapset teettävät poikasia ei sulje sitä pois, että myös aikuiset harkitsevat sitä. En siis oikein ymmärtänyt ajatustasi tuon taustalta. Minun mielestäni vain surullisen usein poikasia tehtailee kokeilevat ja tietämättömät lapset. Ja vielä harmittavampaa on, kun kyseessä on vain välinpitämätön aikuinen. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä, että sekaan mahtuu muutama oikeasti opiskellut ja taitavakin aikuinen. Mutta ikävän usein tähän hommaan lähetään vähän mutkia oikoen.

        Minkäikäiseksi lasketaan sana lapsi? Entä miten siihen suhtautua jos tämä lapsi on itse perehtynyt/opiskellut asiaa? Kun puhutaan vain opiskelleesta aikuisesta...


    • nuo ole

      mitään ohjeita tai edes mitenkään hyödynnettävää tietoa. Genetiikan osalta: mitä erityistä pitää juuri undulaattien osalla tietää? Miten vältytään perinnöllisiltä ongelmilta? Miten ravintoa pitää muuttaa pesintäaikana? Kyllähän jokainen osaa selittää em. linkin mukaisesti asioita, mutta sisältö perusteluineen olisi huomattavasti arvokkaampaa.

      • HAHA

        SIINÄ TAITAAKI OLLA PERUSTYYPPI. ANTAKEE KAIKKI TIETO MULL HETI ET PÄÄSEN PESITTÄÄN!!!!! :-))
        ALOTTAJAN PITÄS KAI KIRJOTTAA KIRJA ET NÄÄ OLIS TYYTYVÄISII!! HAHA!

        OPISKELE ÄÄLIÖ!!! SEHÄ KAI SE POINTTI OLI!!!


      • joo....
        HAHA kirjoitti:

        SIINÄ TAITAAKI OLLA PERUSTYYPPI. ANTAKEE KAIKKI TIETO MULL HETI ET PÄÄSEN PESITTÄÄN!!!!! :-))
        ALOTTAJAN PITÄS KAI KIRJOTTAA KIRJA ET NÄÄ OLIS TYYTYVÄISII!! HAHA!

        OPISKELE ÄÄLIÖ!!! SEHÄ KAI SE POINTTI OLI!!!

        taisi osua ja upota. Ei tainut olla muuta kuin tyhjien leukoja loksutusta ja tietoa ei ollutkaan yhtään sen enempi kuin haukkamillasi harrastelija pesittäjillä.
        Taitaa ollakkin niin, että juuri näillä aloittelijoilla on sentää sen verran tietoa, että uskaltavat kysyä neuvoa, mutta ns. kokeneista ei olekkaan auttajiksi vaan oma reviirinsä puolustajiksi pimittämällä mukamas niin kallisarvoista tietoaan salatieteisestä pesittämisestä.
        Mahtaa olla vaikeaa luonnonvaraisten lintujen lisääntyminen, kun niitä ette ole auttamassa!
        Ai niin, värit voi mennä sekaisin.


      • aloittaja jälleen
        joo.... kirjoitti:

        taisi osua ja upota. Ei tainut olla muuta kuin tyhjien leukoja loksutusta ja tietoa ei ollutkaan yhtään sen enempi kuin haukkamillasi harrastelija pesittäjillä.
        Taitaa ollakkin niin, että juuri näillä aloittelijoilla on sentää sen verran tietoa, että uskaltavat kysyä neuvoa, mutta ns. kokeneista ei olekkaan auttajiksi vaan oma reviirinsä puolustajiksi pimittämällä mukamas niin kallisarvoista tietoaan salatieteisestä pesittämisestä.
        Mahtaa olla vaikeaa luonnonvaraisten lintujen lisääntyminen, kun niitä ette ole auttamassa!
        Ai niin, värit voi mennä sekaisin.

        Edelleen korostan, että olen koko ajan sanonut, että itse jättänyt kasvatuksen niille kenellä hommat on hanskassa!
        Miksi minulla pitäisi olla nuo kasvattajan tarvitsemat tiedot, jos en itse kasvata? Entä pitääkö minun olla ensin kasvattaja, jotta voin kritisoida niitä jotka kasvattaa liian vähillä tiedoilla? Ja sitten jos olisin kasvattaja minua pidettäisiin kaksinaismoralistina, koska itsekin kasvatan.
        Mutta jos teitä on mahdoton saada asioita miettimään, ja olette jo päättäneet olevanne kasvattajan tasolla, niin ottakaa ihmeessä itsekkäästi riski ja harjoitelkaa muutaman linnun henkikullalla. Eihän se teiltä pois ole.


      • ihme on
        aloittaja jälleen kirjoitti:

        Edelleen korostan, että olen koko ajan sanonut, että itse jättänyt kasvatuksen niille kenellä hommat on hanskassa!
        Miksi minulla pitäisi olla nuo kasvattajan tarvitsemat tiedot, jos en itse kasvata? Entä pitääkö minun olla ensin kasvattaja, jotta voin kritisoida niitä jotka kasvattaa liian vähillä tiedoilla? Ja sitten jos olisin kasvattaja minua pidettäisiin kaksinaismoralistina, koska itsekin kasvatan.
        Mutta jos teitä on mahdoton saada asioita miettimään, ja olette jo päättäneet olevanne kasvattajan tasolla, niin ottakaa ihmeessä itsekkäästi riski ja harjoitelkaa muutaman linnun henkikullalla. Eihän se teiltä pois ole.

        kasvattajan taso? Tällä hetkellä ei taida olla mitään eroa onko vasta alkaja vaiko jo kokeneempi alan harrastaja. Ei ainakaan tähän ketjuun osallistujien tietojen perusteella voi näkyvää eroa löytyvän. Saako kasvattaja statuksen kun uskaltaa kritisöidä muiden tekemisiä? Edelleenkin tuodaan esille vain kohahduttavia seikkoja kuten henkikullalla leikkiminen. Mitkä asiat johtavat hengen menetyksiin? Selviytyykö kaikki poikaset kokeneilla kasvattajilla? Entä aikuiset linnut?


      • ja toinen
        ihme on kirjoitti:

        kasvattajan taso? Tällä hetkellä ei taida olla mitään eroa onko vasta alkaja vaiko jo kokeneempi alan harrastaja. Ei ainakaan tähän ketjuun osallistujien tietojen perusteella voi näkyvää eroa löytyvän. Saako kasvattaja statuksen kun uskaltaa kritisöidä muiden tekemisiä? Edelleenkin tuodaan esille vain kohahduttavia seikkoja kuten henkikullalla leikkiminen. Mitkä asiat johtavat hengen menetyksiin? Selviytyykö kaikki poikaset kokeneilla kasvattajilla? Entä aikuiset linnut?

        Miten ihmeessä voit vetää tuon johtopäätöksen, että joku kasvattaja statuksen kun uskaltaa kritisöidä muiden tekemisiä?? Täällä ei nimenomaan ole kasvattajat kritisoineet osaamattomia kasvatusta kokeilevia vaan henkilöt, jotka itse eivät kastava!! Eli henkilöt, jotka uskovat vakaasti, että kasvatus kuuluu vain niille, ketkä ovat opiskelleet lajia jo vuosia.
        Miten saisin sen sinulle väännettyä rautalangasta?

        Jollei tiedä mitä on tekemässä, voi esim. emon hengen menetykseen johtaa väärä ruokavalio tai liian usein pesitys.
        Kaikki poikaset eivät selviydy hyvilläkään kasvattajilla, mutta heillä on tarpeeksi tietoa välttää turhat kuolemat toisin kuin aloittelijoilla jotka juuri luulevat kaiken tapahtuvan itsestään.


      • alottajalle !!
        ja toinen kirjoitti:

        Miten ihmeessä voit vetää tuon johtopäätöksen, että joku kasvattaja statuksen kun uskaltaa kritisöidä muiden tekemisiä?? Täällä ei nimenomaan ole kasvattajat kritisoineet osaamattomia kasvatusta kokeilevia vaan henkilöt, jotka itse eivät kastava!! Eli henkilöt, jotka uskovat vakaasti, että kasvatus kuuluu vain niille, ketkä ovat opiskelleet lajia jo vuosia.
        Miten saisin sen sinulle väännettyä rautalangasta?

        Jollei tiedä mitä on tekemässä, voi esim. emon hengen menetykseen johtaa väärä ruokavalio tai liian usein pesitys.
        Kaikki poikaset eivät selviydy hyvilläkään kasvattajilla, mutta heillä on tarpeeksi tietoa välttää turhat kuolemat toisin kuin aloittelijoilla jotka juuri luulevat kaiken tapahtuvan itsestään.

        voi aloittaja parkaa !! nyt ymmärrän miks tuntuu toivottomalta ku vastassa on tuulimyllyi jotka ei ees haluu ymmärtää vaa vänkää vastaan iha vaa vänkäämisen vuoks.


      • on taas
        alottajalle !! kirjoitti:

        voi aloittaja parkaa !! nyt ymmärrän miks tuntuu toivottomalta ku vastassa on tuulimyllyi jotka ei ees haluu ymmärtää vaa vänkää vastaan iha vaa vänkäämisen vuoks.

        niin pinnat kireällä. Onko oikeesti sitten ihminen, joka ei ole harrastaja satikka kasvattaja oikea henkilö arvostelemaan kasvatustoimintaa ollenkaan? Oikeasta ravinnosta ja pesityskerroista saa tietoa todella nopeasti eikä tiedon määrä kasva vuosien kuluessa juuri mitenkään vain kokemus tai oikeammin vain tapahtumien määrä lisääntyy. Mutta mielenkiintoista olis kyllä teitää miten kasvattajat ovat hankkineet omat lintunsa kun liikeiden valikoimaa pidetään huonona ja taitaa olla myös niin, että kasvattajalta ostetut poikasetkin ovat loppupelissä liikkeestä peräisin. Perimää ollaan kerrattu sitten oikein urakalla kasvattajaksi itseään tituleeraavan taholla.


      • muka?
        on taas kirjoitti:

        niin pinnat kireällä. Onko oikeesti sitten ihminen, joka ei ole harrastaja satikka kasvattaja oikea henkilö arvostelemaan kasvatustoimintaa ollenkaan? Oikeasta ravinnosta ja pesityskerroista saa tietoa todella nopeasti eikä tiedon määrä kasva vuosien kuluessa juuri mitenkään vain kokemus tai oikeammin vain tapahtumien määrä lisääntyy. Mutta mielenkiintoista olis kyllä teitää miten kasvattajat ovat hankkineet omat lintunsa kun liikeiden valikoimaa pidetään huonona ja taitaa olla myös niin, että kasvattajalta ostetut poikasetkin ovat loppupelissä liikkeestä peräisin. Perimää ollaan kerrattu sitten oikein urakalla kasvattajaksi itseään tituleeraavan taholla.

        Niin tosiaan! Ja murhaajia ei saa kritisoida ennen kun on jonkun puukottanut tai eläinten pahoinpitelijöitä ennen kuin on pari koiraa potkinut.


      • meni että
        muka? kirjoitti:

        Niin tosiaan! Ja murhaajia ei saa kritisoida ennen kun on jonkun puukottanut tai eläinten pahoinpitelijöitä ennen kuin on pari koiraa potkinut.

        hujahti. Huomaa ettei kirjoittajalla ole mitään kokemusta eläimistä. Outoja vertauksia - jokainen varmaankin tietää mitä murhaamine tai pahoinpitely on mutta ei mitä pesittäminen vaatii. Ei aloittelija ole yhtään sen huonompi kuin kasvattaja jolla on vuosien kokemus saoista pesityskerroista, jos vain tietää mitä tekee ja saa oikeita neuvoja eikä pelkästään haukkuja mukamas itsekkäästä teostaan.


      • aloittaja lopettaa nyt
        meni että kirjoitti:

        hujahti. Huomaa ettei kirjoittajalla ole mitään kokemusta eläimistä. Outoja vertauksia - jokainen varmaankin tietää mitä murhaamine tai pahoinpitely on mutta ei mitä pesittäminen vaatii. Ei aloittelija ole yhtään sen huonompi kuin kasvattaja jolla on vuosien kokemus saoista pesityskerroista, jos vain tietää mitä tekee ja saa oikeita neuvoja eikä pelkästään haukkuja mukamas itsekkäästä teostaan.

        Nosto tekstistäsi: "jos vain tietää mitä tekee"

        siinä olikin pähkinänkuoressa tämän keskustelun aihe. Ei täällä kaikkia pesittämisen harrastajia kritisoida, vaan niitä jotka alkaa hommaan liian heikoin tiedoin ja jotka tekevät pesitystä itsekkäistä syistä välittämättä eläinten parhaasta.
        Lukisit koko tekstin ensin ja yrittäisit vähän sisäistää, ennen kun tulet keskusteluun mukaan!

        Överiksi kai tuo edellinen oli tarkoitettukin, että sitäedellinen kirjoittaja tajuaisi, miten hölmöltä hänen lausahduksensa kuulostaa. Ettei pesityksen taitavammille jättävä ole oikeutettu paheksumaan niitä, ketkä pesittää tietämättä tarpeeksi.

        Suurin osa näistä ensikertalaisista tuntuu vain kyselevän jo sitten kun poikaset on teossa tai tulleet. Mahdoton ajatus se onkin varmaan opiskella reilusti etukäteen ja antaa pesitysajatuksen muhia muutamia vuosia.

        Joten taidan antaa olla. Joku mainitsi aiemmin tuulimyllyt ja oikeassa taisi olla. Luulenpa, että ne, ketkä ovat hommaan ryhtyneet liian äkkiä, eivät sitä pysty myöntämään vaan puolustavat tekojaan kunnes tulevat aikuisiksi ja katuvat sitä hiljaa itsekseen. Ei kai se auta, kun purra hammasta kun ärsyttää ja yrittää kestää se, että maailma on täynnä itsekkäitä ja ajattelemattomia ihmisiä.


      • jättää
        aloittaja lopettaa nyt kirjoitti:

        Nosto tekstistäsi: "jos vain tietää mitä tekee"

        siinä olikin pähkinänkuoressa tämän keskustelun aihe. Ei täällä kaikkia pesittämisen harrastajia kritisoida, vaan niitä jotka alkaa hommaan liian heikoin tiedoin ja jotka tekevät pesitystä itsekkäistä syistä välittämättä eläinten parhaasta.
        Lukisit koko tekstin ensin ja yrittäisit vähän sisäistää, ennen kun tulet keskusteluun mukaan!

        Överiksi kai tuo edellinen oli tarkoitettukin, että sitäedellinen kirjoittaja tajuaisi, miten hölmöltä hänen lausahduksensa kuulostaa. Ettei pesityksen taitavammille jättävä ole oikeutettu paheksumaan niitä, ketkä pesittää tietämättä tarpeeksi.

        Suurin osa näistä ensikertalaisista tuntuu vain kyselevän jo sitten kun poikaset on teossa tai tulleet. Mahdoton ajatus se onkin varmaan opiskella reilusti etukäteen ja antaa pesitysajatuksen muhia muutamia vuosia.

        Joten taidan antaa olla. Joku mainitsi aiemmin tuulimyllyt ja oikeassa taisi olla. Luulenpa, että ne, ketkä ovat hommaan ryhtyneet liian äkkiä, eivät sitä pysty myöntämään vaan puolustavat tekojaan kunnes tulevat aikuisiksi ja katuvat sitä hiljaa itsekseen. Ei kai se auta, kun purra hammasta kun ärsyttää ja yrittää kestää se, että maailma on täynnä itsekkäitä ja ajattelemattomia ihmisiä.

        kristisoimatta niitä, jotka ovat ns. kokeneita kasvatajia, mutta tietomäärää ei osata soveltaa käytäntöön tai niistä ei välitetä. Em. asioista ei ainakaan voida aloittelijoita syyttää.
        Eläinsuojelulliset ongelmat harvemmin ovat edes aloittelijoiden aikaan saamia vaan nimenomaa niiden, jotka ovat pitkänlinjan kasvattajiksi itseään tituleeraavia ja myös vähän välittävät esim. tiedon jakamisesta.
        Suurin ongelma, oli laji sitten mikä tahansa,on tainnut olla jokaisen harrastajan kohdalla se, että ollaan ostettu eka lintu tietämättä edes sen lajia saatikka lajivaatimuksia. Todellisen harrastajan tuntee myös tässa taapuksessa siitä että hän etsii tietoa ja tukeutuu myös muiden apuun kyselemällä - tosin oikea paikka ei taida olla Suomi24.


      • on hyvä*
        jättää kirjoitti:

        kristisoimatta niitä, jotka ovat ns. kokeneita kasvatajia, mutta tietomäärää ei osata soveltaa käytäntöön tai niistä ei välitetä. Em. asioista ei ainakaan voida aloittelijoita syyttää.
        Eläinsuojelulliset ongelmat harvemmin ovat edes aloittelijoiden aikaan saamia vaan nimenomaa niiden, jotka ovat pitkänlinjan kasvattajiksi itseään tituleeraavia ja myös vähän välittävät esim. tiedon jakamisesta.
        Suurin ongelma, oli laji sitten mikä tahansa,on tainnut olla jokaisen harrastajan kohdalla se, että ollaan ostettu eka lintu tietämättä edes sen lajia saatikka lajivaatimuksia. Todellisen harrastajan tuntee myös tässa taapuksessa siitä että hän etsii tietoa ja tukeutuu myös muiden apuun kyselemällä - tosin oikea paikka ei taida olla Suomi24.

        Tiedusteluihin ja kysymyksiin vaikka pesittämisestä täällä *Suomi24:ssä.

        Hyvin monet linnun pitäjät, harrastajat, satunnaiset pesittäjät, poikastehtailijat ja kasvattajat tietävät, että tänne tulee kysymyksiä ja jotkut jopa vastaavat asiallisesti - kiihtymättä sen enempää.

        Toisinaan asioista kiinnostuneet ohjataan yhdistysten kotisivulle, josta saa myös kunnollisia vastauksia. Kysyvä ei tieltä eksy. Suunta on jo oikea, ei väärä, ja halu toimia oikein tuollaisenkin asian suhteen.

        Lajikehityksen jättäisin luonnolle mieluimmin, siitä kun ei ole hyötyä pallon nykyisille asukkaille. Järjen käyttöä tarvitaan ja sitä on myös sovellettava käytännössä myös enemmänkin noille tehtailijoille, joilla vain raha merkitsee lemmikkiteollisuudessa jotain ja emot hävitetään kun ne heikkenevät.
        Tuollainen ei ole satunnaisen aloittelevan pesittäjän ominaisuuksia. Hän tekee sen vain ehkä kerran. Hän kyselee miten toimia ja miksi, etiikka on korkealla vielä siinä vaiheessa. Ne poikasmassat tulevat muualta lemmikkitehtailussa (lintujenkin).

        Ei kannata vähentää kolmesta paikasta kahteen jossa *keskustelua on, päinvastoin.


    • -M-

      Oikeasti kannattaa niitä lintuja pitää ihan vaan lemmikkinä hyvän tovin ja miettiä tarkkaan syyt ja seuraukset ennen kuin sitä pesitystä rupeaa testailemaan. Tokihan se eka pesitys on aina ensimmäinen niille kokeneemmillekkin, mutta jos lintuja ylipäätään on omistanut vasta puoli vuotta tms, ei todellakaan vielä kannata edes miettiä sitä pesitystä.

      Luonnolintujen vetäminen tähän keskusteluun on aika turha veto. Linnuthan ovat nimenomaan sopeutuneet niihin luonnonoloihin ja luonnossa on valinnavapaus päättää missä ja milloin pesivät ja mitä syövät ja kuka siitä isosta parvesta kelpaa puolisoksi.
      Lemmikki sen sijaan on täysin sen varassa mitä ihmisiltä tulee, aivan kaikessa: pesinnän ajankohta, tila, pesäpöntöt, lämpötila, valaistus, kosteus, ravinto, puolisonvalinta, liikunta, häiriön määrä jne jne. Lemmikillä ei ole juuri mitään mahdollisuutta toteuttaa villejä vaistojaan ja tehdä omia valintoja niin kuin luonnossa, vaan on ihan omistajasta kiinni onko nuo kaikki erilaiset luonnossakin vaikuttavat tekijät opimaalisia poikastentuotolle vai ei. Tokihan luonnossakin tulee tappioita, rankkojakin jos vaikka kuivuus iskee väärään aikaan tai petomäärä tai taudit lisääntyvät yllättäen. Mutta ne ovat sitten luonnon aikaansaamia ja luonnonvalinnan kautta koko populaation kestävyyteen ja geenipooliin vaikuttavia seikkoja, ei ihmisen silkasta välipitämättömyydestä tai tietämättömyydestä johtuvaa yksittäisten lintujen "kiusausta".

      Kyllähän joku undulaatti tai seeprapeippo on liiankin helppo pienilläkin tiedoilla ja varsin alkeellisella ympäristöllä saada pesimään ainakin päällisin puolin hyvin onnistuneestikin. Itsekin joskus kauan sitten tietämättömänä kakarana pesitin undulaatteja juuri sillä väärällä "lyödään vaan pöntöt ja katotaan mitä tulee" -tyylillä enkä siitä todellakaan ole ylpeä. Ihan vaan kun Wolterin undulaattikirjassa sitä pesitystä esiteltiin niin jotenkin kait sitä oletti että se "kuuluu asiaan", ja kokeilunhalusta. Kyllähän sieltä poikasia tuli ja kivaa oli mutta en kyllä enää nyt vanhempana ja (toivottavasti) viisaampana moista tekisi.

      Kun oikeasti niistä undulaateista, seeprapeipoista ja neitokakaduista ei ole pulaa ja lintuja on paljon kierrossa hakemassa uusia koteja, niin kannattaa miettiä miksi juuri niitä omia lintuja pitäisi pesittää. Ja jos pesittää niin miten se onnistuisi niin että lintukantaan tulee mahdollisimman hyvälaatuisia yksilöitä lisää ja emot pysyisivät terveinä ja pitkäikäisinä. Tarvitaan kokemusta juuri siitä lajista, että osaa neutraalisti arvioida niitä omia lintujaan, ei pesitä niitä pikkuvikaisia tai vähän kitukasvuisia yksilöitä vaikka ne kuinka rakkaita lemmikkinä ovatkin, tai vähintään valitsee parit niin että pikkuvika korjaantuu seuraavassa sukupolvessa tai sitten raa'asti vaan hylkää jalostuslinjan (siis pesityksestä, lemmikkinä toki menevät hienosti) jos jälkikasvulla alkaa ilmetä ei-toivottuja ominaisuuksia.

      Yhden tai kaksi "huvin vuoksi" -poikuetta toki kuka vaan saa aikaan, enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Ja jos esimerkiksi haluaa lisätä omaa parvea juuri omilla poikasilla niin ei se hirveän tuomittavaakaan ole jos vaan edes suunnilleen ottaa selvää siitä mitä on tekemässä ja miettii huolella mitä niille mahdollisille "ylijäämille" tapahtuu ja kuinka sukulaisista koostuva parvi jatkossa huolehditaan etteivät enää vahingossakaan pääse keskenään lisäntymään.
      Kuka vaan voi myös ostaa muutaman lintuparin ja pistää isommankin poikastehtaan pystyyn jos ei välitä jälkeläisten laadusta ja emojen hyvinvoinnista. Onko siinä mieltä vai ei ja mikä on eettisesti ja moraalisesti oikein jää sitten sen omistajan vastuulle, kukaanhan ei tätä mitenkään estää voi niin kauan kun eläinten hoito menee eläinsuojelun hyväksymissä rajoissa (mikä on aika vähän). Mutta vastuullinen laajamittaisempi pesittäminen, kasvattaminen vaatii huomattavasti enemmän kokemusta ja näkemystä, suunnittelua sukupolvien päähän, tilaa, resursseja, tietoa. Hyvälaatuisia emolintuja, työtä, pettymyksiä ja onnistumisia. Mielummin laatua kuin määrää. Ei vain hetken mielijohteita.

      • Jari T/Lahti

        Minulla on kokemusta lintujen pesityksestä. Olen kasvattanut vuosikausia kanarialintuja. Tosin ne ovat erilaisia unduihin verrattuna, mutta molemmat pesivät helposti.

        Nyt minulla on undulaatteja. On ollut aiemminkin, mutta ne eivät pesineet. Näitä aion ensi elokuussa pesittää lähtökohtaisesti omaan tarpeeseen.

        Jos ostaa linnut eläinkaupasta, ei voi tietää juuri mitään niiden taustoista. Esim. täällä Päijät-Hämeessä ei taida olla kasvattajaa. Eikä pesintään vaikuta vain aiempi sukupolvi vaan suvun pitkä historia. Eikä Suomessa juuri kasvateta tietyn värisiä undulaatteja, vaan kasvatus on lähinnä vain lemmikeiksi.

        Joku kaipasi hyvää ohjesivustoa. Sellainen on suomeksi: "Undulaatin kasvatus", Eeku Strahlin kirjoittama, joka lötyy googlettamalla.

        Kyllä mielestäni tavallinen ihminen voi pesittää, kun opiskelee ensin tietoutta! Tärkeintä on ettei pesitä liian nuorta naarasta. Naaraan pitää olla ainakin 1 v. ikäinen.


      • mahtava...
        Jari T/Lahti kirjoitti:

        Minulla on kokemusta lintujen pesityksestä. Olen kasvattanut vuosikausia kanarialintuja. Tosin ne ovat erilaisia unduihin verrattuna, mutta molemmat pesivät helposti.

        Nyt minulla on undulaatteja. On ollut aiemminkin, mutta ne eivät pesineet. Näitä aion ensi elokuussa pesittää lähtökohtaisesti omaan tarpeeseen.

        Jos ostaa linnut eläinkaupasta, ei voi tietää juuri mitään niiden taustoista. Esim. täällä Päijät-Hämeessä ei taida olla kasvattajaa. Eikä pesintään vaikuta vain aiempi sukupolvi vaan suvun pitkä historia. Eikä Suomessa juuri kasvateta tietyn värisiä undulaatteja, vaan kasvatus on lähinnä vain lemmikeiksi.

        Joku kaipasi hyvää ohjesivustoa. Sellainen on suomeksi: "Undulaatin kasvatus", Eeku Strahlin kirjoittama, joka lötyy googlettamalla.

        Kyllä mielestäni tavallinen ihminen voi pesittää, kun opiskelee ensin tietoutta! Tärkeintä on ettei pesitä liian nuorta naarasta. Naaraan pitää olla ainakin 1 v. ikäinen.

        sivu Eekun tekemä. Tietoa ja ymmärrystä unduista myös sellaisille jotka eivät edes mieti pesittävänsä. Minusta kannattaa jokaisen undun omistajan käydä lukemassa nuo jutut.


      • Hömpötti
        mahtava... kirjoitti:

        sivu Eekun tekemä. Tietoa ja ymmärrystä unduista myös sellaisille jotka eivät edes mieti pesittävänsä. Minusta kannattaa jokaisen undun omistajan käydä lukemassa nuo jutut.

        Itselleni on tullut ensimäiset undut rescue lintuina ja niin seuraavatkin. En aio niitä edes pesittää,mutta jos näin tekisin niin olen etukäteen ottanut paljon selvää asioista. Yksi linnuista oli hyvin kalju ja pahasti nypitty joka puolelta.Ei ollut juurikaan höyhen peitettä jälellä. Siirsin hänet ns.kumppaninsa kanssa eri häkkiin ja alotin moni puolisen ruokinnan ja vapaan liikkumisen ja volaa, nyt höyhen peite kasvanu melkeen takasin kokonaan.Ja lintu on oikeen hyväs kunnos.Mutta kantsii selvittää juttuja,en kyllä kyseistä lintua ikinä pesittäs vaikka saisin rengastuksen myötä tietoa myöskin mistä hän on lähtösin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe