Mikä VHF? Kokemuksia

Bombastic23

Nyt pitäisi hankkia hirviporukalle ussia VHF puhelimia. Valinta on Zodiac Team 68 PRO sekä Lafayette DC 70 välillä. Lafayette myydääm kahtena eri versiona (pitkä antenni, suurempi 6W teho, isompi akku TAI pieni antenni, pienempi 3,5W teho, pienempi akku). Onko kokemuksia näistä laitteista?

Lafan versioista on ollut vääntöä pienemmän antennin eduista mutta tehon kustannuksella. Tietääköhän joku minua viisaampi haittaako 3,5W teho hirvimetsässä verrattuna 6W tehoon. Iso antenni on monen mielestä tiellä kun metsässä liikutaan.

11

7826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyseinen

      lamourettes tai mikä lie libresse puhelin onkaan.
      Toimii hyvin ja tehoa tuntuu piisaavan sieppaamaan naapuri porukoidenkin keskustelut jos samalla kanavalla on. Pitkä antenni muuten hyvä mutta tuppaa olemaan millon auton oven välissä tai silmien edessä kun pitäis ampua. Ajattelin hommata lyhyemmän. Ja olen kuullut juttua että luutuutti järjestelmänkin siihen sais. Jäis se iänikuinen johtojen kanssa pelaaminen pois.

    • Einari Taukki

      kun me hirvestäjät ollaan samanhenkisiä. Minullekin yhteydenpito jahtireissuillani on tärkeää. Suosikkipuhelimeni on tällä hetkellä erittäin tehokas Zudron Racing Connect 2100 SPICY. Tehoa löytyy heti 1,7 Megawattia ja akun kokokaan ei ole nykypäivänä ylitsepääsemätön ongelma. Onhan meillä katumaasturit ja isot peräkärryt, joilla vedellä akkuja. Jos osaat suunnata tällaisen puhelimen (tarkalleen) oikeaan suuntaan, niin voit saada yhteyden jopa vieraisiin sivilisaatioihin. Siis maapallon ulkopuoliseen elämään. Eikö olisikin mahtavaa käydä kirjeenvaihtoa tuntemattomien olioiden kanssa ja siinä samalla vähän tiedustella, kuinka isoja hirviä heidän planeetallansa asustelee?

      • Ei höpötetä puhelimeen

        Illalla joku kertoo saaliistaan,jos on puheliasta sorttia,kaikki eivät ole.Näin toimii SUOMALAISET MIEHET.


      • olla porukan
        Ei höpötetä puhelimeen kirjoitti:

        Illalla joku kertoo saaliistaan,jos on puheliasta sorttia,kaikki eivät ole.Näin toimii SUOMALAISET MIEHET.

        päällikön junioria mikäli vähääkään jutut täsmää.
        Vittu turpa kiinni hirvi tulee jne jne. Jaksanu tuota natsi meininkiä enään vaan vaihdoin porukkaa. Mukava kun koiramies koko ajan tiedottaa missä koira ja hirvet menee ja kukaan ei vedä herneitä nenään jos passimies puhuu. Viimeviikonloppunakaan vasaporukka välittäny mitään vaikka ampuja puheli puhelimeen hirvien tulosta liki ampumahetkeen saakka. Ja molemmat vasat putos. Toisin kun omistaa puhelimet mutta olla mistään mitään tietemättä passissa tunti kaupalla.


    • vhf käyttäjä

      Minulla ollut käytössä nyt toista syksyä Zodiacin tem pro 68.Hyvin on pelannut ja kuuluvuuskin on tarvittavalla tasolla.Tilasin juuri uuden mallisen zodiacin käyttöön.

      Ja vielä eräs juttu puhelimien tarpeellisuudesta.Tänään sattui tapaus että ajossa oli emä ja kaksois vasat.Koira mies piti passiketjun koko ajan ajan tasalla tilanteesta.Kävi näet niin että emä jätti kaksois vasat passitetulle alueelle ja emä käveli passi ketjun välistä ulos.Jos puhelimia ei olisi ollut olisi emä melko varmasti ammuttu,yksinäisenä naaraana.

    • Vhf / Peltor

      Itselläni on Lafayetten (4 versio),siis isolla akulla,ja akun lataus ilmeisesti kestäisi koko syksyn jahtiviikonloput (kertalatauksella). Tänä syksynä hankin Peltorin kuulevat suojaimet,ja jopa on hyvä yhdistelmä tällaiselle "puolikuurolle" passimiehelle. Mukava kuunnella luonnon ääniä ja rasahduksia,joita ei kuullut korvanappia käyttäessä kuulevassa korvassa.

    • lainazodiac

      MOI!
      Nostetaanpa topicia,
      Miten tänäpäivänä Lafayette, Zodiac , norland, genzo pärjää?
      Saako kiinaradiolla Baofeng, qunshen TG-92, Wouxon olla yksin metällä kun kettään ei kuule?
      Itse ensimmäistä syksyä hirvestämässä, jos VHFfää laittelisi mihin laitteeseen rahasi laittaisit?
      T:laina Zodiacilla on kyllä pärjänny (yli 10v vanhalaite).

    • elektroniikkaajaradioita

      "Millä pärjää ja millä ei" Aivan turha vertailla noiden radioiden kuuluvuutta/kantomatkaa, testi-ja käyttötilanteet erilaisia joten vertailu ei ole tasapuolista, ainoastaan akun kestävyyttä voi tarkastella joskaan sekään ei päde jos ei samaan aikaa ole samassa paikassa ja samalla tavalla käytettyjä radioita porukassa.
      Noissa käsiradioissa liki samat lähetystehot, antennit voi olla hieman erilaisia mutta suurta merkitystä ei vakioantenneilla ole, vastapainolla eli lisä maakarvalla voi olla hieman auttava vaikutus kuuloetäisyyteen muta suurin tekijä on maastoesteet, heijastukset ja se missä radioita käyttää, jos huutelee auton avoimesta ikkunasta käsiradiolla niin antennin toimivuus ei ole ehkä paras mahdollinen sillä auton korirakenteet on lähellä antennia ja silloin antennin seisovanaallon (SWR) suhde voi muuttua ja se ei ainakaan paranna antennin toimintaa ja samoin kuten olen jo aiemmin kirjoittanut että jos antennin lähellä on vaikkapa aseen piippu niin silloin ei radio lähetä niin hyvin kuin antenni olisi vapaassa tilassa ja nimenomaan pystyssä, tämän olen testannut antennianalysaattorilla.
      Kiinanradiollakin pärjää, tärkein kapistus on se antenni, mitä pitempi niin sen parempi mutta tietenkin metsästysradion taajuudelle tehty antenni eli ei voi laittaa mitä tahansa piiskaa eikä sitä paljon mainostettua maakaapeliakaan ei kannata mennä itse jatkamaan, senkin täytyy olla sopivan mittainen.

    • Lainazodiac_2

      Kiitos!
      siis sellainen VHF kun vaan raskii laittaa, ja myöjältä "tehopaketti" tms eli alkuperäistä mahdollisesti parempi antenni.
      Näillä kiinalaiset on etusijalla..

    • elektroniikkaajaradioita

      Monesti näkee kun noilla hirvestäjillä on autossaan piiska katolla tai jossain kaiteessa kiinni ja voi olla toinen antenni aivan vieressä, silloin ei kyllä antennit toimi niin kuin pitää. Antennin tulisi olla lähes keskellä kattoa ja jos on pakko pitää toista antennia katolla niin ei ainakaan samassa linjassa toisen antennin kanssa auton pituussuunnassa, toinen antenni esimerkiksi auton katon takakulmaan sillä keskellä olevan antennin suuntakuvio eli säteily keila on vahvin suoraan eteen ja taakse päin ja useimmiten vahvin keila nimenomaan keulan suuntaan ja yhteyden pidossa paras tulos saavutetaan kun auton keula on suurin piirtein siihen suuntaan johon yhteys halutaan.

    • 1hoopo

      Tärväsin televisioantennin poikki ja kuvaruutu pimeni. Teippasin jäljejääneeseen n. 1,5 m:n pituiseen antenninpätkään kiinni Genzon marssiantennin ja television kuvan- ja ääänen laatu parani. Voin siis jatkossa siirrellä vastaanotinta televisio minne milloinkin. Hirvimies Antti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe