Kalevi S.

ja muutkin

Olemme lähdössä vaimoni kanssa ensimmäistä kertaa Agadiriin ja kyseltäisiin ihan suoraan, mitä hotellia suosittelette. Matkakohde on jo päätetty, joten pyydän, ettei sellaisia vastauksia tulisi, jossa kehoitetaan menemään jonnekin muualle/haukutaan Marokkoa/Agadiria. Kalevi S. ei sellaiseen syyllisty, mutta näillä palstoilla tuntuu aina olevan henkilöitä, joille elämään tuo sisältöä milloin minkin kohteen haukkuminen.

Olemme keski-ikäisiä, enemmän kulttuurista kuin yöelämästä kiinnostuneita. Alkoholia käytämme kohtuudella, emme siis ole absolutisteja, mutta meille loman päätarkoitus ei myöskään ole ryyppääminen. Laadusta olemme valmiit maksamaan, mutta olemme myös hintatietoisia.

Olemme molemmat asiakaspalvelualalla, joten ilahdumme luonnollisesti hyvästä palvelusta. Hotellissa pitäisi olla myös aktiviteetteja esim. kuntosali eikä pahitteksi olisi, mikäli illalla olisi myös paikallista ohjelmaa.

Kaikki tieto on tervetullutta.

1

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalevi.

      Marokossa käydessäni olen käyttänyt Aurinkomatkoja ja aikoinaan myöskin Finnairin omistamaa Finmatkoja.Näin ollen minulla ei ole kokemuksia muista hotelleista.Muutamia muita hotelleja olen käyttänyt käydessäni Essaouirassa ja Fesissä.

      Agadir on rantalomapaikka, joten siellä ei ole juurikaan mahdollisuuksia kulttuuriharrastuyksiin. Kaupungissa on alkuperäisasukkaiden eli berberien elämästä keertova museo. Lisäksi kävelykadulla olevassa museossa on silloin tällöin erilaisia näyttelyitä.Ranskan kulttuurikeskus järjestää melko säännöllisesti konsertteja.

      Itse olen kahvilaihminen, joten viihdyn niissä"kahua hälibin" maitokahvin ja erinomaisten kahvileipien kera. Varsinkin viikonvaihteessa rantabulevardin eri ravintoloissa on elävää musiikkia.Se on kyllä pääasiassa arabipoppia, mutta ihan nautittavaa kun siihen tottuu.Erikoisen mukavaa on seurata miten paikalliset viettävät iltaansa rytmikkäästi taputtaen musiikin tahdissa ,juoden kokista ja erilaisia limonaadeja.Muslimihan kun ei saa julkisella paikalla nauttia alkoholia. Välistä joku tai jotkut etupäässä miehet nousevat seisomaan pöytänsä ääreen ja "tanssivat" musiikin mukaan. Hauskaa voi pitää ilman alkoholiakin. Usein marokkolaiset ovat viikonvaihteessa ulkona lapsineen ja isoäiteineen.Ainoa pieni juttu on siinä, että volyymi musiikissa saattaa olla hieman liian kovaa, mutta maassa maan tavalla. Itse istun myöskin mielelläni katsomassa auringonlaskua jossakin rantabulevardin ravintoloista. Atlannin aaltojen säestämänä aurinko painuu horisonttiin suurena pallona.

      Jos vain on mahdollisuutta niin suosittelen käyntiä Marrakechissä.Jos on ensi kertaa maassa niin suosittelen käytettäväksi suomalaisten matkanjärjestäjien retkiä.MIkäli kiinnostaa kuunnella niin matkan aikana saa hyvän kuvan paikallisten elämästä aino syntymästä hautaan saakka.Tietoa saa valtavasti edellyttäen tietysti että se kiinnostaa. Marrakech on punainen kaupunki sillä kaikki talot ovat okran väriset. Agadirissä taas valkoiset. Suomalaiset matkanjärjestäjät järjestäjät järjestävät pääsääntöisesti päivämatkoja.Marrassa on upea uusi osa leveine bulevardeineen sekä liikkeineen ja katukahviloineen. Turisti viettä päivän pääasiassa medinassa eli vanhassa kaupungissa. Siellä kävellään paljon soukissa eli markkina-alueella ja Sadunkertojien torilla eli Djema El Fnaalla.Itse pidän tavattomasti tästä kaupungista.Sadunkertojien torin tapaista paikkaa ei ole muualla. Illan suussa kun aurinko teke laskuaan Koutobian moskeijan taakse tori muuttuu ravintolaksi.Silloin on alkamassa ruuan tuoksujen ja hillipannujen maailma.Nämä pienet ravintolat ovat hyvin suosittuja sekä paikallisten että turistien kesken.Valitettavasti päivämatkalaiset eivät tätä iltaelämää ehdi nähdä, koska paluumatka Agadiriin alkaa juuri kello 5 pm paikallista aikaa. Matka Marraan on hieman raskas, koska siellä kävellään paljon.Lähtö aikaisin aamulla ja paluu myöhään illalla.Ainakin minun mielestäni matka on kerta kerran jälkeen antoisa. Aina löytyy jotain uutta. Lisäksi mielessä pyörii lastenlaulu:"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.Se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa".

      Moskeijat Marokossa ovat toisuskoisilta kiellettyjä paikkoja. Niihin ei kannata mennä edes kurkistelemaan. Poikkeuksen tekee Casassa oleva uusi iso moskeija.

      Golfin harrastajille Agadir on hyvä paikka. Sieltä löytyy kolme kentää, joista kaksi on pitkää.

      Agadirissä on ollut kolme kuntosalia. Niissä on aina eri ajat miehille ja naisille. Ainakin Aurinkomatkojen hotelleissa Odyssey Park ja Agador sekä Royal Atlas on kuntosalit. Lisäksi näissä kalleimmissa hotelleissa on myöskin erilaista ohjelmaa

      Kun olin ensi kertaa Marokossa ja Agadirissä niin en viihtynyt lainkaan. Kaikki tökki. Kun sitten istuin koneessa takaisin kotiin ja näin Kasbah kukkulall olevat kirjoitukset: Allaah,Al wattan, al malik eli Allah ja isänmaa sekä kuningas niin mietin että olisko vika ollut minussa itsessäni. Asia jäi pohdintaa ja varasin uuden matkan. Tämän jälkeen kohtasin aivan uudenlaisen kuningaskunnan eli kaikki kolahti kohdalleen.

      Kirjoituksillani olen pyrkinyt kertomaan, että Agadir/Marokko on muutakin kuin vain väitettyjä kerjäläisiä ja taskuvarkaita sekä ripulia.Kerjäläisiä toki näkee. Taskuvarkaita ei ole varmastikaan enempää kuin muualla Euroopassa ja kotosuomessa.Ripulikaan ei ole mikään vakio niinkuin jotkut täällä väittävät.Onhan sitä muuallakin. Itse en juurikaan reagoi kerjäläisiin. Saatan antaa dirhamin pari silloin tällöin, mutta silloin kohdistan sen vanhuksiin ja invalideihin.

      Marokon Kuningaskunnalla on ongelmia niinkuin kaikilla valtioilla on.Uuden kuninkaan Mohammed VI aikana on lainsaäädännössä tapahtunut monia harppauksia eteenpäin.

      Agadit/Marokko on auringonpaisteen, ystävällisten ihmisten ja palvelujen maa. Niistä pitää nauttia. Siellä ei kahviloissa ole kylttejä joissa kehoitetaan viemään käytettyt astiat pois eri paikkaan.

      Hyvää matkaa kaille, jotka Agadiriin suuntaavat matkansa. kalevi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe