Tulliraja 175e nousee

joulukuun alusta

Pientä lohtua jatkoa ajatellen nykyisen naurettavan rajan tilalle.

Kaukomatkoille löyhemmät tuliaissäännöt
Torstai 02.10.2008 klo 15:50 (STT)


Viiniä voi pian tuoda EU:n ulkopuolelta neljä litraa entisen kahden sijasta.

EU:n ulkopuolelta Suomeen tulevat matkustajat jaetaan vastedes tuliaisten verottomuusasioissa kahteen luokkaan. Lento- ja meriliikenteen matkustajia kohdellaan verotuksessa eri lailla kuin muun liikenteen matkustajia.

Hallitus esittää eduskunnalle huomenna annettavassa esityksessä, että EU:n ulkopuolelta tuotavien tavaroiden arvonlisäverottomuus nousee nykyisestä 175 eurosta 300 euroon. Ilma- ja merimatkustajien tuonneille otettaan käyttöön erillinen 430 euron enimmäisraja.

Viiniä voi esityksen mukaan tuoda EU:n ulkopuolelta neljä litraa, kun nykyisin enimmäismäärä on kaksi litraa. Muutoin alkoholijuomien ja tupakkatuotteiden määrälliset rajoitukset säilyvät ennallaan. Hajuvesien, kahvin ja teen määrälliset rajoitukset poistetaan. Nämä tuotteet kuuluvat vastedes yleisen arvorajan piiriin.

Muutoksilla pannaan täytäntöön tuontitavaroiden arvonlisäverottomuudesta annettu EU:n direktiivi. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan joulukuun alusta.

11

3466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naurattaa

      raja älytön niin on se kyllä 430 euroa myös. Se menee rikki eika helposti mutta onneksi sitä ei kukaan edes valvo.

      • tullissa

        En ole itse koskaan joutunut pistotarkasukseen, mutta olen nähnyt niitä kyllä Helsinki-Vantaalla, joten pieni mahdollisuus on kyllä joutua tarkastukseen.

        Jos uuden oloista tavaraa on paljon mukana, todistustaakka alkuperän ja hintojen todistamiseen on matkustajalla, ei tullilla.


      • mutta mutta

        Sinun kirjoitustaitoasi valvoo moni. Peruskouluun takaisin.


      • ?!?!?
        mutta mutta kirjoitti:

        Sinun kirjoitustaitoasi valvoo moni. Peruskouluun takaisin.

        Vähän oli tautologiaa ja yksi lyöntivirhe, mutta ei todellakaan pahimmasta päästä näillä palstoilla...


      • liikkuu
        ?!?!? kirjoitti:

        Vähän oli tautologiaa ja yksi lyöntivirhe, mutta ei todellakaan pahimmasta päästä näillä palstoilla...

        kaikenlaisia hulluja. Kirjoitustyylisi on harvinaisen selkokielinen ja asiallinen.


    • blondi maalta

      Siis, olen menossa syksyllä New Yorkiin ekaa kertaa, ja olen ihan hämmentynyt näistä tullirajoituksista... Elikä olen tietty suunnitellut shoppailevani (mikäli budjetti antaa myöden...) käsilaukkuja jne. Jos siis löydän vaik laukun 350 egellä, ni siitä siis voidaan viel ottaa tääl hintaa??? selittäkääs blondille tää...

      • matkailija-x

        Verottoman tuonnin raja on 175 EUR EUn ulkopuolelta eli kaikki yli tuon rajan yli menevät tuomiset pitäisi ilmoittaa tullissa Suomeen saavuttaessa. Yli menevälle tuonnille määrätään alv 22% tulli.

        http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/01_Matkustajat/index.jsp

        Läheskään kaikki eivät ilmoita, mutta jos jää pistotarkastuksessa kiinni, joutuu maksamaan tullit, verot ja sakon. Tuotteiden hinnan ja alkuperän joutuu todistamaan matkustaja, jos tullilla on epäilyksiä. Olen nähnyt pistotarkastuksia usemman kerran, vaikken itse ole niihin joutunutkaan.

        Tuo uusi tuontiraja tulee ilmeisesti voimaan ensi vuonna, en tiedä tarkemmin milloin.


      • blondi maalta
        matkailija-x kirjoitti:

        Verottoman tuonnin raja on 175 EUR EUn ulkopuolelta eli kaikki yli tuon rajan yli menevät tuomiset pitäisi ilmoittaa tullissa Suomeen saavuttaessa. Yli menevälle tuonnille määrätään alv 22% tulli.

        http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/01_Matkustajat/index.jsp

        Läheskään kaikki eivät ilmoita, mutta jos jää pistotarkastuksessa kiinni, joutuu maksamaan tullit, verot ja sakon. Tuotteiden hinnan ja alkuperän joutuu todistamaan matkustaja, jos tullilla on epäilyksiä. Olen nähnyt pistotarkastuksia usemman kerran, vaikken itse ole niihin joutunutkaan.

        Tuo uusi tuontiraja tulee ilmeisesti voimaan ensi vuonna, en tiedä tarkemmin milloin.

        kiitos=) tuo nyt selvensi asiaa. Aikas kuitenkin pieni tuo raja nyt että toivottavasti nousee! Koska tällaiset himoshoppaajathan kärsivät=)


      • make
        blondi maalta kirjoitti:

        kiitos=) tuo nyt selvensi asiaa. Aikas kuitenkin pieni tuo raja nyt että toivottavasti nousee! Koska tällaiset himoshoppaajathan kärsivät=)

        Ensimmäistä viestiä mukaillen uudistus astuu voimaan joulukuun alussa.


    • tyhmä...

      tuo 430e on varmaan yhdelle henkilölle?

      • matkailija-x

        Raja on yhdelle henkilölle, lapsille ja aikuisille sama raja.

        Tuonti EU-maiden ulkopuolelta

        * jos matkustat lentäen tai laivalla, voit tuoda mukanasi tavaroita 430 euron arvosta
        * muussa liikenteessä arvoraja on 300 euroa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe