1v 8kk

puhe

Paljonko teidän n. 1v 8kk lapset puhuvat? Montako sanaa, kuinka selkeitä, tuleeko lauseita? ym.

Olisi kiva tietää miten puheen kehitys etenee.
(itselläni vielä paljon nuorempi taapero, aloittelemassa vasta puhetta. Ko ajankohta kiinnostaa kaukaisten isovanhempien vierailuajankohdan takia)

7

2934

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti monelle

Meillä jotkut lapset paapattivat tuossa vaiheessa jo lyhyitä lauseita ja nykyinen 2v ei vieläkään sano kuin muutaman sanan ja nekin sanat on sellaisia että vaatii vanhempien tulkintaa ;D

• hyvin vähän

Meillä poika sanoi tuossa iässä vasta muutaman sanan oikein ja muuten selitti omaa kieltänsä, jota ei edes vanhemmat ymmärtäneet :D

• naperonäiti

pojalla oli tuossa iässä satoja sanoja, lauseita ei vielä tullut, mutta kuitenkin pystyi jo yksittäisillä sanoilla jonkin verran "juttelemaan". Vierailla kesti hetken, ennen kuin oppivat ymmärtämään pojan puhetta.

• MINÄ VAAN!

meillä on tyttö joka on nyt 1.7 juuri täyttänyt,hän puhua pälpättää ihan selkeästi,ei vain äiti rakkaan mielestä. kolmen sanankin lauseita ja osaa laskea kolmeen,,tosin luulen että hän onkin vähän erikoinen tässä asiassa,hänen serkkunsa,viisikuukautta nuorempi ei osaa mitään,ei edes äitiä sanoa,että hyvin yksilöllistä,toivottavasti teillä opitaan puhumaan nuorena koska niin päättömiä ajatusleikkejä tulee että huh huh!

• kahden äiti

Hei,

meillä tyttö puhui 1,5 vuotiaana seitsämän lauseen sanoja. Poika vielä ynisi omiaan tuossa vaiheessa :-)
        Ihmisillä on tapana ihmetellä miksei lapsi ole vielä opinut sitä ja tätä vaikka on ihan yleinen ymmärrys että kaikki oppivat eri tahdissa. Huonosti nukutun yön jälkeen omat hermot ei aina jaksa selittää asiaa. Niinpä olen kuitannut asian aina huumorilla ja todennut, etten tunne yhtään rippikoululaista joka ei olisi oppinut:
        puhumaan, syömään itse, pukeutumaan itse, käymään itsekseen vessassa ja solmimaan kengännauhoja.
        Vertailut ja kauhistelut ovat yleensä loppuneet siihen :-)

• Muumeli**

Vanhin poikani oli tasan 1 v 8 kk, kun muutimme uuten asuntoon. Asunnon ovella poika tuumasi... Minun kaunis uusi koti. Se oli tomerasti sanottu ja olin tosi yllättynyt. Lapset ovat kovin yksilöllisiä puheen oppimisessa.

• ei lauseita

Meillä poika 1v7kk ja tosi paljon sanoja. Muistaa minkä merkkiset autot on iskällä, mummolla, ukilla ym. Lauseita ei vielä ole. Ja minulle oli yllätys, kun sanoissa alkoi kuulua ärrän pörinää ja nyt R-kirjain tulee täydellisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      240
      45231
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      123
      25986
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      324
      15673
    4. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      10823
    5. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      169
      10802
    6. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9707
    7. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9641
    8. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8478
    9. 242
      6824
    10. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      222
      6489
    Aihe