Nyt ei sitten kannata vetää hernettä nenään. Tämä on täysin ajatusten virtaa, mutta toivon asiallista kommentointia.
Miten olisi puutalo seinät tehtynä täysin puusta--pinottuna kuten halot halkokasassa--puut pinossa, mutta tiiviissä sellaisessa. Puut voisi katkoa vaikkapa kakkosnelosesta,seinän paksuus vapaasti valittavissa esim 500mm Puupalikoiden "latominen" sujuisi melko helposti omana työnä. Kattorakenne pitäisi eristysmääräysten vuoksi varmasti eristää puukuitueristeellä. Rakenne olisi varmasti
Jossainpäin Suomea on varmaan joku "pelle peloton" moisen rakenteen jo väkästellyt. Rakenne olisi varmasti massiivinen.
Täyspuutalo
7
1747
Vastaukset
- Rauno Kangas
...on kysymys eli mikä olisi tuollaisen seinän myyntiargumentaatio?
Puoli metriä leveä halkopino on ihan helppo latoa pystyyn (kiinnityksitä ei ollut puhetta) ja noin paksu puudeinähän kantaisikin melkein mitä vaan, mutta...
1) Puoli metriä umpipuuta antaisi u-arvoksi 0,23 ja siihen tulisi tietysti kuvatussa tapauksessa vuotoilmasta merkittäviä heikennyksiä.
2) Puoli metriä paksu umpipuuseinä maksaisi pelkästään raaka-aineina noin 200 euroa neliöltä - siis ilman ladontatöitä ja pinnoitteita.
Olisi siis äärimmäisen kallis rakenne ja erittäin energiaepätehokas - muuten varmaan ihan kiva ajatusleikki.
PS. Viime aikoina olen ollut osallisena monessakin "uusia ajatuksia villisti visioivassa" keskustelussa, joten ihan ennenkuulumatonta ei ole se, että puun pituussuuntaa monikin on mielessään kääntänyt viime aikoina. Tiedän mm. hirsitaloissa pohditun erilaisia kotelorakenteisia hirsiä, pystyhirsiä, lisäeristyshirsiä,... ja on niitä markkinoille lähiaikoina tulossakin.- jämäpaloista...
No joo omasta mielestäni moinen ajatus on myös melko outo, mutta ehkä jos sen toteuttaisi kaikenmaailman jämäpaloista tyyliin "puutavara olisi ilmaista". Muistan joskus jonkun tehneen moisen rakennelman "halkopinona", mutta todellisuudessa se oli apurakennus.
- lämmin rakenne
mutta eipä niitä ole tehty sotien jälkeen enää. Johtuu kai osaltaan tiukasta rakennusvalvonnasta, joka kieltää kaikki normien ulkopuoliset rahvaanmiesten kokeilut.
- on keksitty
ajatsitten nimelä nutikkatalo saumat vaan eristetty savella tai jollain muulla
- halkopinosta tehty
navettoja ja jonkun verran talojakin. Savilääviä on melko paljonkin pystyssä. Pyöreitä pöllejä vaan pinotaan ja saviruukkia väliin. Niin niitä on tehty.
- Joku
Herää vain kysymys, että onko sillä nyt sitten niin suurta eroa onko käytettävä "hirsi" 4*4, 6*6 tai 2*4 tuumaista...
Toki kakkosnelosen kappaleista voisi seinää latoa vaikka samaan tapaan kuin tiilistä, lopputulos voisi olla hieman erikoinen, ja mikäli kiinnitykset ovat asialliset, niin rakenne varmastikin vastaa hirttä niin hyvässä kuin pahassakin, eli kosteustekninen toimivuus on todennäköisesti hyvä, mutta lämmöneristys ei.
Toki jos siihen lisäisi vielä asialliset tuulensuojat ja eristyskerrokset, niin sitten voisi eristyskin olla ihan riittävä.- 90 astetta
Palikoiden ladonta tapahtuisi mitä ilmeisimmin POIKITTAIN eli ero hirsipirttiin n. 90 astetta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831499Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671285Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2041256Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2281246Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121070Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041029Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134969Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65933- 85873
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123818