Keneltä kasvattajalta terve pentu?

Allin mamma

No niin.. Elikkäs olen hankkimassa toista doggia meille. Nyt on vain käynyt niin, että haluaisin kuulla teidän mielipiteitä siitä, keneltä kasvattajalta saisi mahdollisimman terveitä pentuja? EN siis hae näyttelykoiraa, vaan ainoastaan seurakoiraa. Olen niin totaalisen kyllästynyt siihen, että monet kasvattajat käyttävät surutta jalostukseen koiria, joita ei ole lonkkakuvattu, tai sitten muita terveystarkastuksia ei ole suoritettu. Myös se on kamalaa, kun menee jalostustietorekisteriin huomaa, miten paljon D-lonkkaisia doggeja käytetään jalostukseen. Aivan uskomatonta!!
Joten kysymys kuuluu, kuka on sellainen kasvattaja, kuka vaalii doggien terveyttä?

59

11109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------

      ja seuraa kasvattajien kasvattien ikiä.

      esim. molempien vanhempien taustoilla eläneiden iät kertoo jo aika paljon, samoin suvussa olevien sisarusten ikiä kannattaa seurata, ei riitä, et vaan joku on sattumalta elänyt kauan.

      koko suvun terveys yms. juttuja kannattaa tutkia.

      valitettavan usein kasvattajat eivät kerro koko totuutta ja jos jossain sukuhaarassa on useampia ns. "suorilta jaloilta" nuorina kuolleita, tai paljon allergioita, jättäisin kyllä hankkimatta.

      omieni jo edesmenneiden ja nykyisen taustoilta löyty useita 10-13 v eläneitä.

      D-lonkat eivät ole ongelma, jos niitä ei suvussa ole pilvin pimein ja jos toinen osapuoli on A-B.

      oma jo edesmennyt D-lonkkainen ei ikinä kärsinyt niistä mitenkään, lopetus lähes 9v johtui syövästä.

      onnea etsintään.

      • Allin mamma

        Kyllä minä todella tarkasti tutkin doggien taustoja, ja juuri sen vuoksi, että saisin todella terveen koiran. Kun tämän ensimmäisen doggini ostin, en niin osannut tarkkailla doggien terveyttä, vaan ostin sen.
        Itseäni ainakin huolestuttaa aidosti se, jos jalostukseen käytetään D-lonkkaisia koiria. Se ei omasta mielestäni ole normaalia, ja JOS itse joskus siirtyisin kasvattamaan ko.rotua,en todellakaan suostuisi käyttämään jalostukseen D-lonkkaisia koiria. En vaikka titteleitä olisi vaikka millä mitalla.
        Minua huolestuttaa esimerkiksi koirani kohdalla se, että molemmat vanhemmat ovat B-D lonkkaisia, ja ensimmäinen A-lonkkainen koira löytyy vasta neljän sukupolven takaa. Tämäkö normaalia a näistäkö geeneistä pitäisi kasvaa terveitä koiria?
        Eikö doggeilla ole mitään jalostusrajaa esimerkiksi lonkissa, ettei enää tietyillä papereilla saa käyttää jalostukseen? Esimerkiksihänn Suomen ajokoirallahan se on D-lonkat?


      • D-lonkkaisuus
        Allin mamma kirjoitti:

        Kyllä minä todella tarkasti tutkin doggien taustoja, ja juuri sen vuoksi, että saisin todella terveen koiran. Kun tämän ensimmäisen doggini ostin, en niin osannut tarkkailla doggien terveyttä, vaan ostin sen.
        Itseäni ainakin huolestuttaa aidosti se, jos jalostukseen käytetään D-lonkkaisia koiria. Se ei omasta mielestäni ole normaalia, ja JOS itse joskus siirtyisin kasvattamaan ko.rotua,en todellakaan suostuisi käyttämään jalostukseen D-lonkkaisia koiria. En vaikka titteleitä olisi vaikka millä mitalla.
        Minua huolestuttaa esimerkiksi koirani kohdalla se, että molemmat vanhemmat ovat B-D lonkkaisia, ja ensimmäinen A-lonkkainen koira löytyy vasta neljän sukupolven takaa. Tämäkö normaalia a näistäkö geeneistä pitäisi kasvaa terveitä koiria?
        Eikö doggeilla ole mitään jalostusrajaa esimerkiksi lonkissa, ettei enää tietyillä papereilla saa käyttää jalostukseen? Esimerkiksihänn Suomen ajokoirallahan se on D-lonkat?

        Kärsiikö D-lonkkainen doggi vielä lonkkavioista ? Jos lihakset lonkkakupin ympärillä ovat priimat ja lihaskunnosta pidetään huolta ? Oma koira nyt vasta 1,5v, mutta ollut terveyden perikuva. Juoksut helpot, valeraskaudet (takana nyt kaksi kpl) helpot, kasvanut hitaasti, mutta on nyt 82cm korkea, massaa ei vielä nimeksikään. Jaloissa ei kasvun aikana minkäänlaisia ongelmia, suorat kuin lipputangot. Nirsous ainoa puute. Luonne hyvä harrastuskoiralle, mutta sopiva myös kotikoiraksi. Sydänultraan ollaan menossa lokakuussa, kun joukkokuvaus järjestetään. Lonkkia ja silmätuloksia suuremmat ongelmat mun mielestäni ovat sydänsairaiden ja huonoluonteisten (liian agre, liian arka) koirien käyttö jalostukseen. Sydänvikaisuuden olemattomuutta ei takaa nuorena vanhemmille tehdyt sydänkuuntelut, jos sairaus puhkeaa vasta jalostuskäytön jälkeen. Vaan sukupuiden tutkiminen ja kuolinsyiden selvittäminen aiemmista sukupolvista voi siinä auttaa. Luonteet näkee vanhemmista, jos molemmat ovat nähtävillä. Itse en ostaisi koiraa, josta en vanhempia näkisi tai vähintään emoa. Musta olisi upeaa, jos koirien kuolinsyyt (tiedosa olevat) näkyisivät jalostustietokannassa, mutta kasvattajalta kyselemällä pitäisi voida vastauksia saada. Jos ei saa, miettisin uudelleen kasvattajan valintaa. Omani on Saradane's koira ja sinne todennäköisesti suuntaan seuraavaa doggianikin hankkimaan.


      • ..
        Allin mamma kirjoitti:

        Kyllä minä todella tarkasti tutkin doggien taustoja, ja juuri sen vuoksi, että saisin todella terveen koiran. Kun tämän ensimmäisen doggini ostin, en niin osannut tarkkailla doggien terveyttä, vaan ostin sen.
        Itseäni ainakin huolestuttaa aidosti se, jos jalostukseen käytetään D-lonkkaisia koiria. Se ei omasta mielestäni ole normaalia, ja JOS itse joskus siirtyisin kasvattamaan ko.rotua,en todellakaan suostuisi käyttämään jalostukseen D-lonkkaisia koiria. En vaikka titteleitä olisi vaikka millä mitalla.
        Minua huolestuttaa esimerkiksi koirani kohdalla se, että molemmat vanhemmat ovat B-D lonkkaisia, ja ensimmäinen A-lonkkainen koira löytyy vasta neljän sukupolven takaa. Tämäkö normaalia a näistäkö geeneistä pitäisi kasvaa terveitä koiria?
        Eikö doggeilla ole mitään jalostusrajaa esimerkiksi lonkissa, ettei enää tietyillä papereilla saa käyttää jalostukseen? Esimerkiksihänn Suomen ajokoirallahan se on D-lonkat?

        Se on rotukohtaista, yleisestä harhaluulosta johtuen ihmiset luulevat dogella olevan paljon lonkka vikaa, mutta sitä on aika vähän mutta muita kasvuun liittyviä ongelmia on totta kai koska kyseessä on jättirotu. D-lonkkaista voi käyttää mikäli ykdistelmän toisella osa-puolella on AA-BB.
        Vaikka olisi D-lonkkat ei se ole automaattista ettei koira voisi elää niiden kanssa hyvin koko elämäänsä, rippuu siitä onko jälkiä nivelrikosta tmv.
        Kannattaa ottaa selvää ko. rodun yleisimmistä sairauksista ennen kuin alkaa yleisesti viisastelemaan! Suomen tanskandoggi ry on hyvä tiedon lähde.


      • Anonyymi
        Allin mamma kirjoitti:

        Kyllä minä todella tarkasti tutkin doggien taustoja, ja juuri sen vuoksi, että saisin todella terveen koiran. Kun tämän ensimmäisen doggini ostin, en niin osannut tarkkailla doggien terveyttä, vaan ostin sen.
        Itseäni ainakin huolestuttaa aidosti se, jos jalostukseen käytetään D-lonkkaisia koiria. Se ei omasta mielestäni ole normaalia, ja JOS itse joskus siirtyisin kasvattamaan ko.rotua,en todellakaan suostuisi käyttämään jalostukseen D-lonkkaisia koiria. En vaikka titteleitä olisi vaikka millä mitalla.
        Minua huolestuttaa esimerkiksi koirani kohdalla se, että molemmat vanhemmat ovat B-D lonkkaisia, ja ensimmäinen A-lonkkainen koira löytyy vasta neljän sukupolven takaa. Tämäkö normaalia a näistäkö geeneistä pitäisi kasvaa terveitä koiria?
        Eikö doggeilla ole mitään jalostusrajaa esimerkiksi lonkissa, ettei enää tietyillä papereilla saa käyttää jalostukseen? Esimerkiksihänn Suomen ajokoirallahan se on D-lonkat?

        suomalaisista kenneleistä hankitut pennut:kasvattajat vastaavat niitten terv.tilasta huoletta ostamaan pentu


    • kasvattajia
      • niin mahtavista kasvattajista

      • minä72
        niin mahtavista kasvattajista kirjoitti:

        Tellus Danes: ei vielä yhtäään tutkittua koiraa!
        Great Goldens: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattaja.aspx?K=GREAT-GOLDEN'S&R=235.1

        Paaaljoooon pentueita, vähän tutkittuja.

        Mahtavat valinnat!
        Itse katselisin vähän muualle...

        Sinä joka väität ettei Tellus Danesilla ole yhtään tutkittua koiraa... Osaatko koira nettiä käyttää??? Sieltä kyllä löytäisit tutkitut koirat!!!


      • ellupatka
        niin mahtavista kasvattajista kirjoitti:

        Tellus Danes: ei vielä yhtäään tutkittua koiraa!
        Great Goldens: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattaja.aspx?K=GREAT-GOLDEN'S&R=235.1

        Paaaljoooon pentueita, vähän tutkittuja.

        Mahtavat valinnat!
        Itse katselisin vähän muualle...

        Heissan vaan, minä kasvatan nimellä Tellus Danes, ettei jää epäselväksi. Kyseisestä linkistä näette minun koirani ja niiden kuvaustulokset. http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattaja.aspx?K=TELLUS DANES&R=235.2 Lisäksi Ruotsin puolella on yksi kasvatti Tellus Danes Zeus megappon kuvattu B/B lonkiksi. Kolmas oma pentue vasta syntynyt, jossa emällä on C/B lonkat, joita oma eläinlääkäri väittää yhä A/A-lonkiksi. Isällä on A/A-lonkat.

        Jos jollain on sanottavaa tai kommentoitavaa, niin ihan rehellisesti saapi sanoa täällä tai vaikkapa laittaa sitten mailia, jos ei ole selkärankaa sanoa mielipidettään julkisesti.

        Tanja


    • eii

      ainakaan kalaholmasta.

      • doggi75

        tämä Kalaholma vai mikä se oli? En ole tuon nimisestä kasvattajasta koskaan kuullutkaan...


      • älä hauku
        doggi75 kirjoitti:

        tämä Kalaholma vai mikä se oli? En ole tuon nimisestä kasvattajasta koskaan kuullutkaan...

        Kasvattaja joka muiden harmiksi,
        kasvattanut vähän tanskandoggeja,
        mutta terveitä ja laadukkaita, hyväluonteisia tanskandoggeja


        "Tehdastuotanto" doggeja/doginpentuja saa helpommin etelästä(R.... ja R........) ja varsinais-suomesta (R.....)


      • siis?
        älä hauku kirjoitti:

        Kasvattaja joka muiden harmiksi,
        kasvattanut vähän tanskandoggeja,
        mutta terveitä ja laadukkaita, hyväluonteisia tanskandoggeja


        "Tehdastuotanto" doggeja/doginpentuja saa helpommin etelästä(R.... ja R........) ja varsinais-suomesta (R.....)

        Jalostustietojärjestelmästä etsimällä löytyi Tanskandoggi kasvattajista kolme R-kirjaimella alkavaa kenneliä.
        Ethän kuitenkaan näitä tarkoita vaan jotain ihan muita?


      • Doggifossiili

        Etkös "kasvattamisenkin" aloittanut yksivuotiaalla nartulla joka oli "vahingossa! astuttu?


      • Saradane's
        Doggifossiili kirjoitti:

        Etkös "kasvattamisenkin" aloittanut yksivuotiaalla nartulla joka oli "vahingossa! astuttu?

        Anteeksi mutta kuka jalostusnartuistani on M yksivuotias? Ketä on käyttetty joka juoksusta kun yhdellä nartullani on kahdet pennut ? Muilla vain yhdet ???


      • Saradane's
        Doggifossiili kirjoitti:

        Etkös "kasvattamisenkin" aloittanut yksivuotiaalla nartulla joka oli "vahingossa! astuttu?

        Tule nyt ihmeessä sinäkin esille ihan omalla kennel nimelläsi.. eiköhän tulokset puhu puolestaan.. toiset meistää myöntää vahinkonsa ja toiset lähettää ne ulkomaille kuolemaan ja piiloon synnyttämään..
        MInä hoidan vahinkoni itse .. miten sinä ;)


      • Kuullut
        Saradane's kirjoitti:

        Anteeksi mutta kuka jalostusnartuistani on M yksivuotias? Ketä on käyttetty joka juoksusta kun yhdellä nartullani on kahdet pennut ? Muilla vain yhdet ???

        Vahinko astuminen, nartulla, joka 10 kk sai ekan juoksunsa, ja hallussasi oleva uros astui sen.
        Syntyi vain 1 pentu, merle värinen, ja jonka jätit rekisteröimättä, Poriin edelleen sen myit tai luovutit,sama se sille.

        Vahinko astumisia sit on ollutkin useampiakin senkin jälkeen.

        Toisilla vahinkoja käy vahingossa, ja niistä opitaan ja viisastutaan, toisilla niitä käykin sitten tiuhemmin, osasta puhutaan, ja osasta ei...


      • joo ooo ooo
        siis? kirjoitti:

        Jalostustietojärjestelmästä etsimällä löytyi Tanskandoggi kasvattajista kolme R-kirjaimella alkavaa kenneliä.
        Ethän kuitenkaan näitä tarkoita vaan jotain ihan muita?

        R.. ... viittää paikkakuntaan


    • Nimetön

      Sieltä oma sohvachampionimme!!! Ja sinne jos tahdon toisenkin...

      http://www.grazydanes.net - ei ole anssi vielä sivuja saanut kokonaan valmiiksi mutta mahtavaluontoisia koiria vuosi toisen jälkeen ja aina vaan terveitä! Ja siitä saat roppakaupalla kasvattajan tukea, pentuetapaamisia ymymym. Siellä panostetaan!

      • IM

        Pakko yhtyä Nimettömän ylistykseen. Pentutehtailut on kaukana tältä kasvattajalta ja koiria kasvatetaan sydämellä ja todella harvakseltaan koska niitä ei tehdä rahan takia vaan rakkaudesta rotuun. Moni aiemmin Grazy Danesista koiruutensa hankkineista jopa odottelee saadakseen sieltä uuden pennun, se kertonee paljon siitä millä periaatteella Anssi koiria kasvattaa.


      • Hoppingham´s
        IM kirjoitti:

        Pakko yhtyä Nimettömän ylistykseen. Pentutehtailut on kaukana tältä kasvattajalta ja koiria kasvatetaan sydämellä ja todella harvakseltaan koska niitä ei tehdä rahan takia vaan rakkaudesta rotuun. Moni aiemmin Grazy Danesista koiruutensa hankkineista jopa odottelee saadakseen sieltä uuden pennun, se kertonee paljon siitä millä periaatteella Anssi koiria kasvattaa.

        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattaja.aspx?K=HOPPINGHAM'S&R=235


      • stellansdigs

      • minä haluan toisen
        stellansdigs kirjoitti:

        EN ottaisi koiraa hoppinghams kennelistä...

        EI sieltä niin vaan oteta!


      • :)
        minä haluan toisen kirjoitti:

        EI sieltä niin vaan oteta!

        Miten olis kennel Ozaenas tai hoppinghams minusta ovat hyviä ja terveitä koiria!!
        Mutta eiköhän jokainen pennunostaja osaa itse sopivan kasvattajan löytää,ettei tarvitse täällä katkerien ihmisten p... puhumista kuunnella.


      • Musta tuntuu
        :) kirjoitti:

        Miten olis kennel Ozaenas tai hoppinghams minusta ovat hyviä ja terveitä koiria!!
        Mutta eiköhän jokainen pennunostaja osaa itse sopivan kasvattajan löytää,ettei tarvitse täällä katkerien ihmisten p... puhumista kuunnella.

        Kennel Ozaenasilta tulee todella harvakseltaan pentuja, mutta ne ovatkin sitten tarkkaan harkittuja yhdistelmiä, että sitä minäkin suosittelisin.

        Itse olisin vailla tietoa Ke/Ti väriryhmän kasvattajista... Crazy Danesia on moni kehunut, mutta ei taida olla pentuja ihan hetkeen tulossa.
        Ja odotan asiallisia kommentteja enkä pelkkää dissausta, kiitos.


      • juuri näin
        minä haluan toisen kirjoitti:

        EI sieltä niin vaan oteta!

        No eipä tosiaan oteta, kun on rekisteröintikiellossa tämäkin.


      • juuri näin
        juuri näin kirjoitti:

        No eipä tosiaan oteta, kun on rekisteröintikiellossa tämäkin.

        (vastaus nimimerkin "minä haluan toisen" viestiin)


      • doggia doggia
        juuri näin kirjoitti:

        No eipä tosiaan oteta, kun on rekisteröintikiellossa tämäkin.

        Ozaenas kennel ei ole rekistöröintikiellossa. Mistä tälläisen tiedon olet saanut?? Hoppinghams ja Catapha's kennelit ovat.


      • juuri näin
        doggia doggia kirjoitti:

        Ozaenas kennel ei ole rekistöröintikiellossa. Mistä tälläisen tiedon olet saanut?? Hoppinghams ja Catapha's kennelit ovat.

        juuri siksi laitoin tuon toisen viestin alle, vastaus on tarkoitettu aiempana olleeseen viestiin vastauseksi, koska viesti pompsahti tuohon vastausketjun viimeiseksi, ja jos lukija ei huomaa, että se on "vastausketjussa" niin voi luulla että viittaus on ozaenas tai crazy danes kenneliin, näin ei todellakaan ole.Nämähän on juuri niitä kasvattajia, joista ei juuri huonoa kuule. Selvennykseksi laitoin "(vastaus nimimerkin "minä haluan toisen" viestiin) "


    • muillakin on hyviä

      Täällä kilpailevat kasvattajat vapaasti pilaavat toistensa mainetta ja haukkuvat kasvatustoimintaa, (niidenkin kenneleitä jotka eivät tätä palstaa lue ja/tai itse tänne kirjoittele). Ja samalla kehuvat itseään. Vain ja ainoastaan itse tutustumalla ja tutkimalla tiedät, mistä ehkä saisit haluamasi terveen tanskandogin ja saat tutustua kasvattajiin itse muodostaen heistä omat mielipiteesi.. Best way !

      Tutkimaan reippaasti vaan
      http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?R=235

    • Jonen

      Eivät kaikki kasvattajat pilaa toistensa mainetta.
      Se vain sattuu olemaan faktaa että nämä huimimmat tarinat saavat eniten julkisuutta.
      Itse pidän kotimaisista kasvattajista ja tainnut valtaosan nimeltä mainituista
      kasvattajista nähdäkikin ihka elävänä.
      Kaikki ihmiset eivät voi tulla toimeen kaikkien kanssa,
      syytä siihen on vaikea sanoa.
      Itse viimeiset vuodet valmistellut itseäni kasvattajaksi,ja opiskellut koiruuksia
      useamman vuoden.
      Omalla kennelnimellä ei ole yhtäkään pentuetta,
      eli ei yhtäkään koiraa.
      Se ei kerro silti totuutta asioista.
      2 koirasta olen kuvauttanut lonkat ja kyynärät joista toisesta otin selkäkuvat kyytipojaksi.
      molemmilta koirilta on otettu sydän ultrat ja kuuntelut ekg ja verikokeet kilpparin tarkistamiseksi.
      Vikaa ei löytynyt kummastakaan koirasta miltään osin.
      Noista aikaisempien doggien terveystarkastuksista vastasi kasvattaja.
      Eli koiria tutkitutetaan vaikka eivät ole kasvattajan omalla kennel nimellä.
      Toiset kasvattajat käyttävät ulkopuolista materiaalia joskus pakonkin sanelemana. (omassa linjassa jokin vika tai sitä ei vain ole..tms)
      Edelliseen yhtyen, ota ihmeessä itse yhteyttä.
      Älä laita mailia tai viestiä,vaan soita,pyydä päästä käymään kenneltiloissa,
      Tai ihan tapaamista koiramaisissa ajatuksissa.
      Kun löydät mielestäsi hyvän kasvattajan,niin se sinulle sopiva pentukin löytyy varmasti.
      Meillä on paljon Hyviä kasvattajia jotka tekevät parhaansa parantaakseen rotua.
      Paraskaan kasvattaja ei pysty silti takaamaan pennun terveyttä aikuisikään asti.
      Onnea pennun etsintään !
      T:Jone

    • tietädän :)

      Itse suosittelisin kahta aivan huippua kasvattajaa, eivätkä kasvata rahan kiilto silmissä, vaan todellakin on rakkaus rotua kohtaan.

      Hienoja koiria.

      Kennel Bonel siniset ja mustat, EdenDanes, keltaiset ja tiikerit.

    • Ugly FOXX & tytti

      Meillä on koira http://www.megappon.net/ Megabbonista.Kaunis,kiltti ja terve.Täyttää nyt 8v eli TODELLA hyvässä kunnossa.Koko pentue on hengissä vielä.Kasvattaa mustia,harlekiinejä,manteleita ja plattenhundeja.

      • harmillista

        Jos kyseessä 4.3.2003 synynyt pentue...niin kaikki ei ole hengissä... tuonne kun ei ole pakko ilmoittaa kuolleita koiria niin ei voi tietää onko kaikki oikeesti hengissä....


    • Harkintaa

      Suosittelen todellakin tarkkaa harkintaa mistä kennelistä pennun ostaa! Itselläni on kokemusta valitettavasti huonoistakin kasvattajista ja heidän moraaleistaan esim. värivirheellisten pentujen suhteen.
      Kannattaa käydä näyttelyissä , tapahtumissa ja tutustua koiriin/kasvattajiin!! Mieluummin vaikka odottamaankin pentua pidempään kunhan mieleinen ja luotettava kasvattaja löytyy.
      Itse vannon Ozaenas kennelin nimiin!

      • :)

        Olen myös ehdottomasti Ozaenas kennelin kannattaja mikäli mu/ha väriryhmästä on pentua vailla. Kyseisessä kennelissä tulee kyllä todella harvakseltaan pentuja mutta ovat sitten kyllä tarkkaan mietittyä yhdistelmää eikä rahankiilto silmissä tehtyjä pentueita.


    • wikneroliver

      Olen harkinnut viimeisen parivuotta tanskandogin ottamista..
      olen seurannut näitä kasvattajien sivuja.
      mutta kellään ei taida olla myynnissä kyseisen rodun pentuja tai suunnitteella tehdä niitä vuonna 2012?
      ei ole ainakaan silmään pistänyt.
      väri olisi joko sininen musta tai keltainen.
      mieluiten keltainen.

    • dogin omistaja

      hei kennel eden danes sinne on tulossa kesällä 2012 tanskiks pentue katso sieltä.ja kandee katsoa kennel califers

      • omani ostettu

        apulassa myynnissä doginpentuja. Europowerilla pentuja, edendantuksille tulossa, glistening kennelillä pentuja, geneddalla pentuja ja pentuja lisää tanskandoggi takaisin forumin pentulaatikossa.


    • sydmir

      glistening kenneliltä kannattaa hommata,on paras kasvattaja

    • diibadaaba

      eipä taida olla enää puhtaat jauhot pussissa tuolla edendaneksellakaan..kumman vähän selästä tutkittuja kasvatteja ja yhdistyksen terveystutkimuksissa vain pari koiraa listalla ja sillä toisellakin on spondyloosi. luonteissakin on ollut sanomista ja kovin äkäisiä tuntuu olevan nyt näyttelyissä käyvistä kasvateista osa, kannattaa seurailla sivusta niin huomaa! Europowerilla on näkynyt olevan kiva luontoisia ja tutkittujakin taitavat olla! Pienet kotikasvattajat jaksavat vielä panostaa pentuihin kun isot vanhat tuppaavat muuttuvan tehtaiksi ja avoimuus ja rehellisyys häviää maineen ja kunnian tieltä!

      • Suomessa ei edes ole suuria Tanskandoggikenneleitä.Suurin osa on kotikenneleitä,löytyy asiallisiakin.Löytyy myös liiterikenneleitä,alta kaiken arvostelun.Salon lähistöllä vaikuttaa vielä yksi pentutehdas,liiterikennel.Kyseinen kennel yrittää kasvattaa useita eri rotuja,peri-aatteella:Mahdollisimman pienet kustannukset,pennut äkkiä maailmalle.Pentujen uusiin omistajiin ei pidetä yhteyttä.Rehellisyydestä,avoimmuudesta ja vastuuntunnosta ei voi puhuakaan.


      • Possukka

        No jotenkin tajuan mistä kennelistä puhut. Itse kyseisestä kennelistä olen doggin ostanut ja kovasti he yhteyttä pitävät ja terve poika me sieltä saatiin. Taitaa olla vain niin, että nämä asiatkin on itse koettava ja sitten puhuttava 😄. Hyvää joulua kaikille onnellisille doggin omistajille♡


    • syksy saa minä en

      Monesti sellaiset kasvattajat jotka eivät huutele missään itsestään tai pyöri näyttelyissä ovat oikeasti tutustumisen arvoisia. Koirat asuvat ja elävät oikeasti kotikoirana ja joskus käyvät huvin vuoksi kehissä, tittelit eivät ole niille pääasia (tittelit eivät periydy) Monesti tälläiset kasvattajat ovat rehellisiä. Koiran sairauksista ja koiran suvun sairauksista(siltä osin mitä ovat saaneet tietoonsa jne ja toisaalta jalostukseen käytetään terveitä hyväluonteisia koiria) KERROTAAN AVOIMESTI. Koirat ovat kumminkin rodunomaisia ulkonäöltään ja terveitä sekä hyväluonteisia. Kasvattajan tuki on elinikäinen myöskin.

      Aina se "vanha pitkään" toiminut kennelnimi ei takaa hyvää, tervettä pentua :) Eikä se että pentueita on useampi vuodessa. Eikä sekään takaa todellakaan koiran terveyttä, hyvää luonnetta, rodun omaista ulkonäköä vaikka olisikin useampi sukupolvi kasvatettuja omia jalostuskoiria pennun suvussa.
      Koska ei aina todellakaan ihmisillä ole puhtaat jauhot pussissa. Harmi vaan että tälläisissä kaupoissa kärsii rakas rotu sekä sinisilmäiset ostajat.

      Toki vanhoissakin kasvattajissa löytyy niitä helmiä.

      Kannattaa pitkään hartaasti kerätä tietoa ja tutustua rotuun. Varmasti sinullekin löytyy se sopiva pentu.

      • syksy saa minä en

        Kun etsitte pentua, huomioikaa terveystutkimukset ja mielellään todella hyväluonteiset vanhemmat ;) Ainakin emo oltava nähtävissä ja emoon pitää saada tutustua mielellään jo etukäteen (eli käykää kennelissä ennen pennunottoa tutustelemassa, onneksi monesti kasvattaja haluaa etukäteen tutustua pennunostajaan jne.) Emon on annettava koskea.
        Tutkikaa koirienne terveyttä polvien, kyynärien, lonkkien, silmien ja sydämen sekä mahd. kilpirauhastutkimuskin ja myöskin selkien osalta ja julkistakaa tuloksia vaikka kasvattaja kieltäisi. Muutenkin terveystuloksia julki. Älkää salatko vikoja. Pahentaa vaan rodun tilaa kun salaillaan, eikä kerrota esim. jalostukseen käytettäville koirien omistajille asioita. Olkaa myös ihmiset rehellisiä kasvattajalle. Kasvattajat olkoon rehellisiä kaikille (näin vain ei valitettavasti ole) pennun ostajalle, toiselle kasvattajalle ja sille joka muuten vain jalostukseen koiraa haluaa käyttää.
        Suosittelen jokaista koiran omistajaa liittymään kennelliittoon. Silloin saa omakoirapalvelun käyttöön,johon voi ilmoittaa rakkaan koiransa kuolinsyyn. Kuolinsyy on tärkeä tieto kaikille harrastajille, jotka etsivät koiraa. Tärkeä myös kasvattajille. Meinaan jos suvussa tai pentueessa on useampaakin samaan sairauteen kuollutta pentua (myös kertoa avoimesti jos koira on lopetettu huonon luonteen vuoksi)


    • kaisu2

      Paras tapa on vierailla kennelissä, nähdäkseen minkälaisissa oloissa koirat elävät. Ja kasvattaja, joka teettää pentuja rakkaudesta ja huolehtii koirista täydellä sydämmellä (eikä vain rahankiilto silmissä), on tarkka siitä minkälaiseen kotiin kasvattinsa antaa.
      Onnea uuden perheenjäsenen etsintään, itsellä samanlaiset kuviot meneillään :)

    • Tanskandoggin pentua etsivät.Seurasin viime lokakuussa erään kennelin pentutehtailua.Kennelin kotipaikka lähellä Saloa..Terve pentue syntyi,siihen se sitten loppuikin.Emolta loppui maito heti alkuunsa.Kennelin omistaja ei keinoruokkinut pentuja kuin 3krt päiväsaikaan päivisin,öisin ei jaksanut.Seurauksena pentujen hidas painonnousu,ravinnonpuute ja kitukasvuisuus.Yksi pennuista rampautui takaosastaan kuivumisen johdosta.Omistaja siirsi pennut "kenneltiloihin" elikkä liiterin päätyyn seuranaan radio,kääpiöpinseri ja Jack Russelin terrieri.Paikalla kävi valvonta-eläinlääkäri,ja huomautettavaa löytyi.Pennut käyttäytyivät kuin pinseri,räksytystä ja tavaroiden repimistä riittää.Ravinnon puute voi myöhemmin tulla näkyviin hammaskiilteen puuttumisena sekä nivel-ja luustosairauksina.Pentueen hoitoon ei "kasvattaja" ollut varannut yhtään mitään,ei edes talouspaperia,pyyhkeistä ja huovista puhumattakaan.

      • ihme ja gumma

        Taitaa olla taaskin pentue alla? ainakin Apulan sivuilla kaupitteli?!


    • pitää osata sanoa ei

      ja tämän kaiken mahdolisti nimimerkki rockenroller59 antamalla kasvattajalle omaa urostaan tämän pentueen isäksi. On aika teköpyhää täällä nyt levitellä päivittelyä kun on itse ollut useammassa pentueessa mukana antamalla koiriaan tähän "jalostukseen"..ja turha sanoa ettei olisi tiennyt koirien oloja!! miksi mahdollistaa pentutehdasta jos koirat oikeasti merkitsevät paljon? HYI hävetkää!!

      • Ihme ja Gumma

        Ilman sarvia ja hampaita;
        Miksi kukaan antaa tälläiselle "kasvattajalle" urosta edes käyttöön??!!

        Yleisesti; Vastuu siitä että antaa urostaa tai liisaa nartuaan, on omistajalla; tutustu aina vastapuoleen; pennuttajaan, elinoloihin(Missä ja miten koira asuu), tereveystietoihin (koiran oltava terve, hyväkuntoinen), luonteisiin(ehdottoman hyvä luonteinen), sukuun.
        Pitää tehdä tausta töitä ja suunnitelmia tulevaisuutta ajatellen ja miettiä jatkojalostuksia ( mitä yhdistää ja miksi ja mitä käyttöä tälle yhdistelmälle on tulevaisuudessa. Mieluiten usean vuoden päähän. Suunnitelmat on hyvä tehdä paperille ja miettiä vara suunnitelmia, sillä aina kaikki ei mene kuin oppikirjoissa)


    • On se Gumma

      ""ihme ja gumma..
      Taitaa olla taaskin pentue alla? ainakin Apulan sivuilla kaupitteli?! ""
      Saa niitä REKISTERÖITYJÄ pentuja kaupata apulassa, ei kai se synti ole?
      Kenes napaa se kaivelee, jos on pennut, ne kun kumminkin rekisteröidään kennelliitossa. Pentujen omistajat saa rekisteripaperit mukaansa, niin mikäs se sellainen pentutehdas on ??


      Se on semmonen juttu JOS pentuja ei rekisteröidä sääntöjen mukaisesti, niin se luokitellaan pentutehtailuksi. Varmaan sen jokainen Rokkimamma ymmärtää??
      Häpiähän sekin on että sukurutsaa suositaan, vaikka ne omat onkin niin ihania ja parhaita, niin suosittelen käyttämään ennemmin vaikka siskon poikaa kuin omaa veriveljeä. . niin on sitten pienempi häpiä, vaikka häpiä kumminki.

      Terveisin: Hoitaisitte puhelimessa sotkunne mielummin kuin täällä juorupalstoilla

    • Ihme ja Gumma

      Asia ei minulle kuulu, mutta; Tuollaiset riidat voisi hoitaa muualla kuin julkisella palstalla! Asioissa on aina kaksi puolta, kaksi tarinaa.
      Apulassa saa myyä mitä vaan ;) -> rekattuja ja rekkaamattomia, sekarotusia jne.

      Kasvattajan on oltava muutakin kuin kasvattajanimi. Sillä kasvattajanimi ei kenestäkään ihmisestä automaattisesti kasvattajaa tee ;)

    • meiniki reiluu

      Koskee myös MILDOG`S kasvattajanimeä.
      Tasapuolisuuden nimissä molemmat nyt julkisia. Mildog´s itse julkisti jo toisen osapuolen ;)

    • millidoggi

      Pentue hukassa lisää Mildogs "huumoria" rocknrollin näppäimiltä

    • Hyi!

      Meillä on kaksi koiraa Miljalta, ihan terveitä yms. ja toiset taivastelee että pennut sairaita! Omin silmin nähnyt kun laitetaan parempaa koirille kuin ihmisille! Nyt HÄVETKÄÄ!

    • luntasataa
      • mitemeni

        Joo! Ja paljon huonojakin! Täydellistä aurinkoa etsiessä..


    • löydä omasi
    • Anonyymi

      kakki suomalaisten kenneleiden pennut ovat terveitä ell. tark. kasv. saa yht. jos jotain ilmenee

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe