muutto hollantiin

duuninperässä

Eli olen keväällä töiden perässä muuttamassa Hollantii. Voisitteko kertoa yleisesti: onko turvallista liikkua,millaiset kulkuyhteydet, millainen yöelämä, millaiset ruokakaupat??
Kiitos jo etukäteen jost viitsitte vaivutua! Yritin kaiken näköistä googlettaa, mutta en paljoa löytänyt ja maa täysin tuntematon minulle joten kaikki pikkutieto tarpeellista.

6

4052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------------

      En ole asunut Hollannissa vaan Belgiassa mutta sen verran olen siellä käynyt että osaan vastata kahteen ensimmäiseen. Liikkuminen on hyvin turvallista ja kulkuyhteydet on hyvät kun etäisyydet on lyhyet.
      Mitä haluat ruokakaupoista tietää? Periaatteessahan ne on samanlaisia kun euroopassa yleensä, kuitenkin enemmän lidliin päin kallellaan kun K-Kauppaan.
      Yöelämä? Jokaiselle löytyy jotain, huumeitahan siellä liikkuu, mutta sitä puolta korostetaan kylläv välillä liikaa. Jos ei itse käytä niin niihin ei sillä tavalla törmää (aitoihin). Huijareita kyllä löytyy esim. pääkaupungista.

      • vaihtari -06

        osaan varmaan vastailla melko hyvin kysymyksiisi. Edellistä kirjoittajaa mukaillen minunkin mielestä Hollanti on turvallinen maa. Asuin Pohjois-Hollannissa Leeuwardenissa ja ainakin siellä uskalsin liikkua iltaisin myös yksin. Kulkuyhteydet ovat todellakin hyvät ja junalla pääsee nopeasti maan toisesta laidasta toiselle. Hieman voi kestää ennen kuin oppii junia käyttämään, sillä maan pienuuden takia esim. jos Damista lähtee juna se jossakin vaiheessa "katkaistaan" ja junan etupää jatkaa paikkaan X ja toinen sitten paikkaan y. Kannattaa siis olla tarkkana, ettei päädy väärään kaupunkiin.

        Ruokakaupoista löytyy vaihtoehtoja tuollaisista suomalaistyylisistä (ja hintaisista) kaupoista (esim. Albert Heijn, Super de Boer) tällaisiin halpispuoteihin kuten Lild ja Aldi.

        Yöelämästä varmaan löytyy jokaiselle jotakin. Se ehkä erona Suomeen, että Hollannissa ainakin oman kokemukseni mukaan baarit ei ole niin profiloituneita. Ns. baarikadulla saattaa olla kymmeniä pubeja, joissa musiikki soi vaan tosi kovalla, mutta mitään eroa ei oikein löydä niiden väliltä esim. juuri soitetun musiikin perusteella.

        Coffeeshopeja löytyy joka kaupungista, mutta Amsterdam on tietenkin se missä niitä on eniten. Huumeita aina liikaa korostetaan Hollannin yhteydessä sillä muualla kuin juuri Damissa tätä liberaalia huumepolitiikkaa ei juuri huomaa. Ja perushollantilaiset suhtautuvat hieman vaivautuneesti, jos yrittää ottaa puheeksi huumeet ja coffeeshopit. Pointtini siis on se, että Hollanti tarjoaa kaikkea ihanaa ja tutustumisen arvoista (maaseutu, arkkitehtuuri, museot jne.), mikä usein unohtuu kun turistit intoilee vaan sienistä ja kannabiskakuista.

        Mutta tsemppiä sulle työkoitoksiin! Uskon, että sopeudut varmasti, sillä hollantilainen elämänmeno ei kovinkaan merkittävästi poikkea suomalaisesta. Ja kaiken lisäksi sopeutumista voi helpottaa se, että hollantilaiset puhuvat tosi hyvin englantia ja apua saa kun vaan uskaltaa avata suunsa.


    • phokaias1

      Suomalaiset eivat voi asua Ulkomailla kuin Suomi,jaa kotipaikansa vaan..
      Hollantilainen mies Phokais

    • 2 kertaa ryostetty

      Hollanti perus kusettajien maa ja kansa , minut ryostettiin pari paivaa sitten hotel simpolon jongeren tiloissa itseasiassa viela siten etta olin maksanut takuumaksun lukollisesta kaapista mika pitaisi olla luotettava , mutta kuinka ollakkaan aamulla kun menin katsomaan etta jos vaikka menisi ostoksille kaappi oli auki lukko kuitenkin oli jatetty ehka silta varalta etta jos vaikka tulisin uudestaan ja laittaisin tavarat samaan kaappiin ja rahat etta joku kusipaa hollantilainen saa ryostaa minut uudestaan .

      no olen siis ollut assa kusettajien kansan maassa kolmatta kuukautta ja 2 kertaa rahat viety ja jos tassa maassa menee poliisille kertomaan etta minut ryostettiin niin vitun hinttari poliisi tassa maassa menee ja laittaa jointin huuleen ja miettii mita pitaisi tehda.

      eli en kehoita tulemaan Groningen nimiseen kaupunkiin , tai no kyla tama oikeastaan on , mutta mautettu perus kusettaja kansalla , jotka eivat muuten osaa edes englantia saati sitten etta jos kysyy neuvoa kusetus vaan jatkuu, koska itse ainakin kotikaupungissani jos joku kysyy neuvoa koitan parhaani mukaan auttaa mutta ehka hollantilaiset sittenkin polttavat liikaa kukkaa ja hassista etta menee todellisuus paikallisilla ja kukaan ei asu missaan eika kukaan tieda mitaan . VITUN KUSIPAA KAUPUNKI VITUN KUSIPAA KANSAN ASUTTAMA.

      FUCK THE GRONINGEN

      • kommentz

        TAITAA ED. KIRJOITTAJA OLLA POLTELLUT ITSE JOINTTIA KUN ON NIIN SEKAVA KIRJOITUS


      • VOI LÄÄVÄ
        kommentz kirjoitti:

        TAITAA ED. KIRJOITTAJA OLLA POLTELLUT ITSE JOINTTIA KUN ON NIIN SEKAVA KIRJOITUS

        Simplon Jongerenhotel
        Boterdiep 73-2
        9712 LL Groningen


        EI OLE MIKÄÄN HOTELLI VAAN MATKUSTAJAKOTI


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe