Koirat ja sipuli?

Epätietoinen

Olen kuullut että sipuli on myrkkyä koirille. Pitääköhän tämä paikkansa ja jos, niin minkälaisista määristä mahtaa olla kysymys? Uskallanko enää antaa kotiruokaa jossa on sipulia, vai onko kysymys vain suurista määristä?

16

11184

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä ja dobermannini

En kyllä tuota ole ennen kuullut. Sellaisen joskus olen kuullut että metsästyskoirille sipulista voi olla vaikutusta hajuaistiin...en kyllä ole varma tuostakaan.
      Mutta meillä ei kyllä ole eroteltu ikinä sipuleita ruuasta, ja yksi koirista tykkäsi hirveesti sipulin varsista!

• JooH

Sipuli voi aiheuttaa ainakin anemiaa, lisäksi jotain muutakin vaivaa, olikohan munuaisvaivoja.

Määristä en osaa sanoa, mutta minä karsin sipuliset ruuat pois koiriltani.

Siis sipuli ei ole terveellistä koirille.

Olen kysynyt eläinlääkäriltä, joskin siitä on aikaa.

• Minä ja dobermannini
        JooH kirjoitti:

Sipuli voi aiheuttaa ainakin anemiaa, lisäksi jotain muutakin vaivaa, olikohan munuaisvaivoja.

Veikaisin silti että kyse on suuremmista määristä. Jos vaikka kastikkeeseen on silputtu vähän sipulia ja ruuan jämät antaa koiralle, ei kai siitä haittaa ole?
        Itse kyllä en anna koiralle kuin "raksuja" allergian takia...

• Luomukoirat
        JooH kirjoitti:

sanoisin,että jos sipulia on annettu paljon ja tehdasruoan yhteudessä; en ihmettelisi vaikka se aiheuttaisi mitä. Koiralle luonnollisen ravinnon yhteydessä sipulit ovat kuitenkin kiistatta terveyttä edistävä tekijä, elikä kyse on tavallaan "palapelistä" jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos palapeli rikotaan ja annetaan tehdasruokaa, mutta vain välillä jotakin raakaa,vahvaa kasvia, koiran vatsa on silloin sille huomattavasti herkempi. Sipulit ovat vähänkuin alkoholi; vahvaa ainetta joka vain pieninä määrinä terveellistä, siis kohtuus kaikessa! ja eläinlääkärien neuvothan ovat varmasti useimmiten juuri näiden "täydellisten" tehdasruokien valossa annettuja,eikä luomuruokailijalle suunnattuja..

• Koirarakas kissanomistaja

Sipulissa on kissoille myrkyllisiä aineita, mutta koirille sipuli lienee aivan turvallista syötettävää. Kuuluisassa koirien kotiruoassa, Yrjölän puurossa, on mukana valkosipulia, joka lienee koirallekin terveellistä niin kuin ihmiselle.

Sipuli on siis myrkkyä eläimelle, mutta se eläin ei ole koira vaan kissa

• JooH

Onko valkosipuli ja tavallinen sipuli sama asia nykypäivänä??? Vissiin ravinto-oppi on mennyt uusiksi jossain vaiheessa huomaamattani...

Valkosipulia minäkin koirilleni annan kuureina, mutta tavallista sipulia en anna, koska se on turhaa ja isosti annettuna se ON vaarallista. Yhdessäkään yrjölänpuuron reseptissä en ole kuullut/nähnyt käytettävän tavallista sipulia, valkosipulia kylläkin.

Koiralle EI OLE terveellistä syöttää tavallasta sipulia. Miksi sitä pitäisi vähäisimmässäkään määrin sille siis antaa???

• Siru

Olen kuullut, että sipuli voi aiheuttaa koiralle anemiaa sekä laktoosi-intoleranssin oireita (ilmavaivoja). Mutta luulenpa, että silloin sitä sipulia pitää syödä aika runsaasti.

• jouko

sipulia ei pidä syöttää koiralle. sen elimistö ei osaa sulattaa sipulin sisältämiä aineita (kaasunmuodostus-ilmavaivat). Sem sijaan valkosipuli auttaa immuniteetin kasvussa sekä iho-ongelmissa. Lue lisää koirat.com:in sivuilta mitkä aineet ei sovi koirille, jos siis kiinnostaa.

• terve koira
        jouko kirjoitti:

sipulia ei pidä syöttää koiralle. sen elimistö ei osaa sulattaa sipulin sisältämiä aineita (kaasunmuodostus-ilmavaivat). Sem sijaan valkosipuli auttaa immuniteetin kasvussa sekä iho-ongelmissa. Lue lisää koirat.com:in sivuilta mitkä aineet ei sovi koirille, jos siis kiinnostaa.

oma koirani tykkää sipulista kuin hullu puurosta ja olen huomannut sen tekevän kiiltoa turkkiin ja en usko että se haitallista olisi mielipiteitä toki on varmasti monia ja mitään oireita ei ole meillä ollut vaikka pennusta asti on sitä syönyt ja koirani on ollut myös terveempi kuin monet ystäväni koirat ja uskon sipulilla olevan osuutta asiaan.

• vastailija
        terve koira kirjoitti:

oma koirani tykkää sipulista kuin hullu puurosta ja olen huomannut sen tekevän kiiltoa turkkiin ja en usko että se haitallista olisi mielipiteitä toki on varmasti monia ja mitään oireita ei ole meillä ollut vaikka pennusta asti on sitä syönyt ja koirani on ollut myös terveempi kuin monet ystäväni koirat ja uskon sipulilla olevan osuutta asiaan.

aiheuttaa suurina määrinä koiralle ilmavaivoja ja anemiaa.

• 3koiraa
        vastailija kirjoitti:

aiheuttaa suurina määrinä koiralle ilmavaivoja ja anemiaa.

sipuli aiheuttaa koirille anemiaa se on tosi yrjölässä on toki v-sipulia mutta kohtuus kaikessa .juustokin aiheuttaa koirille hajuaistin hetkellistä heikkenemistä sokeripalankokoinen pala aamulla heikentää huom.mehtämiehet.en muista kuinka paljon muutta suuressa määrin haju aisti vasta vrk:n päästä normaali eli jos aiot näyttää naapurille kummalla parempi mehtäkoira anna aamulla sämppärin välistä juustot naapurinkoiralle.

• Luomukoirat

luomu-kannanottoni. Valkosipuli ja sipuli ovat "täysin" eri asia, mutta on totta,että kumpikin on senverran "vahvaa ainetta",että ei esim. äkillisesti saa antaa,jos koiran vatsaa ei ole varovaisesti totutettu,puhun siis lähinnä raa`asta. Monelle menee herkästi vatsa sekaisin jo valkosipulistakin,jos sitä yhtäkkiä annetaan isompi määrä,eikä koiraa ole jo pennusta asti totutettu valkosipuliin! Mutta kun otamme huomioon varovaisen muutoksen ja kohtuuden kaikessa, ei tosiaankaan mistään myrkytyksestä ole kyse! joku on ehkä joskus vain luullut niin,kun on lukenut jostakin sipulin/valkosipulin terveellisyydestä ja päättänyt heti antaa reilun satsin,eikä koira kestänytkään muutosta ruokavaliossaan,vaan ruoansulatus teki inventaarion..

• Sibyl

voisin sanoa ihmisistäkin; tiedän monia jotka eivät ole tavanneet syödä sipulista ruokaa,kunnei tykkää,mutta terveys-syistä "pakottivat" popsimaan sipuleita raakoina salaateissa yms.ja kuinkas kävikään... Totuttelulla vasta alkoi pysyä sisällä ja sen jälkeen suolisto toimii vielä entistä paremminkin. Kumpikin sipuli on todella sen verran vahvaa tavaraa,että määrässä syytä pysyä kohtuudessa,eikä yhtäkkiä syödä,jos ei ole tottunut.

• 3koiraa

sipulille herkkyys on todella eri asia kuin anemia ei kestävä vatsa estä anemiaa Kysy eläin lääkäriltä. koiranvatsa ei pysty käsittelemään muitakaan kasviksia niin että siitä olisi suurempaa ravinnollista hyötyä koiralle.anemia ei ole myrkytys

• Luomukoirat
        3koiraa kirjoitti:

sipulille herkkyys on todella eri asia kuin anemia ei kestävä vatsa estä anemiaa Kysy eläin lääkäriltä. koiranvatsa ei pysty käsittelemään muitakaan kasviksia niin että siitä olisi suurempaa ravinnollista hyötyä koiralle.anemia ei ole myrkytys

hyödynnä muitakaan kasviksia?? Mistä tiedät? Tuo on totta siinä tapauksessa,että koira pureksii kasvit itse,eli ei kunnolla. Ne menevät kokonaisina suolesta läpi eikä koira hyödynnä silloin kasvisten vitaaliaineita. Minkä osan saaliista susi syö ensimmäiseksi? Kasvissyöjien vatsalaukun osittain sulamattomat kasvikset; "kasvissoseen". Tätä jäljitellen kasvikset siis soseutetaan koiralle, jolloin se hyödyntää vitaaliaineet kuten luonnossa. Ja sanoinhan: kohtuus kaikessa. Muistakaa alkoholivertaukseni.. Eikä ne eläinlääkäritkään ole kaikkitietäviä. Useat ovat kokeneet lääkärien muutenkin harrastavan rahastamista, joten miksei tässäkin asiassa eläinlääkäri neuvoisi sellaista ruokintaa, joka tuo paljon rahaa kirstuun...?

• Uppu

Koirammelehti 10/97 sanoo näin, että sipuli voi aiheuttaa anemiaa josta paranee, mutta myös kuolemantapauksia on ollut, ja nyt puhutaan suurista määristä (en kyllä tiedä miten suurista). Eli kai siinä on jotain perää. Kyllä omakin koirani söisi vaikka kuinka ja paljon sipulia mutta en viitsi antaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1692
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      214
      1359
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      83
      1298
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe