Miten tähän titteliin päästään? Opiskelen ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi, syvennyn psykiatrian opintoihin. Meillä painotettiin, ettei meistä tule mitään erityisosaajia, olemme vain sairaanhoitajia. En siis tiedä, saanko tuota psykiatrian sairaanhoitaja nimikettä? Mistä sen saa? Entä erikoispsyk. hoitaja? Lisäopinnot? Ja jos sellaisia on, niin missä?
Erikoispsykiatrinen sairaanhoitaja?
9
2229
Vastaukset
- saikku
Enää ei käytetä erikoissairaanhoitaja nimekettä, se on poistunuy amk tutkinnon myötä. Virallisesti olet siis sairaanhoitaja amk, syventynyt psykiatriaan (mielenterveyteen taitaa olla nykyään) Erikoissairaanhoitaja oli muinoin kun oli opistotasoinen sairaanhoitaja tutkinto, jonka jälkeen sai (jos halusi) erikoistua johonkin alueeseen. Mutta enää ei siis erikoistuta.
- .............
Pakko ottaa kantaa!Itse olen opiskellut sairaanhoitajaksi aikana, jolloin tutkinto oli opistoasteen tutkinto. Suuntauduin psykiatriseen sairaanhoitoon ja tittelinä sairaanhoitaja. Erikoissairaanhoitaja on käsittääkseni vieläkin "vanhempi" nimitys ja tarkoittaa sairaanhoitajaa, jonka valmistumisensa jälkeen oli oltava töissä vähintään kaksi vuotta, minkä jälkeen hän oli voinut lähteä erikoistumaan ja saanut tittelinsä erikoissairaanhoitaja.
- korjausta
............. kirjoitti:
Pakko ottaa kantaa!Itse olen opiskellut sairaanhoitajaksi aikana, jolloin tutkinto oli opistoasteen tutkinto. Suuntauduin psykiatriseen sairaanhoitoon ja tittelinä sairaanhoitaja. Erikoissairaanhoitaja on käsittääkseni vieläkin "vanhempi" nimitys ja tarkoittaa sairaanhoitajaa, jonka valmistumisensa jälkeen oli oltava töissä vähintään kaksi vuotta, minkä jälkeen hän oli voinut lähteä erikoistumaan ja saanut tittelinsä erikoissairaanhoitaja.
Eräässä vaiheessa oli voimassa ajatus ja opintosuuntaus, että erikoistumisala valittiin jo hakuvaiheessa. Itse olen tuota kaartia, ja ammattinimikkeeni on psykiatrinen sairaanhoitaja; joissain papereissa kulkee psykiatrian sairaanhoita tai psykiatrian erikoissairaanhoitaja.
Systeemi oli kuollut jo syntyessään, joten hyvä kun tuota koulutushirviötä ei enää ole olemassakaan. Nimike on kyllä hieno, mutta ei siitä muuta iloa olekaan.
- miuuumiu
Erikoissairaanhoitajia ei enää kouluteta. Erikoissairaanhoitajat ovat ensin käyneet opistotasoisen tutkinnon, muistaakseni 2 vuotta ja sitten heiltä vaadittiin vuosi työssä oloa ja sen jälkeen olivat edessä vielä vuoden opinnot. Eli enää et voi erikoissairaanhoitajan nimikettä mistään saada. :)
- ...............
Opistotasoinen tutkinto kesti peruskoulupohjaisena 4,5 v.ja yo-pohjaisena 3,5 v.Että näin!
- LP
Tietääkö kukaan voiko mielenterveyteen suuntautunut sairaanhoitaja riittävän työkokemuksen jälkeen hakea psykoterapeuttikoulutukseen? Olisi kiva tietää. Kiitos. :)
- psykologi
Voit hakeutua psykoterapia-koulutukseen, kun olet valmistumisen jälkeen työskennellyt soveltuvalla toimialalla väh. 2 vuotta. Edellytyksenä on lisäksi riittävät opinnot psykologiasta ja mahdollisuus tehdä koulutuksen aikana terapiatyötä käytännössä, sekä tietysti soveltuvuus, jota arvioidaan esim. haastatteluin. Tarkempia tietoja saa Valviran ja eri koulutusyhteisöjen sivuilta, tai pirauttamalla asianomaisille. Psykoterapiaopiskelijoiden joukossa on usein juuri psykologeja ja sairaanhoitajia, jnkv lääkäreitä ja sosiaalityöntekijöitä, muita ammattiryhmiä vähemmän.
- Sairaanhoitaja si-ki
Entisaikaan, joskus vielä 80-luvulla opistoasteella sairaanhoitaja saattoi mennä erikoistumaan ja valmistua erikoissairaanhoitajaksi. Sen jälkeen tuli koulutus, jossa opistoasteella saattoi opiskella sairaanhoitajaksi ja syventyä johonkin alaan (mm. ane, si-ki, psyk, lasten...) ja olla siten esim. sairaanhoitaja, sisätaudit ja kirurginen hoitotyö. Opiskella saattoi peruskoulu tai yo-pohjaisena. Tuokin kuopattiin jo 90-luvun puolivälin jälkeen. Nykyään opiskellaan ammattikorkeakoulussa ja valmistutaan sairaanhoitaja amk, sisätauti-kirurginen hoitotyö. Kaikilla sama työnkuva. Näin olen minä ymmärtänyt ja kokenut asian.
- tigittäjä
pakko korjata tuohon viimeiseen, kaikista tulee kyllä "Sairaanhoitaja AMK"-nimikkeen saavia, mutta that's it. ei siis mitään sis-kir-liitteitä tai muitakaan. eri ammattikorkeissa eri suuntaukset, joita voi viimisenä vuonna opiskella (äärettömän vähän, muistaakseni yks kurssi harjoittelu), ja näitä on sit esim. päihde, akuuttihoito, mielenterveys, lapset jne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881587
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151471- 981390
- 1191285
- 691260
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n258987- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18935- 37917