Hullunlehmäntaudista

miisa

Tietääkö joku koirien kuivaruokien sisällöstä jotain? Aattelin vaan, kun lukaisin tänään, olisiko Hesarista, artikkelin kissojen saaneen hullunlehmäntaudin. Ne tosin eivät olleet Suomessa, mutta kuitenkin. Onko Suomalaisilla koirilla mahdollisuus saada tauti? Ja onko ruokasäkkien takana tarkat valmistusmaat vai tietäisikö maahantuoja 100% varmuuden?

Minua rupesi huolestuttamaan tuleeko koirastani hullu lehmä vai pysyykö se hulluna koirana?

4

423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siru

Hullun lehmän tauti voi tarttua lihasta, joka on peräisin sairaasta naudasta. Sairautta esiintyy vain nisäkkäillä. Se voi tarttua aivoleikkauksissa tai jos siirretään aivokalvoa tai aivolisäkkeestä eristettyjä hormoneja.

Jos koiranruoka on niin ns. huonolaatuista, että siihen on käytetty naudan aivoja, silloin voi olla riski sairastua. Mistäs sitä tietää varmasti, mitä on "liha ja lihaperäiset tuotteet" näissä halvoissa (ja joissain kalliimmissakin) ruokamerkeissä. Kannattaa perehtyä huolella tuoteselosteisiin, ja onhan markkinoilla tuotteita, joissa ei varmasti ole käytetty kuin sitä tiettyä lihaa, esim. lammasta tai riisiä. Voi myös suosia tuotteita, jotka ovat peräisin esim. Kanadasta ja USA:sta, sillä Euroopassahan tämä Creutzfeldt-Jakobin tauti, eli hullunlehmäntauti, on vissiin jyllännyt enemmälti.

Luin kuitenkin juuri jostain lehdestä (koskien kylläkin ihmisille myytävää lihaa), että useimmiten lihanvalmistajat eivät ryhdy rikkomaan varta vasten lehmänkalloja saadakseen aivoja, sillä jo se prosessi on liian suuritöinen. Koiraruuista tässä varmaan ei voi puhua samalla hengenvedolla... :(

• Siru

siis pyyhkikää mielessänne pois lauseesta tuo "tai riisiä" :)

• Jahti&Vahti
        Siru kirjoitti:

siis pyyhkikää mielessänne pois lauseesta tuo "tai riisiä" :)

Minulla on vähän sama ongelma,mistä tietää minkä maan lihaa on koiranruokaan käytetty? Minä vaihdoin koiranruokani suomalaiseen Jahti&Vahtiin, mutta aika läpimenevää ruokaa se on... Olen kyllä kuullut kaikkia juttuja kuinka ulkomailla tehdään koiranruokaa ja sinne sekaan heitellään kaikkia tupakintumpeista lähtien, tiedä sitten... Tällähetkellä syötän kotimaista, enkä taida vaihtaa sillä se on halpaa ja kotimaista pitää kannattaa.

• Saluki

Itse olen jonkin verran katsellut kuivaruokapakkausten merkintöjä ja suurin osa niistä oli mielestäni valmistetty Englannissa.

Ja koska eläinten ruokaan laitetaan myös ne osat, mitkä ei ihmisten ruokaa kelpaa, niin riski on mielestäni olemassa.

Tosin taudin pitkä itämisaika on toinen juttu eli (ainakin ihmisillä) jos koira elää esim 10 vuotta niin kerkiääkö tauti puhkeamaan. Tosin onhan puhetta ollut jopa niin lyhyestä ajasta kuin 18 kk.

Vanhempieni koira jouduttiin lopettamaan 1 ½ vuotta sitten vapinan, hermostuneisuuden yms oireiden takia ja näin jälkeenpäin miettien olisi kiva tietää, mikä koiraa vaivasi. Koira söi engannissa tehtyjä ruokia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      219
      9314
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      6138
    3. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      104
      4996
    4. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      62
      4886
    5. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3980
    6. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3520
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      58
      3467
    8. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2951
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2936
    10. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2731
    Aihe