Olen nyt lukion ensimmäisellä ja aivan helvetisti kiinnostunut politiikasta. Kiinnostus heräsi jo suunnilleen ala-asteella. Olenkin jo Perussuoimalaisten nuorisojärjestön jäsen ja haluaisin joskus opiskelemaan valtio-oppia. Olen vain kuullut huhuja että humanistisiin aloihin olisi tosi kovat pääsyvaatimukset, että kysynkin minkälaisella todistuksella ja yo tutkinnolla pääsen opiskelemaan. Riittääkö kielitaidoksi pelkät englanti ja saksa, vai pitääkö kirjoittaa ruotsikin.
Valtio-opin
5
759
Vastaukset
- HanKo
Valtio-oppiahan ei opiskella humanistisessa tiedekunnassa vaan valtiotieteellisessä. Kielitaidoksi pääsykokeissa riittää mainiosti englanti ja ruotsi, myöhemmin opinnoissa pitää suorittaa "virkamiesruotsi". Todistuksen arvosanat eivät paina mitään, pääsykoe koostuu aineisto- ja kirjallisuuskokeesta. Puolet valitaan yhteispisteillä (koe neljä yo-arvosanaa) ja puolet pelkästää koemenestyksellä.
- fuksituksiluksi
Suosittelen perussuomalaisille ehdottomasti ruotsia. Lisäksi muutakin humanistisia kouluja, jotka kasvattavat henkisesti. Lisäksi kannattaa hakea ulkomaille / Ruotsiin. Jep jep.
- ketjun aloittaja
Ymmärsinkö oikein että pitäs muka kirjottaa ruotsi? En muuten varmasti kirjota kun on jo tuo saksakin!
- HooKo
ketjun aloittaja kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että pitäs muka kirjottaa ruotsi? En muuten varmasti kirjota kun on jo tuo saksakin!
Ruotsi EI ole pakollinen kirjoitettava. Tällöin sinun on parhaiden alkupisteiden takia kirjoitettava yksi A-kieli (englanti/saksa) ja matematiikka sekä äidinkieli ja yksi reaali.
- täälläkin
HooKo kirjoitti:
Ruotsi EI ole pakollinen kirjoitettava. Tällöin sinun on parhaiden alkupisteiden takia kirjoitettava yksi A-kieli (englanti/saksa) ja matematiikka sekä äidinkieli ja yksi reaali.
itse menin valtio-oppiin valintakoekiintiössä, sillä c:n papereillani en olisi tehnyt mitään. Hyvän neuvon antaisin: lue kaikkia mahdollisia kieliä!! Englanti, ruotsi ja saksa tärkeitä, lisäksi ranskaa, espanjaa.. kielten merkitys korostuu koko ajan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 473542
- 1053355
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342591Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262258- 201819
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51709- 1821688
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3841417- 251071
Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91048