Monta kertaa voi samat hylsyt käyttää? Olen käyttäänyt 3 kertaa, mutta voinko käyttää vielä useamman kerran? Vai heikkeneekö ne jo silloin olennaisesti?
Hylsyt ja uudelleenlataus
7
4314
Vastaukset
- Hylsy
hylsyt voi täyttää enintään 1 kerran. myy aseesi ja hylsysi ja lahjoita rahat kissayhdistykselle
- Andy
Hylsyn voi hajottaa yhdelläkin jälleenlatauksella, kun vain pistää tarpeeksi ruutia. Jollain ihan löllölatauksilla voi käyttää kymmeniäkin kertoja. Sanoisin, että ellet suosi maksimilatauksia, voit käyttää huomattavastikin useamman kerran. Kun hylsyssä alkaa olla merkkejä heikkenemisestä, on aika heittää koko erä romuksi.
- ottoville
Käytä hylsyjä aina samoissa erissä.
Silloin voi ensimmäisten merkkien ilmaantuessa heittä koko erän romuksi.
Ensimmäinen merkki on yleensä suun halkeaminen.
Kun se ilmenee yhdessä heitä muutkin romuun.
Kestää 5-10 latausta.- Nikkari
Moikka
Tuo riippuu aivan kaliberista. Jenkit testasivat .38spl hylsyn kestoa, panos oli hieman alle maksimin. Tulos= hylsy paloi puhki 137 latauksen jälkeen. Kiväärinhylsyjen pituus muuttuu ladatessa jolloin niitä joutuu lyhentämään hylsysorvilla, nallitilakin voi laajeta hieman.
Tarkkaile myös kannan yläpuolta, jos näkyy kirkas rengas. Tämä tarkoittaa että materiaali alkaa harveta, jolloin hylsy on syytä hylätä.
Kun lataat, käytä alle maksimin olevia latauksia niin voit käyttää hylsysi useita kertoja uudelleen. Voit myös käydä vihtavuoren sivuilta katsomassa ohjeita. Siellä on kaikki turvallisen latauksen ohjeet saatavilla.
Huomioi myös edellisten kirjoittajien neuvot, poisluettuna kissayhdistys ;-)
Nikkari
- futari
Itse olen ladannut kiväärin panoksia (.308) noin 20 vuotta. Olen käyttänyt hylsyjä niin kauan kunnes ne hajoaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hylsyn suu-/kaulaosa halkeaa supistettaessa.
Jos sinulla on tarkoitus harrastaa jotain kasa-ammuntaa tai olet kilpa-ampuja, niin silloin hylsyistä aiheutuva pieni (siis todella pieni) epätarkkuus voi olla ratkaiseva. Itse ammun hirviradalla n. 300 - 500 patruunaa vuodessa lähinnä harjoitteluna metsästystä varten ja pari seuran kilpailua. Näissä ammunnoissa ei hylsyillä ole mitään merkitystä (edellyttäen, että ne on supistettu aseeseen sopiviksi). Itse en ole myöskään koskaan lyhentänyt hylsyn suuta, kuten jossain ohjeissa neuvotaan. Normaaliin pulttilukkoiseen aseeseen se ei ole välttämätöntä. Itselataavat ovat asia erikseen, ne saattaa olla todella tarkkoja hylsyn pituuden suhteen. Tärkeintä lataamisessa on, että supistaa hylsyt aseeseen sopiviksi.- Andy
Leikit hengelläsi. Hylsyjen lyhentämisessä ei ole kyse aseen toimivuudesta vaan turvallisuudesta. Liikaa venähtänyt hylsy voi tunkeutua liian syvälle ylimenokartioon ja puristaa luotia liian tiukasti niin, ettei se pääse normaalisti lähtemään. Tästä voi seurata paineennousua ja aserikko. Vähintään sinun tulisi mitata hylsyt ampumakertojen välillä ja jättää ylipitkät pois.
- Mari.
Andy kirjoitti:
Leikit hengelläsi. Hylsyjen lyhentämisessä ei ole kyse aseen toimivuudesta vaan turvallisuudesta. Liikaa venähtänyt hylsy voi tunkeutua liian syvälle ylimenokartioon ja puristaa luotia liian tiukasti niin, ettei se pääse normaalisti lähtemään. Tästä voi seurata paineennousua ja aserikko. Vähintään sinun tulisi mitata hylsyt ampumakertojen välillä ja jättää ylipitkät pois.
Ei tarvitse venyneitä jättää pois. Kyllähän ne sopivaan mittaan trimmata vois!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793