VP AD31B Suuttimien

irroitus

tere

Ajattelin huollattaa kauden päätteeksi polttoaineen ruiskutus suuttimet kyseisestä koneesta VP AD31B. Näyttävät olevan kiinni jonkinlaisella sangalla. Onko suuttimien irroituksessa jotakin erityistä huomioitavaa ja miten se ylipäätään tulisi oikeaoppisesti tehdä ?

14

5173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ervi

      otat sangat poijes ja irroitat siittimet, jonka jälkeen huollatat siittimet ja asennat sangat takasin.siittimien irroituksessa pitää huomioida seuraavaa, eli irroitat siittimet ja viet ne huoltoon koneesta VP AD31B.

      • erville

        pysy sinä ervi siellä busterissasi ja ole kommentoimatta asiattomuuksilla. Asialliseen kysymykseen asialliset vastaukset. Onneksi tähänkin viestiin saatiin ainakin yksi järkevä vastaus linkkeineen.


    • volvoon

      Laske jäähdytysvedet pois varmuuden vuoksi.
      Suuttimet on (ainakin volvo 41) semmosissa kupeissa jotka lähtee herkästi suuttimien mukana jos ne on hapettunut suuttimiin kiinni.
      Itsellä lähti kuudesta suuttimesta neljä kuppeineen ja vedet valu mäntien päälle. Ei kiva!
      Ne kupit menevät vesitilan läpi ja lyödään paikalleen niille tarkoitetulla työkalulla.

      Tuolta löytyy korjaamokäsikirja
      http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/man.html

      • tiivistys

        Miten tuo suutin palika on tiivistetty vai onko vain tuo sovite niin tiukka että pitää paineen takana ?

        kiitos vinkistä ja linkistä. tuota korjaamokäsikirjaa onkin kaipaillut mutta ei tahdo löytyä.


      • "kuppi"
        tiivistys kirjoitti:

        Miten tuo suutin palika on tiivistetty vai onko vain tuo sovite niin tiukka että pitää paineen takana ?

        kiitos vinkistä ja linkistä. tuota korjaamokäsikirjaa onkin kaipaillut mutta ei tahdo löytyä.

        Suutin "kuppi" tiivistetään ylä ja alapäästä O-renkailla jotka saa volvokauppiaalta. jos kuppeja irtoaa suuttimien irrottamisen yhteydessä, niin irronneet kupit kannattaa uusia. Kuppi lyödään erikoistyökalulla(nro:884945) ja päälle lyödään vielä teräsrengas kiristämään kuppia(lyödään niin kauan, että pohjaa).
        Sitten rasvaa suuttimen ympärille ja tiputetaan suutin kuppiin. Suutin tiivistyy kuppiin ilman mitään tiivisteitä, koska kuppi on kuparia.
        Sen jälkeen suutin kiristetään "haarukalla", momenttiavaimella(kiristysmomentti 24Nm/2,4kpm)
        Kuva suuttimesta/tiivisteistä ja työkalusta:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr/MD, TMD, TAMD, AQD, AQAD 31-41/0010.JPG


      • Olen aikanani huoltanut muutaman sadan VP:n suuttimet (ennen alanvaihtoa) ja voin kokemuksesta sanoa että irroittaminen on ajoittain työn ja tuskan takana. Käy ennen irroitusta siinä dieselkorjaamossa johon aiot viedä suuttimet tarkistettavaksi, ja pyydä lainaksi irroitustyökalua (iskuvasaran näköinen esine jossa on korkeapaineputken kierteeseen sopiva pää). Sitä käyttämällä minimoit riskin "kuppien" irtoamiseen, sekä kierteiden tai suuttimen rungon rikkomiseen.

        P.S.

        Kiitos sähköisistä käsikirjoista, minulla on ne vain painettuina!


      • lisää
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olen aikanani huoltanut muutaman sadan VP:n suuttimet (ennen alanvaihtoa) ja voin kokemuksesta sanoa että irroittaminen on ajoittain työn ja tuskan takana. Käy ennen irroitusta siinä dieselkorjaamossa johon aiot viedä suuttimet tarkistettavaksi, ja pyydä lainaksi irroitustyökalua (iskuvasaran näköinen esine jossa on korkeapaineputken kierteeseen sopiva pää). Sitä käyttämällä minimoit riskin "kuppien" irtoamiseen, sekä kierteiden tai suuttimen rungon rikkomiseen.

        P.S.

        Kiitos sähköisistä käsikirjoista, minulla on ne vain painettuina!

        Iskuvasara menetelmällä otin minäkin (d41) suuttimet irti ja kaksi kuppia nousi väkisinkin irti.

        Korjaamolla ne väkivalloin vihdoin irtosivat.

        Kannattaa ne vedet laskea pois ennen kun lähtee sumuttimia irrottamaan, ihan varmuuden vuoksi.
        Sitä vettä on aikast kelju mäntien päältä imeä.


      • kiitokset....
        lisää kirjoitti:

        Iskuvasara menetelmällä otin minäkin (d41) suuttimet irti ja kaksi kuppia nousi väkisinkin irti.

        Korjaamolla ne väkivalloin vihdoin irtosivat.

        Kannattaa ne vedet laskea pois ennen kun lähtee sumuttimia irrottamaan, ihan varmuuden vuoksi.
        Sitä vettä on aikast kelju mäntien päältä imeä.

        asiallisista vastauksista sekä korjaamo manuaalista. Eiköhän näillä päästä eteenpäin :)


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olen aikanani huoltanut muutaman sadan VP:n suuttimet (ennen alanvaihtoa) ja voin kokemuksesta sanoa että irroittaminen on ajoittain työn ja tuskan takana. Käy ennen irroitusta siinä dieselkorjaamossa johon aiot viedä suuttimet tarkistettavaksi, ja pyydä lainaksi irroitustyökalua (iskuvasaran näköinen esine jossa on korkeapaineputken kierteeseen sopiva pää). Sitä käyttämällä minimoit riskin "kuppien" irtoamiseen, sekä kierteiden tai suuttimen rungon rikkomiseen.

        P.S.

        Kiitos sähköisistä käsikirjoista, minulla on ne vain painettuina!

        on se ihan OIKEA työkalu volvon suuttimien irroittamiseksi. Ja onpa se vielä sellainen ,että vetäjän vastinpintana toimii se teräsrengas, joten eipä nouse kupariholkki ylös. 885131 on vp:n osanumero jos haluaa ostaa,niin ei tuu niitä OHO juttuja. ps vain 12 irroittanut


      • sr.v kirjoitti:

        on se ihan OIKEA työkalu volvon suuttimien irroittamiseksi. Ja onpa se vielä sellainen ,että vetäjän vastinpintana toimii se teräsrengas, joten eipä nouse kupariholkki ylös. 885131 on vp:n osanumero jos haluaa ostaa,niin ei tuu niitä OHO juttuja. ps vain 12 irroittanut

        pitää seurata koko suuttimen irroitusprosessin aikana ettei mene vinooon ja jumiudu (riko suutinrunkoa)sillä kyseisessä moottoriversiossa ei kiinnityssankaa saa pois kuin suuttimen kanssa yhtäaikaa ja taas toisinpäin kun asennetaan, tämä lisäyksenä edelliseen.


      • käyttänyt
        sr.v kirjoitti:

        on se ihan OIKEA työkalu volvon suuttimien irroittamiseksi. Ja onpa se vielä sellainen ,että vetäjän vastinpintana toimii se teräsrengas, joten eipä nouse kupariholkki ylös. 885131 on vp:n osanumero jos haluaa ostaa,niin ei tuu niitä OHO juttuja. ps vain 12 irroittanut

        minulla ei lähtenyt volvon hienolla ulosvetäjällä,
        vaan jouduin turvautumaan liukuvasaraan ja kuppi tuli mukana. Kuppi oli niin kiinni, että sen joutui halkaisemaan, että sen sai irti.

        Ps vain 2x6 irrottanut


      • Ervi
        käyttänyt kirjoitti:

        minulla ei lähtenyt volvon hienolla ulosvetäjällä,
        vaan jouduin turvautumaan liukuvasaraan ja kuppi tuli mukana. Kuppi oli niin kiinni, että sen joutui halkaisemaan, että sen sai irti.

        Ps vain 2x6 irrottanut

        Ainut oikea työkalu tohon työhön on ulosvetäjä niinkun Välittäjä tossa mainitsi.Volvon työkalu ei ole siihen paras keksintö.Sitten kun laitat suuttimet takas koneeseen niin laita kuparitiivisteet suuttimen ja kupin väliin.
        Volvon huollossa osaa varmasti neuvoa lisää tossa asiassa.

        PS.Vasta 15 vuotta Volgia korjaillu


      • tule...
        Ervi kirjoitti:

        Ainut oikea työkalu tohon työhön on ulosvetäjä niinkun Välittäjä tossa mainitsi.Volvon työkalu ei ole siihen paras keksintö.Sitten kun laitat suuttimet takas koneeseen niin laita kuparitiivisteet suuttimen ja kupin väliin.
        Volvon huollossa osaa varmasti neuvoa lisää tossa asiassa.

        PS.Vasta 15 vuotta Volgia korjaillu

        ...mitään tiivistettä kuparikupin ja sumuttimen väliin!


    • Volvo penta 2002 toisen suuttimen juuresta vuotaa paineita ulos.kuulemma kuparihylsy pitäis vaihtaa.jos otan irti sen,onko sen takaisin laittaminen hankala,tarviiko osta erikois työkaluja,onko kalliita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      91
      3942
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3297
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      123
      2597
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      207
      1908
    5. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1774
    6. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      95
      1638
    7. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      78
      1622
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      110
      1519
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1291
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1182
    Aihe