hintojen (tuotantopanosten) nousu panee mietityttämään tuotanto moutoa.viljelen tavanomaisena mutta luomu on alkanut kiinnostaa.mietitäämpä ,jos 100 ha pinta-ala on luomulla niin 60 ha saat tuotetta noin 1500 kg /ha ja kauran hinnalla se tekee 21600€.siihen lisätään 16700 € luomutuki.yhteensä siis 38300€....tavanonaisella p-p seudulla 42000€.keskisadoksi panin noin 3400 kg/ha eli kohtuulliset sadot molemmissa suunnissa.lannotteisiin menisi 27000 € eli erotus olisi 15000 €.molemmissa suunnissa on vielä muita kustannuksia mutta miettiköön kukin niitä itse.Näyttääkö houkuttelevlta?? ..ainakin tämän hetken hinnoilla KYLLÄ..
menikö metsään
2
503
Vastaukset
- vuoden
kun olet luomussa niin paskaruoho alkaa rehotaa oikein kunnolla ei sieltä mitään satoa tule.
- luåmu
1oo ha:n alasta voisi olla viljelyksessä vain n. 40 ha kerrallaan. Loppu olisi kesannolla tai muuten "ei tuottavalla kasvilla" lepuuttelemassa ja rikkoja hukuttamassa.
Silti kyllä tuolla pinta-alalla minäkin vaihtaisin luomuun. Tumppuun tulisi kuitenkin pikkasen enemmän. Rikkakasvien kanssa teutarointi veisi polttoainekulut tosin hieman suuremmiksi ja esteettisesti pellot olisivat ikävämpiä katsella; koskaan ei olisi yhtään ideaaliviljelyspeltoa (lähes rikkavapaata, tasaista huippukasvustoa).
Yhtään pienemmällä alalla ei luomuun kannata siirtyä, miniminä pitäisin 100-150 ha peltoalaa. Muutoin tod. viljelyala menee niin pieneksi, ettei ole mielekästä alkuunkaan, tai sitten viljelykierto ei onnistu.
Karjatilat on erikseen. Jos saa jostain levityskuluilla paskaa väh. 20-30 m3/ha joka vuosi, niin ei tarvitse pitää viljelemättä kuin ehkä kolmasosa pelloista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1792996
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.642576- 2032220
- 731849
- 1021783
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91651- 1041479
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2171161- 811120
- 951079