Lahden puunjalostus oy

make

15

4745

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. lahtelainen

      tuosta firman nimestä 'Lahden Puujaloste Oy', se on mulle tuntematon.

      Sen sijaan vielä 60-luvun alussa toimi Lahdessa huonekalutehdas nimeltään 'Lahden Puukaluste Oy'
      joka (edelleen 60-luvulla) vaihtoi nimekseen Isku-kaluste.

      Kuvassa olevan ruokailuryhmän ikää en osaa arvioida.

      • make

        Yhden tuolin pohjassa on himmeähkö leima, jossa lukee (kahdella rivillä)"LAHDEN PUUNJALOSTUS".

        Kysymyksessä ei sitten ilmeisestikään ole sen niminen osakeyhtiö. Saattaahan leima olla peräisin itse puutavarasta?

        Itse olen myös entinen lahtelainen. Tosin muutin pois -62, nelivuotiaana.

        Kiitos tästä. Täytyypä jatkaa tutkimuksia


      • ristoti
        make kirjoitti:

        Yhden tuolin pohjassa on himmeähkö leima, jossa lukee (kahdella rivillä)"LAHDEN PUUNJALOSTUS".

        Kysymyksessä ei sitten ilmeisestikään ole sen niminen osakeyhtiö. Saattaahan leima olla peräisin itse puutavarasta?

        Itse olen myös entinen lahtelainen. Tosin muutin pois -62, nelivuotiaana.

        Kiitos tästä. Täytyypä jatkaa tutkimuksia

        Hei,
        Toivottavasti saat viestini.
        Kyseessä lienee isoisäni Leo Ristolan firma. Kehoitan ottamaan yhteyttä isääni [email protected] joka voisi asian sinulle varmistaa. Isoisäni firma toimi Lahdessa jossa myös itse ole syntynyt. Olisin itse kiinnostunut näkemään kalusteesi. Minulla on Lahden Puujalostuksen Palisaderinen kirjahylly. Isälläni taasen parisänky ja yöpöydät. Timo Ristola


      • ristoti
        ristoti kirjoitti:

        Hei,
        Toivottavasti saat viestini.
        Kyseessä lienee isoisäni Leo Ristolan firma. Kehoitan ottamaan yhteyttä isääni [email protected] joka voisi asian sinulle varmistaa. Isoisäni firma toimi Lahdessa jossa myös itse ole syntynyt. Olisin itse kiinnostunut näkemään kalusteesi. Minulla on Lahden Puujalostuksen Palisaderinen kirjahylly. Isälläni taasen parisänky ja yöpöydät. Timo Ristola

        ...kirjoitusvirhe eksyi edelliseen, Isäni sähköposti on loppumuodoltaan @phnet.fi
        TR


      • Eerit
        ristoti kirjoitti:

        Hei,
        Toivottavasti saat viestini.
        Kyseessä lienee isoisäni Leo Ristolan firma. Kehoitan ottamaan yhteyttä isääni [email protected] joka voisi asian sinulle varmistaa. Isoisäni firma toimi Lahdessa jossa myös itse ole syntynyt. Olisin itse kiinnostunut näkemään kalusteesi. Minulla on Lahden Puujalostuksen Palisaderinen kirjahylly. Isälläni taasen parisänky ja yöpöydät. Timo Ristola

        Hei!
        Satuin näkemään viestisi kun selailin netissä "Lahden Puunjalostus Oy":n nimellä tietoa kyseisestä yrityksestä. Meillä on kaksi pinnatuolia, joiden pohjassa on teksti: "Lahden Puunjalostus Oy". Ne ovat kulkeutuneet mieheni vanhemmilta meille 60-luvulla, ja mahdollisesti he ovat saaneet ne perintönä 40-luvulla. Onkohan liian rohkeaa arvata, että ne ovat 20-30 -luvulta.
        Nyt tuolit ovat käyneet meille tarpeettomaksi.

        Löysin Kansallisbiografia.fi/talousvaikuttajat -sivulta seuraavaa tietoa;
        "Kauppaneuvos Kaarlo Oskari Kivekäs (1880–1957)..."
        "Hän perusti "puuseppien kaupunkiin" oman tehtaan, Lahden Puunjalostus Oy:n, joka toimi vuosikymmeniä."
        Hän toimi
        " Lahden Puunjalostus Oy:n toimitusjohtaja 1923–, johtokunnan pj. 1934–"


      • kaapin omistava

        Eikös Lahdessa ole ollut sellainenkin huonekalutehdas kuin Häkli Oy ? Onkohan kokonaan eri tehdasta ?


    • Eerit

      Moi "kaapin omistaja"!
      Muistan hyvin Häklin valmistamat lipastot yms., sillä meillä lapsuudenkodissani 50-60 -luvulla oli Häklin Huonekaluliikkeen tuotantoa. Hyvin tehtyjä huonekaluja olivatkin.
      Bernhardt Hjalmar Häkli perusti 1925 yrityksen Huonekalutehdas Häkli.
      Sitä ennen Häkli oli teknisenä johtajana Lahden Puusepät Oy:ssä, jonka hän perusti yhdessä liikekumppaninsa kanssa 1919.

      Huonekaluliike Häkli on siis kokonaan eri yritys kuin Lahden Puunjalostus Oy, joka on taas aivan eri yritys kuin Lahden Puusepät Oy.

      Bernhardt Hjalmar Häkli oli myös taidemaalari.

      • kaapin omistava

        Tiedätkö yhtään, onko näitä Häklin huonekaluja vielä paljon markkinoilla ? Mahtaakohan arvo olla minkälainen ?

        Tuo minukin kaappini on jostain 50-60luvun puolelta.


      • Eerit
        kaapin omistava kirjoitti:

        Tiedätkö yhtään, onko näitä Häklin huonekaluja vielä paljon markkinoilla ? Mahtaakohan arvo olla minkälainen ?

        Tuo minukin kaappini on jostain 50-60luvun puolelta.

        Hei taas "kaapin omistaja"
        Eipä ole minulla tietoa Häklin huonekalujen markkinoilla olosta. Itse olen hieman harmissani, että perheemme maalta kaupunkiin muuton yhteydessä kalusteet jäivät uudelle talon omistajalle. Itse olin silloin vielä lapsi.

        Mutta pistäpä Huuto.net, tai Tori.fi -palstoille kysely "halutaan ostaa" tms.

        Terveisin Eerit


      • kaapin omistaja
        Eerit kirjoitti:

        Hei taas "kaapin omistaja"
        Eipä ole minulla tietoa Häklin huonekalujen markkinoilla olosta. Itse olen hieman harmissani, että perheemme maalta kaupunkiin muuton yhteydessä kalusteet jäivät uudelle talon omistajalle. Itse olin silloin vielä lapsi.

        Mutta pistäpä Huuto.net, tai Tori.fi -palstoille kysely "halutaan ostaa" tms.

        Terveisin Eerit

        Moi taas. Minä pelastin tuon kaapin lapsuudenkodistani. Se olisi joutunut kaatopaikalle, mutta minä tykästyin siihen. :)

        Täytyy yrittää jostain kysellä. Ei ole tullut kovin paljon näitä huonekaluja esiin.


      • Tuoleista

        Häkli pinnatuoleista: minulla on niitä 6 kpl. Kauniita ovat , puun kullan keltaisia. Niistä en ole netistä toistaiseksi löytänyt kuvaa. Ne ovat Häkli 612 tuoleja, leima löytyy kaikista, muutamasta tosin haalistunut. Niissä ei ole yhtään naulaa. Alkuperäiset liimat ovat kestäneet. Päällysteet on vaihdettu kun alkuperäiset kuluivat. Taitavat olla ikuisia, eivät hetku, keveitä ja hyviä istua. Onkohan kenelläkään samanlaisia ? Mikä lie arvo markkinoilla ?


    • Mistä tietoa

      Hei. Minulta löytyy pyöreä jatkettava pöytä 5 tuolia, pöytä halkaisijaltaan 110cm, jatkopalan kanssa pituus 168cm, korkeus 72,5 cm. Kahden tuolin pohjassa sinisellä leima LAHDEN PUUNJALOSTUS, myös kahdella rivillä. Tuoleissa harmaa kangaspehmuste. Jos vain joku tietää jotakin ko. kalusteista, niin olisin tiedoista kiitollinen, sillä olen laittamassa myyntiin. Minulla ainoa tieto, että ovat 60-70 v vanhoja.

    • Ilahtunut.piirongista

      Antamassasi linkissä on paljon kuvia, mm. piironki. Koska perheessäni on samanlainen, kiinnostaisi tietää piirongin valmistaja. Omamme on täynnä tavaraa, en ole koskaan edes yrittänyt etsiä siitä leimaa tai valmistajaa.

    • puuseppä58

      Isä opiskeli Lahden puuseppä koulussa 1955-1958: Leo Ristola kuului koulun johtokuntaan.

      Oli töissäkin Lahden puunjalostus oy:llä.

      • Anonyymi

        Mahtaakohan kukaan tätä viestiä nähdä mutta yritän kuitenkin. Leo Ristola on isoisäni...itseäni kiinnostaa kovasti Lahden Puunjalostus Oy:n huonekalut. Mikäli jollekin sellaisia tulee vastaan, voisi vinkata minulle [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe