kausi vartiointi koiran kanssa

Miss.Red

Tästä aiheesta oli muutama keskustelu täällä jo, mutta kysäsen silti: Itselläni on dobberi, ja meitä pyydettiin satunnaisiin vartiointi hommiin. Juu juu tiedän, että googlesta löytyy tietoa yms yms, mutta haluaisin nimenomaan joltain omakohtaista kokemusta.. Eli onko joku käynyt koiran kanssa ko. prosessin läpi: Onko kuin hankala homma? Koulutukset, kestot ym.

Kiitos :)

P.s Ihan asiallisia vastauksia kiitos ei mitään angstailua..

4

522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janssu79

Koulutus ja siihen vaadittava koe ei ole enään helppo! Mutta jos on hyvä koira ja ohjaajalla intoa ja asennetta se ei ole mahdoton! Kannattaa tutustua netissä mitä vaaditaan koiran vartija korttiin ja pyytä apua joltain joka on OIKEASTI ennenkin kouluttanut koiria muutenkin kuin omaksi iloksi 1 tai 2 kpl!

Koulutus ja koe on haastava ja vaatii sinulta pitkäjänteisyyttä mutta se on antoisaa ja saat siitä joka tapauksessa hyötyä omaankin elämään koirasi kanssa! Aloita koulutus ja katso mihin rahkeet riittää se on kuitenkin pitkä prosessi!

• Tuota,mitähän tarkoitat tuolla "kausi vatiointi"?
      Siis puhutko nyt järjestyksenvalvontakoirista vai piirivartiointikoirista.Kumpaankin on omat koulutuksensa ja lupansa,vaikkakin samoja asioita paljon.
      Kannattaa kuitenkin nyt googlettaa tai ottaa yhteyttä firmoihin,jotka järjestää koulutusta esimerkiksi.Kun on vähän pitkä asia kirjoittaa,ja noilla on pienet erovaisuutensa.
      Kumpaankin hommaan täytyy ensin hommata itsellekkin koulutus(ja vartijakoulutukseenkin on jo pelkästään monenmoista osa-aluetta,joiden suorittaminen vie aikansa) ja lupa,ja sitten vielä koiralle.Lähtökohta minun mielestäni on myös se,että se oma koira pitäisi olla jo erittäin hyvin hallinnassa ja kunnonperuskoulutukset tehty,ja myöskin päästään sellainen,että se on kykenevä vahvaankiin paineistukseen,outoihin tilanteisiin ym.Kortillisia koiria ei ole paljon,siis nykysäännösten mukaan,joten se jo kertoo,että vaatii kyllä melkoisesti.

Mutta tosiaan yksi tärkeimmistä pointeista on tehtäviin sopiva koira.Noissa hommissa kun todellakin voi tulla monenmoista vastaan,ja on muistettava,että koira on voimankäyttöväline,mutta elävä sellainen.Se jos joku lisää entisestään vastuuta.Että se koira on siis kunnolla hanskassa.

• Miss.Red

Elikkä siis kausittain tarvittaessa.. Ei järjestyksenvalvontaa vaan kohteiden vartioimista lähinnä yöllä.. Kiitos vastauksista ja onhan mulla aikaa ens kevääseen käyttää koira luonnetestissä ja ihtenikin ;D

• vartija väktare
        Miss.Red kirjoitti:

Elikkä siis kausittain tarvittaessa.. Ei järjestyksenvalvontaa vaan kohteiden vartioimista lähinnä yöllä.. Kiitos vastauksista ja onhan mulla aikaa ens kevääseen käyttää koira luonnetestissä ja ihtenikin ;D

Sinun itsesi täytyy suorittaa vartijan 5 vuoden kortti, väliaikainen vartija ei saa käyttää mukanaan koiraa.

Koiran on suoritettava tehtäväänsä hyväksyttyjen poliisikoiranohjaajien valvoma koe, johon liittyvät hallittavuus- ja suojeluosuudet. Koiran on myöskin suoritettava hyväksytysti käyttäytymiskoe. Sisäasianministeriö valvoo tarkasti, poliisi hyväksyy ja antaa luvat.

Ei ole lainkaan yksinkertainen juttu, kaikki koirat eivät ole edes soveltuvia vartijan tehtäviin.

Eli tottelevaisuuskoulutus- ja suojelukursseille, sekä vartijan peruskoulutusta suorittamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      91
      5248
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4086
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2209
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1997
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1454
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1056
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe