Pyöröpuikko kysymys

puikkonen

Osaisiko joku kertoa minkä mittasilla pyöröpuikoilla naisten villapaita kudotaan ? Kiitos vastanneille

19

13931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koosta ja

      langan paksuudesta. 80 cm on ihan hyvä, mutta pitempiäkin voi kokeilla.

    • en osaa

      neuloa pyöröpuikoilla mitään, en lyhyemmillä enkä pidemmillä. Käytän niitä joskus tasoneuleen neulontaan, kätevämmät mielestäni siihen kuin kaksi erillistä pitkää puikkoa.
      En siis saa sellaista putkea aikaiseksi, ne reunat eivät tavoita toisiaan,miten sen nyt selittäisin....

      • tulossa...

        Putkea saat aikaan vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että se putki on reilusti puikkojen tekemää ympyrää laajempi. Metrin pituisella pyöröpuikolla ei siis saa tehdyksi ympärysmitaltaan 90-senttistä villapaitaa, mutta 120-senttisen voi jo saadakin.


      • yhdistää

        Pyöröneuleessa täytyy yhdistää eka ja viimeinen silmukka ja katsoa että luodut silmukat eivät ole kierteellä pyöröpuikossa.

        Ihan samoin kuin teet lapasen/sukan aloituksen.
        Ja aloituskerros on aina se yhdistämiskohta.

        Minusta varsin näppärää kutoa kutoipa sitten kuvioneuletta tai pitsineuletta. Huomioitava vaan että jos ohjeessa lukee nurjalla krs:lla nurjat nurin tniin neulot sen kerroksen oikein.


      • ----

        Voi kun joku sanoisi onko kokeillut hihan tekemistä pyörönä näin että aloitetaan hihansuusta.


      • Mummeli698
        ---- kirjoitti:

        Voi kun joku sanoisi onko kokeillut hihan tekemistä pyörönä näin että aloitetaan hihansuusta.

        Hihan tekeminen puöröpuikolla taitaa olla mahdotonta.
        On liian kireää neuloa.
        Itse olen juuri alkanut kutoa pyöröpuikoilla, tein yhden pipon
        ja sekin oli aika hankalaa, kun mulla paksua lankaa
        ja puikot taisi olla liian pitkät mutta onnistuin kuitenkin.
        lopussa otin sukkapuikot avuksi.Eli sinäkin voisit kutoa sukkapuikoilla ne hihat!


      • Hyvin onnistuu!
        ---- kirjoitti:

        Voi kun joku sanoisi onko kokeillut hihan tekemistä pyörönä näin että aloitetaan hihansuusta.

        Aloita sukkapuikoilla, ja siirry käyttämään 40 cm pyöröpuikkoja, kun työssä on lisäysten myötä tarpeeksi silmukoita. Markkinoilta löytyy myös 20 ja 30 cm pyöröjä, joilla on mahdollisuus neuloa hiha ihan alusta alkaen. Kätsyä etenkin kirjoneuletta neuloessa.


      • ---
        Hyvin onnistuu! kirjoitti:

        Aloita sukkapuikoilla, ja siirry käyttämään 40 cm pyöröpuikkoja, kun työssä on lisäysten myötä tarpeeksi silmukoita. Markkinoilta löytyy myös 20 ja 30 cm pyöröjä, joilla on mahdollisuus neuloa hiha ihan alusta alkaen. Kätsyä etenkin kirjoneuletta neuloessa.

        Saitko näin etteivät silmukoiden lisäykset näy. ? No aion kokeilla.
        Aloitin luomalla silmukat hiha-aukkoon ja lopussa kun piti vaihtaa sukkapuikot, tuli kummallinen raita kavennuksen kohdalle - se kiersi eri suuntiin toisessa päinvastainen.


      • Omasta
        --- kirjoitti:

        Saitko näin etteivät silmukoiden lisäykset näy. ? No aion kokeilla.
        Aloitin luomalla silmukat hiha-aukkoon ja lopussa kun piti vaihtaa sukkapuikot, tuli kummallinen raita kavennuksen kohdalle - se kiersi eri suuntiin toisessa päinvastainen.

        mielestäni lisäykset ovat riittävän huomaamattomat, kun neuloo s:oiden välisen langan kiertäen oikein. Minulla on tapana jättää 'alasauman' kohdalle 1-2 s:aa , ja tehdä lisäykset niiden mol. puolin.

        Ihan en ymmärtänyt, minkälaisen kiertävän raidan olet onnistunut tekemään. Kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta!


      • ----
        Omasta kirjoitti:

        mielestäni lisäykset ovat riittävän huomaamattomat, kun neuloo s:oiden välisen langan kiertäen oikein. Minulla on tapana jättää 'alasauman' kohdalle 1-2 s:aa , ja tehdä lisäykset niiden mol. puolin.

        Ihan en ymmärtänyt, minkälaisen kiertävän raidan olet onnistunut tekemään. Kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta!

        Siis kun loin silmukat hihansuuhun, neuloin ylhäältä alaspäin, niin toisessa hihassa kiersi oikealle, toisessa vasemmalle tämä kohta kun kavensin, alkaen siitä kohdasta kun vaihdoin sukkapuikot.
        Tein helmineuletta, oikeassa neuleessa raita ei näkynyt.
        Tuskin huomaamaton mutta vaivasi silti.
        Oliko ymmärrettävä selitys?


      • Teitkö
        ---- kirjoitti:

        Siis kun loin silmukat hihansuuhun, neuloin ylhäältä alaspäin, niin toisessa hihassa kiersi oikealle, toisessa vasemmalle tämä kohta kun kavensin, alkaen siitä kohdasta kun vaihdoin sukkapuikot.
        Tein helmineuletta, oikeassa neuleessa raita ei näkynyt.
        Tuskin huomaamaton mutta vaivasi silti.
        Oliko ymmärrettävä selitys?

        kavennukset 'alasauman' mol. puolin? Jos teet vain yhden kavennuksen, niin se kavennuskohta tosiaan lähtee kiertämään.. Kavennus 'alasauman' keskimmäisen s::n (tai s:oiden) jälkeen (krsn alussa): Neulo 2 s takareunojen kautta o yhteen. Ennen keskis:aa: Neulo 2 s o yhteen. Näin kavennukset kääntyvät eri suuntiin, eikä kiertoefektiä synny.

        Vitsi, kun täällä ei saa mainostaa, muuten kutsuisin sinut putiikkini katsomaan ihan livenä kuinka homma hoituu :)


      • ----
        Teitkö kirjoitti:

        kavennukset 'alasauman' mol. puolin? Jos teet vain yhden kavennuksen, niin se kavennuskohta tosiaan lähtee kiertämään.. Kavennus 'alasauman' keskimmäisen s::n (tai s:oiden) jälkeen (krsn alussa): Neulo 2 s takareunojen kautta o yhteen. Ennen keskis:aa: Neulo 2 s o yhteen. Näin kavennukset kääntyvät eri suuntiin, eikä kiertoefektiä synny.

        Vitsi, kun täällä ei saa mainostaa, muuten kutsuisin sinut putiikkini katsomaan ihan livenä kuinka homma hoituu :)

        Kyllä ymmärsin, alkoi hiukan naurattaa kuten kai muitakin, kokeilen heti kun saan langat.
        Joskus kysyin ihan huvikseni tätä voiko tehdä kaiken pyöröillä, kun oppii tuntee iloa, vasta netin saatuani uskalsin kysyä ilman munaamisen pelkoa.
        Kiitos.


      • ----
        ---- kirjoitti:

        Kyllä ymmärsin, alkoi hiukan naurattaa kuten kai muitakin, kokeilen heti kun saan langat.
        Joskus kysyin ihan huvikseni tätä voiko tehdä kaiken pyöröillä, kun oppii tuntee iloa, vasta netin saatuani uskalsin kysyä ilman munaamisen pelkoa.
        Kiitos.

        Ju-huu, olin niin innoissani että ostin heti langat.
        Aloitin hihasta. Loin 60 s suorille puikoille, kun resori oli tehty, siirsin silmukat sukkapuikoille, kun työn pituus oli 20 cm - olin lisännyt 2 s joka 9. krs yhteensä 8 lisättyä silmukkaa.
        Sitten siirsin pyöröpuikoille.
        Merkkilanka aina lisäyksen kohdalle.


      • ----
        ---- kirjoitti:

        Ju-huu, olin niin innoissani että ostin heti langat.
        Aloitin hihasta. Loin 60 s suorille puikoille, kun resori oli tehty, siirsin silmukat sukkapuikoille, kun työn pituus oli 20 cm - olin lisännyt 2 s joka 9. krs yhteensä 8 lisättyä silmukkaa.
        Sitten siirsin pyöröpuikoille.
        Merkkilanka aina lisäyksen kohdalle.

        Sain villapaidan jo valmiiksi, ensimmäinen johon itse olen tyytyväinen, tein kokonaan pyöröillä, paitsi resorit. On kiva kun ei ole saumoja, vain hihan pyöriössä ja resoreitten kiinnityskohdissa.
        Hinnaksi tuli hiukan yli 30 euroa.


      • Kiva kun
        ---- kirjoitti:

        Sain villapaidan jo valmiiksi, ensimmäinen johon itse olen tyytyväinen, tein kokonaan pyöröillä, paitsi resorit. On kiva kun ei ole saumoja, vain hihan pyöriössä ja resoreitten kiinnityskohdissa.
        Hinnaksi tuli hiukan yli 30 euroa.

        palasit kertomaan, että pyöröillä neulominen onnistui :) Hauska myöskin lukea tuosta kokemastasi onnistumisen riemusta. Ei muuta kuin seuraavaa neuletta puikoille.

        Minulla on itselläni pikkuinen lankakauppa, ja törmään usein etenkin aloitteleviin neulojiin, joilla on kaikenlaisia jänniä kysymyksiä joiden parissa he ovat pähkäilleet joskus pitkäänkin. Yksi työpäivän parhaimpia hetkiä on sellainen, kun näkee miten asiakkaalla 'lamppu syttyy'. Meillä istutaan yhdessä ihan tätä tarkoitusta varatuille mukaville nojatuoleile, ja siinä opetellaan yhdessä niin pitkään, että asiakkaasta tuntuu 'turvaliselta' lähteä kotiin jatkamaan neulomista omineen. Ja aina saa palata takaisin, jos epävarmuus yllättää.


      • ........
        Kiva kun kirjoitti:

        palasit kertomaan, että pyöröillä neulominen onnistui :) Hauska myöskin lukea tuosta kokemastasi onnistumisen riemusta. Ei muuta kuin seuraavaa neuletta puikoille.

        Minulla on itselläni pikkuinen lankakauppa, ja törmään usein etenkin aloitteleviin neulojiin, joilla on kaikenlaisia jänniä kysymyksiä joiden parissa he ovat pähkäilleet joskus pitkäänkin. Yksi työpäivän parhaimpia hetkiä on sellainen, kun näkee miten asiakkaalla 'lamppu syttyy'. Meillä istutaan yhdessä ihan tätä tarkoitusta varatuille mukaville nojatuoleile, ja siinä opetellaan yhdessä niin pitkään, että asiakkaasta tuntuu 'turvaliselta' lähteä kotiin jatkamaan neulomista omineen. Ja aina saa palata takaisin, jos epävarmuus yllättää.

        http://aijaa.com/5jEt6Q
        http://aijaa.com/jLpHZa
        Tällaisia duunasin.


    • kaikki pyöröillä

      Takuulla pystyy neulomaan hihat pyöröillä pyöröneuleena, kun itse neulon sukat ja lapasetkin pyöröillä. Ja mitä pidemmät sen parempi, alle 80cm mittasiin en enää koske, mutta pidempiä vaan ei meinaa olla tavallisissa kaupoissa Novitan mallistossa.
      Enkä nykyään käytä myöskään tavallisia puikkoja tai sukkapuikkoja, no joskus apupuikkoina, mutta en varsinaiseen neulomiseen.

      Pistäkää youtubeen magicloop

    • sormikkaan tekijä

      Minä ihastuin pyöröpuikko neulonnan helppouteen viime talvena. Sukkia tuli tehtyä ihan vain neulomisen ilosta, kahta yhtä aikaa pyöröpuikoilla. Kun on hyvät, luistavat, ohut siimaiset pyöröpuikot, sujuu "looppaaminen" eli siiman silmukan vetäminen näppärästi. --Ainoastaan ihan neuleen alussa, kun ei vielä ole neulekerroksia työtä tukevoittamassa ja silmukoita on vähän, on oltava kärsivällinen ja tarkkana, niin että homma lähtee sujumaan. Muutama kierros ja sit jo luistaa helposti. Suosittelen! ja totta, mitä pitempi puikko, sitä paremmin looppaaminen sujuu.

    • Anonyymi

      Puikoilla neulotaan, ei kudota! Kangaspuilla kudotaan!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe