Suomalaista?!

BSE

Mitkä luut ja koiranruoat ovat suomalaisia? Tiedän, että Jahti&Vahti on , ja Hubert. Mutta mitkä muut? Esin. onko kero suomalainen kun koirasaarentuotteissa mainostetaan kotimaista ja kuitenkin siinä lukee kero. Toisissa keron tuotteissa ei mainita muuta kuin kuluttajapalvelu.......
Mistä sen tietää mitä ne ulkomailla lykkää purkkiruokiin ja luihin???

8

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Arttu-

      hullunlehmän tautia, niin parempi lopettaa kaikkien nautaa sisältävien koiranruokien syöttäminen.

      Tilanne nyt on vaan niin, että ulkomaisella lihalla on taipumus muuttua kotimaiseksi. Eli suomessa teurastettu brittiläinen nauta on teurastuksen jälkeen suomalaista.

      Eli me kuluttajat emme voi mitenkään tietää, mitä tänään syömme.

      Hullunlehmän tautia on ollut todistetusti jo ainakin 10-vuotta. Joten turha tässä taitaa olla puristaa p**s*ttä, kun pa**a on jo housussa ;)

      On vain ajan kysymys, kun suomesta löytyy esimmäinen tapaus. Siitä se sitten alkaa. Huolestuttavaksi tämän tekee se, että tuolla BSE:llä näyttää olevan taipumus levitä ravitoketjussa. Eli se on ruvettava kasvissyöjäksi, jos aikoo tuota BSE:tä välttää.

      Mutta huom. jos tautia on ollut jo 10-vuotta, on todennäköistä, että sadat tuhannet ihmiset ovat jo taudin saastuttamia. Itämisaika kun voi olla jopa 10-vuotta.

      Siinä sivussa tietenkin myös koirat. Koirien elinikä vaan on niin lyhyt, että tauti ei välttämättä ehdi edes puhjeta.

      Mutta paniikin välttämiseksi:

      Voihan sitä jäädä autonkin alle vaikka tänään!

      juu nevö nou ;)

      • mm.BSE

        Ei pelkästään BSE huolestuta, vaan yleensä kaikki epäpuhtaus maailmalla. Pitää toivoa, ettei suomesta BSE:tä löydetä ja suomalaiset ostaisivat suomalaista lihaa, niin tuontilihakin loppuisi.
        Koira voi sairastua muihinkin törkyihin mitä joissain ruuissa voi olla. Mistä sen tietää mistä joku sairaus on alunperin lähtöisin...


      • Lehmä

        Totta puhut. Taitaa lisäksi olla niin että suomalaisessa lihassa on suurempi BSE-tartunnan riski kuin muista EU-maista tuoduissa. Kunhan vanhat varastot on syöty, niin ulkoimailla on vain testtua BSE-vapaata lihaa, tartunnan saaneet naudat poltetaan. Suomen tilanteesta ei ole tietoa; ei testata, ei löydetä.

        Varsinainen liha (siis pihvi tms) on nykytietämyksen mukaan vaaratonta. Tartunnan vaara sen sijaan piilee lihavalmisteissa, joihin on jauhettu mukaan ties mitä kehon osia. Jogurtti, karkit ja lääkekapselit, joissa on liivatetta, ovat itse asiassa todennäköisempiä taudin lähteitä kuin liha.


      • -Arttu-
        mm.BSE kirjoitti:

        Ei pelkästään BSE huolestuta, vaan yleensä kaikki epäpuhtaus maailmalla. Pitää toivoa, ettei suomesta BSE:tä löydetä ja suomalaiset ostaisivat suomalaista lihaa, niin tuontilihakin loppuisi.
        Koira voi sairastua muihinkin törkyihin mitä joissain ruuissa voi olla. Mistä sen tietää mistä joku sairaus on alunperin lähtöisin...

        ulkomainen liha muuttuu suomessa kotimaiseksi, niin et voi tietää aina syöväsi kotimaista lihaa.

        Eli tuontilihaa on aina kaipoissa, eikä sen tuonti lopu


      • -Arttu-
        Lehmä kirjoitti:

        Totta puhut. Taitaa lisäksi olla niin että suomalaisessa lihassa on suurempi BSE-tartunnan riski kuin muista EU-maista tuoduissa. Kunhan vanhat varastot on syöty, niin ulkoimailla on vain testtua BSE-vapaata lihaa, tartunnan saaneet naudat poltetaan. Suomen tilanteesta ei ole tietoa; ei testata, ei löydetä.

        Varsinainen liha (siis pihvi tms) on nykytietämyksen mukaan vaaratonta. Tartunnan vaara sen sijaan piilee lihavalmisteissa, joihin on jauhettu mukaan ties mitä kehon osia. Jogurtti, karkit ja lääkekapselit, joissa on liivatetta, ovat itse asiassa todennäköisempiä taudin lähteitä kuin liha.

        ..mikrogramma saastunutta selkäydintä riitti tartuttamaan satoja tuhansia ihmisiä -> ei se pihvi mitään vaaratonta ole

        Lisäksi BSE-testit Suomessa aloitetaan helmikuussa.


      • Annu
        -Arttu- kirjoitti:

        ..mikrogramma saastunutta selkäydintä riitti tartuttamaan satoja tuhansia ihmisiä -> ei se pihvi mitään vaaratonta ole

        Lisäksi BSE-testit Suomessa aloitetaan helmikuussa.

        Niin ja silloin löytyykin *yllättäen* tautia myös suomesta. Siitä olen melkein 100% varma. Niinhän on käynyt kaikissa muissakin "varmoissa" maissa.

        Naudanlihan syönnin lopettaminen tuskin auttaa myöskään, kun paskat on jo housussa (Artun sanoin:))

        Sitäpaitsi naudanliha on hyvää, ainoa liha kanan ja kalan lisäksi mitä pystyy syömään!


    • Ani

      Kotimaisuus ei kyllä ole valitettavasti mikään tae laadukkaalle ruualle. Ainakin noista mainitsemistasi merkeistä Jahti&Vahti (toisesta merkistä en ole kuullut kokemuksia) on kaikkea muuta kuin huippumerkki. Lähes poikkeuksetta kun olen ruokamerkkikeskusteluja seurannut, on Jahti&Vahti -merkki ollut aika laaduttomaksi haukuttu.
      Nyt tietysti ryhtyy joku kiivaasti puoltamaan ko. merkkiä, mutta kerroinkin vain sen, mitä mieltä suurin osa keskustelijoista on merkistä ollut.

      • koirafani

        minä ainakin syötän koiralleni frolic-koiranruokaa ja suosittelisin muillekin. olen myös kokeillut kotimaista ruokaa ja se oli selvästi huonompaa. vaikka en minä kaikkia suomalaisia koiranruokia yleistä. suurin osa on heikkolaatuisempia kuin ulkomainen, koska suomessa ei ole paljon kunnollisia kypsennyslaitteita koiranruuille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunnustusten lauantai

      Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      263
      3438
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

      Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      37
      2983
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

      Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      34
      2218
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

      Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      45
      2131
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

      Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      79
      1999
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

      Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      84
      1776
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

      palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      50
      1696
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

      Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      123
      1558
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

      "Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      56
      1454
    10. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

      Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      15
      1390
    Aihe