Suomalaista?!

BSE

Mitkä luut ja koiranruoat ovat suomalaisia? Tiedän, että Jahti&Vahti on , ja Hubert. Mutta mitkä muut? Esin. onko kero suomalainen kun koirasaarentuotteissa mainostetaan kotimaista ja kuitenkin siinä lukee kero. Toisissa keron tuotteissa ei mainita muuta kuin kuluttajapalvelu.......
Mistä sen tietää mitä ne ulkomailla lykkää purkkiruokiin ja luihin???

8

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Arttu-

      hullunlehmän tautia, niin parempi lopettaa kaikkien nautaa sisältävien koiranruokien syöttäminen.

      Tilanne nyt on vaan niin, että ulkomaisella lihalla on taipumus muuttua kotimaiseksi. Eli suomessa teurastettu brittiläinen nauta on teurastuksen jälkeen suomalaista.

      Eli me kuluttajat emme voi mitenkään tietää, mitä tänään syömme.

      Hullunlehmän tautia on ollut todistetusti jo ainakin 10-vuotta. Joten turha tässä taitaa olla puristaa p**s*ttä, kun pa**a on jo housussa ;)

      On vain ajan kysymys, kun suomesta löytyy esimmäinen tapaus. Siitä se sitten alkaa. Huolestuttavaksi tämän tekee se, että tuolla BSE:llä näyttää olevan taipumus levitä ravitoketjussa. Eli se on ruvettava kasvissyöjäksi, jos aikoo tuota BSE:tä välttää.

      Mutta huom. jos tautia on ollut jo 10-vuotta, on todennäköistä, että sadat tuhannet ihmiset ovat jo taudin saastuttamia. Itämisaika kun voi olla jopa 10-vuotta.

      Siinä sivussa tietenkin myös koirat. Koirien elinikä vaan on niin lyhyt, että tauti ei välttämättä ehdi edes puhjeta.

      Mutta paniikin välttämiseksi:

      Voihan sitä jäädä autonkin alle vaikka tänään!

      juu nevö nou ;)

      • mm.BSE

        Ei pelkästään BSE huolestuta, vaan yleensä kaikki epäpuhtaus maailmalla. Pitää toivoa, ettei suomesta BSE:tä löydetä ja suomalaiset ostaisivat suomalaista lihaa, niin tuontilihakin loppuisi.
        Koira voi sairastua muihinkin törkyihin mitä joissain ruuissa voi olla. Mistä sen tietää mistä joku sairaus on alunperin lähtöisin...


      • Lehmä

        Totta puhut. Taitaa lisäksi olla niin että suomalaisessa lihassa on suurempi BSE-tartunnan riski kuin muista EU-maista tuoduissa. Kunhan vanhat varastot on syöty, niin ulkoimailla on vain testtua BSE-vapaata lihaa, tartunnan saaneet naudat poltetaan. Suomen tilanteesta ei ole tietoa; ei testata, ei löydetä.

        Varsinainen liha (siis pihvi tms) on nykytietämyksen mukaan vaaratonta. Tartunnan vaara sen sijaan piilee lihavalmisteissa, joihin on jauhettu mukaan ties mitä kehon osia. Jogurtti, karkit ja lääkekapselit, joissa on liivatetta, ovat itse asiassa todennäköisempiä taudin lähteitä kuin liha.


      • -Arttu-
        mm.BSE kirjoitti:

        Ei pelkästään BSE huolestuta, vaan yleensä kaikki epäpuhtaus maailmalla. Pitää toivoa, ettei suomesta BSE:tä löydetä ja suomalaiset ostaisivat suomalaista lihaa, niin tuontilihakin loppuisi.
        Koira voi sairastua muihinkin törkyihin mitä joissain ruuissa voi olla. Mistä sen tietää mistä joku sairaus on alunperin lähtöisin...

        ulkomainen liha muuttuu suomessa kotimaiseksi, niin et voi tietää aina syöväsi kotimaista lihaa.

        Eli tuontilihaa on aina kaipoissa, eikä sen tuonti lopu


      • -Arttu-
        Lehmä kirjoitti:

        Totta puhut. Taitaa lisäksi olla niin että suomalaisessa lihassa on suurempi BSE-tartunnan riski kuin muista EU-maista tuoduissa. Kunhan vanhat varastot on syöty, niin ulkoimailla on vain testtua BSE-vapaata lihaa, tartunnan saaneet naudat poltetaan. Suomen tilanteesta ei ole tietoa; ei testata, ei löydetä.

        Varsinainen liha (siis pihvi tms) on nykytietämyksen mukaan vaaratonta. Tartunnan vaara sen sijaan piilee lihavalmisteissa, joihin on jauhettu mukaan ties mitä kehon osia. Jogurtti, karkit ja lääkekapselit, joissa on liivatetta, ovat itse asiassa todennäköisempiä taudin lähteitä kuin liha.

        ..mikrogramma saastunutta selkäydintä riitti tartuttamaan satoja tuhansia ihmisiä -> ei se pihvi mitään vaaratonta ole

        Lisäksi BSE-testit Suomessa aloitetaan helmikuussa.


      • Annu
        -Arttu- kirjoitti:

        ..mikrogramma saastunutta selkäydintä riitti tartuttamaan satoja tuhansia ihmisiä -> ei se pihvi mitään vaaratonta ole

        Lisäksi BSE-testit Suomessa aloitetaan helmikuussa.

        Niin ja silloin löytyykin *yllättäen* tautia myös suomesta. Siitä olen melkein 100% varma. Niinhän on käynyt kaikissa muissakin "varmoissa" maissa.

        Naudanlihan syönnin lopettaminen tuskin auttaa myöskään, kun paskat on jo housussa (Artun sanoin:))

        Sitäpaitsi naudanliha on hyvää, ainoa liha kanan ja kalan lisäksi mitä pystyy syömään!


    • Ani

      Kotimaisuus ei kyllä ole valitettavasti mikään tae laadukkaalle ruualle. Ainakin noista mainitsemistasi merkeistä Jahti&Vahti (toisesta merkistä en ole kuullut kokemuksia) on kaikkea muuta kuin huippumerkki. Lähes poikkeuksetta kun olen ruokamerkkikeskusteluja seurannut, on Jahti&Vahti -merkki ollut aika laaduttomaksi haukuttu.
      Nyt tietysti ryhtyy joku kiivaasti puoltamaan ko. merkkiä, mutta kerroinkin vain sen, mitä mieltä suurin osa keskustelijoista on merkistä ollut.

      • koirafani

        minä ainakin syötän koiralleni frolic-koiranruokaa ja suosittelisin muillekin. olen myös kokeillut kotimaista ruokaa ja se oli selvästi huonompaa. vaikka en minä kaikkia suomalaisia koiranruokia yleistä. suurin osa on heikkolaatuisempia kuin ulkomainen, koska suomessa ei ole paljon kunnollisia kypsennyslaitteita koiranruuille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe