Milloin matolääkettä

pennulle?

Pentumme on matolääkitty yleisten ohjeiden mukaan. Milloin seuraavan kerran matolääke annetaan? Pentu on nyt jo 5kk?

5

998

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska12

Eläinlääkärini mukaan noin kolmen kuukauden välein kannattaa madottaa ja ei aina samalla lääkkeellä, vaan kannattaa vaihtaa aina välillä. Ne kun tehoavat eri matoihin.

• suositus

Koira madotetaan kaksi kertaa vuodessa, ja se kannattaa jakaa niin, että toinen madotus sattuu kaksi viikkoa ennen rokotusta. Eli kun rokotutat koirasi noin 7kk:n kuluttua (1-vuotisrokotukset), niin ennen sitä on paras ajankohta. Myöhemminhän rokotukset annetaan osa 2- ja osa 3-vuoden kuluttua. Madotukset välivuosina puolen välein.

• monta näkemystä
        suositus kirjoitti:

Koira madotetaan kaksi kertaa vuodessa, ja se kannattaa jakaa niin, että toinen madotus sattuu kaksi viikkoa ennen rokotusta. Eli kun rokotutat koirasi noin 7kk:n kuluttua (1-vuotisrokotukset), niin ennen sitä on paras ajankohta. Myöhemminhän rokotukset annetaan osa 2- ja osa 3-vuoden kuluttua. Madotukset välivuosina puolen välein.

Tuosta että pitäisi vaihtaa...suurin osa sisäloisista ei esiinny meillä, ja monelta taholta, kasvattajilta ja ell_ltä olen saanut pari vuotta sitten tiedon, että samaa lääkettä mieluusti vaan.

No, pääasia että hoituu.

Itse madottaisin normisti aikuisilla kaksi kertaa vuodessa. Mutta erään koirani takia saatan antaa koko jengille viitisen matokuuria vuodessa. Ja se menee kuulemma juuri niin kuin pitää, itse tarkkailen, milloin on tarvetta, milloin ei-yksi kun saalistaa mm. pikkujyrsijöitä ulkona, talvellakin, syöpi ne elävältä nams ja rouskis-se on sen luonto. Siksi madotus tiheämmin. Tänä vuonna ei ollakaan madotettu sen enempiä kuin kerran keväällä, kerran nyt syksyllä. Ei koskaan mitään.

Jos koiralla selvästi ei ole matosia, ei suuri ongelma, vaikka rokotuksen jälkeen antaa kuurin. Yleensä ennen, mutta itse nyt monta kymmentä vuotta tätä touhuakin eläneenä tiedän, missä menen. Eipä ole ollut huolta.

Ja itse annan hitu yläkanttiin jos on pakko jakaa tabuja. Antotapa on vapaa, pääasia että se pysyy koiran sisällä, eli inessiivissä ;-)

• annettu

nyt 4 kk pennulle madotus 11 vk. ja 15 vk. ja tietenkin kasvattajalla on saanut 3 madotusta. Kasvattajalta tuli ohje, että seuraava madotus on 6 kk. iässä ja sen jälkeen puolen vuoden välein, ellei tarvetta ilmene aikaisemmin. Ja tosiaan, matolääkkeitä kannattaa vaihdella ettei tule immuuniksi.

• ............

Koiran matolääkettä ei tarvitse vaihtaa sen takia, ettei immuniteettia muodostuisi, ainoastaan hevosten kohdalla toimitaan näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      127
      3745
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      36
      2444
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      144
      2088
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      70
      1031
    5. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      5
      979
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      881
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      63
      856
    8. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      31
      845
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      43
      770
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      97
      762
    Aihe