Loitsuja yhteiseksi hyödyksi

Revlover

Haluaisiko joku jakaa kaikkien kanssa jonkin mielenkiintoisen tai hyödyllisen loitsun?

Mielelläni kuulisin en pelkästään hienoja tai nerokkaita loitsuideoita, vaan vaikkapa alkeellisiakin loitsuideoita, sellaisia joiden jakamisesta nyt ei tunne heittävänsä helmiä sioille.

Mitä ovat loitsut? Minä heitän esimerkin. Minusta loitsu voisi olla vaikka tällainen: "Ajattele pelkästään sitä mitä tahdot saada aikaan. Soita kelloa viisi seitsemän tai yhdeksän kertaa samalla kun käännyt viisi seitsemän tai yhdeksän kertaa ympäri molempiin suuntiin ja huudat möreällä äänellä "NIIN ON TAPAHTUNUT KUIN MINÄ KÄSKEN".

Tai vain näin: Sano lujasti "Niin on tapahtunut kuin minä käsken" ja tiivistä ajatus palleroksi, johon keskität kaiken tahdonvoimasi. Kuulostaa niin yksinkertaiselta...

Mutta loitsu voi olla melkein mitä tahansa. Ehkä aivan pullataikinan ohje ei riitä sellaiseksi, mutta muuten minun puolestani loitsun tulkinta on vapaa, se voisi olla myös mystinen runo, joka sisältää... avainajatuksen oventunteeseen.

Minusta meditaation tekniikkaa voitaisiin myös pitää jonkinlaisena loitsuna. Se olennaisesti muuntaa ja muokkaa omaa itseä ja suhdetta ympäröivään maailmaan. Se on taito, jonka voi keksiä vahingossa, tai oppia opettajalta. Jonka ympärille voisi rakentaa uskontoja, ja on rakennettukin.

Ja loitsujahan se pappikin kirkossa lausuu, ja virsissäkin. Jumalan kämmentä manataan esiin pitämään ihmisiä ihanalla ikuisella kämmenellä. Theurginen lähestymistapa, mikä minusta vaikuttaa edellyttävän uskoa ainakin 1-n jumalaan ja mahdollisesti enkeleihin. Tätä on montaa lajia.

Minä ajattelen, että olisi ehkä hauskempaa elää maailmassa, jossa olisi enemmän maagikoita. Magian harjoittaminen voi parhaassa tapauksessa johtaa elämänviisauden syventymiseen ja henkilökohtaisten oivallusten tavallista tykimpään kristallisoitumiseen.

Siinä olisi yksi syy, miksi loitsujen jakaminen voisi olla kaikkia hyödyttävää. Minä ainakin haluaisin nähdä enemmän prometheuslaisia sieluja, jotka ottavat todellisuudesta niska perse otteen ja heittävät sen ulos ikkunasta.

Uskon, että magian harjoittamisen tekniikasta on mahdollista keskustella ja vaihtaa tietoa täsmällisesti ja auttaa muitakin löytämään sille "taajuudelle" jossa the magic just happens.

Samaa mieltä, eri mieltä, jotain kokonaan eriä?

R

8

814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkemykseni on

      Ajattele salamurhaajaa. Salamurhaaja saa salkun, joka sisältää tarkkuuskiväärin ja toimintaohjeet. Salamurhaaja menee katolle ohjeiden mukaisesti, virittää aseensa ja ampuu teollisuuspampun, joka saapuu kotiinsa naisystävänsä kanssa.

      Salamurhaaja ei voi käyttää samaa toimintaohjetta uudestaan seuraavalla kerralla, sillä kohde on eri, ase on eri, katto on eri. Sen sijaan hän voi oppia vain tapauksen luonteesta, mutta seuraavalla kerralla hän tarvitsee uudet toimintaohjeet.

      Salamurhaaja ei voi ottaa yhteyttä pomoihinsa. Salamurhaaja ei valitse kohdetta. Salamurhaaja ampuu, pomo ottaa yhteyttä ja tekee päätökset. Ja kun paha teollisuuspamppu kuolee, maailmasta tulee parempi paikka, salamurhaaja saa palkkansa ja hyvän mielen hyvin tehdystä työstä.

      Ei yliluonnollisuudesta saa sellaista otetta, että sitä voisi hallita. Mutta sillon kun sitä on tarkoitus käyttää, niin se toimii mainiosti. Sille ei kuitenkaan pidä antaa koko elämäänsä, hukkaanhan se menisi. Kun pääset hetkelliseen yhteyteen yliluonnollisen kanssa, tunnet sen yhtä konkreettisesti kuin salkun kädessä. Jokainen mielijohde ei siis ole Vaisto, vaan pelkkä aivopieru, jota ei sen kummemmin kannata lähteä metsästämään. Tällaisia aivopieruja voi olla esim. luonnonkivihelistimet, risti tai loitsunhokema. Jos oikeasti tarvitset niitä, niin yliluonnollisuus paiskaa ne suoraan käteesi jotakin hetkeä varten. Kun hetki on ohi, et voi olla varma päteekö se loitsu yhä.

      Mutta; onko salamurhaajan koko elämä tällaisten hetkittäisten toimeksiantojen odottamista? Ei. Vastapainoksi hän tarvitsee kivan elämän, ehkä pari harrastusta. Salamurhaus on vain osa hänen elämäänsä.

      Nyt kun käännyin buddhalaiseksi sen viattoman pyrkimyksen mielenrauhaan takia, on yliluonnollisuuden merkitys vieläkin alentunut. Yliluonnollisuus on pelkkä maallinen asia, niinkuin mikä tahansa työkalu, vaikka vasara. Sitä tulisi käyttää vain järkevämpien tarkoitusten takia. Itseasiassa arvelen, että yliluonnollisuus pyrkii parempaan hyvään, vaikka mitä haluaisimme. Eli sillä ei voi tehdä pahaa. Jos on olemassa valaistuminen (minkä olemassaolosta en voi sanoa mitään, koska en yksinkertaisesti tiedä), ihminen tajuaisi kaikki maailman asiat. Tällöin hän varmasti myös tietäisi kaiken yliluonnollisuudesta (saisi käyttöönsä kaikki maailman toimintaohjeet), jolloin hän kykenisi vaikka mihin! Mutta koska hän on valaistunut, ei hänen tarvitse käyttää yliluonnollisuutta, sillä sehän on vain maallinen, toissijainen asia. Maalliset asiat muuttuvat ja menettävät merkityksensä, mutta korkeammat arvot säilyvät.

      • kirjis

        Oletko käännyttyäsi buddhalaiseksi jo turvautunut kolmeen jalokiveen, vai oletko vain länsimainen älykköbuddhis?

        Tottakai lopullinen "valaistuminen" on siinä kuin kaikki on tai oikeestaan kaiken loppu, mutta se on jollain tasolla, sillä kun tavallisesti ajatellaan, täysin egoistinen raukkistie eskapistinen. Mietipä vähän boddhisatvavalaa, äläkä vain hinaa janaa.

        Ja vielä, "siddheissä" ei oo mitään yliluonnollista. Vai miksi kuvittelet että täälläpäin kaikki kunnon loitsut aloitetaan luonnon nostatuksella?

        Ja mielenrauha, se on maailman yksinkertaisin juttu. Sydän. Auki.


      • Indrid
        kirjis kirjoitti:

        Oletko käännyttyäsi buddhalaiseksi jo turvautunut kolmeen jalokiveen, vai oletko vain länsimainen älykköbuddhis?

        Tottakai lopullinen "valaistuminen" on siinä kuin kaikki on tai oikeestaan kaiken loppu, mutta se on jollain tasolla, sillä kun tavallisesti ajatellaan, täysin egoistinen raukkistie eskapistinen. Mietipä vähän boddhisatvavalaa, äläkä vain hinaa janaa.

        Ja vielä, "siddheissä" ei oo mitään yliluonnollista. Vai miksi kuvittelet että täälläpäin kaikki kunnon loitsut aloitetaan luonnon nostatuksella?

        Ja mielenrauha, se on maailman yksinkertaisin juttu. Sydän. Auki.

        ...Joseph Campbellia, ja oli aika mielenkiintoista että hänen mukaansa alunperin Intiassa ei lainkaan kaihdettu havitella nimenomaan noita siddhejä joogan avulla. Että oikein vasiten joogasivat kykyjä saadakseen, eivätkä jotta olisivat päässeet kaikesta elämänjanosta. Olisiko niin että vasta Buddhan myötä alettiin pyrkiä eroon kaikesta, ja sitä ennen joogit ja fakiirit rääkkäsivät itseään - ei suinkaan vapauden vuoksi - vaan _ostaakseen_ masokismillaan niitä kykyjä? (Ei nyt toki ihan näinkään, mutta vaihteeksi korostan nyt tätä asianlaitaa, eli jätän sen itsekuripuolen yms. kehun arvoisen vallan ansiotta.)

        Mitähän pahaa siinä sitten oikeastaan olisi että olisi kykyjä kaikenlaisia? Olen hörhöpiireissä aikoinani imeskellyt itseeni syvän syyllisyydentunteen kaikkea mahdollista haluamista kohtaan, ja sehän ei kyllä siis vetele. Tulee vain ristiriitainen olo kun haluaa kaikkea mahdollista, ja samaan aikaan soimaa itseään ettei saisi haluta.

        Joutaa se halu sitten aikanaan lerpsahtamaan pois sitten kun siltä oikeasti alkaa tuntua, eli mikäs pirun kiire tässä olisi valaistumiseen. (Siihen lopulliseen, näet.)


      • faciiri
        Indrid kirjoitti:

        ...Joseph Campbellia, ja oli aika mielenkiintoista että hänen mukaansa alunperin Intiassa ei lainkaan kaihdettu havitella nimenomaan noita siddhejä joogan avulla. Että oikein vasiten joogasivat kykyjä saadakseen, eivätkä jotta olisivat päässeet kaikesta elämänjanosta. Olisiko niin että vasta Buddhan myötä alettiin pyrkiä eroon kaikesta, ja sitä ennen joogit ja fakiirit rääkkäsivät itseään - ei suinkaan vapauden vuoksi - vaan _ostaakseen_ masokismillaan niitä kykyjä? (Ei nyt toki ihan näinkään, mutta vaihteeksi korostan nyt tätä asianlaitaa, eli jätän sen itsekuripuolen yms. kehun arvoisen vallan ansiotta.)

        Mitähän pahaa siinä sitten oikeastaan olisi että olisi kykyjä kaikenlaisia? Olen hörhöpiireissä aikoinani imeskellyt itseeni syvän syyllisyydentunteen kaikkea mahdollista haluamista kohtaan, ja sehän ei kyllä siis vetele. Tulee vain ristiriitainen olo kun haluaa kaikkea mahdollista, ja samaan aikaan soimaa itseään ettei saisi haluta.

        Joutaa se halu sitten aikanaan lerpsahtamaan pois sitten kun siltä oikeasti alkaa tuntua, eli mikäs pirun kiire tässä olisi valaistumiseen. (Siihen lopulliseen, näet.)

        se on se halu niin jännä juttu että jopa sen kääntöpuoli, ns. "haluttomuus" voi nousta salamyhkäisesti halun ja egoistisuuden vaikutteista

        wannabe-buddhat haluaa vapautua: yrittäkää vaan, sanon minä

        nuorallatanssia se on, hyvä show


      • herra huu
        faciiri kirjoitti:

        se on se halu niin jännä juttu että jopa sen kääntöpuoli, ns. "haluttomuus" voi nousta salamyhkäisesti halun ja egoistisuuden vaikutteista

        wannabe-buddhat haluaa vapautua: yrittäkää vaan, sanon minä

        nuorallatanssia se on, hyvä show

        erittäin hyvin sanottu, faciiri.


    • cyberanimus

      Magian eri tyylejä ja niihin sopivia loitsuja löytää pilvinpimein alan kaupoista eri kirjailijoiden teksteistä sekä internetistä usein tosin englannin kielisenä. Näin siis ajatuksesi toteutuu jo...

      "Uskon, että magian harjoittamisen tekniikasta on mahdollista keskustella ja vaihtaa tietoa täsmällisesti ja auttaa muitakin löytämään sille "taajuudelle" jossa the magic just happens."

      Toisaalta mikään magiassa ei toimi ilman vakaumusta asiaan ja toimiessaan tietämättömissä käsissä se voi päästää valloilleen sellaisia jälkiseurauksia, joita ei osaa odottaakaan.

      Voidaan myös miettiä, että jos magia olisi oikeasti niin hyödyllistä, miksi suuri yleisö ei ole kiinnostunut sen käyttämisestä arkisessa elämässään? Tai miksi se jäi historiassa pois kansan keskuudesta ja taantui taikauskoksi?

      Nykyiset uskomukset ja pakanalliset (uskonnolliset) liikkeet ovat länsimaissa uustuotantoa, joka on muokattu vanhemmista uskonnoista tai kansantaruista nyky-ihmiselle sopivampaan muoton. Me emme arvosta enää vanhoja traditioita elleivät ne sovi omaan ajattelutapaamme ja siksi voidaan myös kysyä, kuinka voimakasta tälläinen silputtu magia loppujen lopuksi on?

    • kirjis

      Aikamoista soopaa. Täydellinen vastuu on täydellinen valta, juttu on se että opitaan sen verran tavoille että saadaan olla ja ollaan. Täällä vieläkin, kiitollisena kaikelle. Jutun ydin on slapstick-huumori ja myötähäpee.

    • ego_punishment

      "hoto toto" (loitsu kissan tyydyttämiseksi)

      tää on "noob"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe